Aihe: Pidätkö blackmetallista?
1 2 3 4 540 41 42 43 44122 123 124 125 126
marke-
15.12.2008 11:10:56 (muokattu 15.12.2008 11:11:41)
Uskon monien ymmärtävän mistä black metallissa on kyse, mutta dissaavat (tai eivät vain tee siitä numeroa) sitä tyhmäksi juuri sen porukan vuoksi joka luulee että pitelevänsä käsissään suurta ja tuntematonta aarretta ja tuovat sen esille vielä niin että voi kuvitella kuinka musta viittaa liehuu pohjoistuulessa vuorenrinteellä seisten.

Morjes :D Ei ole olemassa mitään "porukkaa" eikä mitään "salaseuraa".

Etkö nyt tässä itse suitsuta sitä typerintä ennakkoluuloa jostain mielikuvitus ryhmittymästä? Kusipäisyyteen vastataan helposti kusipäisesti, eli ei ole ihme jos joku vähän murahtaa takaisin kun sakkii liikku tuolla "vitun bm pellet" meiningillä.
Drink the Devil's Blood
Super-Jari
15.12.2008 12:20:28
Morjes :D Ei ole olemassa mitään "porukkaa" eikä mitään "salaseuraa".

Etkö nyt tässä itse suitsuta sitä typerintä ennakkoluuloa jostain mielikuvitus ryhmittymästä? Kusipäisyyteen vastataan helposti kusipäisesti, eli ei ole ihme jos joku vähän murahtaa takaisin kun sakkii liikku tuolla "vitun bm pellet" meiningillä.

Mun mielestä tuo "vitun bm pellet" asenne on lähtöisin nimenomaan siitä black metalllin nostamisesta jollekkin käsittämättömälle jalustalle jossa se on vain "sitä ymmärtävien" saavutettavissa.

Kun musiikinkuuntelija sanoo että "onpa hirveät saundit ja huonoja riffejä" niin vastaus "salaseuran/porukan" suusta on yleensä luokkaa "et vain tajua". Eihän siinä siitä ole kyse.

Salaseuralla ja porukalla tarkoitan nimenomaan ihmisiä jotka tekevät black metallistaAN niin suurta ja syvällistä ymmärtämättä mitä se musiikinkuuntelija oikeastaan kritisoi. En tarkoita sillä mitään ryhmää vaan niitä ihmisiä jotka sitä tekevät. Tuskin heiltä mitään jäsenkorttia taskusta löytyy. Kait.

Toki löytyy sekin porukka joka on kerran kuullut lohjalaisen 16-vuotiaan black metal soturin 8-raiturinauhoitusta steariinin nielennästä ja itsensä viilteystä ja tekee siitä kaikki päätelmänsä ja sillä verukkeella haukkuu koko genren.
Peltsi88
15.12.2008 14:14:40
Mun mielestä tuo "vitun bm pellet" asenne on lähtöisin nimenomaan siitä black metalllin nostamisesta jollekkin käsittämättömälle jalustalle jossa se on vain "sitä ymmärtävien" saavutettavissa.

Kun musiikinkuuntelija sanoo että "onpa hirveät saundit ja huonoja riffejä" niin vastaus "salaseuran/porukan" suusta on yleensä luokkaa "et vain tajua". Eihän siinä siitä ole kyse.

Salaseuralla ja porukalla tarkoitan nimenomaan ihmisiä jotka tekevät black metallistaAN niin suurta ja syvällistä ymmärtämättä mitä se musiikinkuuntelija oikeastaan kritisoi. En tarkoita sillä mitään ryhmää vaan niitä ihmisiä jotka sitä tekevät. Tuskin heiltä mitään jäsenkorttia taskusta löytyy. Kait.

Toki löytyy sekin porukka joka on kerran kuullut lohjalaisen 16-vuotiaan black metal soturin 8-raiturinauhoitusta steariinin nielennästä ja itsensä viilteystä ja tekee siitä kaikki päätelmänsä ja sillä verukkeella haukkuu koko genren.

En oo varma tajusinko mitä halusit kertoa viestissäsi.

Mutta ajatellaanpa että joku jatsijamppa kysyisi kaveriltaan jotain täysin erilaista musaa mitä on tähän asti kuunnellut. Kaveri sitten suosittelisi Burzumia. Kuunneltuaan jazzdude sanoisi, että "onpa hirveät saundit ja huonoja riffejä". Niin silloin voisi sanoa, että et vain tajua jutun ydintä. Ainakin mitä ite olen ymmärtänyt niin saundipolitiikka nojaa black metallissa juuri siihen, että ne ei suosis massatyyppejä, jolloin vältytään ns. turhilta tyypeiltä jotka eivät kuitenkaan tajuaisi koko homman ydintä ja kuuntelisivat sitä nimenomaan "tiskausmusana".

Mutta mulle on ihan sama, mulle se on vain musaa. Mutta jos lähetään tutkimaan syvempiä ulottuvuuksia niin näkisin asian näin.
Maardi
15.12.2008 14:30:40
No en minä jaksa usko että kellään BM tekijällä olisi lähtökohtana mikään "tietynlaisten" kuuntelijoiden pitäminen loitolla omasta taiteestaan. Eiköhän homman voi tiivistää niin, että kylmät ja raa'at sävellykset vaativat niitä tukevat soundit , jotta musiikista saadaan juuri sen kuuloista kun tekijä on halunnut.
Peltsi88
15.12.2008 14:34:43
No en minä jaksa usko että kellään BM tekijällä olisi lähtökohtana mikään "tietynlaisten" kuuntelijoiden pitäminen loitolla omasta taiteestaan. Eiköhän homman voi tiivistää niin, että kylmät ja raa'at sävellykset vaativat niitä tukevat soundit , jotta musiikista saadaan juuri sen kuuloista kun tekijä on halunnut.

No itse asiassa se pitää paikkansa. Oliko se ny Alghazanthin haastis, jossa näin sanoivat. Nimenomaan, että eivät haluaisi rivikuuntelijalle levyään luovuttaa.

Toisaalta ei voi yleistää. Mutta joillakin selvästi on tällainen lähtökohta.
luopio
15.12.2008 14:55:02
No itse asiassa se pitää paikkansa. Oliko se ny Alghazanthin haastis, jossa näin sanoivat. Nimenomaan, että eivät haluaisi rivikuuntelijalle levyään luovuttaa.

Toisaalta ei voi yleistää. Mutta joillakin selvästi on tällainen lähtökohta.

No en kyllä osaa ihan täysin tuommoista asennetta itse ainakaan arvostaa. "Nyt vittu teen semmosta musiikkia, ettei naapurin fruittarit ja wannabe-hevarit sitä voi sulattaa". No toisaalta siksi en ehkä ihan ymmärrä tuota paljon myyvän tai suosiota saavuttaneen black metallin kritisoimista. En jaksa uskoa, että ne Alghazanthin jampatkaan ois ihan noin mustavalkoisesti sitä asiaa tarkoittanut. Niin kauan kun tekijä on itselleen rehellinen ja toteuttaa sitä mustaa messuaan ITSELLEEN parhaaksi näkemällä tavalla, uskon että oikeista asioista on kyse. Itsekin soitan tällä hetkellä black metal bändissä ja jos joku poseri(ah, niin ihana sana) tulis mulle sanomaan, että vitun hyvä biisi niin aattelisin vaan, että hienoa jos tykkäät, mutta tuskin tajuat sitä pintaa syvemmältä.
Syntisin heittäköön viimeisen kiven
Super-Jari
15.12.2008 16:07:51
Kuunneltuaan jazzdude sanoisi, että "onpa hirveät saundit ja huonoja riffejä". Niin silloin voisi sanoa, että et vain tajua jutun ydintä.

Ei voisi. Jos riffit ja saundit on huonot niin ne on huonot vaikka siellä "ytimessä" virtaisi kristittyjen verta ja Luciferin mustaa spermaa.

tulis mulle sanomaan, että vitun hyvä biisi niin aattelisin vaan, että hienoa jos tykkäät, mutta tuskin tajuat sitä pintaa syvemmältä.'

Jos sitä "pintaa syvempää" ei tajua/kuule/huomaa ilman tekijän henkilökohtaista tuntemista niin ei sitä voi silloin myöskään odottaa kuulijalta.

Sama kun näytettäisiin kieltä suu kiinni.
luopio
15.12.2008 16:53:27
Jos sitä "pintaa syvempää" ei tajua/kuule/huomaa ilman tekijän henkilökohtaista tuntemista niin ei sitä voi silloin myöskään odottaa kuulijalta.

No mutta pointti onkin se, että enhän minä sitä kaikilta odotakaan. Sitä kun tekee kuitenkin itseään miellyttääkseen. Enkä nyt tarkota, että jos joku sanoo mun tekeemää biisiä paskaks niin voin kuitata sen vaan sanomalla, että "sä et vaan ymmärrä tätä". Mun mielestä sen pintaa syvemmän voi jostain kyllä kuullakin ilman, että tuntee henkilökohtaisesti tekijän.
Super-Jari
15.12.2008 17:06:18
No mutta pointti onkin se, että enhän minä sitä kaikilta odotakaan. Sitä kun tekee kuitenkin itseään miellyttääkseen. Enkä nyt tarkota, että jos joku sanoo mun tekeemää biisiä paskaks niin voin kuitata sen vaan sanomalla, että "sä et vaan ymmärrä tätä". Mun mielestä sen pintaa syvemmän voi jostain kyllä kuullakin ilman, että tuntee henkilökohtaisesti tekijän.

Et toki, mutta moni silti heittää tuon "et vain tajua" kommentin jos biisistä/genrestä sanotaan että basakaa perusteena nimenomaan se että musiikillisesti mennään pohjamudissa.

Siitä uskon että tämä black metallin haukkuminen juontaa juurensa.

np. FearMTC - LTL
Peltsi88
15.12.2008 18:50:29
Ei voisi. Jos riffit ja saundit on huonot niin ne on huonot vaikka siellä "ytimessä" virtaisi kristittyjen verta ja Luciferin mustaa spermaa.

'

Hei tyyppi, mä yritin selittää sulle, mutta sä et vain tajuu.

Antikristus neutronstar.
mie666
15.12.2008 18:58:52

Tuskin heiltä mitään jäsenkorttia taskusta löytyy. Kait.

.

mulla on .

Virhe! Tyhjä tai liian lyhyt kirjoitus!
Oh, yep... Gothenburg
Markley
15.12.2008 19:27:08
Uskon monien ymmärtävän mistä black metallissa on kyse, mutta dissaavat (tai eivät vain tee siitä numeroa) sitä tyhmäksi juuri sen porukan vuoksi joka luulee että pitelevänsä käsissään suurta ja tuntematonta aarretta ja tuovat sen esille vielä niin että voi kuvitella kuinka musta viittaa liehuu pohjoistuulessa vuorenrinteellä seisten.

Mitä jos se ei vaan kuulosta hyvältä?
Kiinnosti
luopio
16.12.2008 01:03:20
Mitä jos se ei vaan kuulosta hyvältä?

Sitten vaan Fuck off and die!
Jumina5/6
16.12.2008 12:17:17
Mä en nyt ymmärrä mitä erikoista tossa "et vaan tajua" -käsitteessä on? Joku tajuaa, joku ei, mitään kummempaa siihen ei liity. Jos ei saa irti esim. nyt sitten BM:stä mitään, niin silloinhan ei nimenomaan tajua sitä musiikkia.

Mä en tajua esim. Mambaa enkä Zen cafeeta, mutta tajuan kyllä Black Metallin. Ja monta muutakin. Mut ei sen nyt pitäisi mikään loukkaantumisen aihe olla jos pitää tunnustaa ettei tajua jotain musaa. Enkä nyt puhu mistään soundeista, soinnutuksista enkä lyriikoista yksinään, vaan kokonaisuudesta.
Black Hippies Underground
Peltsi88
16.12.2008 12:52:49
Mä en nyt ymmärrä mitä erikoista tossa "et vaan tajua" -käsitteessä on? Joku tajuaa, joku ei, mitään kummempaa siihen ei liity. Jos ei saa irti esim. nyt sitten BM:stä mitään, niin silloinhan ei nimenomaan tajua sitä musiikkia.

Mä en tajua esim. Mambaa enkä Zen cafeeta, mutta tajuan kyllä Black Metallin. Ja monta muutakin. Mut ei sen nyt pitäisi mikään loukkaantumisen aihe olla jos pitää tunnustaa ettei tajua jotain musaa. Enkä nyt puhu mistään soundeista, soinnutuksista enkä lyriikoista yksinään, vaan kokonaisuudesta.

Tätä minäkin hain takaa. Esim. minä en ymmärrä jazzia, minä en pidä siitä. Mutta ei se välttämättä ole paskaa, koska minä en tajua sitä. Tuolla vasaran logiikalla se on paskaa, jos ei tajua.

En ymmärrä mikä vittu siinä on niin vaikeaa.
Super-Jari
16.12.2008 14:38:00

Heroinin teksti esimerkiksi tässä on hyvä esimerkki siitä erosta mitä tarkoitan http://muusikoiden.net/keskustelu/print.php?p=8506784

Black metallin lisäksi esimerkiksi Tool on jossain herätellyt samanlaisia tuntemuksia. Jos et pidä niin et vain tajua. Tajuaminen tarkoittaa tässä yhteydessä jotain paljon suurempaa kuin riffejä tai saundia tai whatever. Omaa fanitustaan pidetään niin isona että se kasvaa jo musiikista ulkopuolelle ja äkkiä ollaan nokkapystyssä olevinaan jotain "ihmissaastaa" ylempää.

Ja ei, tämän ei ole tarkoitus olla hyökkäys Heroinia kohtaan. Mun mielestä on vaan hienoa jos joku suhtautuu niin tulisesti ja intohimolla johonkin asiaan. Oli kyse sitten autoista, satanismista tai postimerkkien keräilystä.

Eikä minulla ole mitään ongelmia ymmärtää black metallia. Viitisentoista vuotta sitten se oli maailman kovin ja ainoa juttu. En vain pidä siitä ylimielisyydestä mitä se porukka viljelee.
Super-Jari
16.12.2008 17:07:25
Mulla ei ole kyllä ikinä tullut vastaan mitään ylimielisyyttä tässä aiheessa. Tottakai tajuaminen tarkoittaa muutakin kun niitä riffejä tai soundeja. Mutta en mä nyt itse pysty ajattelemaan asiaa mitenkään loukkaavasti, vaikka toi tajuamispointti tulisikin joltain kommenttina mulle jossain asiassa.

Mulle tuo ylimielisyys on taas tuttua vaikka ei minuun olekkaan koskaan kohdistunut.

Enemmänhän se on ylimielistä käyttäytymistä, jos itse väittäisi tajuavansa kaikesta musiikista kaiken.

Tuntuu kyllä ainakin itseni kohdalla että käsitys taitaa riittää nippanappa ihan tähän meidän länsimaiseen (vai miksi sitä voisikaan kutsua) renkutteluun. Joku tuolla yleistäpalstalla tästä aiheesta juttelikin.
Omegano
16.12.2008 20:07:42

Ongelmana on vaan vähän se, että vaikka olisi kuinka loistavat riffit ja suorastaan täydelliset black metal soundit esim. mun makuun, niin suurin osa ihmisistä olisi silti sitä mieltä että kyseessä on ihan kamalaa paskaa. Se ettei pidä black metallista ei mielestäni tarkoita etteikö voisi ymmärtää sitä, mutta väitän että suurin osa ihmisistä joiden mielestä black metal on huonoa musiikkia ei sitä kyllä kovin hyvin ymmärrä.

Voin tietenkin puhua vain omasta puolestani, mutta ainakin mä omasin nuorempana niin naurettavia mielipiteitä black metallista(ja oikeastaan taiteesta ja varsinkin musiikista ylipäätäänkin) ettei mitään rajaa. Suurin osa ihmisistä kuulee vähänkään raakasoundisemmassa black metallissa vaan kaameaa meteliä ja siinä on ihan selkeä konkreettinenkin ero miltä lo-fi soundinen runsassäröinen metalli kuulostaa kun verrataan siihen tottunutta kuulijaa sellaiseen joka ei "kamalasta melusta" perusta.

Otetaan esimerkiksi vaikka Ulverin Nattens Madrigal, joka on pitkään ollut yksi kaikkien aikojen lempilevyjäni ja kuvaa aika hyvin sitä mitä black metal musta/mulle on. NM on kaikessa raakuudessaankin, ja oikestaan juuri siksi ihan älyttömän kaunis ja hypnoottinen levy ja siihen sopii mielestäni tasan juuri ne aikalailla järjen tuolla puolella olevat soundit. Kun kyseessä on musiikki jonka on tarkoitus olla jotain ihan muuta kuin arkista raskasta rock pohjaista musiikkia, niin ei sen siltä pidä kuulostaakaan. Nattens Madrigal "moderneilla ja munakkailla metallisoundeilla" olisi mun korviin ihan yhtä hirveä raiskaus, kuin se että mä kävisin määkimässä jonkun Tori Amoksen biisin.

Kyseisen levyn riffit on myös mun makuun ja se on nimenomaan kitaroiden osalta yksi suosikkialbumejani. Tästä huolimatta ensireaktioni oli lähinnä "hyi saatana mun korvat vuotaa verta tosta skittasoundista" ja siihen meni varmaan pari vuotta että ymmärsin kuinka hyvä levy on kyseessä. Mä en yksinkertaisesti vaan kuullut varmaan yhtään riffiä kaiken sen olemattoman melun alta, jotka mun ennakkoluulot sai aikaan tottumattomiin korviin.

Jos mennään kysymään satunnaisilta ihmisiltä mitä mieltä ne olisi vaikka tän biisin soundeista ja riffeistä niin en odottaisi kovinkaan samansuuntaisia mielipiteitä mitä mä nyt omaan, en edes vaikka kysely rajoitettaisiin muusikoihin jotka kokevat olevansa ennakkoluulottomia.

Eli siis kolmas "hymni" edellämainitulta levyltä: http://www.youtube.com/watch?v=jmFiF_YiBas
(youtube raiskaa kyllä suorastaan säälimättömästi kaiken hyvällä tapaa lo-fi soundisen musiikin, mutta kyllä tosta nyt suunnilleen kuulee mistä on kyse...)

Eli siis mä väitän ihan pokkana että ihminen joka sanoo että black metal on paskaa musaa ei todellakaan ymmärrä sitä, vähän niinkuin mä en ymmärtäisi jazzia jos sanoisin että se on kauttaaltaan paskaa. Iso osa jatsailusta ja klassisesta(joskin molemmissa on myös tavaraa josta pidän hyvinkin paljon) on mulle lähinnä suunnattoman rasittavaa kuunneltavaa, mutta ei se missään nimessä tarkoita että kyse olisi paskasta musiikista, se vaan ei sovi kovin hyvin yhten mun esteettisten mieltymysten kanssa.

Ikävä kyllä ainakin mä olen saanut sellaisen kuvan että monille ihmisille kaksi edellämainittua asiaa on hyvinkin sama asia ja mä olen sitä mieltä että silloin kyseinen henkilö "ei vaan ymmärrä", oli kyseessä sitten se black metal, klassinen, vihreä tee, tai vaikka Ursula K LeGuinin kirjat. Black metal ei vaan ole taiteena kaikista matalimman ymmärryskynnyksen omaavaa tavaraa(no ylläri...), joten suuri osa ihmisistä kokee sen varsin huonona sellaisena.

Tosin pitää kyllä sanoa että mielestäni black metalliin liittyy myös sellaista huonoa ylimielisyyttä mistä usein valitetaan, mutta isossa osassa tapauksista on kyse ihan vaan siitä että joku ei osaa nähdä omien ennakkoluulojensa taakse, mikä on toki hyvin yleistä oli kyse sitten mistä tahansa tämän maailman asiasta.
Super-Jari
16.12.2008 20:22:21
Mukavaa että ihmiset jaksaa edelleen keskustella ja perustella näkemyksiään. Jospa metallipalstasta saisi vielä ihan oikean osan mnettiä.

Tosin pitää kyllä sanoa että mielestäni black metalliin liittyy myös sellaista huonoa ylimielisyyttä mistä usein valitetaan, mutta isossa osassa tapauksista on kyse ihan vaan siitä että joku ei osaa nähdä omien ennakkoluulojensa taakse, mikä on toki hyvin yleistä oli kyse sitten mistä tahansa tämän maailman asiasta.

Tässäpä tämä tiivisti oikeastaan onkin. Kuten puhuin siitä black metallin jalustasta. Tarkoitin nimenomaan sitä ulkomusiikillista tajuamista. Ja nimenomaan nuo ennakkoluulot. Puolella jos toisella.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)