Aihe: Mikä on laatua
1
Karlsson
20.12.2008 11:38:19
Hinta ja laatu eivät kyllä välttämättä kulje käskynkkää soittimissakaan.
"Opelin omistajat pääsee taivaaseen. Ne on jo kokeneet helvetin."
hollstro
20.12.2008 11:50:57 (muokattu 20.12.2008 11:59:21)

Laatu koostuu valittujen materiaalien ja komponettien sekä työn laadusta. Hinta koostuu taas edellä mainittujen lisäksi valmistusmaan palkkatasosta, jakelutien kustannuksista: kuljetukset, varastoinnit ja myymälä. Jakelutien ja myynnin osuus on ylivoimaisesti suurin osa hinnasta. Lopun silauksen tuo sitten kunkin vaiheen kate.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
pekezu
20.12.2008 12:19:03

Kävin tuossa käpistelemässä soitinliikkeessä bassoja, katselin tarkoituksella hintaluokassa 700-800€ ja kummastelin kuin jossain vehkeissä työn laatu oli huonompaa kun vertailukohtana on tuo oma OLP.
En nyt puhu Fendereistä vaan hieman oudompia merkkejä tutkailin ja aloin siinä sitten miettimään että millä perusteella huonommin rakennetusta bassosta pyydetään 600-700€ ja esim. OLP luetellaan halpis basso karsinaan. Toki olp hinaltakin tulee sutta ja sekundaa mutta nyt pidin vertailukohtana omistuksessa olevaa olp valmistetta, onko sitten vain sattunut hyvä yksilö käsiin.

Mielenkiintoista tässä on se, että soitinkauppojen tapa pitää hyllyssä olevat soittimet kunnossa vaihtelee todella rankasti. Olen vieraillut soitinliikkeessä, jossa soittimia ei ollut säädetty milläänlailla kunnollisesti, kielet oli korkealla, kaulassa todella paljon relieffiä ja muutenkin arveluttavan näköistä. Toinen ääripää oli sitten se, kun käpistelipä mitä soitinta tahansa, se tuntui paremmalta kuin oma peli. Vaikka hinta olisi ollut puolet tai alle sen. Säädöt vaikuttavat hirvittävästi.

Hinta ei aina kerro koko totuutta. Passiivibassot ovat yleensä halvempia vekottimia kuin aktiiviset, koska passiiviosiin ei mene läheskään niin paljoa rahaa, kuin aktiivipiireihin. Siksi kehnokin basso voi maksaa 5-600e, lähinnä pelkän elektroniikan takia. Vastaavasti taas 5-600e maksava passiivibasso voi olla todella mainio peli. Miksei halvempikin. Kuitenkin bassoa hankkiessa kannattaa enemmän keskittyä puulaatuihin kuin esim. mikkeihin. Seymour Duncanin mikit ei pelasta vaneribasson soundia, mutta hyvistä puuosista tehty basso soi mukavasti vähän halvemmillakin mikeillä.

"Halpisbassoissa" vaikuttaa myös yksilöerot huomattavasti enemmän, kuin hinnakkaammissa peleissä. Laadunvalvonta ei ole niin tiukkaa ja kaikenlaisia rimpuloita saattaa linjalta putkahdella. Tämä ei välttämättä soinnissa näy, mutta yleisessä tuntumassa ja viimeistelyssä. Satula rehottaa, nauhat törröttää sivuista jne.. Tätä ei kaikki musakaupat jaksa/viitsi/ehdi korjata.
Kaikki = paskaa. Paitsi kusi.
omarklah
20.12.2008 12:55:08

Tuote on mielestäni laadukas silloin, kun ostaja on tuotteeseen kaikilta osin tyytyväinen.
Aivan sama mitä se maksaa, mitä lavassa lukee tai täyttääkö se valmistajan laatukriteerit.
Ekstiätuanoikato...
T.Nick
20.12.2008 13:14:11
Tuote on mielestäni laadukas silloin, kun ostaja on tuotteeseen kaikilta osin tyytyväinen.
Aivan sama mitä se maksaa, mitä lavassa lukee tai täyttääkö se valmistajan laatukriteerit.

Toi pätee vaan sillon, jos ostaja ei mieti jälleenmyyntiarvoa. Tosin aika harvoin itsekään bassoa ostaessa miettii, että miten tänkin saa parhaiten myytyä eteenpäin.
hollstro
20.12.2008 13:21:46

Tää pätee henkilötasolla, suhteellinen laatu onkin sitten jo eri juttu.
rmac
20.12.2008 13:34:02
"Toki olp hinaltakin tulee sutta ja sekundaa mutta nyt pidin vertailukohtana omistuksessa olevaa olp valmistetta, onko sitten vain sattunut hyvä yksilö käsiin."

Mulla käy just ja tasan aina myös näin.
Teijo K.
20.12.2008 13:52:38

"Toki olp hinaltakin tulee sutta ja sekundaa mutta nyt pidin vertailukohtana omistuksessa olevaa olp valmistetta, onko sitten vain sattunut hyvä yksilö käsiin."

Mulla käy just ja tasan aina myös näin.

Oonko mää ainoa jolle on joskus tullut niitä huonojakin yksilöitä? Melkein kaikki muut aina kehuu et miten hyvä se oma yksilö on, etenkin myydessä. Silleen et 98% soittimista on selkeesti keskitason yläpuolella.
hollstro
20.12.2008 14:24:02

Oonko mää ainoa jolle on joskus tullut niitä huonojakin yksilöitä? Melkein kaikki muut aina kehuu et miten hyvä se oma yksilö on, etenkin myydessä. Silleen et 98% soittimista on selkeesti keskitason yläpuolella.

Yli 80 % kuskeista pitää itteään keskimääräistä parempana kuljettajana...

Hyvyys on musta eniten kiinni soittimen säädöistä ja sen sopivuudesta itselle ja omaan saundi-ihanteeseen. EI oo vielä sellasta käsiin satunu mitä ei saisi soimaan ja soitettavaksi, mutta muista syistä peli ei vaan miellytä. Jää siis käyttämäti.
jperala
20.12.2008 14:35:58

Juu, pohjustan tässä OLP:n myyntiä sillä pidän itseäni keskimääräistä parempana kuljettajana :)

No, olen omistanut 3 bassoa joista 2 on ollut hyvälaatuisia. Onko tuossa suhteessa nyt sitten jotain ihmeellistä, yleensä kun ostan jotain en hae sitä kaikkein halvinta. Tietenkin joku ammattisoittaja tai 5000€ basson omistaja sanoisi OLP:n olevan skeidaa ja kelpaamaton soittimeksi, kaikki on suhteellista.
OLP MM2
JussiKoo
20.12.2008 14:47:40
Mielenkiintoista tässä on se, että soitinkauppojen tapa pitää hyllyssä olevat soittimet kunnossa vaihtelee todella rankasti. Olen vieraillut soitinliikkeessä, jossa soittimia ei ollut säädetty milläänlailla kunnollisesti, kielet oli korkealla, kaulassa todella paljon relieffiä ja muutenkin arveluttavan näköistä. Toinen ääripää oli sitten se, kun käpistelipä mitä soitinta tahansa, se tuntui paremmalta kuin oma peli. Vaikka hinta olisi ollut puolet tai alle sen. Säädöt vaikuttavat hirvittävästi.

Samaa mieltä. Kuka ostaisi autoliikkeestä ultimate likaisen auton, joka on sisältä paskainen ja haisee pahalta eikä konehuonetta ei olisi ikinä pesty. Silti hinta olisi sama, kuin naapuriliikkeen siistissä yksilössä.

Olen joskus jopa liikkeessä huomauttanut jostain laatusoittimesta, että siinä on kuolleet kielet tai säädöt päin pe****tä. Aika nolon oloista myyjää on silloin.
Teijo K.
20.12.2008 15:33:58

Yli 80 % kuskeista pitää itteään keskimääräistä parempana kuljettajana...

Hyvyys on musta eniten kiinni soittimen säädöistä ja sen sopivuudesta itselle ja omaan saundi-ihanteeseen. EI oo vielä sellasta käsiin satunu mitä ei saisi soimaan ja soitettavaksi, mutta muista syistä peli ei vaan miellytä. Jää siis käyttämäti.

Mulla on ollut sellanenkin Maya mistä purkautui otelauta issekseen irti kaulasta. :)
J.Nikkanen
20.12.2008 18:55:26
Laatu. Ah, niin kovin suhteellinen käsite. Olis kiva nähdä prosentuaalisesti mistä basson hinta muodostuu. Bassonrakentajat vois antaa omia kommenttejaan jos ja kun tätäkin viestiketjua kuitenkin lueskelee.

Mutta toki halpisbassojen osalla homma toimii kutakuinkin niin, että nopeasti valmista ja maailmalle. Tällöin kustannukset saadaan alas, koska puutavaran kanssa ei liikaa hifistellä. Siitä tehdään mitä käteen osuu. Kuivatus uunissa, liimaus, sahaus, komponentit kiinni jonka jälkeen silmämääräinen tarkastus, pakkaus ja lähetykset ympäri maailmaa. Ja koko homma tehdään nopeasti ja erät mahdottoman suuria.

Mulla ei ole hajuakaan kummoinen mahtaa olla hylkyprosentti halvoilla tehtailla, ja saadaanhan sitä sekundaa joskus Suomeenkin. Mulla on jäänyt sähkökitara ostamatta kun soitin ei vastannut säätöihin. Se oli hämmentävää. Suurilla merkeillä moista ongelmaa ei pitäisi olla, mutta suurtenkin merkkien halvimmat soittimet ovat monta kertaa luokattoman huonoja. Muutenhan suuret merkit panostavat laadunvalvontaan ja tuotteiden pitäisi olla hyviä kun myyntiin saapuvat.. Vai onko jollain kokemuksia, kertokaa!

Laaduttomia instrumentteja menee kuitenkin kaupaksi aikalailla, ei kai niitä muuten tehtäisi. Itse kävin koesoittamassa Anttilassa Williams merkkisen sähkökitaran. Olihan se kokemus. Itseasiassa kaulan profiili oli ainoa positiivinen asia, mutta komponentit ja työn jälki ei mielyttänyt. Hong Kongin kitarapakettia en mene edes testaamaan, ja treenikämpänkin varavarabasso (harley benton) on saanut olla kaikessa rauhassa sen yhden ainoan kerran jälkeen kun oma soitin oli huollossa. Ei vaikuttanut laadukkaalta peliltä vaikka soittikin radiota todella mukavasti jatkuvalla syötöllä!

Nykyiset soittimet (bassot ja kitarat) ovat aikalailla kaikki ibanezeja. Niissä värkeissä on osunut hinta/laatusuhde minun arvoasteikolla sinne asteikon yläpäähän ja olen niihin kaikinpuolin tyytyväinen. (bassot ja akustinen japskeja, sähkis näyttää olevan made in indonesia)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)