Aihe: Ibanez SZ520QM, kokemuksia?
1 2
Man1ac
11.02.2004 16:44:36
Tästä taisi olla joskus aikoinaan threadi, mutta otetaanpas aihe uudestaan esille suurempien vastausmäärien toivossa.

Eli kävin hieman testailemassa tuota kepakkoa, vaikutti pirun hyvältä peliltä hintaisekseen (510€). Mikit taitavat olla tuonkin Ibanezin heikko kohta, mutta äkkiäkös ne vaihtaa..

Muilla vastaavanlaisia kokemuksia?
Kohti tulevalla tulella on läpikulkuoikeus.
LaXu
11.02.2004 16:57:53
Nätti, sopivan paksu kaula, hyvältä vaikuttava talla (ei teräviä kulmia tallapaloissa jne.).

Mikit kohtalaiset, mikinvalitsin liian jäykkä ja lyhyt ja huonossa paikassa, typerä otelautamerkki.
Vanalkar
11.02.2004 17:26:50
Mikit kohtalaiset, mikinvalitsin liian jäykkä ja lyhyt ja huonossa paikassa, typerä otelautamerkki.

Allekirjoitan nuo (taas), paitsi minusta se otelautamerkki on hieno. :)

Itse ostin omani 2003 keväällä Kuopion Flangerista hintaan 560e kovan laukun kanssa. Tosiaan se mikinvalitsin on syvältä, kunhan vain saisi aikaiseksi niin vaihtaisin sen.

Minua ei tuo otelautamerkki haittaa soittaessa. Joitain se voi häiritä kun se on epämääräisessä paikassa.

Mikit voi olla perseestä, minä en sitä tiedä kun en ole paremmallakaan kepillä soittanut.

Hankinnan arvoinen kitara.
Oppi Fjellet
Man1ac
12.02.2004 09:41:27

Tuo mikinvalitsimen jäykkyys pitää kyllä paikkansa, mutta eipähän tule vahingossa sorkittua sitä väärään asentoon. Erikoisinta mielestäni kitarassa on se, että molemmille mikeille on omat volumepotikkansa, mutta kai sekin on vain tottumiskysymys.
Man1ac
12.02.2004 19:32:42
Höh, missä kaikki kitaraa kokeilleet luuraavat? Rohkeasti nyt vain ajatuksia esille.
Man1ac
15.02.2004 18:38:06
Vielä kerran ylös... Hus, hus kitaraa kokeilemaan.
Myydään Ibanez RG550LTD Dimarzion huippumikeillä!
ukko idänmies
16.02.2004 11:47:44
Itseltäni ko. kitara löytyy. Olen kyllä vasta aloitteva kitaristi sähkiksen kanssa mutta tässä kuitenkin omia mietteitäni kitarasta ranskalaisin viivoin:
- mukava kaula; esim. les pauliin verrattuna ohuempi, mutta ei kapeampi eli sopii hyvin tällaiselle isokouraiselle soittajalle, kuten minä, mainiosti.
- soi nätisti myös ilman vahvistinta
- voluumipötikät sopivan kaukana; meikäläisen kädenliike sen verran reipas että esim. stratossa ovat vähän tiellä, tässä ei.
- mielestäni hyvännäköinen kitara (itselläni väri sunburst)
- kaikki kitaraa kokeilleet "oikeat" kitaristit ovat kehuneet soittotuntumaa
- ostaessani kitarassa oli 9-sarjan kielet; vaihdoin 11-sarjan ja soundi muuttui aika paljon paremmaksi
Kukkis
17.02.2004 18:08:35
Ostin kyseisen kitaran pari viikkoa sitten ja olen ollut tyytyväinen kokonaisuuteen. Soitettavuus on hyvä, mutta mikinvalintakytkin on liian lyhyt ja hankalassa paikassa. Mulla ei oo paljoakaan kokemusta alkuperäisten mikkejen soundista, koska vaihdoin Dimarziot alkuperäisten mikkien tilalle. Ulkonäöltään kitara on todella hieno(monet tutut ovat näin sanoneet). Suositeltava ostos.
Yritin kirjoittaa sen tähän, mutta pilasin näytön.
PekkaM
18.02.2004 09:09:09
Miljoonatta kertaa vastaan aiheeseen. Muuten tosi kiva kitara hintaisekseen, mutta kielet "narisee" omituisesti, kun bendaan niitä voimakkaasti. Ääni ei kuitenkaan kuulu soitossa vahvistimen läpi. Mikit vaihdoin heti alkuun Seymour Duncaneihin.

Kuten tuossa SA-threadissa kirjoitin, 720-malli on tulossa Ameriikan markkinoille ja Prestige sitten myöhemmin kai myös Eurooppaan.

SZ720:
http://www.ibanezrules.com/namm/images/2004/P1010106.JPG
http://www.ibanezrules.com/namm/images/2004/P1010107.JPG
http://www.ibanezrules.com/namm/images/2004/P1010108.JPG

SZ1220 Prestige:
http://www.musik-service.de/ProduX/ … itarren/EGitarren/Ibanez_SZ1220.jpg
Osta JEM77BFP!
Man1ac
18.02.2004 10:11:57 (muokattu 18.02.2004 10:12:15)
Miljoonatta kertaa vastaan aiheeseen. Muuten tosi kiva kitara hintaisekseen, mutta kielet "narisee" omituisesti, kun bendaan niitä voimakkaasti. Ääni ei kuitenkaan kuulu soitossa vahvistimen läpi. Mikit vaihdoin heti alkuun Seymour Duncaneihin.

Kuten tuossa SA-threadissa kirjoitin, 720-malli on tulossa Ameriikan markkinoille ja Prestige sitten myöhemmin kai myös Eurooppaan.

No sepä hienoa että jaksat vastata noinkin monta kertaa... :p

Kerrotko hieman lisää tuosta narinasta, itselläni oli viime viikonloppuna tuo kitara testissä, enkä mitään tuollaista narinaa havainnut.

Mitä eroa noilla 720 ja 520 malleilla on? Ainakin noissa 720:ssa viimeistelyyn on panostettu enemmän, mutta oleellisimmat osat (mikit, body, kaula) ovat samat.

Oli se kyllä sen verran hyvä kitara, että BB-malli lähti tilaukseen, kun niitä Suomestakin alkoi saamaan... Nuo Levytukun sivut ovat kyllä todella hitaita päivittymään, mutta kuulemma sitä BB-malliakin heidän mukaan saa.

http://www.ibanez.com/guitars/guitar.asp?model=SZ520QM
PekkaM
18.02.2004 10:16:15
520 ja 720-mallien erot lienevät puhtaasti kosmeettisia. Narina lähtee joko satulasta tai tallasta, en ole ehtinyt selvittämään tarkemmin, en tiedä liukuuko kieli hieman sen yli, vai mitä siinä tapahtuu. Metalliosat ei ehkä ole aivan parasta laatua.
Osta JEM77BFP!
Kukkis
18.02.2004 10:25:06
Tuosta narinasta. En oo ihan varma minkälaista narinaa tarkotat, mutta mun oma kitara piti kans sellasta ihme narinaa määrätyillä kielillä. Kun säädin intonaatiot ja kielten korkeudet niin sen jälkeen ei oo kuulunu minkäänlaisia ylimääräisiä ääniä.
Yritin kirjoittaa sen tähän, mutta pilasin näytön.
Pitkavirta
19.02.2004 21:45:42
Allekirjoitan nuo (taas), paitsi minusta se otelautamerkki on hieno. :)

Näitä jälleen kompaten.

Mutta:
Mun SZ:n G-kieli (varsinkaan) ei tykkää bendauksista.. jonkun aikaa kun venyttelee niin menee vire.. esim. stratossa tätä ei tapahdu niin paljon. Mistä tämä?

SZ520 kuuluu mun mielestä kyllä "kaikkein-kauneimmat-sarjavalmisteiset-kitarat" -osastoon!
Oppia ikä kaikki.
Man1ac
19.02.2004 22:18:06
Näitä jälleen kompaten.

Mutta:
Mun SZ:n G-kieli (varsinkaan) ei tykkää bendauksista.. jonkun aikaa kun venyttelee niin menee vire.. esim. stratossa tätä ei tapahdu niin paljon. Mistä tämä?

SZ520 kuuluu mun mielestä kyllä "kaikkein-kauneimmat-sarjavalmisteiset-kitarat" -osastoon!

Nyt on sitten hommattu tuollainen SZ520QMBB 500 euroon. Pitää sanoa että on nätti kuin sika pienenä.

Omassani ei esiinny tuota g-kielen epävireisyyttä venytyksissä, tuo epävireisyys johtunee liian tiukista satulan "lovista", eli kieli ei pääse liikkumaan siinä kunnolla.
Swan
19.02.2004 23:14:13
Nyt on sitten hommattu tuollainen SZ520QMBB 500 euroon. Pitää sanoa että on nätti kuin sika pienenä.

Kuva! Kuva!
Sinulla ei ole mitään kiirettä, ellet satu soitamaan kitaraa.
Man1ac
19.02.2004 23:19:58
Kuva! Kuva!

Saan huomenna digikameran lainaan, mutta laitetaan tuolta Ibanezin Jenkkilän sivuilta kuva pahinta nälkää tyydyttämään:

http://www.ibanez.com/guitars/guitar.asp?model=SZ520QM&z=y
Pitkavirta
20.02.2004 14:20:16
tuo epävireisyys johtunee liian tiukista satulan "lovista"

Voiko niitä viilailla ihan mielensä mukaan?
Voi kai. En minä tiedä. Miks ei voisi.
Oppia ikä kaikki.
ForSakeN
20.02.2004 14:50:47
Kokeiltuani tuota 520 mallia jo vajaan vuoden verran yks ongelma joka on tullu vastaan on se, että paksuinmman e-kielen tallapala tod.näk. ottaa resonoinnista vaikutusta senverran pahasti, että viritys ruuvi tuppaantuu ajoittain kiertymään irti. Onneks ei ole vielä hävinny.
Höh, emmie sitä käy nostaan jos P**ka valuu alaspäin
Man1ac
20.02.2004 17:52:31 (muokattu 20.02.2004 17:53:38)
Voiko niitä viilailla ihan mielensä mukaan?
Voi kai. En minä tiedä. Miks ei voisi.

Kyllähän se on aika tarkkaa miten niitä lovia viilaillaan... Kyllähän tuon periaatteessa pitäisi pystyä itsekin korjaamaan, mutta tarkoitukseen sopiva viila kustantaa suunnilleen sen 20 euroa. Eli halvemmalla taitaa päästä, jos käyttää kitaraa asiantuntevalla korjaajalla, aikaahan tuohon operaation ei mene kuin hetki.

edit: Ensiavuksi tuohon probleemaan muistaakseni sopii lyijykynän lyijyn hiominen niihin loviin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)