Aihe: Sanoittajien yhteistyökuvioita / toimintamalleja
1
Koivulahti
19.12.2008 17:36:22

Ihan yleisestä mielenkiinnosta kyselisin että minkälaisia yhteistyökuvioita/toimintamalleja tämän palstan lyyrikoilla on?

Eli teetkö biisit ihan itse alusta loppuun vai teetkö pelkkää tekstiä? Teetkö tekstit ennen vai jälkeen melodian? Onko mukana joku yhtye ja kuinka paljon biisejä harsitaan kokoon joukolla? Onko kuviossa yksi hovisäveltäjä, monta hovisäveltäjää vai onko homma bändi tai artistikeskeistä duunia? ..eli miten sulla homma toimii?
strophe
21.12.2008 16:57:02
Toimin oman orkesterimme "taiteellisena johtajana", mikä käytännössä tarkoittaa, että teen sanoitukset, pääteemat ja rakenteen. Sovittamiseen ja hiomiseen osallistuu koko bändi, mutta biisien luuranko syntyy minun kynästäni.

Kappaleiden synty tapahtuu useimmiten kertosäkeen kautta. Mieleen tulee joku "catchy"-laulumelodia yhdistettynä biisin keskeiseen sanomaan ja siihen saa aina ujutettua sulavasti jonkun vuosia laatikon pohjalla lojuneen riffin, joka taas johtaa johonkin vanhaan sanoitusideaan, joka sopii kyseiseen biisiin kuin nyrkki silmään. Käytännössä sanoittaminen ja säveltäminen kohdallani tapahtuu yhdistelemällä vanhoja ideoita ja luomalla niihin uutta.

En ole koskaan ymmärtänyt sitä, että tehdään nerokas sävellys ja siihen "jotkut sanat". Mielestäni sanoitusten täytyy täydentää biisiä ja vice versa. Uusimman biisini keskeisen ajatuksen olen pöllinyt suoraan Lauri Otonkosken runosta Harmaan koiran rondo. Kappale on progesävytteistä tunnelmointimetallia (sis. blastbeatia ja kolmiäänistä laulua), joka on sävelletty myötäilemään sanoituksia. Alussa kuljetaan duurissa, mutta ensimmäisen säkeistön lopussa lauletaan "...mutta väsynyt korva kuuli kaiken mollissa", jolloin koko kappale siitä eteenpäin lauletaan mollissa. Voi kuulostaa tekotaiteelliselta paatokselta, mutta toimii kuin junan vessa.

Sanoittaminen on parhaimmillaan mielestäni juurikin silloin, kun säveltäjän ja sanoittajan yhteistyö on saumatonta ja visiot ovat yhtenevät. Bändissämme tämä on melko helppoa, koska allekirjoittanut on melko lailla molemmista vastuussa, joskin rumpalin ja toisen kitaristin ideat toimivat täydellisesti kappaleiden mausteina. Biisinikkarointi on kaikkein hauskinta pienellä yhteenhitsaantuneella joukolla.

Over'n'out.
Osta paita, saan rahaa; http://www.tshirthell.com/store/link.php?id=U3Ryb3BoZQ==
soihtu55
22.12.2008 08:59:41
Sanoittaminen on parhaimmillaan mielestäni juurikin silloin, kun säveltäjän ja sanoittajan yhteistyö on saumatonta ja visiot ovat yhtenevät...

noin asia juuri on, vaikka aluksi olisikin eri visio, täytyy sen jossain vaiheessa olla yhteneväinen. Katsoin yhtenä iltana dokumenttia Metallican muusiikin teosta, siinä kiteytyi moni asia, vaikka oli eripuraisuutta (se voi oikeastaan olla myös se voima, joka pistää ajatuksen uusille raitaille), mutta tiimityötä se on siinä missä hyvän lätkäjoukkueenkin pelaaminen. Joku ehkä ohjaa, valmentaa, mutta jokaisella on tärkeä rooli. Yksinvaltiaan pihdeissä tuskin bändit kauan hengittää. Jos sanoittaja on joku "ulkopuolinen" täytyy hänen ainakin hetkeksi mulahtaa mukaan kuvioon.

Näen sanoittajan roolin jotenkin esivalmistelija musiikin palvelukseen, tai joskus
sen voi olla toisinkin päin.
soihtu55
22.12.2008 09:04:24
viimeisen virkkeen piti mennä näin:

Näen sanoittajan roolin jotenkin esivalmistelijana musiikin palvelukseen, tai joskus
se voi olla toisinkin päin.
Koivulahti
26.01.2009 14:48:56 (muokattu 26.01.2009 14:49:44)

Itse teen tekstejä useammalle säveltäjälle ja työtavat vaihtelevat sen mukaisesti:

Osa säveltäjistä toivoo saavansa aina muotopuhdasta lyriikkaa, jossa painot ja riimit kulkevat säkeistöittäin idiomaattisesti. Joidenkin kanssa taas otan hiukan enemmän vapauksia, kuitenkin niin että rakenteet pysyvät sillälailla kasassa että teksti säilyy laulullisena ja toimii musiikillisesti. Vähän työparin toimintatapojen mukaan siis.

Joskus ollaan tehty niinkin että sanoitus on selkeästi vasta runko jota sitten yhdessä ollaan palloteltu vähän aikaa kunnes se pelaa optimaalisesti sävellyksen kanssa yhteen.

Yhden säveltäjän kanssa ollaan tehty niinkin että mä ensin lähetän sille tekstin ja se tekee melodian ottaen sen kanssa vapauksia suhteessa tekstiin, jonka jälkeen mä sitten korjailen sen tekstin niin että se uppoaa melodiaan kunnolla.

Yksi tapa on tietysti se että mulle tulee valmis melodia johon sitten loihdin korvakuulolta sanat.

----

Biisejä ollaan sitten tarjottu yhdessä eteenpäin, kukin vähän omien kontaktiensa ja kykyjensä mukaan. Varsinkin alussa porukka oli tietysti aika vihreetä alalla, niin paljon on jäänyt omille harteille. Biisien eteenpäin tarjoamista helpottamaan väänsimme tuollaisen Jukeboxin webbiin, syystä että MySpaceen ei saa tarpeeksi montaa kuunteluun, Teoston alaista matskua ei saa laittaa mikseri.nettiin, emmekä halunneet antaa biisejä downloadattavaksi.

Silloin tällöin tulee työn alle tietysti ihan tilauskappaleitakin, jolloin teen tekstin, hyväksytän sen asiakkaalla ja teetän jollakulla sävellyksen/demon.

----

Pääasiassa mun yhteistyökumppanit ovat säveltäjiä. Nykyisin kuvassa on myös joitakin tuottajia joiden kautta sitten matskua menee tai on menemättä artisteille. Yhdelle bändille teen matskua suoraan, niin että säveltäjä/tuottaja löytyy yhtyeestä. Lisäksi mull aonmeneillään yksi artisti-vetoinen proggis jossa mä teen biisejä suoraan laulajan suuhun ja etsiskelen niille sopivia säveltäjiä ja organisoin äänityksiä jne.
oo-p
27.01.2009 00:58:41 (muokattu 27.01.2009 01:01:58)

Ihan yleisestä mielenkiinnosta kyselisin että minkälaisia yhteistyökuvioita/toimintamalleja tämän palstan lyyrikoilla on?

Eli teetkö biisit ihan itse alusta loppuun vai teetkö pelkkää tekstiä? Teetkö tekstit ennen vai jälkeen melodian? Onko mukana joku yhtye ja kuinka paljon biisejä harsitaan kokoon joukolla? Onko kuviossa yksi hovisäveltäjä, monta hovisäveltäjää vai onko homma bändi tai artistikeskeistä duunia? ..eli miten sulla homma toimii?

Lyriikat teen itse, yksin, en osaa tehdä tuossa suhteessa oikein yhteistyötä tai kompromisseja. Pääosin myös sävellän itse raakaversion, jonka pohjalta bändin kanssa aletaan työstää. Nykyisin sävellykseen on enemmissä määrin osallistunut myös rumpalimme, joka hallitsee kaikki muutkin bändisoittimet. Osat, joihin laulua tulee teen kuitenkin suurimmaksi osaksi itse. Sovitukset tehdään tietenkin yhdessä, mikä saattaa muuttaa alkuperäistä ajatustani usein todella suuresti, joskaan ei koskaan huonoon suuntaan niin, että se hyväksyttäisiin.

Sävellys tulee aina tekstin jälkeen, mutta sävellettyä tekstiä joudun usein muuttelemaan vielä rytmiikan ym. ylläpitämiseksi. Joskus muistakin syistä. Toisinaan sävellyksen pohjana voi olla kuitenkin jokin vanha riffi, tai sointukierto/melodia, joka on jäänyt käyttämättä.

Noin 10-20:n tekstin joukusta valikoituu bändin käyttöön yleensä vain yksi tai ehkä kaksi työstettäväksi. Sävellyksiä saatan tehdä muihinkin, mutta valmiita biisejä syntyy vain ehkä se yksi parista kymmenestä. Vuoden aikana valmiita kappaleita tulee ehkä maksimissaan kymmenen.

Kirjoitan myös hirveän paljon tekstiä, joka on mielestäni hyvää (jos niin saa itse sanoa), mutta ei jostakin syystä sovi bändillemme. Sellaisista kappaleista saatan tehdä ehkä biisejä yksin esitettäviksi, tai sitten ne vain jäävät kansioon muiden sekaan. Ehkä niille joskus löytyy käyttöä tai sitten ei. Joskus tuollaiset vanhat, "unohdetut" tekstit, toimivat myös avaimina uusiin teksteihin..
Terve, ja kiitos kaloista! ..Delay, missä viivyt?!
Koivulahti
27.01.2009 14:29:02 (muokattu 31.01.2009 09:01:13)

Kirjoitan myös hirveän paljon tekstiä, joka on mielestäni hyvää (jos niin saa itse sanoa), mutta ei jostakin syystä sovi bändillemme. Sellaisista kappaleista saatan tehdä ehkä biisejä yksin esitettäviksi, tai sitten ne vain jäävät kansioon muiden sekaan. Ehkä niille joskus löytyy käyttöä tai sitten ei. Joskus tuollaiset vanhat, "unohdetut" tekstit, toimivat myös avaimina uusiin teksteihin..

Tästä tulee heti mieleen että oletko ajatellut tarjota nuita jollekin kustantajalle? Äkkiseltään ajatellen jos oma bändi on se "pääproggis" niin sulla ei varmaan ole aikaa tuupata muita biisejä eteenpäin, mutta hyvä kustantaja voisi ehkä tehdä sitä sun puolestas(?)

Vai onko ongelmana se ettei noista biiseistä kerkiä ikinä syntyä edes kunnon demoa?
oo-p
27.01.2009 23:25:00

Tästä tulee heti mieleen että oletko ajatellut tarjota nuita jollekin kustantajalle? Äkkiseltään ajatellen jos oma bändi on se "pääproggis" niin sulla ei varmaan ole aikaa tuupata muita biisejä eteenpäin, mutta hyvä kustantaja voisi ehkä tehdä sitä sun puolestas(?)

Vai onko ongelmana se ettei noista biiseistä keskiä ikinä syntyä edes kunnon demoa?

Jos vain jostakin löytyy sellainen yhteistyökumppani, jolle haluttaa tekstejä tai demoja tarjota, niin teen sen kyllä.

Juuri sen takia, että kaikki tekemäni menee etunenässä bändin hyväksi, en ole juurikaan tehyt työtä sen eteen, että tyrkyttäisin lyriikoitani, tai biisejäni muille. Etenkin, kun ensin pitäisi löytää se joku sellainen, jolle haluaisin kappaleitani tarjoilla.
Terve, ja kiitos kaloista! ..Delay, missä viivyt?!
Urbaanitarzan
28.01.2009 16:03:38
Kirjoitan ensin sanat, jonka jälkeen rämpyttelen kitarasta sointuja saadakseni jonkinnäköisen pohjan / rakenteen biisiin. Samalla lauleskelen sanoja ja näin syntyy laulumelodia. Sitten esittelen biisin sellaisenaan bändille ja jokainen kehittelee oman osansa siihen.
Monesti teen sanoja myös valmiiseen sävellykseen ja muokkaan rakenteen ja sanat yhteensopiviksi.
Joskus kitaristimme on tehnyt sanat valmiiksi, mutta eihän ne koskaan mulle kelpaa, joten yleensä muokkailen niitä sitten omaan suuhun sopiviksi. :) Ei ole vielä pahastunut muutoksista. Enemmänkin tykännyt. Onneksi.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)