Aihe: C-asema suuremmaksi, miten?
1
Tympee Huttunen
20.12.2008 20:52:37
No niin, nyt kyllästyin tuohon jatkuvaan Windowsin, Javan yms. ohjelmien paisumiseen ja olen päättänyt ostaa reilusti suuremman kovalevyn. Mikä ohjelma olisi paras kopioimaan nykyisen kovalevyni mirrorina suoraan uudelle kovalevylle?Olen joskus käyttänyt Ghost-ohjelmaa, mutta onko jotain muita vaihtoehtoja tai idioottivarmoja ohjeita homman hoitamiseen? Mitä riskejä tuossa voi olla, siis sen lisäksi, että pyyhkiikin sen alkuperäisen kovalevyn vahingossa?
lindo
20.12.2008 21:12:04
No niin, nyt kyllästyin tuohon jatkuvaan Windowsin, Javan yms. ohjelmien paisumiseen ja olen päättänyt ostaa reilusti suuremman kovalevyn. Mikä ohjelma olisi paras kopioimaan nykyisen kovalevyni mirrorina suoraan uudelle kovalevylle?Olen joskus käyttänyt Ghost-ohjelmaa, mutta onko jotain muita vaihtoehtoja tai idioottivarmoja ohjeita homman hoitamiseen? Mitä riskejä tuossa voi olla, siis sen lisäksi, että pyyhkiikin sen alkuperäisen kovalevyn vahingossa?

Otsikko on vähän harhaanjohtava ... luulin että haluat nykyisen C aseman isommaksi.

Itse tekisin kyllä niin että uudelle kovolle tekee vaa isomman osion, asentaa kaiken uudelleen. Toimii kai parhaiten.
Oletko koskaan kokeillut Windowsin omaa:
http://free-backup.info/how-to-easi … ur-entire-system-in-windows-xp.html
Rok rok
Tympee Huttunen
20.12.2008 21:31:20 (muokattu 20.12.2008 21:38:23)
Otsikko on vähän harhaanjohtava ... luulin että haluat nykyisen C aseman isommaksi.

Itse tekisin kyllä niin että uudelle kovolle tekee vaa isomman osion, asentaa kaiken uudelleen. Toimii kai parhaiten.
Oletko koskaan kokeillut Windowsin omaa:
http://free-backup.info/how-to-easi … ur-entire-system-in-windows-xp.html

Siis toki sekin kävisi, että saisi C-aseman isommaksi, mutta täytyy vielä korostaa, että uudelleenasennus ei tule kysymykseenkään. Ei ole hajuakaan missä on tuon koneen (avovaimon) XP:n asennuslevyt yms. Ainakaan tässä vaiheessa en haluaisi riskeerata mitään kovalevyjen sisältöä, joten mielestäni paras vaihtoehto olisi juuri tuo mirror-kokeilu.

Täytyy lukea tuoa antamasi linkki. Kiitokset!

e: Hyvä linkki ja ohje vaikuttaa todella yksinkertaiselta. Tuo *.bak-file täytyy kyllä suoraan tallentaa uudelle kovalevylle.
mathias
20.12.2008 21:32:24 (muokattu 20.12.2008 21:33:37)
Partition Magicillä suurensin kiintolevyni C-asemaa suuremmaksi, mutta jos kerran vaihdat kiintolevyä, asenna kaikki uudestaan ja osioi C-asema tarpeeksi isoksi. On melkolailla se toimivin vaihtoehto.

EDIT: Jos uudelleenasennus ei tule kysymykseen, vinkkini lienee hyödytön.
Tympee Huttunen
20.12.2008 21:40:47 (muokattu 20.12.2008 21:46:39)
Partition Magicillä suurensin kiintolevyni C-asemaa suuremmaksi, mutta jos kerran vaihdat kiintolevyä, asenna kaikki uudestaan ja osioi C-asema tarpeeksi isoksi. On melkolailla se toimivin vaihtoehto.

EDIT: Jos uudelleenasennus ei tule kysymykseen, vinkkini lienee hyödytön.

Hetkinen, tuo Partition Magic voisi olla kyllä erinomainen (ainakin väliaikainen) vaihtoehto. Tuo siis vain lisää jo olemassaolevan C-aseman kokoa tuhoamatta mitään? Kovalevyn muilla osioilla on kyllä sen verran ylimääräistä, että jos voisin niistä vapauttaa osan C-aseman käyttöön, olisin tyytyväinen. Onko tuo Partition Magic ihan ilmainen ohjelma?

e: Näköjään maksaa viitisenkymppiä. Täytyy miettiä nyt tarkoin, ostaisinko ennemmin vain suoraan todella suuren kovalevyn, jolle laittaisin mirrorina tuon nykyisen (muistaakseni Ghostissa sai samalla suurennettua kovalevyn tilaa) vai hankkisinko tuon ohjelman ja saisin hetkessä ainakin 30gt lisää tilaa C-asemalle.
Twinkle
21.12.2008 04:01:48
Turhaan kikkaillaan millään. Ostat kovon, asennat sen vanhan rinnalle. Kopioit kaiken datan C:ltä (ihan komentolinjan xcopy32 riittää) toisen kovon ekalle osiolle. Otat kummatkin kovot irti ja laitat uuden isomman kovon ekan paikalle. Buuttaat niin homman pitäisi toimia oikein. Jos ei toimi niin sit asentelet käyttistä uudestaan.

Näin minä olen jo useamman koneen kanssa tehnyt ja hyvin toimii.
Tympee Huttunen
21.12.2008 09:26:26
-Ite tekisin niin että asentaisin uuden levyn ensin vanhan rinnalle, jakaisin kahteen osioon, tuleva system ja sit se missä pidetään muuta tauhkaa. Tälle muun tauhkan osiolle kopsaisin vanhalta levyltä kaiken tarpeellisen datan. Sit asentaisin windowsin uuden levyn system-osiolle. Mikäli toimii, kaikki hyvin. Ja kaikki olisi vanhalla kovolla tallella kuten ennenkin.

Tuossa tapauksessa ne ohjelmat eivät toimisi uuden asennuksen kanssa. Kaikki "tarpeellinen" data on jo tallessa toisella kovalevyllä, mutta tuo vanha kovalevy on juuri kahdessa osiossa, toinen C-asemana Windowsille ja toinen muille ohjelmille. Joskus muinoin kaavailtu 10Gb Windowsille ja 110Gb ohjelmille ei oikein toimi enää. Jos nyt vedän C-aseman sileäksi, niin samalla saan kyllä nuo kaikki ohjelmatkin asentaa uudelleen.
Tympee Huttunen
21.12.2008 09:29:43 (muokattu 21.12.2008 09:30:00)
Turhaan kikkaillaan millään. Ostat kovon, asennat sen vanhan rinnalle. Kopioit kaiken datan C:ltä (ihan komentolinjan xcopy32 riittää) toisen kovon ekalle osiolle. Otat kummatkin kovot irti ja laitat uuden isomman kovon ekan paikalle. Buuttaat niin homman pitäisi toimia oikein. Jos ei toimi niin sit asentelet käyttistä uudestaan.

Näin minä olen jo useamman koneen kanssa tehnyt ja hyvin toimii.

Tämä vaikuttaa tarpeeksi yksinkertaisen fiksulta onnistuakseen. Voitko vielä tarkentaa tuota xcopy32:n käyttöä? Tuo suoritetaan dossin puolelta?

Alkaa tulla "vanha" kone aika kalliiksi pikkuhiljaa. Harrastuksien takia siihen on pitänyt ostaa USB-kortti (integroitu ei pelaa PodXT:n kanssa), Firewire, kovalevy, muistia jne. Pitäisi varmaan joulun jälkeen ostaa uusi kone suoraan ja jättää toinen kone vaikka nettikäyttöön.
Chade Fallstar
21.12.2008 15:11:55
Voit myös kokeilla siirtää sivutustiedoston C:ltä muille kovalevyille.

Ohjauspaneeli- Järjestelmä- Lisäasetukset- Suorituskyky- Lisäasetukset- Näennäismuisti.
You are everything a man should be: you're young, stupid, and... mean!
32788
21.12.2008 18:39:35
Paras vaihtoehto varmaankin olisi pitää windows + ohjelmat vanhalla kovalevyllä (laajentaa osio koko levyn kokoiseksi) ja sitten ostaa uusi levy ja pitää siellä kaikkia tärkeitä tiedostoja (kuvat, musiikki, mitä nyt lieneekään)

Samalla riski, että menettäisit jotain tärkeää windowsin/ohjelmien sotkemana, pienenee. Ohjelmat saa aina asennettua uusiksi.
Tympee Huttunen
21.12.2008 18:50:04
Voit myös kokeilla siirtää sivutustiedoston C:ltä muille kovalevyille.

Ohjauspaneeli- Järjestelmä- Lisäasetukset- Suorituskyky- Lisäasetukset- Näennäismuisti.

Tämän tein ja samalla muutin käyttäjäprofiilin temp-kansiot muille kovalevyille! Tämän seurauksena sain lisää tilaa pakettien yms. purkuun ja sain kun sainkin erään tärkeän päivityksen läpi! Kiitokset!
Tympee Huttunen
21.12.2008 18:52:26
Paras vaihtoehto varmaankin olisi pitää windows + ohjelmat vanhalla kovalevyllä (laajentaa osio koko levyn kokoiseksi) ja sitten ostaa uusi levy ja pitää siellä kaikkia tärkeitä tiedostoja (kuvat, musiikki, mitä nyt lieneekään)

Samalla riski, että menettäisit jotain tärkeää windowsin/ohjelmien sotkemana, pienenee. Ohjelmat saa aina asennettua uusiksi.

Tärkeät tiedostot on jo toisella kovalevyllä. Ongelma on siinä, että vanha kovalevy on osioitu Windowsille 10gb ja ohjelmille varmaan 100gb. En pysty näillä ohjelmistoilla yhdistämään noita osioita yhdeksi.
Roki
21.12.2008 23:58:44
Jos PartitionMagic tuntuu liian kalliilta, niin ilmainenkin vaihtoehto on. http://partedmagic.com/ Eikä ole ainakaan minulla ollut mitään onkelmia osioiden kasvatuksessa/kutistamisessa. Aina ennen levyjen muokkausta kannattaa kyllä olla varmuuskopiot, jos muilla levyillä on tilaa moiseen.
Been there - done that - don't ask.
superfly
22.12.2008 11:43:48
Jos PartitionMagic tuntuu liian kalliilta, niin ilmainenkin vaihtoehto on. http://partedmagic.com/ Eikä ole ainakaan minulla ollut mitään onkelmia osioiden kasvatuksessa/kutistamisessa. Aina ennen levyjen muokkausta kannattaa kyllä olla varmuuskopiot, jos muilla levyillä on tilaa moiseen.

Komppi. Tämä on toiminut ihan duunikäytössäkin mulla.
Killing internet dragons is serious business!
Canttori
22.12.2008 15:46:52
Tämä vaikuttaa tarpeeksi yksinkertaisen fiksulta onnistuakseen. Voitko vielä tarkentaa tuota xcopy32:n käyttöä? Tuo suoritetaan dossin puolelta?

Alkaa tulla "vanha" kone aika kalliiksi pikkuhiljaa. Harrastuksien takia siihen on pitänyt ostaa USB-kortti (integroitu ei pelaa PodXT:n kanssa), Firewire, kovalevy, muistia jne. Pitäisi varmaan joulun jälkeen ostaa uusi kone suoraan ja jättää toinen kone vaikka nettikäyttöön.

Voit ajaa tuon xcopy32:n joko promptista tai sieltä käynnistysvalikon run... tai suorita... napista. Jotakin flageja tuohon tarttee, ainakin /e ja /h.
"Muista muuttaa Poincaré-invariantti aktio yleisesti kovariantiksi ennen mitään rouhintaa!"
HK
25.12.2008 12:52:13
Pelkkä xcopy:llä tiedostojen kopioiminen ei kopioi käynnistykseen tarvittavaa boot-sektoria uudelle levylle, eli tämä temppu ei ikävä kyllä toimi. Että windows käynnistyisi uudelta kovalevyltä, pitää kopioimiseen käyttää erillistä ohjelmaa joka osaa kopioida myös kyseisen boot sectorin. Tähän käy esimerkiksi Nortonin Ghost.
Peltikorva puupäässä.
Kiibo
25.12.2008 19:12:41
Helpoin tapa mitä itse olen käyttänyt on Seagaten Discwizard. Se on ilmainen mutta toimii vain jos koneessa on ainakin yksi Seagaten winsu.
Tuolla siirtyy käyttiksineen päivineen tiedot levyltä toiselle ja vielä niin, että uusi levy boottaa aivan normaalisti. Samalla voi muuttaa osioiden kokoja mielen mukaan.

Itse teen tuolla silloin tällöin täydellisen replikan levystä ihan varmuustarkoituksessa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)