Aihe: Botne-ongelma
1 2 3
EkiEkiEki
14.12.2008 03:46:22
Tämä on taas tämän tason postauksia.

Tällä hetkellä alla Ämpärit V4BH 100W putkinuppi ja SVT410HLF 4x10 (rms 500W) kaappi. Ei meinaa riittää botne kun kitaristien 100 wattiset nupit hyökkää oikealta ja vasemmalta. Pakko pitää gain ja master 8-9 tienoilla jolloin alkaa liikaa särkemään ja soundi on aivan vessasta.

Kysymys kuuluu lähinnä että kannattaisiko hankkia pelkästään isompi nuppi kun kaapilla kuitenkin 500 W rms sietoa. 300 W putki tai trankku-nuppejahan on mielinmäärin markkinoilla. Vai kannattaisiko samalla päivittää kaappikin 8x10:ksi?

Kiitokset vastauksista.
isomela
14.12.2008 08:15:47
Terve!

Eipä hätää. Älä missään tapauksessa tuota nuppia mihinkään transistorivehkeeseen vaihda!

Saat huomattavasti volumea ja munaa soittoon kun vaihdat kaapeiksi kaksi kappaletta ampegin kaappeja, jotka ovat 8 ohmisia. kytket ne sitten sarjaan ja avot kuorma puolittuu 4 ohmiin ja munaa tulloo lisää.
Toisena vaihtoehtona vaihdat tuon kaappisi 2x15 tai 8x10 kaappiin jotka ovat 4ohmisia, mutta joissa kaiutinpinta-alaa on enemmän ja taas lepattaa lahkeet paremmin!
Sen lisäksi suosittelen hommaamaan väliin esim. Ebs multicomp polkimen joka entisestään lisää potkua!

Itsellä on asiasta omakohtaista kokemusta. Kärsin ennen vastaavasta ongelmasta, mutten enää!!

Vesku
MPU
14.12.2008 09:56:44
Tai yrität saada ne kitaristit tajuamaan että niissä nappuloissa on muitakin asentoja kuin täysillä. En käsitä miten jumalattoman kovaa porukka soittaa treeneissä. Eihän siitä puurosta saa mitään selvää. Hiljempaa soittamalla virheet kuuluvat paremmin ja siitä treenaamisesta on jotain hyötyä.
Marko
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
J.Hollström
14.12.2008 10:10:53
Itse pärjäsin 100W putkinupilla ja 8x10" hienosti kovemmassakin metelissä, mutta tosta uudesta Ampegista on ollut paljon juttua, että sen hönkä loppuu auttamattomasti kesken. Liekkö omat watit noissa vehkeissä.

Kyllä melkein päivittäisin nupin tehokkaampaan, jos olisin samassa tilanteessa. Soittaminen ei ole kivaa jos on teho- / soundipoliittinen ongelma. Ton Ampegin saa kuitenkin varmaan helposti myytyä, koska on arvostettu merkki.
Orggis tuhkis.
isomela
14.12.2008 10:32:48
Niin.

Kyllähän se niin on, ettei ole mukavaa jos potku oikeesti loppuu kesken ja tuntuu, ettei soitto kuulu.

Itselläni ja parilla muullakin tilanne tosiaan korjaantui kaappien vaihdolla.Soittelin V4bh:lla ennen SWR goliath 4x10 kautta ja voima loppui tyystin kesken. 2x15 marsun ja välillä myös peavey 2x15 kaapin kanssa taas toimi mulla hyvin.

Nykyisin vahvistimena Hiwatt Dr103 vm.74 joka sekin on 100wattinen putkinuppi, mutta siinä on voimaa huomattavasti enemmän kuin edellisessä ampegissani. Kaapeiksi vaihdoin 2 kappaletta 8 ohmisia 1x15 ampekkeja ja homma toimii.

Vaihtoehto 2.
Trankkunuppia jos olet hommaamassa niin myy tuo ampekki jollekkin hintaan 900 euroa ja osta uusi Markbassin LMK II hintaan 675 eur.
Kaappihan sulla on jo hyvä ja toimii mainiosti tuon pikkumarkun kanssa. Lopuilla rahoilla voitkin ostaa jonkun pedaalin esim. ebs valvedriven niin saat väritettyä saundia hieman. Eikä lopu enää voima kesken.
Teijo K.
14.12.2008 10:48:12

Tai yrität saada ne kitaristit tajuamaan että niissä nappuloissa on muitakin asentoja kuin täysillä. En käsitä miten jumalattoman kovaa porukka soittaa treeneissä. Eihän siitä puurosta saa mitään selvää. Hiljempaa soittamalla virheet kuuluvat paremmin ja siitä treenaamisesta on jotain hyötyä.
Marko

Mä oon näillä linjoilla. Kyllähän tosta veenelkusta on kuulunut juttua että tehot loppuu kesken, mutta silti. 100w kitarakamat viittaa kyllä myös ongelmaan siinä yleisvolassa. Sitten jos kitaristit vielä haluu vähän päätesäröä peliin et soundaa hyvältä niin pelihän on menetetty samantien.
slapvete
14.12.2008 11:46:24
Tämä on taas tämän tason postauksia.

Tällä hetkellä alla Ämpärit V4BH 100W putkinuppi ja SVT410HLF 4x10 (rms 500W) kaappi. Ei meinaa riittää botne kun kitaristien 100 wattiset nupit hyökkää oikealta ja vasemmalta. Pakko pitää gain ja master 8-9 tienoilla jolloin alkaa liikaa särkemään ja soundi on aivan vessasta.

Kysymys kuuluu lähinnä että kannattaisiko hankkia pelkästään isompi nuppi kun kaapilla kuitenkin 500 W rms sietoa. 300 W putki tai trankku-nuppejahan on mielinmäärin markkinoilla. Vai kannattaisiko samalla päivittää kaappikin 8x10:ksi?

Kiitokset vastauksista.

Ongelman ratkaisu (and a shameless plug): http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=283490

Ei lopu vola, ei lopu botne, eikä narise kukaan soundista. Ikinä.

Ole hyvä, ei tarvitse kiittää. ;)
51% motherfucker, 49% son of a bitch
J.Hollström
14.12.2008 11:47:39 (muokattu 14.12.2008 11:47:47)
Ongelman ratkaisu (and a shameless plug): http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=283490

Jep. Legendaarinen pesutuloskin ilmoituksessa. Noi on aina parhaita.
Orggis tuhkis.
slapvete
14.12.2008 12:00:43
Jep. Legendaarinen pesutuloskin ilmoituksessa. Noi on aina parhaita.

Totta hitossa pesutulos pitää olla!

Musiikissa ja musakamoissahan kaikki on absoluuttista. Ootko testannut muuten EBS 8x10:a ja 70-luvun Ampegin 8x10:a rinta rinnan? Yllättävän samankaltaiset. EBS:ssä pikkaisen enemmän yläkeskialuetta ja skidisti nopeampi atakki, mutta hyvinkin samanhenkisen pelit. An sich "pesutulos" voi olla hieman yläkanttiin... ;) Tuliko siitä sulle paha mieli ? ;)
51% motherfucker, 49% son of a bitch
UncleFester
14.12.2008 12:47:12
Lisää huomattavasti Botnea jos hommailet siihen 4x10 alle vielä Ampegin 1x15 kaapin. Varmaan 400€ pintaan saat käytettynä. Ja tosiaan olen samoilla linjoilla tuosta että kitaristit vois puottaa "vähän" volumea jos ei 100W riitä. Usein treeniksellä auttaa se että kääntää/suuntaa niitä kaappejakin vähän uusiksi ettei tarvi luukuttaa. Jos silti tuntuu ettei botne riitä ja tarttee puhasta headroomia niin hommaa väliin joku kunnon boostauspedaali, esim. EBS Valvedrive on mieletön munantuoja. Sen kanssa sai jopa olla varovainen ettei botnea tullut liikaa.
Rock'n'roll ain't no riddle, man
isomela
14.12.2008 13:11:19
Tuo aiheen aloittaja EKIEKIEKIn kaappi on 4ohminen eli vaihtoon menee jos hommaa 1x15 kaapin kaveriksi. Eli hlf:fän tilalle 4x10HE 8 ohminen ja 1x15E 8 ohminen niin homma alkaa toimimaan.

Tuo Valvedrive ois kyl varmaan hyvä. Itsellä vaan multicomp joka sekin tuo voimaa lisää riittävästi.
EkiEkiEki
14.12.2008 13:43:28
Joo-o, mä vähän luulen että kitaristeille sanominen volasta on tuulimyllyjä vastaan taistelua. Ei siitä mitään tulisi pitkässä juoksussa, sen takia pitänee päivittää kamoja.

Hyviä vinkkejä, pitänee siis ensin hankkia lisää pinta-alaa ja katsoa miten käy. Tossa kaapissa onkin se pointti ettei helposti pysty lisäämään toista rinnalle kun Ohmitukset ei sovi nuppiin.
Teijo K.
14.12.2008 13:47:28

Joo-o, mä vähän luulen että kitaristeille sanominen volasta on tuulimyllyjä vastaan taistelua. Ei siitä mitään tulisi pitkässä juoksussa, sen takia pitänee päivittää kamoja.

Hyviä vinkkejä, pitänee siis ensin hankkia lisää pinta-alaa ja katsoa miten käy. Tossa kaapissa onkin se pointti ettei helposti pysty lisäämään toista rinnalle kun Ohmitukset ei sovi nuppiin.

Itehän kattelisin tossa tilanteessa uutta bändiä pikkuhiljaa. Se ei välttämättä auta että lisää tehoa bassokamoihin kun basso ei kuulu jos sen treenitilan akustinen kapasiteetti on ylitetty. Menee kaikki vaan entistä pahemmin puuroksi.
hemmo
14.12.2008 13:49:49 (muokattu 14.12.2008 13:49:59)

Musiikissa ja musakamoissahan kaikki on absoluuttista. Ootko testannut muuten EBS 8x10:a ja 70-luvun Ampegin 8x10:a rinta rinnan? Yllättävän samankaltaiset. EBS:ssä pikkaisen enemmän yläkeskialuetta ja skidisti nopeampi atakki, mutta hyvinkin samanhenkisen pelit. An sich "pesutulos" voi olla hieman yläkanttiin... ;) Tuliko siitä sulle paha mieli ? ;)

Mutta The Rantasaunan saa jo donalla (1000 e). Ottaisin miel. sen, jos jaksaa vaan kantaa.
Carpenter
14.12.2008 13:50:26

Eihän tuossa nyt ole mitään järkeä. Itse ainakin lähtisin tuollaisesta bändistä hyvin nopeasti, jos kitaristeilla ei ole mitään tajua siitä, että ei niitä 100W putkinuppeja voi luukuttaa kuin isoilla lavoilla, jos niilläkään. Kyllähän nyt ensimmäinen elinehto bändille on, että siinä kuunnellaan myös toisia ja annetaan toisille tilaa. Uutta bändiä vaan kehiin, jos sanominen ei auta.
Basisti on lyömäsoitin.
hemmo
14.12.2008 13:55:43

Uutta bändiä vaan kehiin, jos sanominen ei auta.

Ei niitä pändrejä noin vaan löydetä, sopivia.

Olisitko itse mieluummin soittamatta, kuin ei-niin-täydellisessä pändrissä?
J.Hollström
14.12.2008 14:05:17
Aika radikaalit on neuvot jos pitää alkaa bändiä jo vaihtamaan. Eiköhän kannata lopettaa samalla koko basson soitto...

Ei muuta kuin kunnollinen ja tehokas vahvistin alle, volat kaakkoon ja korvatulpat syvemmälle korviin. That's it but not shit.
Orggis tuhkis.
EkiEkiEki
14.12.2008 14:33:11
Tuli muuten mieleen että jos soundi alkaa jo liikaa särkemään volan takia niin eikö sillon nuppi ole pullonkaulana eikä välttämättä kaapisto?
Teijo K.
14.12.2008 14:34:55

Aika radikaalit on neuvot jos pitää alkaa bändiä jo vaihtamaan. Eiköhän kannata lopettaa samalla koko basson soitto...

Ei muuta kuin kunnollinen ja tehokas vahvistin alle, volat kaakkoon ja korvatulpat syvemmälle korviin. That's it but not shit.

Mökä täysille ja korvatulpat. Tää tarttee muistaa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)