Aihe: floikan tilalle kiinteä. onnistuuko? mikä talla?
1 2
efunkelist
21.12.2008 16:23:06

hei ihan hirveesti apua kyllä otsikon alle noista ikuisuusväittelyistä. eikös kitarakamapuolella tuosta ole jo tarpeeksi montaketjua? ja tälläkin palstalla ennestään?

ja missä vaiheessa taas muistetaan että itse sustain ei ole "hyvä soundi"? soundi on kokonaisuus jossa sustain on vain yksi elementti.
ei maailman parhaat seinät vielä taloa tee. siinä tarttis olla mieleiset ovet, ikkunat, katto, piha, huoneet, sisustus jne jne... got the point?
"Tauko on vahvin nuotti" - Carlo Magi (1980-2008)
fox
21.12.2008 17:55:57

hei ihan hirveesti apua kyllä otsikon alle noista ikuisuusväittelyistä..

Onhan se hyvä tuntea "taustoja".. Noh, itekin syyllistynyt offarointiin, ei sen puoleen.
Jos mä ny arvaan, niin sinä meinaat tuon Wolf SS:n floikkatallan korvata kiinteällä, ja siihen haluaisit jotain ehdotuksia, mieluusti sellasia, joka menis tuohon Wolfin tallablokin reikiin suoraan.. Se blokki ensittäinkin on vähän heiveröinen kunnon sustain-blokiks, toisaalta se täytyis sitten ratkaista siten, että se mitta pysyisi kohdillaan, nyt jos noihin ruuveihin pistää jonkun tallan niin se on puoltoista senttiä (noin-mitta, ei eksakti) liika edessä, eikö? Ihan oikeesti kannattaa harkita tilalle kunnon floikkatallaa.. No, jos kuitenkin meinaa tuosta "kiinteällä tallalla" olevaa, on kaksi tietä: Tehdä se kunnolla (suuri projekti) tai, tehdä se "kurvit suoriksi"periaatteella. Jälkimmäistä voi lähestyä vaikka hankkimalla 8 mm messinkilevyä, sahaamalla siitä tuon floikan kansiaukon kokosen laatan, ruuvaamalla sen kiinni siihen floikan levyyn, posaamalla oikeaan paikkaan reiät tom-tallaa varten, ja poraamalla kanteen stop-barin kiinnitysholkeille reiät.
En millään malta tuohon tallojen inertiablokkien vaihtoon ihavvähän puuttua: Esim. foikka- ja Wilkinson -tyyppisissä fulcrum (veitsi) tyyppisissä talloissa se "kosketuspinta" runkoon on ne 2 veistä. Siitä voi hieman päätellä jotain.. Itse tallan sustainblokin koko ja materiaali vaikuttaa toki siihen soundiin, tuskin sitä kukaan kiistää, mutta sustainiin enemmän vaikutusta tulee tuossa perinteisessä stratotallassa, jossa koko tallapalikka makaa sen rungon varassa.
Jouset helisee (joskus jopa rämisee) kivasti, ja tuovat sitä Strato-soundia, mutta ei se oo sustainia.. ainakaan mun mielestä..
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
efunkelist
21.12.2008 23:00:05

Tällä hetkellä mulle on tulossa spelektroniikalta telecastertalla jossa on humbuckerin mentävä reikä. Sen aion tuohon SS-wolfiin laittaa tallaksi. Floikkakoloon askartelen sopivankokoisia puupaloja jotka kiilaan paikalleen jotta joskus sitten myöhemmin ehkä voin laittaa kitaraan aidon floikan, kun sellaiseen on varaa ja kiinnostusta.

Mitä tulee jousten helisemiseen, sitä en kaipaa kitaroihin. Jousikaiut erikseen ;)
Mulla on aina tällaisissa kitaroissa jouset dempattuna erilaisin materiaalein jotta ne ei missään nimessä rämise eikä helise.
mhelin
22.12.2008 11:53:44
Sori tää offari vielä, tuolla sivulla on hienosti visualisoitu tuo kielen soiminen:
http://www.acoustics.salford.ac.uk/feschools/waves/string.htm
Yksi kuva kertoo monesti enemmän kuin tuhat sanaa ..

Yamahan SG2000:ssa muuten (mm. Santanan joskus käyttämä kitara) on kiinteän tallan alla messinkinen sustainblokki. Itse kun vaihdoin yhteen Squierin stratoon teräsblokkisen tallan (Wilkinsonin WVP SB) vanhan mikäliemetalliseoksisen ja keveäblokkisen (ilmeisesti sinkkiä) tilalle sustain parani älyttömästi, ja kitara on nyt helppo saada kiertämään pienelläkin volalla (käytän 50W Englin nuppia). Saundi kyllä muuttui myös kirkkaammaksi, koska ylemmät harmoniset kuolevat nyt paljon hitaammin.

Tuo firma näyttää tekevän teräsblokkeja stratotyyppisille talloille:
http://www.callahamguitars.com/blocks.htm

Täältä voi ostaa noita messinkiblokkeja:
http://floydupgrades.com/index.php? … fo&cPath=66&products_id=184
http://floydupgrades.com/index.php? … mp;products_id=180&reviews_id=2

Olisi hauska kokeilla tuollaista johonkin halpiskitaraan.
fox
22.12.2008 13:22:27

Yamahan SG2000:ssa muuten (mm. Santanan joskus käyttämä kitara) on kiinteän tallan alla messinkinen sustainblokki.

Muutamasta muustakin japsista löytyy moinen, kalliimman hintaluokan Vantageissa, sekä Ibanez Artisteissa on moiset tallan alla, Ibanezeissa lisäksi se blokki on noin 2 kertaa painavampi. Stratoihin on tuolta "messinkikaudelta" asti noita steelblokkeja talloihin vaihdeltu, samoin kuin myös "ylikokoisia" messinkiblokkeja.. Siihen kun yhdistää messinkisen tallan (rungon ja tallapalat) sekä messinkisatulan, niin johan! Instant 80-fiilikset! :)
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
efunkelist
24.12.2008 07:36:32

Spelektroniikasta kolahti eilen postiluukkuun tilaamani teletalla. Se vaikuttaa oikein hyvältä! Polttelisi päästä laittamaan sitä kiinni mutta jonnekin tammikuun loppupuolelle varmaan menee ennenkuin on mahkuja suoritaa... :/

Talla vaikuttaa oikeasti niin hyvältä että saatan pariin muuhunkin kitaraan moisen asentaa jos niiden omat tallat ei pelitä tyydyttävästi.
efunkelist
27.01.2009 16:13:22

Floikkakolon tilalle tuli siis veisteltyä tammipalasta puupalikka. Tuon jos olisi vielä vähän tarkemmin höylänny koloon sopivaksi ja liimaisi paikoilleen niin sen jälkeenhän kitaraan voisi asentaa minkä hyvänsä kiinteän tallaratkaisun. Kansi kun on, tai olisi, kiinteä ja tasainen. Nyt tuohon jäi vähän rakoja kun huonoilla työkaluilla tekee "sinnepäin".

En kuitenkaan liimannut tuota puupalaa kun se kiilautui sellaisenaan paikoilleen ja päälle vielä tuo talla jonka aluslevy toimii samalla mikkikehyksenä tallamikille. Jos joskus myöhemmin haluan kitaraan OFR:n ja sellaiseen on rahaa (mistä tää olikin kiinni) niin nykyinen talla irti, puupala irti ja floikka kiinni. That's it.

Satulaksi liimailin äsken earvanaa ja seuraavaksi konehuonetta kolvailemaan. Sitten pääsee testailemaan laitosta. Kuvia oon koittanu ottaa työvaiheista, kunhan kitara on valmis ja toimiva otetaan siitä vielä oikein kaunis kuva ja koitan jotain artikkelia aiheesta vääntää nettiin. Tai ainakin photobucketoida kuvia kun ne joitain on tuntunu kiinnostelevan.

Mutta että itse aihe: jos floikkakoloon jaksaa jostain puusta askarrella täytepalan, voi kitaraan asentaa minkä hyvänsä kiinteän tallan. Tuon täytepalan tekeminen vaatii jonkun verran aikaa ja vaivaa ja hermoja (etenkin jos tekee kovasta puusta tylsillä terillä...) mutta on toki palkitsevaakin.
efunkelist
14.02.2009 13:47:33

http://muusikoiden.net/dyn/users/54535.jpg

tuossa ny kuva teletallasta kitarassa. floikkakolon tukkeeksi veistelty pala tuli näkyväksi jääneistä reunoista väljäksi mutta jemmaan jääneistä sopivan naftiksi... ruma siis tuli mutta erittäin toimiva. neck-through-kaula tarjoaa sustainia jo ihan ennestäänkin mutta liekö tuo tele-tyyppinen talla-mikkikehys-yhdistelmä kun tuo vielä lisää sustainia kitaraan. tähän kitaraan olin harkinnu sustainermikkiä kaulaan mutta sitä en varmaankaan toteuta ennenkuin on varaa ostaa OFR tallaan. tää kiinteä talla oli ajatuksena "väliaikainen" mutta lienee käytännössä muotoa "toistaiseksi" - saa nähä tuleeko siitä jopa "lopullinen" kuten asioilla on tapana yleensä...

otan omista kuvista tuon pois kun jaksan tehdä seikkaperäisemmän reportaasin nettisivuksi kera tusinan verran kuvia työvaiheista. lukkosatula vaihtui earvanaan myös.
linkkiä tarjoilen tähän threadiin sitten kun jaksan sepostella reportaasia... ehkä syksyn pimeinä iltoina ;)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)