Aihe: Mikkien kierto.
1 2
hapan
17.12.2008 23:19:42
Helpoin: säröä ja volaa pienemmälle. Tähän et kuitenkaan suostu?

Melko helppo: Noise gate. Jokaisen metallipaavon pelastus.

Vaikein: Mikkien vahaus. Etenkin, jos olet itse laittanut humppariin kuoren jälkeenpäin ja jättänyt sen vahaamatta (alkaa vinkumaan kuin sika jo melko pienillä volumeilla). Tästä löydät lisää infoa netistä (Wax potting).
Hookkan
17.12.2008 23:43:58
Helpoin: säröä ja volaa pienemmälle. Tähän et kuitenkaan suostu?

Juu ei ole vaihtoehto :D
sepisti
18.12.2008 00:18:12
Juu ei ole vaihtoehto :D

Tiesitkö, että kovat jätkät (edes hevihommissa) eivät pidä gainia täysillä:)

Tarkoitatko kierrolla tässä sitä "ininä"-kiertoa, vai sitä toista (vähän siistimmän kuuloista) missä joku tietty sävel alkaa kiertää?

Mikäli kyseessä on ininä, sulla on paskat mikit kitarassa ja ehkä myös paska vahvistin.
Mäntä-Seppo JYRÄÄ!!!
Hookkan
18.12.2008 00:57:39
Tarkoitatko kierrolla tässä sitä "ininä"-kiertoa, vai sitä toista (vähän siistimmän kuuloista) missä joku tietty sävel alkaa kiertää?

Kyseessä siis erittäin voimakas korvia särkevä vinkuminen.
sepisti
18.12.2008 02:15:11
Kyseessä siis erittäin voimakas korvia särkevä vinkuminen.

Eli mikit vahaukseen vaan. Siltä tuo ainakin kuulostaa. Lisäksi kannattaa käyttää kunnollisia piuhoja yms. häiriöiden vähentämiseksi.

Kunnossa olevat kamat eivät inise edes nupit kaakossa.
Mäntä-Seppo JYRÄÄ!!!
Janne19691
18.12.2008 10:53:06

Eli mikit vahaukseen vaan. Siltä tuo ainakin kuulostaa. Lisäksi kannattaa käyttää kunnollisia piuhoja yms. häiriöiden vähentämiseksi.

Kunnossa olevat kamat eivät inise edes nupit kaakossa.

Noi keinot auttaa tiettyyn pisteeseen saakka mutta fysiikan lakeja niillä ei kumota. Jos tila on pieni ja volaa ja gainia runsaasti vaarana on aina akustinen kierto no matter what.
Rule #1: There are no rules.
Nacher
18.12.2008 12:17:34
Joo ei millään kamoilla estetä tuota hallitsematonta kiertoa, jos volumea ja gainia on tarpeeksi. Voidaan vain vähän nostaa sitä rajaa, missä volumessa/gainissa tuo tapahtuu. Et kyllä voi minkään 100W+ täysille käännetyn hevinupin edessä mättögainien kanssa seisoskella ilman, että alkaa vinkua hallitsemattomasti vaikka miten demppaisit kieliä.

Suosittelen kuitenkin ihan aikuisten oikeasti pudottamaan sitä gainia ihan sille minimitasolle, jossa se riittää tarvittujen riffien ym soittoon. Sooloon voi pistää vähän enemmän jos tarvitsee. Ja samaten volume vain sille tasolle, että se kuuluu rumpujen yli ja muiden soittimien kanssa balanssissa. Tällä tavoin saadaan soundi hitosti selkeämmäksi, jatkuvat vingahtelut minimiin ja muutenkin soittaminen mukavammaksi. Ei isolla volalla tarvitse mielestäni koskaan gainia läheskään niin paljoa, kuin samoilla kamoilla hiljaisella treenatessa.

Hyvät mikit auttavat aika paljon, mutta kyllä nekin ulvovat. Itselläni nuo Bare Knuckle Nailbombit eivät ulvo _jos_ en soittele ihan nupin edessä, gainia on maltillisesti ja volumea ei nosteta yli sen bändisoittoon tarvittavan määrän. Monet vahatutkin mikit ulvovat kuin tapettavat siat, kuten esim Gibsonin keraamiset 500t&496r. Ei helvattu mikä ininä niissä.
mvirta
18.12.2008 12:27:17 (muokattu 18.12.2008 12:27:40)
Joo kyllähän noissa aikamoisia eroja on. SD:n Custom ja Dimarzion Tonezonet, Evolutionit ja X2N:t ovat ainakin ihan hissuksiin vielä siinä vaiheessa kun Gibsonin peltikuorimikit ovat jo ampumassa itseään hyvää vauhtia avaruuteen.

Mun kokemuksen mukaan ne keraamiset T500:set ovat sitten jostain tuolta väliltä.
Shut Up 'n Play Yer Guitar
sepisti
20.12.2008 11:35:26
Noi keinot auttaa tiettyyn pisteeseen saakka mutta fysiikan lakeja niillä ei kumota. Jos tila on pieni ja volaa ja gainia runsaasti vaarana on aina akustinen kierto no matter what.

Totta kai sitä ulvomista tulee tietyn rajan jälkeen, mutta käsitin, että tässä on kyse siitä vinkunasta, johon ei kielten soiminen liity millään tavalla.

Mulla ei ole onneksi 100W hevimasiinaa, ja luulen muuten, että ei ole ketjun aloittajallakaan:) Tässä lienee kaverin suurin ongelma... Reeniksellä huutaa nupit kaakossa tod. näk. joku max. 30W trankkumasiina:)
Mäntä-Seppo JYRÄÄ!!!
Hookkan
20.12.2008 13:43:24
Mulla ei ole onneksi 100W hevimasiinaa, ja luulen muuten, että ei ole ketjun aloittajallakaan:) Tässä lienee kaverin suurin ongelma... Reeniksellä huutaa nupit kaakossa tod. näk. joku max. 30W trankkumasiina:)

100W trankku
migreeni
20.12.2008 14:04:05 (muokattu 20.12.2008 14:07:29)

Millaiset asetukset sulla on? Yleensä nyrkkisääntönä särön kanssa melkein jokaisella vahvarilla on että yli 4 ei ole oikeasti tarpeellinen. Sen jälkeen soundiin ei tavallaan tule lisää "säröä" vaan soundi vaan mössöytyy. Toinen on treble, jota ei myöskään tarvitse niin korkealla pitää. Volaa nyt sen verran mitä tarpeelliseksi näet. Siis nimenomaan tarpeelliseksi. Älä pistä kovemmalle kun täytyy.

E: Ja trankut soi hyvin pienemmällä volalla myös.
E2: Mikä skeba ja mikä mikki? Aktiivit (ainakin mun tapauksessa) kiertää huomattavasti enemmän.
mvirta
20.12.2008 15:46:38
Minä en kyllä lähtisi nöyristelemään noiden vahvarin nappuloiden kanssa pelkästään siksi että soittokamat ei ole kunnossa. Kyllä varusteet pitää olla sellaiset että voi soittaa niinkuin haluaa ilman että mikkikerto särkee korvat.

Hyvintehtyjä humpparimikkejä, jotka siis ovat melkoisen tunnottomia mikrofoniselle kierrolle, löytyy yleensä aika sopuisaan hintaan vaikapa M.netin torilta. Ja Gibsonin mikkejä en nyt laske tähän kategoriaan. Tosin, tällähaavaa näytti olevan yllättävänkin kehnosti Duncanina ja Dimarziota olevan myynnissä tuolla. Mikähän moiseen on syynä?

Jos kitarassasi on yksikelaiset mikit, en osaa auttaa. Mielestäni ne eivät sovellu kovaäänisen rokin soittoon, vaikka kyllä kai ne jotkut urheasti niilläkin yrittää.

Aloitusviestissä olisit muuten voinut listata käytössäsi olevat rekkulit heti suoralta kädeltä niin ei tarvitsisi ruveta lottoamaan että millähän se nyt sitten vetää kun niin vinkuu. Vai meinasitko ettei kamoilla ole merkitystä tässä?
Shut Up 'n Play Yer Guitar
hapan
20.12.2008 15:49:58
Yleensä nyrkkisääntönä särön kanssa melkein jokaisella vahvarilla on että yli 4 ei ole oikeasti tarpeellinen.

Nyrkkisääntö? Huhheijaa, omasta kombosta ei lähde vielä tossa asennossa juuri minkäännäköistä säröä, sustainitonta rupea, jota puristit tuppaavat kutsumaan pikkurosoksi(?). Ei oikein toimi hard rockissa. Eli toi sun nyrkkisääntö riippuu tasan sun vahvistimesta.
hapan
20.12.2008 15:51:29
Jos kitarassasi on yksikelaiset mikit, en osaa auttaa. Mielestäni ne eivät sovellu kovaäänisen rokin soittoon, vaikka kyllä kai ne jotkut urheasti niilläkin yrittää.

Hyvin yritti Blackmorekin aikoinaan, eikä tuntunut olevan ongelmia.
sepisti
20.12.2008 18:50:33
Nyrkkisääntö? Huhheijaa, omasta kombosta ei lähde vielä tossa asennossa juuri minkäännäköistä säröä, sustainitonta rupea, jota puristit tuppaavat kutsumaan pikkurosoksi(?). Ei oikein toimi hard rockissa. Eli toi sun nyrkkisääntö riippuu tasan sun vahvistimesta.

Sanos muuta... Mä en ymmärrä tätä pelleilyä näistä potikoiden asennoista. Ei voi tehdä mitään yleistyksiä...

Mulla on myös gainit klo 12 omassa styrkkarissa ja ihan blues-meiningillä mennään.

Oikeat soittajat käyttää korviaan soundin säätämisessä. Ei mitään m.net-ohjeita siitä missä asennossa kirkillä on potikat sen styrkkarissa, kun itse soitetaan microcubella.

Joo, kännissä ollaan

Takki --->>
Mäntä-Seppo JYRÄÄ!!!
Janne19691
20.12.2008 19:36:20

Yleensä nyrkkisääntönä särön kanssa melkein jokaisella vahvarilla on että yli 4 ei ole oikeasti tarpeellinen. Sen jälkeen soundiin ei tavallaan tule lisää "säröä" vaan soundi vaan mössöytyy. Toinen on treble, jota ei myöskään tarvitse niin korkealla pitää.

Mitäs kun mun Marshall Superbass vahvistimessa (eikä itse asiassa missään muussakaan vahvistimessani) ei ole tota gain säätöä (löytyy vain volume) jotta minkäslaiset suositukset antaisit? Samoin pidän aina treblen täysillä. Nimim. "olenko täysin hakoteillä?"
kojones
20.12.2008 19:39:13
Mitäs kun mun Marshall Superbass vahvistimessa (eikä itse asiassa missään muussakaan vahvistimessani) ei ole tota gain säätöä (löytyy vain volume) jotta minkäslaiset suositukset antaisit? Samoin pidän aina treblen täysillä. Nimim. "olenko täysin hakoteillä?"

Asennutat siihen vaiheenkääntäjän jälkeisen master volan, nimimerkillä toimii. Ei kierrä enää mikit kun voi soittaa hiljaisellakin hyvällä soundilla.
taskumatti
20.12.2008 19:42:58 (muokattu 20.12.2008 19:43:47)
Kuvailemas ongelma oli iha sama ku mulla oli aikoinani. mulla ei edes ollut gainit ku jossai 4/10 ja mikit vinkus saatanasti.. noh. vein kitaran korjattavaks. siel sit pähkäiltii et mikä on vikana ku mikit ja koneisto vaihettii kokonaa :D Mutta loppojenlopuksi kyseessä oli metallinen mikkikehys joka sekotti mikin magneettikenttää. vaihettii muoviseks ja ongelma katosi. Eli jos sulla on metallinen mikkikehys, niin halvimmalla aluks pääset ku vaihdat sen muoviseksi. Ei tarvi samantien uutta mikkiä alkaa ostamaan. Mutta jos se ei toimi, niin eipä maksanu ku joku 2e.
Ikuinen aloittelija
Janne19691
20.12.2008 19:49:15

Asennutat siihen vaiheenkääntäjän jälkeisen master volan, nimimerkillä toimii. Ei kierrä enää mikit kun voi soittaa hiljaisellakin hyvällä soundilla.

Sori master volat saa mut voimaan pahoin. Paras keino hiljentämiseksi on toistaiseksi ollut attenuaattori (soundi vaatii päätesäröä). Ultimate attenuator konsepti voisi olla vielä parempi mutta sitä odotellessa mennään Weberin Massilla.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)