Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Etno, proge, latin »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Flamenco
1 2
HCW
11.12.2008 11:05:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

On päässyt tuo flamenco-kärpänen puraisemaan pahemman kerran ja kaipailisin suosituksia levyjen, kirjojen ja videoiden suhteen. Paco de Luciat, Carmen Amayat ym. on tuttuja.
 
Suosituksia ja yleistä keskustelua.
 
"Pysy loitolla, lakkaa piipittämästä, älä vittuile, ole hyvä."-J.Leskinen.
Milkop
13.12.2008 12:29:35
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tsekkaa vaikka Jose Merce, toimii ainakin itselle. Komea ääni äijällä. Tämän tyylistä:
 
http://www.youtube.com/watch?v=lyGWM0Hu79Y
 
"I started to see people as little lonesome, water based, pink meat, life forms pushing air through themselves and making noises that the other little pieces of meat seemed to understand..." -Devin Townsend
Kekkonator
16.12.2008 18:51:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Paco de Pena on varsin huikea, kannattaa tsekkailla
 
HCW
17.12.2008 11:25:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuo Merce on vähän turhan "viihde" meikäläisen makuun, mutta Pacolla oli meininkiä. Lisää jutustelua aiheesta, niin tyhmemmätkin oppii jotain uutta. Hivenen hiljaista ollut tähän mennessä.
 
"Pysy loitolla, lakkaa piipittämästä, älä vittuile, ole hyvä."-J.Leskinen.
mafiakingkong
17.12.2008 17:19:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattaa tutustua kitaristiin nimeltä Armik. On mun henkilökohtainen suosikkini! Esim Roses Del Amor ja Azul biisi ihan huippuja.
 
Wild String Of Voodoo Strat
18.12.2008 10:22:37
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hanki aluksi nämä:
 
1. Carlos Sauran Flamenco -elokuva vuodelta 1995. Elokuva koostuu 13 musiikki- ja tanssiesityksestä, jossa käydään läpi flamencon tärkeimmät rytmit/tanssit, eli löytyy bulerías, alergrías, tangos, soléas jne. Leffan esityksissä nähdään ja kuullaan monia flamencolegendoja mm. Paco de Lucía, Enrique Morente, Joaquín Cortés, Manolo Sanlúcar ja Lole y Manuel. Elokuvassa käy mielestäni aika hyvin ilmi musiikin ja tanssin kautta, mistä flamencosta on kyse. Elokuvan alussa on lyhyt narraatio, jossa kerrotaan hyvin tiiviisti, mistä elementeistä flamenco koostuu. Mutta todella oleellinen teos siis kyseessä.
 
2. Silvia Caladon All About Flamenco -kirja. Itse en ole kyseistä opusta vielä lukenut, mutta mitä nyt olen kirjaa ehtinyt selailla, niin aika kattavalta teokseltahan tuo tuntui. Teos käsittelee historiaa, nykypäivää, tärkeimpiä artisteja, eri tyylejä, terminologiaa ja levyjä. Suosittelen tutustumaan.
 
3. Levyt
 
Vanhemmista:
 
Paco de Lucía - Aloraima
Manolo Sanlúcar - Tauromagia
Paco del Gastor - Cante Flamenco - Gipsy flamenco from Andalucia
Camarón de la Isla - Potro de rabia y miel
Enrique Morente - Lorca
Carmen Linares - Desde de Alma
 
Uudemmista:
 
Vincente Amigo - Ciudad de las ideas
José Manuel Léon - Sirimusa
Juan Diego - Flamenco. From the heart of Andalucia
Estrella Morente - Mujeres
Duquende - Mi forma de vivir
Miguel Poveda - Tierra de calma
 
Jos fuusio kiinnostaa niin sitten nämä:
 
Ojos de Brujo - Techarí (flamenco + hip hop + vähän kaikkea)
Chano Domínguez - New Flamenco Sound (flamenco + jazz)
Pepe Habinchuela - Yerbagüena (flamenco + Bollywood strings - toimii!)
Paco de Lucía - Interpreta a Manuel de Falla (flamenco + klassinen)
UHF - Ultra High Flamenco (uutta flamencoa)
 
Eiköhän noilla pääse alkuun. Jos haluat yleistä keskustelua flamencosta, niin kannattaa keskustelu aloittaa jollain pienemmällä aiheella esim. kysymyksellä.
 
"Music must serve a purpose; it must be part of something larger than itself, a part of humanity." - Pablo Caslas
Jarkko Laiho
21.12.2008 12:04:04
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gerardo Nunez on kova myös.
Esim. http://www.youtube.com/watch?v=Arn99rAAgX4&feature=related
 
Flamenco on hauskaa. On tullut sitä nyt 10 vuotta soitettua. Vähän on jo lähdetty nykyään traditionaalisesta omille poluille...
 
http://www.rocieros.fi/aaninaytteet.html
 
Viimeisessä biisissä on sentään traditionaalinen bulerias ja saan siihen pikku soolonkin heittää ;)
 
Jos kiinnostaa niin youtubesta löytää lisää.
 
don_D.o.e.
22.01.2010 17:06:27
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

oiskohan jollain jotain tosia havainnollistavia esimerkkejä/niksuja/teorioita/näkemyksiä noiden flamenco rytmien opettelemiseen? ja mukavampihan niitä on reenailla jos jotain asiaankuuluvia sointujakin tietäis.
 
Sen verran tiiäntähän että:
 
-bulerias menee kahteentoista
-painotukset 3:lla, 6:lla, 8:lla, 10:llä, 12:sta.
-soinnut vaihtuu 6:lla ja 10:llä.
-Soleares melkein samalla tavalla.
-A-duuri sointu otetaan etu ja keskisormella.
 
mutta siihen mun osaaminen sitten jääkin. jonkun verran pystyn tota buleriasta komppaamaan mutta ei se flamencolta kuulosta.
 
Fandangoa ja alegriasta oon vähän yrittäny tapailla mutta vaikeeksi menee.
 
edellä esittämäni ei siis ole esimerkki havainnollisesta.
 
kiitos.
 
Wild String Of Voodoo Strat
22.01.2010 18:13:43
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jpkupi: oiskohan jollain jotain tosia havainnollistavia esimerkkejä/niksuja/teorioita/näkemyksiä noiden flamenco rytmien opettelemiseen? ja mukavampihan niitä on reenailla jos jotain asiaankuuluvia sointujakin tietäis.
 
Sen verran tiiäntähän että:
 
-bulerias menee kahteentoista
-painotukset 3:lla, 6:lla, 8:lla, 10:llä, 12:sta.
-soinnut vaihtuu 6:lla ja 10:llä.
-Soleares melkein samalla tavalla.
-A-duuri sointu otetaan etu ja keskisormella.
 
mutta siihen mun osaaminen sitten jääkin. jonkun verran pystyn tota buleriasta komppaamaan mutta ei se flamencolta kuulosta.
 
Fandangoa ja alegriasta oon vähän yrittäny tapailla mutta vaikeeksi menee.
 
edellä esittämäni ei siis ole esimerkki havainnollisesta.
 
kiitos.

 
No onhan toi yllämainittukin periaatteessa ihan totta, muttei koko totuus. Sitä paitsi Bulerias on flamencon yksi haasteellisimmista lajeista, eikä sillä kannata välttämättä flamencon soittoa aloittaa. Solea on huomattavasti helpompi kuin bulerias.
 
Mikäli haluat oppia enemmän, on markkinoilla suhteellisen laadukkaita opetuskirjoja - DVD:tä. Tai sitten voit ottaa tuntejakin. Muun muassa mä annan niitä rahaa vastaan.
 
"Music must serve a purpose; it must be part of something larger than itself, a part of humanity." - Pablo Caslas
don_D.o.e.
23.01.2010 13:23:11
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jaahas. missäpäin annat niitä tunteja?
 
Wild String Of Voodoo Strat
23.01.2010 14:42:03
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jpkupi: jaahas. missäpäin annat niitä tunteja?
 
Arkisin Tampereella ja viikonloppuisin Helsingissä.
 
"Music must serve a purpose; it must be part of something larger than itself, a part of humanity." - Pablo Caslas
don_D.o.e.
23.01.2010 15:13:23
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ok. mun kitara-sensei lähtee tossa parin viikon päästä cadiziin hakemaan lisäopetusta ni voisin ehkä sillon yrittää järjestää aikaa ainakin parille vkl tunnille. kitaraa oon soittanu jo yli kymmenen vuotta mutta toi flamenco on sellanen mis oon vaan edelleen tosi pihalla. jos siitä vähän sais paremman tuntuman ensin ni ei tekis niin pahaa maksaa opetuksesta ... pihi ku oon :)
 
Wild String Of Voodoo Strat
24.01.2010 13:09:15
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jpkupi: ok. mun kitara-sensei lähtee tossa parin viikon päästä cadiziin hakemaan lisäopetusta ni voisin ehkä sillon yrittää järjestää aikaa ainakin parille vkl tunnille. kitaraa oon soittanu jo yli kymmenen vuotta mutta toi flamenco on sellanen mis oon vaan edelleen tosi pihalla. jos siitä vähän sais paremman tuntuman ensin ni ei tekis niin pahaa maksaa opetuksesta ... pihi ku oon :)
 
No aina voi katsella, miten hommat lähtee pyörimään, ja edetä sitten sen mukaan. Kaikki muutkin opetusta haluavat voivat lähettää mulle rohkeasti vaikka pikaviestiä. En ole VIELÄ mikään überflamencomaister, mutta hallitsen sen verran soitinta, että koen voivani opettaa aloittelijoita (siis flamencokitaran saralla).
 
"Music must serve a purpose; it must be part of something larger than itself, a part of humanity." - Pablo Caslas
friikki
16.02.2010 00:34:57 (muokattu 16.02.2010 00:58:02)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jpkupi: oiskohan jollain jotain tosia havainnollistavia esimerkkejä/niksuja/teorioita/näkemyksiä noiden flamenco rytmien opettelemiseen? ja mukavampihan niitä on reenailla jos jotain asiaankuuluvia sointujakin tietäis.
 
Sen verran tiiäntähän että:
 
-bulerias menee kahteentoista
-painotukset 3:lla, 6:lla, 8:lla, 10:llä, 12:sta.
-soinnut vaihtuu 6:lla ja 10:llä.
-Soleares melkein samalla tavalla.
-A-duuri sointu otetaan etu ja keskisormella.
 
mutta siihen mun osaaminen sitten jääkin. jonkun verran pystyn tota buleriasta komppaamaan mutta ei se flamencolta kuulosta.
 
Fandangoa ja alegriasta oon vähän yrittäny tapailla mutta vaikeeksi menee.
 
edellä esittämäni ei siis ole esimerkki havainnollisesta.
 
kiitos.

 
Nykyisin on "selkeitä" metronomeja noihin flamenco poljentoihin esim nämä:
 
http://www.graf-martinez.com/flamenco-metronome.html
 
http://www.youtube.com/watch?v=xZavNSWXcdQ
 
http://www.youtube.com/watch?v=Q5J9aKICHLU&feature=related
 
Mun mielestä toi kello idea on suht selkeä verrattuna vanhoihin "laskukaavoihin".
 
Yleensä Iskualoittain vaikeimpia "jupinoita " kannattaa ananylysoida ja "matkia".
 
Compas levyissä on myös hyviä joita voi tsekkailla.....
 
Cajonin, palmaksen ja flamenco kitaran oppeja kantsii kysellä vaikka flamenco yhdistyksiltä jotka järkkää varsin tasokkastakin oppikursseja jne....
 
Youtubesta löytyy myös hyviä "opetustunteja" flamenco musiikin saloihin.
 
Pääasia että pojat viihtyy ja tytöillä on hauskaa
Epämuusikko
16.02.2010 15:06:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Wild String Of Voodoo Strat:
José Manuel Léon - Sirimusa

 
Aivan tolkuttoman mahtava levy!
 
Ämpärit täyttyvät, mieli on iloinen.
Wild String Of Voodoo Strat
17.02.2010 12:05:56
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Epämuusikko: Aivan tolkuttoman mahtava levy!
 
José Manuel Leon on kyllä hieno kitaristi siinä mielessä, että hän vie flamencoa ja erityisesti kitaransoittoa uuteen suuntaa olemalla samalla kuitenkin vahvasti kiinni flamencon perinteessä. Vaikka Vicente Amigo saattaa olla uudemmista kitaristeista teknisesti lahjakkain, mutta kyllä tuota Leonia pidän musiikillisesti mielenkiintoisempana. Tuntuu jotenkin, että Amigo menee vuosi vuodelta yhä ällöttävämpään popmusiikin suuntaan.
 
Viimeisin löytöni on mahtava nuori laulajatar Encarna Anillo; perinteistä kamaa, mutta toimii kuin rutto. Satuin saamaan tuon levyn kaupan päälle flamenco-world.comista, kun tilasin jotain muuta tavaraa. Jos kiinnostaa, niin kuunnelkaapa klippejä:
 
https://www.flamenco-world.com/tienda/producto/barcas-de-plata/4832/
 
"Music must serve a purpose; it must be part of something larger than itself, a part of humanity." - Pablo Caslas
Jarkko Laiho
17.02.2010 21:50:48
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä on hyvä meininki
http://www.youtube.com/watch?v=k1dCMVfvYcM&feature=related
Yksi cooleimmista buleriaksista mitä olen kuullut. Levyllä vielä komeampi ja paremmalla cajon komppauksella.
http://www.youtube.com/watch?v=qx-JKiFNwWc
 
blackmore81
12.09.2010 22:11:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vielä ei ole taidettu mainita Mayte Martinia. Itseäkin pääsi flamencokärpänen tässä vähän aikaa sitten puraisemaan. No tulipahan taas laajennettua vähän omaa musiikkimakua :)
 
http://en.wikipedia.org/wiki/Mayte_Mart%C3%ADn
http://www.youtube.com/watch?v=q8w1bYGk_Dc&feature=related
 
What the hell is wrong with freedom? That's what it's all about
Wild String Of Voodoo Strat
12.09.2010 22:44:34
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Omalla kohdallani Miguel Angel Cortes on noussut uusimman soololevynsä Bordón de trapo ja kesän Tampereen flamencofestivaalin keikan Archangelin kanssa lempiflamencokitaristieni joukkoon Pepe Habichuelan ja Manolo Sanlucarin kanssa.
 
Miehen tekniikka on uskomaton, esimerkiksi hänen staccatonsa saa minut aina hyppimään innostuksesta, mutta silti hänen falsetansa on nimenomaan musiikkia eivätkä vain pelkkiä teknisiä taidonnäytteitä.
 
Tuossa yksi biisi uudelta soololevyltä:
http://www.youtube.com/watch?v=FnGboLKJuwQ
 
"Music must serve a purpose; it must be part of something larger than itself, a part of humanity." - Pablo Caslas
Anna La Mirla
01.11.2010 12:34:15
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi :)
Itse olen laulellut flamencoa Oulussa (ja vähän muuallakin) kohta kymmenisen vuotta. Parastahan tässä on se, että aina löytyy uutta ammennettavaa :)
 
Tällä hetkellä perinteisempi kama on jäänyt vähän vähemmälle kulutkselle, kun bändin kanssa ollaan lähdetty eksplooraamaan hieman vieraampia vesiä..
Jos tällainen TODELLA flamencosta kauas ponnahtanut, pohjoinen maailmanfuusiohäröily kiinnostaa niin tsekatkaahan www.bajoceroband.com tai www.myspace.com/bajocerofin
Julkaistaan joka toinen viikko uusi biisi netissä, jouluun 2010 asti.
 
Anna
www.bajoceroband.com
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «