Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Laulaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mitä laulunopettajan pitäisi opettaa?
1 2
guano
26.11.2004 08:38:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli siis, mitä ne opettaa siellä tunneilla? Ekalla tunnilla, opettaako ne hengitystekniikat vai mitäs? Juttelin tossa eilen yhden laulunopettajan kanssa, joka sanoi että ota ens kerralla sit pari biisiä mukaan, ni lauletaan niitä. Mä oon aina
aatellu, että ne opettaa eka hengitystekniikat tai jotain? Onkos toi ihan normaalia?
 
d-iivil
26.11.2004 10:13:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihan ensin kartoitetaan mitä oppilas osaa ja mitä ei. Mikäs siihen sen parempi tapa ottaa selvää, kuin vetäistä pari biisiä. Tämän jälkeen yleensä tehdään jonkinmoinen opetussuunnitelma, tai ainakin opettaja päänsä sisällä tekee ja niitä juttuja joissa on paikattavaa lähdetään opiskelemaan.
guano
26.11.2004 11:05:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jeps, se taiskin sanoa jotain opetussuunnitelmasta. Kiitosta, etten ihan turhaan maksa itteäni kipeäksi :)
 
Nalle Puh
26.11.2004 21:21:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli sun ääniskaala pitää selvittää ensin ja tietysti opettajan tulee olla tietoinen omista mieltymyksistäsi, asiakkaan ehdoilla hyvin pitkälle tietty mennään ;) jos tuota toisten biisien laulamista ilman tekniikan TARKKAA läpikäyntiä jatketaan niin vaihda opettajaa...nimimerkillä kokemusta on ;) hyvä opettaja hoksaa heti jos mennään jossain pieleen ja osaa puuttua ajoissa...opettajalla tulee olla paljon hyviä vinkkejä joita voit viedä kotiin asti missä se todellinen oppiminen tapahtuu ja niitä AHAA elämyksiä tulee ;)
 
tanjuli
27.12.2004 13:16:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli siis, mitä ne opettaa siellä tunneilla? Ekalla tunnilla, opettaako ne hengitystekniikat vai mitäs?
 
laulunopiskelu ei ole matematiikan opiskelua, tyyliin ensin opetellaan kahden kertotaulu, sitten kolmen, sitten neljän... laulunopiskelu on hienomotoriikan kouluttamista, ja sitä ei voi mitenkään arvioida kuinka pitkään itse kullakin kestää esimerkiksi vaikka hengitystekniikan oppimisessa, jokaisella kun on omanlaisensa lähtötaso ja elimistö.
 
tähän mennessä olet luultavasti jo aloittanut laulutunnit. pari nyrkkisääntöä:
1) luota opettajaasi.
2) jos opettajasi pyytää tekemään jotain, joka tuntuu pahalta, sano asiasta heti. hyvä opettaja perustelee, miksi näin pitää tehdä. hyvä opettaja myös erottaa, mikä on normaalia lihasrasitusta ("hikoilua") ja mikä on äänentuottoelimistöä vaurioittavaa toimintaa.
3) muista, että lauluäänen kehittäminen on elämänmittainen projekti. laulaminen on eri asia kuin puhuminen - käveleminen on eri asia kuin juokseminen.
4) muista, että kuulet äänesi eri tavalla kuin muut.
5) treenaaminen ei aina ole kivaa, mutta jos itse laulaminen ei enää ole kivaa, mieti, kannattaako jatkaa. tee itsellesi selväksi, milloin treenaat ja milloin et. älä mene lavalle treenaamaan, siellä siitä ei ole hyötyä. kun olet lavalla, rakasta sitä, mitä teet.
 
ja tärkein: älä mene laulutunnille kuin kauppaan. mulla on ollut pari lauluoppilasta, jotka ovat huutaneet ensimmäisen tunnin jälkeen, että mikseivät he nyt osaa laulaa sen paremmin kuin tunnille tultaessa. lauluääntä ei voi ostaa lauluopettajalta. lauluopettajalta ostetaan henkilökohtaista valmennusta. vertaa laulamista urheiluun :)
 
[i hear voices but at least they're on tune]
Apricot
28.12.2004 14:28:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eri opettajilla on tietysti kullakin omat käytäntönsä, mutta omat kokemukseni mahdollisesti valaisevat asiaa.
 
Olen ollut pari vuotta laulunopettajaopiskelijoiden harjoitusoppilaana, ja siellä käytiin läpi kaikki keskeiset laulamisen tekniset osa-alueet. Näitä olivat ainakin seuraavat:
 
- lauluasento, eli ryhti yms.
- kehon huolto eli lämmittely ja venyttely
- hengittämisen perusteet, tuki ja rentous
- resonanssit
- vokaalien sijoitukset, artikulaatio yms.
- tulkintaa eri tyyleissä
 
Tyypillistä oli, että kaikkiin asioihin palattiin aina uudestaan ja uudestaan. Mitään ei voi oppia kerralla. Itsellä meni kaksi vuotta pelkästään siihen, että alkoi hahmottamaan että mitä oikeasti pitäisi harjoitella, ja miten. Jotkut termit olivat ennestään tuttuja, mutta mulla oli niistä harhaanjohtavia mielikuvia.
 
Oleellista laulun harjoittelussa on se, että äänen tuottamiseen osallistuvaa kalustoa ei voi nähdä. Vie aikansa, että kehittyy ns. sisäinen tunto.
 
Jos opettaja antaa "läksyksi" jonkin yksittäisen harjoituksen, niin tee sitä kotona joka päivä 10-15 minuuttia, vaikka et täysin tajuaisikaan että mitä siinä pitäisi tapahtua. Luota harjoitukseen. Yksittäisiä treeniksiä on olemassa lukematon määrä, mutta ne kaikki liittyvät toisiinsa ja tähtäävät samaan päämäärään.
 
Opettaja ei ole henkilö, joka "antaa" sinulle jotain, jonka sinä yksipuolisesti "otat". Hänen tehtävänsä on neuvoa ja tukea sinua itsenäisessä harjoittelussasi. Sellaista opettajaa ei olekaan, jolta voisi ostaa jotain kikkoja seuraaviin popstars -karsintoihin.
 
No problemo!
Paupali
15.12.2008 20:24:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämä kuulostaa nyt hyvin epämääräiseltä, mutta eräs laulupedagogi/ääniterapeutti (en muista nimeä) sanoi että laulun perustekniikan oppimiseen menee väh. 7v, eikä silloinkaan kukaan ole 'valmis' laulaja. Näin siis klassisessa, en tiedä kevyemmästä. Pätee varmaan siihenkin.
 
/huom. Nostan tämän koska mielestäni tämä on mielenkiintoinen aihe.
 
innocence reborn once more
hannakatriina
16.12.2008 01:34:11
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämä kuulostaa nyt hyvin epämääräiseltä, mutta eräs laulupedagogi/ääniterapeutti (en muista nimeä) sanoi että laulun perustekniikan oppimiseen menee väh. 7v, eikä silloinkaan kukaan ole 'valmis' laulaja. Näin siis klassisessa, en tiedä kevyemmästä. Pätee varmaan siihenkin.
 
Mikä sitten kenellekin on perustekniikkaa... Oppiminen riippuu myös täysin siitä, että paljonko oppilas treenaa ja toisaalta, että osaako opettaja opettaa asian niin, että ymmärtäminen tapahtuu nopeasti ja tehokkaasti. Omalla kokemuksella erilaisista laulunopettajista voi sanoa, että kaikki ei vaan kertakaikkiaan osaa selittää eikä havainnollistaa. On laulajia ja on pedagogeja, ja ne ei välttämättä ole saman ihmisen vahvuuksia.
 
Hengityksen, tuen, resonointijuttuja yms. voi oivaltaa vaikka viidessä laulutunnissa, mutta se vie aikaa, että kroppansa saa toimimaan käytännössä. Hyvin usein käy niin, että opettajan ohjauksessa tunneilla joku juttu onnistuu, mutta sitten kun kokeilet itse kotona ja luulet oppineesi jo asian, niin eipä vaan lähdekään.
 
Jos ei treenaa niin "perustekniikan" oppimiseen voi mennäkin 7 vuotta, mutta jos treenaa, niin kyllä selkeää tulosta tulee jo puolessa vuodessa. Valmiiksihan tällä alalla ei tule ikinä. Aina tulee eteen uutta juttua, joka tekee mieli ottaa haltuun. Myös jo sellaisista asioista, joita olevinaan osaa, löytyy aina uusia tasoja, mitä kehittää, olipa sitten soundia, rytmiikkaa tai tulkintaa tai mitä vaan.
 
Paupali
16.12.2008 08:28:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ehkä sitä onkin nyt tarkoitettu sillä 'perustekniikalla' että kroppa tajuaa "itse" esim. oikeanlaisen hengitystekniikan. Mie olen treenannut kohta n. 2v hengitystekniikkaa päivittäin ja vieläkin meinaa välillä lipsua. :)
 
innocence reborn once more
Apricot
16.12.2008 15:39:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei muuta, mutta olenpas innostunut neljä vuotta sitten oikein avautumaan noista lauluopinnoistani:)
 
Skiddu mitä schaibaa.
 
Morningsnow
17.12.2008 19:38:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minäkin olen suunnittelemassa laulutuntien ottamista tässä lähiaikoina. Yksi tyhmä kysymys... Jos se ope pyytää ottamaan jotain biisejä mukaan, niin tarkoittaako se siis että sanat + nuotit jostakin biisistä? Mulla kun ei taida juurikaan olla nuotteja mihinkään mitä lauleskelen, sointuja vaan löytyy. Ja miten ne biisit siellä sitten lauletaan, ilman säestystä, vai soittaako ope ja oppilas sitten laulaa?
 
Paupali
17.12.2008 20:24:40 (muokattu 17.12.2008 20:25:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä ihan siis nuotteja on opettaja varmasti vailla, ei pelkästään sointumerkkejä. Ja kyllä opettaja säestää (omien taitojensa mukaan) oppilasta. Allekirjoittaneen lauluopettaja kylläkin soittaa vain melodian. :D
 
/edit: aloitatko kevyen vai klassisen laulun tunnit?
 
innocence reborn once more
Morningsnow
17.12.2008 21:10:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jaahas, no pitääpä koittaa metsästää jo valmiiksi jotain nuotteja.
 
Mietinnässä on vielä kaikki vasta, en oikein tiedä kumpi kannattaisi meikäläisen ottaa, klassinen vai kevyt. Ihan perusjuttuja lähinnä haluaisin oppia, oikeaa ryhtiä, hengitystä, ja sitä tukea.
 
Paupali
17.12.2008 22:10:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suosittelen (oma lehmä ojassa kylläkin) klassista, koska klassisen laulun tunneilla käyneenäkin pystyy laulamaan kevyttä, kun taas kevyellä tekniikalla ei pysty, imo, laulamaan klassista. (tai no ehkä pystyy, mutta..U know what I mean.)
 
innocence reborn once more
hannakatriina
18.12.2008 01:01:11
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suosittelen (oma lehmä ojassa kylläkin) klassista, koska klassisen laulun tunneilla käyneenäkin pystyy laulamaan kevyttä, kun taas kevyellä tekniikalla ei pysty, imo, laulamaan klassista.
 
Ei pidä paikkaansa alkuunkaan, ja tuo jos mikä on vanhanaikainen käsitys! Kevyen laulun tunneilla opetellaan tekniikkaa siinä missä klassisenkin, mutta sointijutut ja yleensäkin äänenkäyttö poikkeavat toisistaan sen verran paljon, että jos aikoo laulaa kevyttä, niin ei ole mitään järkeä mennä klassisen tunneille. Kaikkein haastavimpia tapauksia omalla laulunopettajanuralla ovat olleet ne jonkin aikaa klassista laulaneet, joiden laulusoundi on ihan totaalisen metsässä kevyttä musaa ajatellen... siinä joutuu jo opettelemaan pois opituista kuvioista, kun taas vasta-alkaja pääsee aloittamaan suoraan puhtaalta pöydältä.
 
Laulutunneille voi ottaa nuotteja ja se on se yleisin ja helpoin vaihtoehto opettajalle, mutta itse ainakin säestän myös pelkistä sointumerkeistä. Eli etsi vaikka netistä biisin sanat ja soinnut (lyrics&chords) ja ota varmuuden vuoksi biisi mukaan mp3:na tai CD:llä tunnille. Jos on hyvä ope, niin pitäis onnistuu ihan noin. Sen lisäks laulatan kyllä oppilaitani paljon myös levyjen päälle, koska ei pianolla pysty oikein komppaamaan Iron Maidenia tai Helloweenia uskottavasti ja niin, että oppilas saisi säestyksestä apua & energiaa lauluunsa. Meitä opettajia on moneksi ja joillekin säestäminen on vaikeempaa, joillekin helpompaa. Joskus voi myös hyödyntää surutta karaoketaustoja tai valmiita sing along -levyjä. Jos laulaa jossain bändissä ja on tekemässä äänitettä, voi pyytää äänittäjää tekemään treenilevyn, eli polttaa CD:ksi sellaiset versiot biiseistä, joissa on bänditausta mutta ei lauluraitoja. Toimii :)
 
Paupali
18.12.2008 14:31:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei pidä paikkaansa alkuunkaan, ja tuo jos mikä on vanhanaikainen käsitys! Kevyen laulun tunneilla opetellaan tekniikkaa siinä missä klassisenkin, mutta sointijutut ja yleensäkin äänenkäyttö poikkeavat toisistaan sen verran paljon, että jos aikoo laulaa kevyttä, niin ei ole mitään järkeä mennä klassisen tunneille. Kaikkein haastavimpia tapauksia omalla laulunopettajanuralla ovat olleet ne jonkin aikaa klassista laulaneet, joiden laulusoundi on ihan totaalisen metsässä kevyttä musaa ajatellen... siinä joutuu jo opettelemaan pois opituista kuvioista, kun taas vasta-alkaja pääsee aloittamaan suoraan puhtaalta pöydältä.
 
Joo, muotoilin lauseeni vähän oudosti, sori. Tarkoitin siis että jos esim. mie laulan molempia, vaikka käynkin klassisen tunneilla, eli jos ei tiedä kumpaa hakisi niin siltä kantilta ehkä klasari ois parempi. Tiedän kyllä että tekniikassa on paljon yhtäläisyyksiä. Ja on miulakin välillä vaikeuksia klasaritunneilla kun sieltä iskee se poppilaulu päälle (oon käyny pop-jazz-laulutunneilla 1v joskus kauan sitten mutta tuskin se siitä johtuu että se laulussa välillä ilmenee),
 
innocence reborn once more
Morningsnow
18.12.2008 17:14:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klassista olin kyllä vähän ajatellut, en tiedä sitten mikä olisi järkevintä. Laulan gospelbändissä toisen laulajan kanssa, ja suunnitteilla on jonkinlaisen levyn tekeminen joskus tässä kun ehditään.
 
jiiärrä
18.12.2008 18:01:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mutta sointijutut ja yleensäkin äänenkäyttö poikkeavat toisistaan sen verran paljon, että jos aikoo laulaa kevyttä, niin ei ole mitään järkeä mennä klassisen tunneille. Kaikkein haastavimpia tapauksia omalla laulunopettajanuralla ovat olleet ne jonkin aikaa klassista laulaneet, joiden laulusoundi on ihan totaalisen metsässä kevyttä musaa ajatellen... siinä joutuu jo opettelemaan pois opituista kuvioista, kun taas vasta-alkaja pääsee aloittamaan suoraan puhtaalta pöydältä.
 
En ole löytänyt omilta kulmiltani kevyen opettajaa ja olen siksi ottanut klassisen tunteja. Olen tähän asti ajatellut, että ei niistä varmasti haittaakaan ole. Olen ollut ilmeisesti totaalisen väärässä? Kannattaako lopettaa tunnit heti? Olen nimittäin niin rock-suuntaunut kun nyt voi vaan olla ; ) Mitkä ovat ne "pahimmat" eroavaisuudet näiden koulukuntien harjoittelussa? Eli missä olen kenties nyt pahiten metsässä? Jos näin etänä sitä nyt pystyy edes arvailemaankaan.
 
rosi
18.12.2008 18:42:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En uskoisi että klasari- ja pop/jazz-laulu sotkee toisensa aivan totaalisesti, vaikka äänenmuodostus ja fraseeraus tapahtuukin eri tavoin. Ne vaan pitää oppia erottamaan toisistaan.
Itse oon käynyt jo jonkin aikaa sekä klassisen että kevyen musiikin laulutunneilla, eikä siitä ole koitunut mitään haittaa ainakaan vielä. Täytyy ottaa huomioon, että kuitenkin hengitystekniikka ja hyvä ryhti ovat molemmissa olennaisia - vaikka ne muuten eroavatkin toisistaan.
 
"Olen sydämeltäni ylpeä hölmöläinen, enkä osaa lopettaa."
Novac
18.12.2008 18:44:40
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En ole löytänyt omilta kulmiltani kevyen opettajaa ja olen siksi ottanut klassisen tunteja. Olen tähän asti ajatellut, että ei niistä varmasti haittaakaan ole. Olen ollut ilmeisesti totaalisen väärässä? Kannattaako lopettaa tunnit heti? Olen nimittäin niin rock-suuntaunut kun nyt voi vaan olla ; ) Mitkä ovat ne "pahimmat" eroavaisuudet näiden koulukuntien harjoittelussa? Eli missä olen kenties nyt pahiten metsässä? Jos näin etänä sitä nyt pystyy edes arvailemaankaan.
 
Ei niistä klassisen tunneista ole todellakaan haittaa, älä ihmeessä lopeta!! Itsekin käyn klasaritunneilla, vaikka laulan sen lisäksi myös kevyttä musiikkia ja joskus jopa heviä. Just tänään juttelin mun opettajan kanssa, ja hän totesi että perustekniikat ja periaatteet ovat "klassisessa" ja "kevyessä" musiikissa samat. Ei erilaisista musiikkityyleistä ainakaan haittaa ole, kunhan on tekniikka hallussa.
 
mikä on olutta on nyt mennyttä... // "stam1n a on hiefno bändi, vetöäö hyvin klivenä dsstasna,ja tän kirjoittaja srkä ston nenn on kiihab umpin käönnisäö"
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «