Aihe: Kielten määrä
1 2 3 4 522 23 24 25 26 27 28 29 30
vonbaum
13.03.2008 11:37:10
Aiemminkin joku sanoi: ei kielimäärä ratkaise . Viisikielisiä sähköbassoja (cool hands) olen soittanut n. 6 vuotta ja perinteistä rokkia soitetaan. -81 ostamani Precision meni vaihdossa vuosia sitten. Sitä en ole ikävöinyt, mutta myymääni vm. 1968 VW Beetle 1200: sta olen. Tunne- ja imagoasiat voivat sotkea itse soittamista. Eihän tämä ole peltilehmäpalsta, mutta harmittaako ketään...?

Ford Thunderbird Supercoupet -90 ja -94 ja Chevrolet Caprice -89, oh yes.

Tunne- ja imagoasiat ovat hauskoja. Joku mainitsi jollakin forumilla, missä kysyttiin uusien punkbändien stereotypioita, jotka "sucks" eniten, että bändissä pitää olla vähintään yksi SG:)

Lemmy jyrää kahdella kielellä, tuolla joku jo mainitsikin 3-kielisen basson, mikä on minusta todella hauska keksintö.
LaTe-_-
24.03.2008 20:40:23 (muokattu 24.03.2008 20:45:30)
Mites, tartteeko bassoon mitään muokkauksia tehä, jos vaihtaa laittaa siihen B-E-A-D kielet? Vähän olen mietiskellyt, jos tuollaisen setin hommaisi, kun matalemmalle pitäisi päästä, mutta ei oikein olisi rahaa viisikielistä ostaa. Ja minkä paksuiset kielet sitten kannattaisi hommata, jos haluaa vetää vaikka A-D-A-D vireellä?
kondensaattori
24.03.2008 20:55:32
Olen tässä rakentamassa 5-kielistä. Miltä kuulostaisi semmonen, että kaula olisikin suurinpiirtein Presarin kaulan levynen ja kieli väli tallassa 15 mm. Eli kauttaaltaan kielet kapeammalle kuin yleensä on tapana. Tuntuu vähän vammaselta noi normibassot missä on 20mm kieliväli, on pitkä matka kieltä vaihtaessa. Onko mestareilla mielipiteitä asiasta?
pekezu
24.03.2008 21:13:06

Mites, tartteeko bassoon mitään muokkauksia tehä, jos vaihtaa laittaa siihen B-E-A-D kielet? Vähän olen mietiskellyt, jos tuollaisen setin hommaisi, kun matalemmalle pitäisi päästä, mutta ei oikein olisi rahaa viisikielistä ostaa. Ja minkä paksuiset kielet sitten kannattaisi hommata, jos haluaa vetää vaikka A-D-A-D vireellä?

Satula menee aikapitkälti uusiksi lovien osalta, muuten hommasta selviää normaalilla säätämisellä, eli kaularautaa, kielien korkeutta etc. joutunee muuttamaan.

Olen tässä rakentamassa 5-kielistä. Miltä kuulostaisi semmonen, että kaula olisikin suurinpiirtein Presarin kaulan levynen ja kieli väli tallassa 15 mm. Eli kauttaaltaan kielet kapeammalle kuin yleensä on tapana. Tuntuu vähän vammaselta noi normibassot missä on 20mm kieliväli, on pitkä matka kieltä vaihtaessa. Onko mestareilla mielipiteitä asiasta?

Yleisesti 5-kielisissä bassoissa kieliväli on 16,5mm, ellei ole sitten broadnecki. Se oli ainakin itselleni aivan tarpeeksi pieni väli. Släppäily tosin on aika vaikeaa jo tuolla kielivälillä, että jos sitä harrastat niin se 15mm voi olla liian pieni. Ellei ole pieni peukalo. Eniveis tuo 16,5mm on minusta riittävä jos pienempää kieliväliä halajaa. Kannattaa kokeilla erilaisia vitosia, ennen kuin rupeat kovin radikaalisti kapeampaa kaulaa työstämään. Joissakin vitosissa ei kaula olekaan niin hankala käsitellä kuin uskoisi.
PekkaaTekkaaLaakuPekkaaPaattiSenOnKermaaNekkaaJosOnVeneLakritsaaSadehanSenUpottaa
kondensaattori
25.03.2008 22:12:55
Yleisesti 5-kielisissä bassoissa kieliväli on 16,5mm, ellei ole sitten broadnecki. Se oli ainakin itselleni aivan tarpeeksi pieni väli. Släppäily tosin on aika vaikeaa jo tuolla kielivälillä, että jos sitä harrastat niin se 15mm voi olla liian pieni. Ellei ole pieni peukalo. Eniveis tuo 16,5mm on minusta riittävä jos pienempää kieliväliä halajaa. Kannattaa kokeilla erilaisia vitosia, ennen kuin rupeat kovin radikaalisti kapeampaa kaulaa työstämään. Joissakin vitosissa ei kaula olekaan niin hankala käsitellä kuin uskoisi.

Ok. Pitää miettiä. Läpsyttelyä en harrasta kuin harvoin.
pardy
25.03.2008 23:37:09

No nyt voi sanoakin aiheeseen jotain uutta kun on saanut vähän perspektiiviä.

7-kielinen basso rantautui kotimaan kamaralle muutamia viikkoja takaperin ja muutamia bänditreenejä on sillä tullut vedettyä lukemattomien yksinsoitettujen tuntien kera.

Ko. vekotinta ennenhän olin vannoutunut nelarien käyttäjä. Tai en nyt vannoutunut, mutta tuntui vaan että ne istuu kouraan parhaiten. Tykkään kapeista kauloista, ohkanen ei tarvi olla, vaan pesismailan puolikas on mulle ihan hyvä profiili. Olihan siinä melkoinen ero pompata tollasesta nelariprofiilista seiskan armottoman leveään ja sangen ohueen kaulaan. Vaan ei siinä hittojakaan, hihnaa vähän kireemmälle ni taas soitteli ihan mielikseen ku käden asento muuttui uuden kaulan vaatimaan suuntaan.

Pakko sano että ne kolme ekstrakieltä puolustaa toisinaan paikkaansa. Neljäkielisellä olen aina pärjännyt, ei siinä mitään, varsinkin kun joka vehkeessä on D-tuner, mutta mielestäni olen ihan oikeastikin järkevää käyttöä löytänyt sekä H- että C-kielille. F#-kieli on valitettavasti käyttökelvoton ennenkuin saan tämänhetkisen kielen tilalle paksumpaa vaijeria, mutta alustavien kokeilujen perusteella olen aika varma että silläkin tulee käytyä välillä matalimpia mörinöitä tapailemassa. Kamoiltahan tollaset taajuudet (F#-kielen värähtelytaajuus on siinä ~26Hz) vaatii aika paljon tavallaan siinä mielessä, että pitää olla melkeen kaksitiesysteemi että koko ääniala pysyy selkeänä. Itse olen sekä omalla jakosuotimella ja kahdella eri äänialueen kaapilla varustetulla läjällä että yhdellä 2x12" kaapilla bassoa kokeillut, ja pakko sanoa että ensimmäinen ratkaisu toimii paremmin. Kokonaisuus pysyy selkeämpänä. Tosi tiukka alapääleikkuu kannattaa myös suorittaa, sillä eihän sen pohjanuotin tarvitse kuulua (eikä ainakaan mun kamat sitä 26Hz toistaisikaan, tietääkseni ainoa moiset taajuudet järkevästi ulos suoltava bassokitarakäyttöön suunniteltu mööpeli on AccuGrooven Whappo Grande josta ei kylläkään valitettavasti käytännön kokemusta minulla ole) vaan kerrannaiset ne on ne mitkä rulaa ja sen napakan soundin tekee.

Mutta summa summarum, liian ahdasmielinen ei kannata olla. Kaikelle on paikkansa. Itse otan ainakin vakkarikäyttöön ihan tuon seiskan, laadullisesti ja soittotuntumaltaan sen verran hyvä peli. Keikkoja sillä en uskalla vetää ennenku olen täysin sinut ekstrakielien kanssa. Hetki voi vielä siihen mennä ettei tarvi miettiä mihin ne sormensa asettelee.
Jona
14.04.2008 15:25:57 (muokattu 14.04.2008 15:33:24)

Ihan mahdollista. Mulla on 6-kielisessä 15 mm kieliväli, kun nimenomaan tahdoin kapeamman kaulan. Ei ongelmia, edes läpsyttelyssä. Vähän enemmän slapatessa vaatii tarkkuutta, mutta ihan puhdas tottumiskysymys.

Erittäin mukava ja nopea kaula.

Minulla siis tämä: http://www.avbasses.cz/6NTBJV.htm

edit:
Suosittelen kokeilemaan vaikka jotain Warwickin kutosta, saat aika hyvä kuvan kielivälistä, niissä on 16,5mm. Ero 15-milliseen on tosin sitten vielä melkoinen, paljon isompi kuin voisi numeroista päätellä

nimim. Kaksi Warwickin kutos-Corvettea aikoinaan omistanut ;)
kondensaattori
14.04.2008 15:31:03
Ihan mahdollista. Mulla on 6-kielisessä 15 mm kieliväli, kun nimenomaan tahdoin kapeamman kaulan. Ei ongelmia, edes läpsyttelyssä. Vähän enemmän slapatessa vaatii tarkkuutta, mutta ihan puhdas tottumiskysymys.

Erittäin mukava ja nopea kaula.

Minulla siis tämä: http://www.avbasses.cz/6NTBJV.htm

Ok. Näyttää asialliselta toi av. Släpyttelyä en tule nauhattomalla harrastamaan ainakaan paljoa.
Stechenderecht
14.06.2008 14:29:08 (muokattu 14.06.2008 14:30:49)
7-kielinen basso rantautui kotimaan kamaralle muutamia viikkoja takaperin...

Olen päässäni itsekin pyöritellyt tuommoisen hankkimista myöhemmässä elämänvaiheessa. Siispä, olisiko kuvaa nähtävissä? Kiinnostaisi myös nuo kielet, eihän mistään saa varsinaisia 7-kielisten settejä, joten otatko kahdesta eri setistä kielet? Mitä nyt olen katsonut, niin Warwick:lla näyttäisi olevan yksi setti nelikieliselle, paksuin F# .175 (vrt. H .135). Mistä sen ostit 7-kielisen basson ostit ja paljonko se loppujen lopuksi maksoi?

Itselläni on viisikielinen basso, äskettäin ostettu, mutta tuntuu jo nyt siltä, että pitäisi päästä korkeammalle ja matalammalle.

http://www.thomann.de/fi/warwick_black_label_dark_lord_set.htm
pardy
14.06.2008 16:42:39

Olen päässäni itsekin pyöritellyt tuommoisen hankkimista myöhemmässä elämänvaiheessa. Siispä, olisiko kuvaa nähtävissä?

Omasta ei ole mutta se on täsmälleen yhdennäköinen tämän kanssa:

http://www.fotopankki.fi/APH/kuva/2632063990286025/albumit/WOLF

Kiinnostaisi myös nuo kielet, eihän mistään saa varsinaisia 7-kielisten settejä, joten otatko kahdesta eri setistä kielet?

Nyt siinä on tehtaan kielet, joiden merkistä ei ole tietoa. Saksasta tilaamalla saa seiskakielisen settejä:

http://saitenkatalog.de/shop1/produ … id=n04nejfvf7p3i8v07lqt48mrmqs95cc7

Mistä sen ostit 7-kielisen basson ostit ja paljonko se loppujen lopuksi maksoi?

Kimppatilauksena korealaiselta KHL Corporationilta. Lopullinen hinta kaikkien kulujen kanssa taisi asettua johonkin 260e tuntumiin.
pekezu
15.06.2008 01:17:57

Itselläni on viisikielinen basso, äskettäin ostettu, mutta tuntuu jo nyt siltä, että pitäisi päästä korkeammalle ja matalammalle.

Korkeammalle mä ymmärrän, mutta saanko kysyä että mihin tarkoitukseen sun pitäis päästä vielä matalemmalle? Itselläni on ollut 5-kielinen ADGCF vireessä, joka oli todellakin mun mielestä maksimi siinä suhteessa, miten alas tarvitsee päästä. Mutta makunsa kullakin :)
America - Home of the free?
farthead666
16.06.2008 21:33:45 (muokattu 16.06.2008 21:34:25)
Stechenderecht
26.06.2008 14:32:29
Korkeammalle mä ymmärrän, mutta saanko kysyä että mihin tarkoitukseen sun pitäis päästä vielä matalemmalle? Itselläni on ollut 5-kielinen ADGCF vireessä, joka oli todellakin mun mielestä maksimi siinä suhteessa, miten alas tarvitsee päästä. Mutta makunsa kullakin :)

No, itseaiassa en bändisoitossa tällä hetkellä tarvitse tuota ADGCF-virettä alemmaksi mennä, mutta olis jännää soittaa esim. uudempaa Meshuggahia ja sitten vaikka joskus koittaa saada joku tuttu ostamaan kasikielinen ja projekti pystyyn. Eräänlainen pervo fantasia, ei sen kummempaa.

http://saitenkatalog.de/shop1/index … id=n04nejfvf7p3i8v07lqt48mrmqs95cc7

Eihän näillä kielillä pääse sinne F#:ään. Nuo olisi kai vireeseen B/HEADGCF tai vastaavaan.
pardy
26.06.2008 16:11:44

Eihän näillä kielillä pääse sinne F#:ään. Nuo olisi kai vireeseen B/HEADGCF tai vastaavaan.

Kysymys kuului että mistä saa seiskakielisen settejä ja siihen vastasin, mulle se on vitun sama mihin niillä pääsee.
pekezu
27.06.2008 18:05:06

No, itseaiassa en bändisoitossa tällä hetkellä tarvitse tuota ADGCF-virettä alemmaksi mennä, mutta olis jännää soittaa esim. uudempaa Meshuggahia ja sitten vaikka joskus koittaa saada joku tuttu ostamaan kasikielinen ja projekti pystyyn. Eräänlainen pervo fantasia, ei sen kummempaa.

En väitä olevani varma ja menee vähän offtopic, mutta onko sillä meshygyn basistilla basso siinä hirveessä mörkövireessä kans? Ainakin jossain live-vedossa veteli ihan viiskielisellä, ja mun käsityksein mukaan siltä tosiaan puuttuu se ihan alin kieli mikä kitaristeilla on.
Stechenderecht
27.06.2008 19:17:46
En väitä olevani varma ja menee vähän offtopic, mutta onko sillä meshygyn basistilla basso siinä hirveessä mörkövireessä kans? Ainakin jossain live-vedossa veteli ihan viiskielisellä, ja mun käsityksein mukaan siltä tosiaan puuttuu se ihan alin kieli mikä kitaristeilla on.

Itseasiassa olet melko varmasti oikeassa. Tarkemmin uudempia videoita katsellessani huomasin, että se näpertää kaikki jutut toiseksi paksuimmalta kieleltä eli yhtä matalalta kuin kitarat. Ajattelin vaan, kun Warwickilla on tuo kielisetti, mutta ajattelin ilmeisen väärin.
pekezu
27.06.2008 19:43:38

Itseasiassa olet melko varmasti oikeassa. Tarkemmin uudempia videoita katsellessani huomasin, että se näpertää kaikki jutut toiseksi paksuimmalta kieleltä eli yhtä matalalta kuin kitarat. Ajattelin vaan, kun Warwickilla on tuo kielisetti, mutta ajattelin ilmeisen väärin.

Nyt bongasin ainakin yhden tabulatuurin, jossa basso olisi vedetty tuohon F#:ään. Tosin ne nyt ei mitään totuuden torvia ole. Mutta itse en noin alas bassoa vetäisi, tosin onhan meitä hulluja moneen lähtöön :)
The_Q
05.01.2009 13:51:22
Nyt itselläni 5 kielinen, mutta kyllä se 4 kielinen basso riittää aivan hyvin, harvoin bändimme tarvitsee tuota viidettä yksilöä. (Basso vireessä ADGCF)
jhkj
24.01.2009 23:43:51
Nyt bongasin ainakin yhden tabulatuurin, jossa basso olisi vedetty tuohon F#:ään. Tosin ne nyt ei mitään totuuden torvia ole. Mutta itse en noin alas bassoa vetäisi, tosin onhan meitä hulluja moneen lähtöön :)

Meshuggah ei viritä bassoa oktaavia alemmas kuin kitarat. Ovat samassa oktaavissa joten mistään naurettavan matalasta mörinästä ei ole kyse.

Ohessa vireet.

Pre-Nothing Bb-Eb-Ab-Db-Gb
Post-Nothing Bb-F-Bb-Eb-Ab

Huomionarvoista: kun kitaristit menee alas niin basisti menee hieman ylös :)

Ja aiheeseen liittyen käytän nelikielistä :)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)