Aihe: Putkivahvistimen käyttöönotto.
1 2
hapan
22.12.2008 17:15:19
Laitat siten, että molemmat napit on off-asennossa (stand by -kytkin stand by-asennossa). Sitten laitat virrat päälle, annat sen lämmetä sen aikaa, kun käyt tupakilla ja sen jälkeen stand by pois päältä. Sitten annat mennä, soitat päivän sään.
UKKOMIES
22.12.2008 17:17:28
Äläkä pistä päälle ilman että kaappi on kiinni!!
Soitan mitä haluan, milloin haluan, millä haluan ja missä haluan.
Nacher
22.12.2008 17:17:40
Ja sammuttaessa ensin stand by päälle, odotat pari minsaa ja sitten power off. Ja et roudaa sitä vahvaria mihinkään, ennen kuin se on jäähtynyt. Tai jos roudaat, niin et ainakaan vahingossakaan kolauta sitä mihinkään.
sweethomechicago
22.12.2008 17:18:46 (muokattu 22.12.2008 17:21:07)
E: hidas.....
noi ylimmät kertovat oleellisen...paitti että tupakkihan kuulema tappaa.....juo vaikka lasi punkkua siin välissä.. :D
You laugh, because i'm different...I laugh, because you're all the same
taskumatti
22.12.2008 17:28:37
Eikös siinä bugerassa nyt hyvä mies ohjeita tullut mukaan?
Hello musician. I want to play a game.
Janne19691
22.12.2008 17:53:30

Ja sammuttaessa ensin stand by päälle, odotat pari minsaa ja sitten power off. Ja et roudaa sitä vahvaria mihinkään, ennen kuin se on jäähtynyt. Tai jos roudaat, niin et ainakaan vahingossakaan kolauta sitä mihinkään.

Tuo on yleinen harhaluulo mutta sammutellessa ei tarvii odotella mitään muuta kuin koneen jäähtymistä ennen roudausta.
Rule #1: There are no rules.
Dirty Hero
22.12.2008 18:21:12
Tuo on yleinen harhaluulo mutta sammutellessa ei tarvii odotella mitään muuta kuin koneen jäähtymistä ennen roudausta.

Mä mietin myös, että ei kai se putkia haittaa vaikka sieltä lähtisi kaikki jännitteet kerralla pois.. Eli siis molemmat kytkimet heti pois. Silti olen tosin standby-kytkintä käyttänyt myös sammuttaessani vahvaria, kun kerran ohjeissa niin lukee :)
Torniojaws
22.12.2008 18:49:47 (muokattu 22.12.2008 18:59:28)

Silti olen tosin standby-kytkintä käyttänyt myös sammuttaessani vahvaria, kun kerran ohjeissa niin lukee :)

Ohjeissa se on kai siltä varalta, ettei käy näin:

1) Virta pois suoraan ilman standbyllä käyttämistä
2) Ohops
3) Virta pamahtaakin takaisin päälle samassa sormenliikkeessä
4) Kitarakin vielä kolahtaa johonkin

Sitten soipi vahvistin siinä ennen kuin putkille on jännite palautunut. Tiedä sitten kuinka pahaa se tekee käytännössä.

Joissain vahvistimissa kytkin on 3-asentoinen (Off - Standby - On), jolloin tuo ei ole mahdollista.
Vortech | Relativity | Keikkoja tulossa ensi vuoden puolella molemmilla.
Jebe-
22.12.2008 19:08:12
Eikös siinä bugerassa nyt hyvä mies ohjeita tullut mukaan?

Tuleehan siinä vissiin kolme ohjelehtistä mukana, muttei herra jaksa lukea :(
Und hallo everyone I'm amazing check me out!
teukka
22.12.2008 21:15:25
Joo ja sivulta neljä löytyy.
There´s only one rule of metal...PLAY IT FUCKING LOUD!!!
hapan
23.12.2008 16:41:30
Kyllä mie ite ainakin suuntaan ekana ENGL:n sivuille, jos jotain tietoa kaipaan. En taida ikävä kyllä edes tietää tarkalleen missä Thunderin mukana tullut manuska sijaitsee. Mutta sehän olen vain minä.

Ai, onko Bugera Engl?
novo
23.12.2008 16:49:41
Ai, onko Bugera Engl?

Ihan esimerkkinä vaan heitin, kun ei kerta voi netistä kaivella manuskaa, jos tarviis jotain infoa ettiä. Vahvistimen merkillä ei pitäisi tämän asian kanssa olla väliä, mutta onneksi tartuit siihen =)
voip se olla sekkii, voip se olla olemattakii...
Juicy
23.12.2008 18:30:26

Ainakin tällä mun selaimella (Opera) on huomattavasti nopeampaa kirjoittaa "valmistaja-x manual" sivun ylälaidan google-hakuun ja yleensä ensimmäiseltä sivulta löytää se pdf-muodossa...

...kuin mennä muusikoiden nettiin, kirjautua sisään, mennä oikealle palstalle, tehdä uusi aihe, miettiä otsikko, kirjoittaa teksti, tarkistaa jäsentely ja oikeinkirjoitus, painaa lähetä-nappia, ja odottaa vastauksia.

Mut joo, onhan nuo Bugeran (sekä myös behkujenkin) manuaalit melko huonoja tiedonlähteitä. Siis se koko kuvien ja kaavioiden asettelu sekä kummalliset ilmaisut eri toiminnoista on toisinaan ihan jäätävää luettavaa. Saisivat ottaa mallia Tapcon manuaaleista, siellä selitetään asiat niin että ihan maallikkokin ne ymmärtää. Välillä asiat kerrotaan rautanlangasta vääntäen humoristiseen sävyyn jonka ansiosta teksti näyttää jonkun ihmisen kirjoittamalta, eikä kiinalaisen avaruussukkulan räjäytyskuvalta babelfishin kääntämänä.

Ja ettei mene ihan kokonaan offtopiciksi, niin kyllä se standby kannattaa laittaa päälle, ainakin mulla kuuluu ilkeä poksaus kajareista jos katkaisee virrat suoraan. Ja onpahan sitten valmiina päällä kun seuraavan kerran pistää putket lämpiämään.
"Kauhee hevi-metalli soi päässä, eikä se vaikene"
Värinä
23.12.2008 18:54:41
Mun mielestä voisi nykypäivänä olettaa, että tällaiset asiat on tiedossa siinä vaiheessa kun aletaan hommaamaan ensimmäistä omaa putkivahvaria. Ellei sitten osteta ihan vaan sen takia, että putket pitää saada kun isot pojatkin niillä soittaa. EI tarvitse paljoa perehtyä putkivahvistinten sielunelämään kun stand-by kytkimen käyttö on selvillä. Haullakin olisi varmaan aika monta aihetta sivuavaa kirjoitusta löytynyt. Kannattaa aina silloin tällöin kerrata noi muusikoiden.netin keskustelujen säännöt, niin kettuilua tulee huomattavasti vähemmän.
Someone once said that life's like a cow, but I don't know how...
sepisti
23.12.2008 21:56:10
Kuulkaas nyt. Kun vahvistimen mukana tulee manuaali, niin eikai minulle nyt tule mieleenkään, että joudun sitä ruveta vielä netistä ettimään. Muusikoiden.netissä on ennen ollut avuliasta ja mukavaa, eikä tällaista kyynistä ja pikkumaista porukkaa. Sääli.

Mistäs tiedät, että täällä aina ennenkin on ollut mukavaa? Silloin aikoinaan kuukausi sitten vai:)

Täältä löytyy sivutolkulla FAQ:eja, joissa neuvotaan termitkin lähes kädestä pitäen. Kannattaa tutustua, ennen kuin alkaa riehumaan.
Mäntä-Seppo JYRÄÄ!!!
H.Corruption
24.12.2008 02:34:50
Koittakaahan käyttäytyä lapset.

Palataampas aiheeseen. Ei siinä käyttöönotossa sen kummempia juttuja tarvii tehdä ku nuppi kytketään kaappiin käyttäen kaapin määräämää impedanssia.

Sitten vaan poweri päälle ja parin minsan odotus ja sitten stand by:sta vahvistin päälle.

Sammuttaessa poksumisen estää laittamalla ensin vahvistin stand by:lle ja kun kytkimen yläpuolella oleva valo saammuu kääntää powerin pois päältä.

Nyt vaan sitten soittelemaan.
Hookkan
24.12.2008 03:30:34
Kiitos kunnollisesta vastauksesta.
pekurides
24.12.2008 11:52:01

Ei nää putkarit ihan sokerista ole tehty, ainakin laadukkammat vehkeet sietää aika paljonkin väärinkäyttöä,

esim. rumpalit ja muutkin joskus pamautelleet välillä session lopuksi suoraan virrat pois ja joskus kaappipiuhat hävinneet välistä ja emmä ainakaan jaksa siinä vahvistimen vieressä paria minuuttia patsastella vaan muutaman sekunnin päästä pistän vaihteen silmään mutta kannattaa kuitenkin odotella hetken ennekuin alkaa puskea ääntä tulemaan.

Voipi olla että putkien elinikä jonkun tunnin lyhentynyt mutta se nyt ihan sama.

Eniten putket kuulemma kuluvat jokaisesta käynnistyksestä (turhasta).

Kaipa sitäkin varten nuo Stand-byt olemassa.
Tunteella päin vittua.
opaa
24.12.2008 12:09:36
Musta tuntuu että mä oon joka keikkaa edeltävässä sound checkissä syksyn aikana testannu nuppia ilman että se on kaapissa kiinni :) meinaa se kaappipiuha aina unohtua..
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)