Aihe: Mikä on paras keikkapiano 2009?
1 2 3
musamies
19.12.2008 18:12:55
JPQ
19.12.2008 18:38:06 (muokattu 19.12.2008 18:38:54)

Minäkin olen aika lailla softaan raudasta siirtynyt mutta sanoisin digivehkeissä etuna vähemmän vikaherkkiä paras keikkapiano makuasia eli esim. rockin ja jazzin piano ihanne ihan erilainen ymmärtääkseni et muutkin soundit joten en voi muuta ohjetta antaa kuin kauppaan kokeilemaan. ja en ikinä usko että kawai on hyvä urkuihin siis näihin hammond,farfisa,vox yms tyyppisiin et sähköpianoissakin epäilen. ihan siis mutulla.
musamies
19.12.2008 21:57:49 (muokattu 19.12.2008 22:13:15)
Tääl kanssa on toi softasoittelu yhtenä sivujuonena. Juur täl hetkel on päässy käymään niin, että keikal on käytännössä WLM urku ja Rotosphere. Softatouhu ponnahtaa taas tapetille jos saan hommattua uuden kannettavan. Musalaitetietokoneräkki ollu viime aikoina toimistonani...

Kannettavissa tietokoneissa mun mielestä menossa jonkinlainen murrosvaihe. 32 bittinen Windows ei pysty käsittelee kovin suurta muistimäärää. Varteenotettava vaihtoehto tulevaisuudessa joku 64 bittinen Windows, Linux... Kohtapuoleen rupee yleistymään USB 3 liitäntä, SSD levyt halpenee, tulee tehokkaampia prosessoreja. Odottelen vielä, että voin hommata kannettavan joka totaalisesti syrjäyttää räkki/tai pöytäkoneen. Ehkä parin vuoden sisään...

Minäkin olen aika lailla softaan raudasta siirtynyt mutta sanoisin digivehkeissä etuna vähemmän vikaherkkiä paras keikkapiano makuasia eli esim. rockin ja jazzin piano ihanne ihan erilainen ymmärtääkseni

Mun mielestä piano ei ole alunperin edes tehty rokkaamiseen tai jazzin soittoon. Se on kuitenkin niin monikäyttöinen, että käy niihinkin :D

et muutkin soundit joten en voi muuta ohjetta antaa kuin kauppaan kokeilemaan.

Roland RD 700-GX vaikutti vähän sen suuntaiselta, että vois olla jotain käyttöö sellaiselle. Siinä vaikutti olevan jotain muitakin käyttökelposia saundeja kuin piano. Ton kanssa vois olla lisänä vaikka toi kevyt midikoskettimisto Roland A-37 minkä hommasin softaurutteluun.

ja en ikinä usko että kawai on hyvä urkuihin siis näihin hammond,farfisa,vox yms tyyppisiin et sähköpianoissakin epäilen. ihan siis mutulla.

Ainakin se on painava eikä hinta paha massiivisuuteen nähden. Vähän kuitenkin kypsää jos joutuu pianoharrastuksen takia ruveta käymään punttisalilla. Kawai on ehkä makeimman näkönen.

http://www.youtube.com/watch?v=_Kut2kcdjPo
hahuusko
19.12.2008 22:52:23
Kurzweil PC3X:ää on kehuttu kovasti: http://www.kurzweilmusicsystems.com/Product.php?product=37

Ja onhan tuosta täälläkin pitkä ketju: http://muusikoiden.net/keskustelu/p … sts.php?c=36&t=153373&co=30
Foranamo
19.12.2008 22:57:06

Kurzweil PC3X:ää on kehuttu kovasti: http://www.kurzweilmusicsystems.com/Product.php?product=37

Ja onhan tuosta täälläkin pitkä ketju: http://muusikoiden.net/keskustelu/p … sts.php?c=36&t=153373&co=30

Hiton kova laite onkin, mutta PC3(x) ei ole keikkapiano.
baron
19.12.2008 23:08:57

Musta Steinway D on ollut siitä lähtien kuin on tullut (30-40 vuotta sitten?) ja on edelleen myös ensi vuonna
JPQ
19.12.2008 23:14:54

Softa vertauksen otin koska nyt olemme (=musiikot/musiikinharrastajat yms) siin vaiheessa että softa voittaa hyvin raudan et digivehkeet alkaa olla jo todella hyviä. (softatkin lasketaan digivehkeiksi). ps. kawai epäilys pohjaa joihinkin malleihin et uskoisin että kawai voi olla makeimman näköinen mutta yamaha vois olla mielikuvaan pohjaten kestävin. Ainakin testäämistani et omistamistani synistä raudan laatu yamahalla tuntunut eniten laadukkaalta soundeina moni muukin hyvää.
hahuusko
19.12.2008 23:27:42
Hiton kova laite onkin, mutta PC3(x) ei ole keikkapiano.

No joo, sehän on oikeastaan "Performance controller keyboard" :) tai työasema mutta minusta kuitenkin harkinnan arvoinen vaihtoehto keikkapianon ostajallekin. Täyspitkä painotettu koskettimisto, hyvät soundit, monipuoliset master-koskettimisto-ominaisuudet ja kaikkea muutakin hauskaa mutta kuitenkin samassa hintaluokassa kuin nuo ekassa viestissä mainitut (paitsi SP3X).

Vai oliko PC3X:n koskettimisto jotenkin "epäpianomainen"? Muuten kyllä itse kallistuisin PC3X:n puoleen, jos olisin keikkapianoa (tai vastaavaa) ostamassa.
falgor
19.12.2008 23:44:22

No joo, sehän on oikeastaan "Performance controller keyboard" :) tai työasema mutta minusta kuitenkin harkinnan arvoinen vaihtoehto keikkapianon ostajallekin. Täyspitkä painotettu koskettimisto, hyvät soundit, monipuoliset master-koskettimisto-ominaisuudet ja kaikkea muutakin hauskaa mutta kuitenkin samassa hintaluokassa kuin nuo ekassa viestissä mainitut (paitsi SP3X).

Vai oliko PC3X:n koskettimisto jotenkin "epäpianomainen"? Muuten kyllä itse kallistuisin PC3X:n puoleen, jos olisin keikkapianoa (tai vastaavaa) ostamassa.

Ei mun mielestä ole epäpianomainen, vaikka ehkä hieman kevyempi tatsi kuin useimmissa pianoissa mitä oon soittanu. Siinä Triplestrike pianossa on vaan omasta (ja muutamien muiden) mielestä hieman turhan vähän rangea (ppp->fff), jonka takia en itse hankkisi sitä pianon soiton opetteluun ykkösvaihtoehtona. Jotkut ovat toista mieltä. Huonolta sitä soittaessa on kyllä aika vaikea kyllä kuulostaa, äänet on niin hyvät. Noista vaihtoehdoista ehdottomasti monipuolisin.
Mikko T.
19.12.2008 23:55:31 (muokattu 19.12.2008 23:55:43)

Tähän kysymykseen ei voi vastata vielä, koska veikkaan et eri valmistajat lykkää luultavasti tähän ryhmään uutuuksia tammikuussa.

Sama suomeksi: odotan Yamaha S90 XS:ää. Kurzweilin PC3X:ää en ole kokeillut.
Pieru naurattaa aina. www.viihdepianisti.com
hahuusko
20.12.2008 00:04:03
Siinä Triplestrike pianossa on vaan omasta (ja muutamien muiden) mielestä hieman turhan vähän rangea (ppp->fff), jonka takia en itse hankkisi sitä pianon soiton opetteluun ykkösvaihtoehtona. Jotkut ovat toista mieltä. Huonolta sitä soittaessa on kyllä aika vaikea kyllä kuulostaa, äänet on niin hyvät. Noista vaihtoehdoista ehdottomasti monipuolisin.

Jaa siinä oli semmoinen juttu. Tosin jollakin poppi/rokkikeikalla tuo tuskin lienee hirvittävän suuri ongelma.
Foxt
20.12.2008 02:07:42
Minulla on Yamaha CP300 ja hyväksi todettu.
baron
20.12.2008 02:29:40

Meikäläinen ei kauheesti tykkää edes pianolla rokkia soittaa

Jerry Lee Lewis ja Little Richard sun mielestä ihan perseestä?
R.Syke
20.12.2008 06:35:44 (muokattu 20.12.2008 06:36:32)
Yamaha s90es vetää pinnat, edelleen. Tossa se möllöttää myös 09
Bronks
20.12.2008 08:32:50

Noista kolmea olen kokeillut, ja omat mielipiteeni:
paras pianosaundi, Yamaha S90ES (omistan)
paras koskettimisto, Roland RD 700 GX (kokeiltu)
paras urku- ja rhodesosasto, Nord Stage (kokeiltu).

Kurzia en valitettavasti ole päässy hipelöimään, mutta jenkkiläiset ammapaavot ainakin keskusteluketjuissaan kehuvat kovasti saundeja ja monipuolisuutta - toisaalta olen lukenu myös kritiikkiä koskettimiston hienoisesta lepsuudesta. Varmasti kuitenkin ominaisuuksiltaan monipuolisin, vaikkakin aloittajan mainitsemat tarpeet taitavat täyttyä jokaisella edellä mainituista vehkeistä.

Roland on noista yllä mainituista selkein ja helppokäyttöisin keikkavehjes. Yamahaa saa kotosalla aika lailla napsutella, jotta pelittää nopeasti keikalla. Tosin se sisältää myös Motif ES:n synaosaston eli on sikäli monipuolisempi kuin tuo Rolle. Nordilla on kannattajansa, mutta nimenomaan keikkapianoksi en sitä valitsisi. Koskettimisto ja pianosaundi ei puhuttele.

Mutta kuten Mikko mainitsi, tuskin vielä kannattaa valita vuoden 2009 parasta keikkapianoa...
Don't take me serious, I'm just playing.
M.i.k.key
20.12.2008 12:39:37
Mä liputan Roland RD-700 GX:n puolesta
möllisty
musamies
20.12.2008 13:07:48 (muokattu 20.12.2008 13:25:27)
Jerry Lee Lewis ja Little Richard sun mielestä ihan perseestä?

Ei oo perseestä, mutta pianon ääressä en tunne itteeni oikeen rokkariksi! Vähän kuin harmoonin ääressäkin tulee omanlaisensa fiilis vedellä hartaita biisejä. Jos rokkariksi heittäydyn niin mieluummin otan käteen bassokitaran tai rähjäset urut riittävällä putkisäröllä höystettynä...

Nordilla on kannattajansa, mutta nimenomaan keikkapianoksi en sitä valitsisi. Koskettimisto ja pianosaundi ei puhuttele.

Nordeissa kiva puoli on, että niihin on tehty selkeät käyttöliittymät perinteisiä sähkökosketinsoittimia varten. Epäilen, ettei sellainen ole kuitenkaan pianona paras mahdollinen.

Olisinko mä kokeillyt jotain Nord Stage compact mallia ja ihmetytti, ettei piano tainnut olla samalla tasolla kuin vehje muuten.

Sama suomeksi: odotan Yamaha S90 XS:ää.
Onkos mitään tietoo millä lailla toi poikkeaa edeltävästä mallista?

Jos meikäläinen saisi suunnitella keikkakoskettimiston, siinä olis lisäks oikeat drawbarsit urkukäyttöön ja lisäksi niitä voisi käyttää muutenkin kätevinä säätiminä. Vehkeessä olisi kiintolevy, jonne voi ladata tehtaalta tulevien äänien lisäksi softasyntikoita ja niitä voisi pyöritellä vaikkapa Roland RD 700 GX ominaisuuksien lisäksi. Drawbarsseille voisi miksata ääniä silloin kun ne ei ole urkukäytössä ja jokaiselle drawbarssille voisi osoittaa mikä softasyna tai tehtaan laittama ääni toimii sen äänikertana. Eikö olisikin makee?
JurviZ
20.12.2008 13:25:44
Noista kolmea olen kokeillut, ja omat mielipiteeni:
paras pianosaundi, Yamaha S90ES (omistan)
paras koskettimisto, Roland RD 700 GX (kokeiltu)
paras urku- ja rhodesosasto, Nord Stage (kokeiltu).

Komppaan, että RD 700 GX:ssä on ihan helv* hyvän tuntunen koskettimisto
Invisible flying pyramids, there are millions in the sky!
The Player Of Key Notes
20.12.2008 14:27:35
Tökätään nyt omakin lusikka soppaan. :) Yamaha osaa pianot. Piste. Itse vetelen vielä Jammun P250:llä kun sen ero CP 300:een ei musaliikkeessä testailun jälkeen tuntunut tarpeeksi suurelta. Kohta 300:lle tulee kumminkin seuraaja. Silloin olen taas luultavasti ostamassa.

Raskaitahan nuo on roudata mutta kun pääsee ite keikka käyntiin niin silloin kyllä on soittajapoika onnellinen, että jaksoi haalata kunnon pelin lauteille.

Da Player
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)