Aihe: Sähköpuhaltimista (Akain uusi EWI USB)
1
cokekola
14.12.2008 21:28:45 (muokattu 14.12.2008 21:32:21)
Olen haikaillut "sähköhuilua", kun sillä voisi vapaammin harjoitella muita häiritsemättä kuulokkeilla. Tiedän, että Yamahalla on ainakin ennen ollut ja Akai tekee edelleen sähköfoneja, esim. Akai EWI 4000S. Näissä on käsittääkseni yleensä ollut saksofonin sormitus käytössä.

Nyt Akailta on tullut uusi EWI USB, joka muistuttaa EWI 4000S:ää, mutta siinä ei ole omaa syntetisaattoria, vaan se tarvitsee tietokoneen äänen generointiin. (http://www.akaipro.com/ewiusb) Se on myös n. puolet halvempi kuin 4000S. Mielenkiintoista siinä on se, että sen teknisissä tiedoissa väitetään, että siihen voi valita myös huilun sormituksen. Sen sijaan missään ei mainita, miten siinä tapauksessa on toteutettu oktaavin vaihto, kun ainakin periaatteessa oikean käden peukalo on varattu huilussa muihin hommiin.

Onko jollakulla kokemusta näistä? Onkohan jo EWI 4000S:ssä ollut mahdollisuus jonkinlaiseen huilun sormitukseen? Tai tietääkö joku jo peräti, miten se on toteutettu EWI USB:ssä.

Olen suunnitellut, että ryhdyn kohta itse väkertämään jonkinlaista "elektronista huilua", yksinkertaista mikrokontrolleria ja jotain pvc-putkea, johon laitan esim. mikrokytkimiä suurinpiirtein läppien paikoille sormitusta varten. Mikrokontrolleriin sitten ohjelma, joka tuottaisi oikean korkuisia ääniä, kun huilun sormituksen mukaisia kytkimiä painettaisiin. Mutta en ole keksinyt oikein luontevaa keinoa rekisterin vaihtoon. Ideoita otetaan vastaan. Kirjoittelen jatkossa suunnitelmista omaa sivua blogiin: http://flautissimo.wippiesblog.com/sahkopuhaltimet/

Olen ajatellut, että rekisterinvaihto voisi olla parasta hoitaa jotenkin puhalluksella, mutta siinä ei toisaalta ehkä pitäisi pyrkiä liikaa oikean huilun puhallustekniikkaan, muuten siitä saattaa oppia väärän ansatsin ikään kuin vahingossa. Riittävästi oikean huilun kaltaista siitä ei käsitykseni mukaan kuitenkaan saisi.

Tämä sähköhuiluajatus varmaan järkyttää kaikkia huiluopettajia, mutta tällaisesta vähän "sinnepäinkin" sähkösoittimesta voisi olla apua sormitusten harjoittamisessa, kunhan ei yritäkään saavuttaa sillä muuta.
Klezberg
14.12.2008 21:50:49 (muokattu 14.12.2008 22:09:14)

Onko jollakulla kokemusta näistä? Onkohan jo EWI 4000S:ssä ollut mahdollisuus jonkinlaiseen huilun sormitukseen? Tai tietääkö joku jo peräti, miten se on toteutettu EWI USB:ssä.

EWI4000s:ään on tullut äskettäin lisäsormituksia, myös huilu, joten eiköhän se EWI-USB käytä sitä samaa. Kts. http://www.akaipro.com/stuff/conten … 46/file/ewi4000s_refmanual_revd.pdf sivu 42.

Yleensähän nämä soitinkohtaiset sormitukset ovat näissä värkeissä aina kompromisseja, kun ei siinä kuitenkaan ole kaikkien soittimien näppäimiä oikeilla kohdillaan kuitenkaan. Tuosta huilusta saa pikavilkaisulla sen käsityksen, että oktaavin sisällä yritetään pysyä huilun sormituksessa, mutta ylä-c:n kohdalla se ei onnistu (kun ei ole peukalolle näppäintä?).

Ja eipä noita kai huilun asennossa soiteta, joten sormitus tuntunee joka tapauksessa uudelta.

En äkkipäätä nähnyt miten oktaavi vaihdetaan, mutta tuskin se on mitenkään huilumainen, eiköhän sitä peukalolla vaihdeta. Eipähän noissa vaskia jäljittelevissäkään sormituksissa huulilla oktaavia vaihdeta.

Olen ajatellut, että rekisterinvaihto voisi olla parasta hoitaa jotenkin puhalluksella, mutta siinä ei toisaalta ehkä pitäisi pyrkiä liikaa oikean huilun puhallustekniikkaan, muuten siitä saattaa oppia väärän ansatsin ikään kuin vahingossa. Riittävästi oikean huilun kaltaista siitä ei käsitykseni mukaan kuitenkaan saisi.

Mitenkähän jos ottaisi putken sisältä mikrofonilla puhalluksen ääntä ja tekisi sen perusteella päätelmiä?

EDIT: Toisekseen, minä en rupeaisi itse ääniä tekemään vaan antaisin ohjaimen lähettää midiä. Sitä ymmärtäviä syntikoita löytyy, myös softapohjaisina, tosin vain osa näistä soveltuu puhallinkäyttöön (ts. saadaan tottelemaan puhallusta, syntikat kun yleensä tehdään kosketinkäyttöön). Ja voihan sitten kehittää huilusynan erikseen jos kiinnostaa. Tuolla on juttua kun kokeilin tehdä fyysisellä mallinnuksella klarinettisynaa http://klezberg.webhop.org .
kai tää on joku nettiriippuvuus, kun on tää internetti ja sitten toi klarinetti ja ne vie kaiken ajan
cokekola
15.12.2008 10:54:18
EWI4000s:ään on tullut äskettäin lisäsormituksia, myös huilu, joten eiköhän se EWI-USB käytä sitä samaa. Kts. http://www.akaipro.com/stuff/conten … 46/file/ewi4000s_refmanual_revd.pdf sivu 42.

Loistavaa, kiitos! Tuosta selvisi se, mitä pelkäsinkin, sormitus poikkeaa kuitenkin huilun sormituksesta- Soitin sopii tietysti osaavalla huilistille, jonka on helppo oppia uusii sormitus ilman, että se raunioittaa hänen jo hallitsemaansa huilun soittotaitoa. Tällaiselle aloittelijalle se ei harjoitusinstrumentiksi sen sijaan käy, siitä vain oppii "väärille tavoille".

Toisaalta tämä on helpotus, toisaalta harmi. Harmittaa tietysti, ettei valmiina löydy edelleenkään kuulokkeilla harjoiteltavaa huilua. Toisaalta saapa jatkaa tuota omaa haahuiluprojektia sellaisen rakentamiseksi :-)

Mitenkähän jos ottaisi putken sisältä mikrofonilla puhalluksen ääntä ja tekisi sen perusteella päätelmiä?

EDIT: Toisekseen, minä en rupeaisi itse ääniä tekemään vaan antaisin ohjaimen lähettää midiä. Sitä ymmärtäviä syntikoita löytyy, myös softapohjaisina, tosin vain osa näistä soveltuu puhallinkäyttöön (ts. saadaan tottelemaan puhallusta, syntikat kun yleensä tehdään kosketinkäyttöön). Ja voihan sitten kehittää huilusynan erikseen jos kiinnostaa. Tuolla on juttua kun kokeilin tehdä fyysisellä mallinnuksella klarinettisynaa http://klezberg.webhop.org .

Hyviä ajatuksia. Tuo mikrofonitunnistus voisi toimiakkin.

Itselläkin kävi mielessä, että on tosiaan varmaan helpompaa tehdä huilusta vain midi-ohjain ja jättää äänigeneraattori/syna pois, ainakin alkuvaiheessa. Toisaalta olisi kyllä kiehtova ajatus, että putki olisi "stand alone"-laite, jonka voisi pakata reppuun mukaan ja soitella missä lystää.
Klezberg
15.12.2008 11:35:08 (muokattu 15.12.2008 12:11:10)

Tällaiselle aloittelijalle se ei harjoitusinstrumentiksi sen sijaan käy, siitä vain oppii "väärille tavoille".

Toisaalta tämä on helpotus, toisaalta harmi. Harmittaa tietysti, ettei valmiina löydy edelleenkään kuulokkeilla harjoiteltavaa huilua.

Näin on, nämä sähköpuhaltimet ovat oma lajinsa eivätkä sovellu minkään oikean puhaltimen harjoitteluun. Eroja on aina sen verran.

Itselläkin kävi mielessä, että on tosiaan varmaan helpompaa tehdä huilusta vain midi-ohjain ja jättää äänigeneraattori/syna pois, ainakin alkuvaiheessa. Toisaalta olisi kyllä kiehtova ajatus, että putki olisi "stand alone"-laite, jonka voisi pakata reppuun mukaan ja soitella missä lystää.

Nyt tuli vielä mieleen, että Synthesis Toolkit (STK) -paketista löytyy c++ -koodia jotka mallintavat eri soittimia. En muista oliko huilua.

EDIT: Olihan siellä huilu: http://ccrma.stanford.edu/software/stk/classFlute.html . Tuon saisi varmaan jollekin pikkuprosessorille pyörimään. Voisin kokeilla jossain välissä miltä tuo kuulostaa.

Tuokin muuten näyttää tehdyn koskettimilla soitettavaksi, kun siinä voi vain aloittaa ja lopettaa puhaltamisen. Koodia pitäisi muuttaa niin että se seuraisi suoraan puhallusta.
kai tää on joku nettiriippuvuus, kun on tää internetti ja sitten toi klarinetti ja ne vie kaiken ajan
cokekola
15.12.2008 13:59:39
Nyt tuli vielä mieleen, että Synthesis Toolkit (STK) -paketista löytyy c++ -koodia jotka mallintavat eri soittimia. En muista oliko huilua.

EDIT: Olihan siellä huilu: http://ccrma.stanford.edu/software/stk/classFlute.html . Tuon saisi varmaan jollekin pikkuprosessorille pyörimään. Voisin kokeilla jossain välissä miltä tuo kuulostaa.

Tuokin muuten näyttää tehdyn koskettimilla soitettavaksi, kun siinä voi vain aloittaa ja lopettaa puhaltamisen. Koodia pitäisi muuttaa niin että se seuraisi suoraan puhallusta.

Olen tuolla sfnetin elektroniikkaryhmässä jo aiheuttanut kalabaliikkia näillä haahuiluillani. Minulla on toisaalta ohjelmointikokemusta aiemman ammatin puolesta jonkin verran (mutta esim. IBM:n suurkoneympäristöstä), elektroniikan kasauskokemusta toisaalta harrastuksen kautta aikojen takaa. Mutta näistä mikrokontrollereista ja niiden ohjelmoinnista vaikkapa C-kielellä ei ole juuri hajuakaan vielä, mutta optimismia sitäkin enemmän:-) Tuosta vinkkaamastasi STK- paketin C-koodista ymmärrän noin puolet, jos asiaa voi niin mitata? Sinulla tuntuu olevan ala hallussa, olisiko vinkkejä, mistä kannattaisi lähteä asioita opiskelemaan?

Olen tuon sfnetin keskustelun perusteella päätymässä kontrollerialustaksi Arduinoon, se vaikuttaa kohtuullisen yksinkertaiselta kehitysympäristöltä. Onko sinulla näistä näkemyksiä tai suosituksia?
Klezberg
15.12.2008 14:32:02 (muokattu 15.12.2008 18:02:20)

Olen tuolla sfnetin elektroniikkaryhmässä jo aiheuttanut kalabaliikkia näillä haahuiluillani. Minulla on toisaalta ohjelmointikokemusta aiemman ammatin puolesta jonkin verran (mutta esim. IBM:n suurkoneympäristöstä), elektroniikan kasauskokemusta toisaalta harrastuksen kautta aikojen takaa. Mutta näistä mikrokontrollereista ja niiden ohjelmoinnista vaikkapa C-kielellä ei ole juuri hajuakaan vielä, mutta optimismia sitäkin enemmän:-) Tuosta vinkkaamastasi STK- paketin C-koodista ymmärrän noin puolet, jos asiaa voi niin mitata? Sinulla tuntuu olevan ala hallussa, olisiko vinkkejä, mistä kannattaisi lähteä asioita opiskelemaan?

No enpä minäkään ole kovin perehtynyt, on vain sellainen rutiini alkaa asioita kaivelemaan. Tuota STK:ta olen pyörittänyt koemielessä linuxkoneella ja jotain sen ympärille viritellyt. Uskoisin että sen pohjalta syntyy melko vaivatta tuon äänen generointi vaikka midin pohjalta, kunhan alusta on sellainen että käyttis, kääntäjä ja audiotuki löytyy valmiina.

Olen tuon sfnetin keskustelun perusteella päätymässä kontrollerialustaksi Arduinoon, se vaikuttaa kohtuullisen yksinkertaiselta kehitysympäristöltä. Onko sinulla näistä näkemyksiä tai suosituksia?

Mulla ei ole noista mitään kokemuksia. Äänipuolella en lähtisi yrittämäänkään alustalla, jolle ei löydy valmista tukea (linux, kääntäjä, audiotuki).

EDIT: Vilkaisin tuon Arduinon sivuja. Tuolla varmaan tekee midiohjaimen, kunhan siihen saa tarvittavat kytkimet kiinni, mutta jo puhallukseen perustuva ohjaus, varsinkin oktaavin vaihto tuntuu liian vaativalta tuollaiselle. Samoin siitä saa tietynkorkuista ääntä, mutta musikaalisen äänen tekeminen voi vaatia vähän enemmän.
Baryton-B
15.12.2008 23:06:13 (muokattu 15.12.2008 23:08:07)

Keskusteluryhmässä "Digitaalinen trumpetti" on keskusteltu paljon näistä asioista. Ja yksi Jari siellä myös kaavaili itse tehtyä hommelia. Olis kiva kuulla, miten hän on edistynyt.

Minulla on EWI4000s, jolla saa aikaiseksi kahdeksan oktaavia. Kaikki näppäimethän ovat kosketusnäppäimiä. Itse käytän trumpetin sormitusta. Oktaavin vaihto tapahtuu seuraavasti: vasemman käden peukalon kohdalla on kahdeksan peräkkäistä rullaa. Peukalo koskettaa aina kahta rullaa yhtä aikaa. Vierittämällä peukaloa seuraavan kahden rullan väliin tapahtuu oktaavin vaihto. Tämä vaatii jonkin verran harjoittelua. Sama periaate lienee EWIUSB:ssä, mutta oktaaveja on 'vain' viisi.

En tunne fonin ja huilun sormitusta tarkemmin, mutta todennäköisesti jokaisella oktaavilla on samanlainen sormitus. Tämä tietysti helpottaa hieman oppimista.

Suomalaista höpinää löytyy seuraavalta sivulta. Myös siellä oktaavin vaihto koetaan vaikeaksi ja yritetään ideoida kaikenlaista.
http://www.kolumbus.fi/baryton/harrastusket/musiikki/indexewi.html

EWIUSB:n ja EWI4000s:n soittoa voi kuunnella MySpasessa, kun etsii noilla hakusanoilla. Yksi esimerkki löytyy täältä:
http://www.myspace.com/juhanihill

Luonnollisia soitinääniä näillä ei saa aikaiseksi. Ulkoisten samplereiden avulla päästään aika lähelle. Tosin EWI4000s:n luonnollisin ääni on juuri huilu. Hieman nokkahuilumainen sekin.
"EWI4000s ei tarvitse anasatsia"
Klezberg
19.12.2008 18:14:26

Windocontroller-listalla joku juuri kommentoi kokemuksiaan EWI:n (3020) käytöstä huilistipohjalta ja piti hankalimpana muutoksena täysin erilaista puhallustuntumaa.
cokekola
20.12.2008 09:06:16
Windocontroller-listalla joku juuri kommentoi kokemuksiaan EWI:n (3020) käytöstä huilistipohjalta ja piti hankalimpana muutoksena täysin erilaista puhallustuntumaa.

Mikä on Wincontroller-lista? (Kysyy tietämätön:-)) Varmasti onkin mahdotonta tehdä sähköpuhallinta, joka muistuttaa juuri lainkaan oikeaa huilua puhallustuntumaltaan. Siksi luulen, että viisainta olisikin olla yrittämättäkään matkia oikean huilun puhallustekniikkaa, muuten sähkösoitin pilaa mahdollisesti hankitun oikean puhallustekniikan. Oktaavin vaihto pitäisi kuitenkin jotenkin siitä huolimatta pystyä hoitamaan puhaltamalla, muuten sormituksetkin poikkeavat oikeasta huilusta, eikä "huilusta" varsinaisesti olisikaan jäljellä oikeastaan mitään. Nopeasti vilkaistuna noissa Akain EWI -soittimissa onkin käynyt vähän niin. Se on sekä pettymys että hyvä asia. Pettymys tietenkin sikäli, että edelleenkään ei saa huilua vastaavaa sähkösoitinta valmiina. Toisaalta onpa syy jatkaa omaa haahuiluhanketta sellaisen rakentamiseksi.
isojussi
20.12.2008 09:49:47
Kukahan perkeleen ääliö senkin "breath" tai "wind" - sanan on kääntänyt sanaksi "puhallus"?

Joku, joka ei ymmärrä ko soittimista yhtään mitään.
"Isojussi on se puu joka liikkuu. Entti." - Fuzzy Boner
Klezberg
20.12.2008 10:14:22

Mikä on Wincontroller-lista? (Kysyy tietämätön:-))

Windcontrollers-niminen keskustelulista Yahoo Groupseissa.

Varmasti onkin mahdotonta tehdä sähköpuhallinta, joka muistuttaa juuri lainkaan oikeaa huilua puhallustuntumaltaan.

Ei varmaan mahdotonta, mutta tuo ei taida kiinnostaa ketään valmistajaa. Sähköpuhaltimet on varsinaisesti suunnattu puhaltajille, jotka haluavat laajentaa soundimaailmaansa. Sähköpuhaltimen ei tarvitse muistuttaa yksi yhteen mitään oikeaa soitinta, riittää että se on riittävän lähellä jotta kokenut puhaltaja sen helposti omaksuu. Kaikki kokeneet käyttäjät korostavat sitä että sähköpuhallin on oma soittimensa joka pitää opetella erikseen.

Tietyn soittimen opiskelijat ovat eri segmentti ja ikävä kyllä vielä jokaista soitinta varten pitäisi kehittää oma sähkösoittimensa. Sähkösoittimen tekeminen tarpeeksi luonnolliseksi on haastava juttu, ja markkina per soitin olisi aika pieni.

Windcontroller-listalla on kaveri joka kehittää tosissaan uudenlaista sähköpuhallinta, joka on modulaarinen ja joka tunnistaa enemmän parametrejä soitosta. Mutta sen perusteella mitä siitä olen nähnyt, ei siitä ihan heti poikkihuilua tule.

Siksi luulen, että viisainta olisikin olla yrittämättäkään matkia oikean huilun puhallustekniikkaa, muuten sähkösoitin pilaa mahdollisesti hankitun oikean puhallustekniikan. Oktaavin vaihto pitäisi kuitenkin jotenkin siitä huolimatta pystyä hoitamaan puhaltamalla, muuten sormituksetkin poikkeavat oikeasta huilusta, eikä "huilusta" varsinaisesti olisikaan jäljellä oikeastaan mitään. Nopeasti vilkaistuna noissa Akain EWI -soittimissa onkin käynyt vähän niin. Se on sekä pettymys että hyvä asia. Pettymys tietenkin sikäli, että edelleenkään ei saa huilua vastaavaa sähkösoitinta valmiina. Toisaalta onpa syy jatkaa omaa haahuiluhanketta sellaisen rakentamiseksi.

Toimiikohan sormitus ja hengitys kuitenkaan noin erillään että niitä voisi noin erikseen harjoitella. Ainakin omat kokemukseni klarinetista ovat että homma lähtee sujumaan vasta kun molemmat sujuvat tarkalleen yhteen. Siksikin epäilen tuon haa-huilun mahdollisuuksia. Se on mielenkiintoinen projekti mutta saako siitä yhtään mielekästä apua huilun harjoitteluun.

Oma taustani on muuten se, että lapsuudessa ja nuoruudessa soitin hiukan nokkahuilua. Joskus 1990 tienoilla hankin casion DH100:n (jonka blogin mukaan tunnet hyvin) ja innostuin uudelleen musiikkiin sen kautta. Myöhemmin hankin vielä WX7:n, mutta samaan aikaan aloin tajuta että sähköpuhaltimet ovat minulle korvike kun en uskalla oikeiden kimppuun käydä. Sitten päätin yritää ja hankin fonin ja pian klarinetin myös.

Klarinetissa muuten vasemman käden peukalo hoitaa sekä oman äänireikänsä että rekisteriläpän. Mutta olen se verran huilua kokeillut että en minäkään peukalolle siinä ottaisi enää yhtään hommia. Oma kokemukseni huilun kanssa on samantapainen kuin sinun, blogisi perusteella. Saan alarekisterin soimaan aika kivasti, mutta en siitä ylöspäin. Mutta nyt ei ole oikea aika minun lähteä sitä kehittämään.
Murgo
20.12.2008 10:22:31 (muokattu 20.12.2008 10:24:46)

Saisihan oktaavinvaihdon puhaltamalla noissa uskoakseni ainakin siten että kun monissa syntikoissa on mahdollista asettaa soimaan eri ääni eri velocity(voimakkuus)-arvon suuruusalueilla, eli kosketinta kovaa painettaessa soi eri ääni kuin hiljaa, niin asettaa siten että kovalla puhalluksella soi sama ääni mutta oktaavia ylempää. Eikös se puhallusvoimakkuus noissa yleensä vaikuta juuri velocityyn kuitenkin?

Ainakin omassa Rolandin JV2080:ssä on muistaakseni mahdollista asettaa vaikka jokaiselle äänelle erikseen velocity-alue jolla se kuuluu, joten periaatteessa oktaaveja voi tehdä niin monta kuin pystyy luotettavasti puhallusvoimalla erottelemaan toisistaan. Eipä silläkään varmaan tosin ole paljoa tekemistä huilun puhallustekniikan kanssa.

Edit kovin luonnollistahan se ei kyllä ole jos kun koettaa soittaa yläoktaavista hiljaa niin putoaa alaoktaaviin
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
Klezberg
20.12.2008 10:43:11

Saisihan oktaavinvaihdon puhaltamalla noissa uskoakseni ainakin siten että kun monissa syntikoissa on mahdollista asettaa soimaan eri ääni eri velocity(voimakkuus)-arvon suuruusalueilla, eli kosketinta kovaa painettaessa soi eri ääni kuin hiljaa, niin asettaa siten että kovalla puhalluksella soi sama ääni mutta oktaavia ylempää. Eikös se puhallusvoimakkuus noissa yleensä vaikuta juuri velocityyn kuitenkin?

Puhallusvoimakkuus vaikuttaa pääsääntöisesti tiettyyn CC:hen, yleensä CC2:een (Breath Control). Äänenhän pitää seurata puhalluksen voimakkuutta koko äänen ajan, ei riitä että tiedetään alkuvoimakkuus. Mutta kyllä se velocity noissa tulee myös ja siksi tuo voisi ehkä toimia. Velocityn avulla valitaan oktaavi ja CC2:n avulla voimakkuus.

Mutta puhutaanko tässä nyt olemassaolevista ohjaimista vai itsetehdystä uudesta. Mikään nykyinen ohjainhan ei sisällä huilun näppäimistöä.

Jos lähdetään tekemään omaa, niin kokeilisin (kuten aiempana jo vihjasin) laittaa huilun suukappaleen tapaisen värkin sisään mikin ja tutkia napatun äänen spektriä.

Mutta en edelleenkään oikein usko siihen että tuosta olisi huilun soiton äänettömään harjoitteluun.
2862
22.12.2008 13:31:23
Toi EWIUSB vaikuttaa tosi siistiltä ja se ois 40%:n alennuksessa monissa paikoissa tällä hetkellä.

Puhalletaanko tohon ihan tavallisesti vaan, samoin kuin esim. nokkahuiluun? Pääseeköhän tollasta kokeilemaan Suomessa missään?
Baryton-B
22.12.2008 19:44:29 (muokattu 22.12.2008 19:45:32)

Toi EWIUSB vaikuttaa tosi siistiltä ja se ois 40%:n alennuksessa monissa paikoissa tällä hetkellä.
Puhalletaanko tohon ihan tavallisesti vaan, samoin kuin esim. nokkahuiluun? Pääseeköhän tollasta kokeilemaan Suomessa missään?

Minulla on EWI4000s ja luulen, että EWIUSB:n puhalletaan samoin. Puhallusvoiman voi säätää ja herkimmillään se on nokkahuilun luokkaa. Siis siihen puhalletaan, mutta ei niin kuin putkeen vaan niinkuin umpiputkeen. Ilmaa virtaa soittimen läpi hyvin vähän ja siksi on opeteltava puhaltamaan myös suukappaleen ohi. Muutoin tulee tukehtumisen tunne ja joutuisi taukopaikoista puhaltamaan ilmaan ensin ulos keuhkoista ja vielä sisäänkin. Vibraatto aikaan saadaan puremalla suukappaletta, mutta on siihen muitakin keinoja.

Moni kokee tuon vaikeaksi ja sitä se oli minullekin, mutta kaikkeen oppii. Voi suukappaleeseen viritellä itse joitain ohivirtausputkia tjms. Varoen kuitenkin, ettei putket soittimen sisällä irtoa paineanturista. Minulla taisi käydä niin ja tuli pitkä tauko, kun se takuuna Eglannissa korjattiin.

Silloin (pari vuotta sitten) edullisin ostopaikka oli:
http://www.saxophones.co.uk/acatalo … ai_Electronic_Wind_Synthesiser.html
"EWI4000s ei tarvitse anasatsia"
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)