At-Land-is 19.12.2008 11:00:34 | |
---|
Kitara tykkää, että sillä soitetaan! |
Mando 19.12.2008 14:44:32 | |
---|
|
Eiköhän erona ole Ameriikan serkun tuumiin perustuvat mitat ja Aasialaisten metreihin pohjautuvat mitat... Ei. Nashville Tune-o-Matic on erilainen kuin standardi Tune-o-Matic, Nashvillessa on pidempi säätövara ja se on myös hiukan eri näköinen. Nashvillen säätövara riittää pitämään kaikki palat samoin päin vakiovireillä, ja tarvittaessa Nashville venyy myös tavallista paksumpiin kieliin kun tarvitaan pudotettuja vireitä. Edit: poistin kuvia ku ne ei oikeastaan kertoneet mitään. :-D |
fox 19.12.2008 17:13:42 | |
---|
Ei. Nashville Tune-o-Matic on erilainen kuin standardi Tune-o-Matic, Nashvillessa on pidempi säätövara ja se on myös eri näköinen. Tallapalasten "pohja" on myös eri levyinen, siitä voi tuo johtua.. Mulla ei tuo alempi linkki toimi, ei voi varmaksi todeta. Tuuma-ja millikierteet voi myös olla syynä, tosin noista "uudemmista" löytyy usein joko Euroopan tai Jaapanin rautaa, jolloin kierteet on milliset. Huonoja kokemuksia on mulla Sung-Il tehtaan tune-o-matikeista, paitsi, että ne tuntuvat olevan turhan pehmeää kamaa, niitä tallapaloja ei tahdo saada irti, joko kokoonpanovaiheessa on kierteet väännetty rikki päästä, tai joku muu juttu, mutta kahdessa on ollu moista ongelmaa, molemmat oli kullattuja.. Yhteenvetona: ABR- ja siinä kapeessa "vintage" tom-tallassa on tallapalat tuollaset alapuolelta melko kapeat, Nashville-, 3-point tom- ja muutamassa muussakin on huomattavasti leveämmät. Siinä vanhassa soapbar-Nashvillessa, eli harmonica-bridgessä (Schallerin tekemä se alkuperäinen) on myös sitten omanlaisensa. Hyvin suurella todennäköisyydellä myös noissa alkuperäisen kaltaisissa on samoin. |
kivi 19.12.2008 17:28:37 (muokattu 19.12.2008 17:28:49) | |
---|
Siinä vanhassa soapbar-Nashvillessa, eli harmonica-bridgessä (Schallerin tekemä se alkuperäinen) on myös sitten omanlaisensa.. Tätä mä lähinnä kutsuisin Nashvilleksi. Noihin nykyisiin Nashvillen nimellä kulkeviin talloihin on lähinnä vain omaksuttu se hiukan pidempi säätövara, joka ei välttämättä tarkoita että palat olisivat erilaisia kuin TOM-vakiotalloissa, säätöruuvien pituudet sen sijaan kyllä. Mulla on ollut muutamassa kitarassa myöskin nuo Schaller Rollerit, ne oli kovin suosittuja 70-luvulla, eikä niissä oikeastaan ole muuta vikaa kuin että ne ovat aina juuri vähän eri mittaisia kuin se tallarakennelma minkä kulloinkin haluaisi vaihtaa tilalle :-D |
fox 19.12.2008 17:36:14 (muokattu 19.12.2008 18:04:47) | |
---|
Tätä mä lähinnä kutsuisin Nashvilleksi. Noihin nykyisiin Nashvillen nimellä kulkeviin talloihin on lähinnä vain omaksuttu se hiukan pidempi säätövara, joka ei välttämättä tarkoita että palat olisivat erilaisia kuin TOM-vakiotalloissa, säätöruuvien pituudet sen sijaan kyllä. Sitäpä minä(kin) Nashvilleks kutsun, mutta virallinen maailma on meitit ohittanut.. ;) Kyllähän siin on aivan järisyttävän runsas se säätövara, taitaa toiseks eniten olla kitaramaailmassa.. (huom! erillisten tallojen osalta, ei siis yhdistelmien..) Pidemmät varat on ainoostaan Ibaneesin Gibraltar-tallassa, siinä ykkösessä. Gibraltar II-tallassa on muistaakseni samoissa... Mulla on ollut muutamassa kitarassa myöskin nuo Schaller Rollerit, ne oli kovin suosittuja 70-luvulla, eikä niissä oikeastaan ole muuta vikaa kuin että ne ovat aina juuri vähän eri mittaisia kuin se tallarakennelma minkä kulloinkin haluaisi vaihtaa tilalle :-D Näinhän se yleensä on.. Tai juur noista tallapaloista..ne mitä miljoonalaatikosta löytyy, on joko väärällä leveydellä, tai eri ruuvinreijän kierteillä. Tallan tolppien kanssa sama juttu. Jos tarvitset tuumakierteistä, et löydä kuin millisillä. Schaller Rollerilla saa muutes kielten leveyttäkin säädettyä tallalla, siihen ei juuri muut pysty. Eikö tää juuri se ollut? Edith Piaf: Mylläsin laatikolla, ja suuri otanta paljasti, että leveyksissä on vaan minimaalisia eroja, korkeudessa sitten huomattavia.. Joten tuo juttu taitaakin olla siitä korkeudesta enemminkin kiinni, jotkut palaset jää sen tallan pinnan yläpuolelle, menevät kyllä uraan hyvin, mutta siihen liukupintaan eivät sitten osu. Vastaavasti joitakin ei sitten saa siihen intonaatioruuviin ollenkaan. Eroja siis löytyy.. |
p130 19.12.2008 21:05:09 | |
---|
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä. -Kari Suomalainen |