Aihe: Talouskurimuksen vaikutukset instrumenttikauppaan
1 2
Basismi
19.12.2008 11:26:09
Onko Ampeg kansainvälisen talouskriisin ensimmäinen iso raato musiikkipisneksessä? Ampeg tuotemerkin omistava Loud Technologies näyttää olevan vaikeuksissa. Kiinalainen alihankkija, joka on toimittanut kolmanneksen tuotteista on lopettanut toimintansa.

http://biz.yahoo.com/e/081217/ltec8-k.html
Jauhantaa talkbassissa
http://www.talkbass.com/forum/showthread.php?t=498035

Mitenkähän käy soitinkaupan kokonaisuudessaan tässä tilanteessa? Autot ja asunnot ei mene kaupan kun taloustilanne on epävarma, mutta entäpä soittimet? Itse veikkaisin että voi iskeä pahastikin, mutta kärsiikö enemmän "halvalla paljon" tyyliset valmistajat, vai kallista käsintehtyä kauppaavat?
Basso murisee kuin voissa paistettu pantteri.
Värinä
19.12.2008 12:28:54
Vintagesoittimet on toisaalta sellasia aika varmoja sijoituskohteita...

http://www.asofterworld.com/index.php?id=361
Tää tuli sillon kun pankkikriisi jylläsi pahimmillaan USAssa.
Someone once said that life's like a cow, but I don't know how...
hemmo
19.12.2008 12:56:29

Mitenkähän käy soitinkaupan kokonaisuudessaan tässä tilanteessa? Autot ja asunnot ei mene kaupan kun taloustilanne on epävarma, mutta entäpä soittimet? Itse veikkaisin että voi iskeä pahastikin, mutta kärsiikö enemmän "halvalla paljon" tyyliset valmistajat, vai kallista käsintehtyä kauppaavat?

Mulla on sisäpiiritietoa siitä, että Suomessa ainakaan 90-luvun laman aikana soittimien myynti ei juurikaan vähentynyt.
ubik
19.12.2008 13:01:59
oha se ku miettii ni aika huokeaa tuo soittimien tarvikkeiden hinnottelu jos vertaa esim. autoihin tahi asuntoihi...
JussiKoo
19.12.2008 14:24:18
Se voi vaikuttaa toisellakin tavalla. Eli torille voi ilmaantua laadukasta tavaraa tosi edukkaasti, kun kamoja pitää talousahdingossa realisoida nopeasti.

Valitettavasti taantuma/lama on hyvä juttu niille, joilla on rahaa. Voi tehdä hyviä hankintoja. Harmi, etten itse kuulu siihen porukkaan :(
UncleFester
19.12.2008 17:51:47
Luulis ainakin että kotimaiset myyjät kärsii kun nyt kannattaa tavaraa tilata halvalla esim. Englannista tai Islannista. Jos olisin oikein varakas niin ostaisin muualta tavaraa halvalla nyt ja myisin taantuman jälkeen kovalla voitolla poies kun ihmisillä on taas rahaa :)

Tuntuu ettei torilla oikein liiku tavara. Näyttää samat ilmoitukset siellä pyörivän. Voi olla ettei nyt oikein myydä vanhaa pois uusien hankintojen tieltä kun ei ole varaa tehdä niitä uusia hankintoja. En tiiä johtuuko vain minusta mutta tuntuu ettei siellä oikein tavara nyt liiku.
Rock'n'roll ain't no riddle, man
ubik
19.12.2008 17:58:06
jouluruuhka :P
JussiKoo
19.12.2008 18:54:49
Tuntuu ettei torilla oikein liiku tavara. Näyttää samat ilmoitukset siellä pyörivän.

Joo, tietyissä tuotteissa näyttää niin olevan. Mulla on siellä itseasiassa pari kohdetta, jota seuraan josko iskisi kiinni ;)
JukkaPena
20.12.2008 01:22:32
Uskosin et mikään noista isoista brändeistä ei häviä, vaan kriittisessä tilanteessa joku riittävän omavaranen firma ostaa sen ison brändin ja sit ne pienemmät brändit itselleen.

Jos joku enemmän rahaa omaava tyyppi uskoo/tietää, että nousukautta seuraa taantuma tai jopa lama niin jonkun vaikeuksissa pyörivän brändin ostaminen voi olla ihan kannattava vaihtoehto. Tuotekehitystä vaan peliin ja kun suhdanne alkaa kääntyy nousuun ja markkinoilla liikkuu taas rahaa niin uusia tuotteita kehiin. Kun rahaa tulee enemmän niin varmaan alkaa ampegit ja markbassit korvaamaan gkbackline-stackkeja? :)
Jos käyttäisin harjoitteluun sen ajan, jonka käytän täällä keskusteluun, olisin hyvä basisti.
hollstro
20.12.2008 09:37:01

Tää "lama" on korvien välissä, niinkun aina. Suurimmalla osalla ihmisistä ei tapahdu minkäänlaista muutosta rahatilanteessa, mutta kun tunnelma on matalalla niin fyrkat pidetään fikassa, tai niin luullaan. Menee ne kuitenkin, bensaan kaljaan, ruokaan, asumiseen, mutta isoja ostoksia pantataan.

Se onkuitenkin selvää että sijoitussoittimien hinnannousu katkeaa vähäksi aikaa. Näin kävi edellisen lamanpoikasen, eli internetkuplan puhkeamisen aikana.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
ubik
20.12.2008 09:45:03
kyl toi "lama" iha konkreetisesti tuntuu esim.lomautuksina aika monellaki.
hollstro
20.12.2008 10:44:37

kyl toi "lama" iha konkreetisesti tuntuu esim.lomautuksina aika monellaki.

Prosentuaalisesti se on ainakin vielä pieni porukka, mutta omalle kohdalle se on aina sit 100 jos osuu kohdalle.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
ubik
20.12.2008 10:56:15
no perus teollisuus o aika kitumis pistees. ja jo edellä mainitut asunto- ja autokauppa,
timppa67
20.12.2008 12:27:32
Tää "lama" on korvien välissä, niinkun aina. Suurimmalla osalla ihmisistä ei tapahdu minkäänlaista muutosta rahatilanteessa, mutta kun tunnelma on matalalla niin fyrkat pidetään fikassa, tai niin luullaan. Menee ne kuitenkin, bensaan kaljaan, ruokaan, asumiseen, mutta isoja ostoksia pantataan.

Lamalamabamalamaoujee.. Naulankantaan.. Nyt kun kukaan ei osta mitään niin se Pahalama tykkää.. Kuluttakaa,, pistäkää fyrkkaa jakoon saatana.. Ihmiset on kummallisia tosiaankin.. Paniikki päälle vaan ja halpapaskabulkkia laadun sijaan... Aatteleppa ite.. Ei kankkusta pidä korjata Kiljulla vaan Singlemaltilla jos meinataan pitää jengi duunissa..
UncleFester
20.12.2008 13:24:21
Kyllähän se Katainen mainosti että kovat ajat on edessä vielä kun maailman tilanne heijastuu entistä enemmän Suomeen. Eipä siinä muu auttais kun ihmisten ostaa kotimaista ja urakalla. Tietty tämä ei oikein musiikkipuolella houkuta kun ulkomailta saa nyt niin halvalla. Noh, eipä tämä musiikinharrastajabisnes varmasti paljoa näy missään, ehkä se näkyy enemmän nuissa päivittäisissä jutuissa.

Opiskelijan elämässä tuo lama ei pahemmin näy. Enemmän varmaan halutaan että nuo suuri -ja keskituloiset alkais ostamaan kotimaista säästelemättä. Aika huonosti minusta torjuttu tuota "lamaa", mutta eikös siihen ole joku Euroopan paras elvytyspaketti tulossa Suomelta?
JussiKoo
20.12.2008 14:42:48
Lamalamabamalamaoujee.. Naulankantaan.. Nyt kun kukaan ei osta mitään niin se Pahalama tykkää.. Kuluttakaa,, pistäkää fyrkkaa jakoon saatana.. Ihmiset on kummallisia tosiaankin.. Paniikki päälle vaan ja halpapaskabulkkia laadun sijaan... Aatteleppa ite.. Ei kankkusta pidä korjata Kiljulla vaan Singlemaltilla jos meinataan pitää jengi duunissa..

Mä oon periaatteessa samaa mieltä, mutta oishan se aika karua, jos itse panisi rahat haisemaan ja kuitenkin saisi kenkää, eikä tilillä olisi mitään säästöjä. Tän takia multa jäi veronpalautuksista kolmasosa sukanvarteen ja joka liksasta jätän vähän tilille. Olen siis itse syyllinen kokonaistilanteeseen...

Ei tästä voi kuluttajia syyttää vaan enemmänkin mediaa, joka koko ajan paukuttaa roiseilla otsikoilla, kuinka menee huonosti eikä kannata ostaa mitään.
timppa67
20.12.2008 15:49:14
Mä oon periaatteessa samaa mieltä, mutta oishan se aika karua, jos itse panisi rahat haisemaan ja kuitenkin saisi kenkää,

No just.. Itse ja itse.. Varmaankin siten saisit kenkää firmasta jonka palveluja ei enää käytetä kun on niin vitunmoinen lama päällänsä..
Teijo K.
20.12.2008 15:53:34

No just.. Itse ja itse.. Varmaankin siten saisit kenkää firmasta jonka palveluja ei enää käytetä kun on niin vitunmoinen lama päällänsä..

Eipä tuolle yksittäinen ihminen mitään voi, ja kun mitään joukkotoimia tuskin saadaan aikaan niin ihan viisastahan se vaan on säästää sukanvarteen. Se on loppujenlopuksi aivan sama mikä on sen lama syy. Tai taantuman. Niitä nyt on tullut säännöllisesti koko sen ajan kun rahataloudessa ollaan eletty. Kyllä niitä nyt vaan tulee jatkossakin.
UncleFester
20.12.2008 16:00:30
Niitä nyt on tullut säännöllisesti koko sen ajan kun rahataloudessa ollaan eletty. Kyllä niitä nyt vaan tulee jatkossakin.

Jeps, ainahan nousukauden jälkeen tulee väistämättä taantuma. Silloin täytyy vain valtion keventää veroja huomattavasti ja koittaa tukea firmoja ettei niiden tarvii laittaa henkilöstöä pois. Täytyy varmistaa että ostovoima säilyy, varsinkin taantuman aikaan.

Periaatteessahan ihmisten käytös pitäisi olla päinvastaista kun se nyt on. Nousukauden aikana pitäisi säästää ja taantuman aikana tuhlata kunnolla.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)