Aihe: Simo Laiho ja Hammond
1 2 3 4 526 27 28 29 3087 88 89 90 91
uneksija
02.12.2008 16:08:56
Huuto.netissä myyjän mukaan Esa Katajavuoren ex-keikkaurku:

Mulla on hämärä muistikuva siitä, että eräs entinen soitonopettajani olisi aikoinaan sanonut, että Esa Katajavuori teki hänen entisillä Hammond L-100:lla joitain levyjä. Muistikuva on kyllä monen vuoden takainen ja tosiaan hämärä. Hammondeilta ne kyllä melkolailla kuulostaa ne Katajavuoren Hammond-levyt. Yhden levyn kannessa on kyllä lähikuvia joidenkin urkujen säätimistä - pitänee tutkia tarkemmin.
Prophet
02.12.2008 18:07:38
Mulla on hämärä muistikuva siitä, että eräs entinen soitonopettajani olisi aikoinaan sanonut, että Esa Katajavuori teki hänen entisillä Hammond L-100:lla joitain levyjä. Muistikuva on kyllä monen vuoden takainen ja tosiaan hämärä. Hammondeilta ne kyllä melkolailla kuulostaa ne Katajavuoren Hammond-levyt. Yhden levyn kannessa on kyllä lähikuvia joidenkin urkujen säätimistä - pitänee tutkia tarkemmin.

Esa Katajavuoren levyn, Hammondilla - Suosittua suomalaista 2, etukannessa on kuvia Hammond T-500 urusta.

http://www.pieranar.com/hammond/hammond_images/Hammond%20T500.GIF

Parissa muussa Katajavuoren levyssä on kuva, joka voi olla esim. L-100.
Prophet
02.12.2008 22:11:33
Huuto.netissä myyjän mukaan Esa Katajavuoren ex-keikkaurku:

http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=92295084

Tuon Lowreyn "pikkuveli", Lowrey Magic Genie 98, oli ykkönen TM 3/1978 sähköurkutestivertailussa. "Suosittelemme ammattikäyttöön ja vaativalle harrastajalle".
BaariMikko
02.12.2008 22:13:17

Tuon Lowreyn "pikkuveli", Lowrey Magic Genie 98, oli ykkönen TM 3/1978 sähköurkutestivertailussa. "Suosittelemme ammattikäyttöön ja vaativalle harrastajalle".

Jotenkin ajatus soitinarvioista Tekniikan Maailmassa tuntuu todella absurdilta... :)
KoskPaavo
03.12.2008 00:37:19
Jotenkin ajatus soitinarvioista Tekniikan Maailmassa tuntuu todella absurdilta... :)

Se oli ihan ainut foorumi tuolloin, Koneviesti olis saattanut olla siitä seuraava
" Tällainen elämä käy laatuun, onhan se välimmiten lystiäkin ja kohottelee kantapäitä" Aleksis K.
musamies
03.12.2008 01:27:04 (muokattu 03.12.2008 01:28:10)

Vanhat Tekniikan Maailmat on hauskempaa luettavaa kuin uudet...

Tämä oli muistaakseni 1974 vuoden lehdessä:
http://muusikoiden.net/dyn/users/4120.jpg
Leikari
03.12.2008 12:04:24 (muokattu 03.12.2008 12:05:04)

kyllähän koko lehti tuntuu ajoittain edelleenkin koko lailla absurdilta ...

mutta asiaan: TM:ssä oli joskus 70-luvun lopulla perusteellinen esittely Yamaha CS40M -syntikastakin ... ko. vuosikerta on minulla nyt jälkikäteen ostettuna jossain autotallinvarastonperällä... - - jokin muukin syna esittely oli myös vaan eipä nyt muistu mieleen

oisiko ollut 80-luvun alkua kun Hifi-lehdessä oli kotiurkutesti sopivasti joulun alla - mukana mm. Hohner Ramses Ritmo (kuinka ollakaan - minulla on ko. urku) jne... etäisesti muistelisin, että joku transistorihammondi olisi myös "testattu" Hifi-lehdessä.
asl
03.12.2008 18:02:45
kyllähän koko lehti tuntuu ajoittain edelleenkin koko lailla absurdilta ...

Kyllähän TM kunnostautui varsinkin riemukkaalla 70-luvulla myös soitinitekniikassa. Mm seuraavat esittelyt/vertailut löytyvät:

20/1979; Sähköurut
3/1978; Kotiurut
2/1976; WLM Beat
15/1975; CRB Rubin88 -elektroniurut
13/1975; Philips GM-754 - elektroniurut
5/1975; Yamaha - elektroniurut

Tätä vanhemmissa lehdissä oli sitten jopa rakennusohjeita...
KoskPaavo
03.12.2008 18:12:11
Joo, muistan Böhm- urkurakennussarjan esittelyä, sekä oli myös Philips Philicordan artikkeli joskus 1966 tms.
" Tällainen elämä käy laatuun, onhan se välimmiten lystiäkin ja kohottelee kantapäitä" Aleksis K.
Leikari
04.12.2008 09:45:42
Sattuipa kerankin: uusimmassa TM:ssä 20(?)/2008 on digipianojen ja kosketinsoitinten esittely/vertailu!

Voidaan jatkossa ohjata täältä keskustelualueelta kaikki ensimäistä digipianoa/kiipparia pohtivat suoraa ko. artikkelin pariin.

...no joo, en vielä ko. juttua illalla ehtinyt kuin pintapuolisesti silmäillä, mutta jos on samaa tasoa kuin hifi-laite- ja taannoinen sähkökitarasetti -testit niin lukija ostaa kyllä omalla vastuullaan...
Prophet
04.12.2008 18:38:54
En tiedä, ovatko tunnettuja henkilöitä musiikin parista. No kuitenkin TM 3/1978 kaksitasosähköurkujen testivertailussa testiryhmään kuuluivat Juhani Sajakorpi, Jarmo Kukkonen ja Anne Markkula. Artikkelin kirjoittajana on Seppo Murto.
BobHope
06.12.2008 13:04:13

Sattuipa kerankin: uusimmassa TM:ssä 20(?)/2008 on digipianojen ja kosketinsoitinten esittely/vertailu!

Voidaan jatkossa ohjata täältä keskustelualueelta kaikki ensimäistä digipianoa/kiipparia pohtivat suoraa ko. artikkelin pariin.

...no joo, en vielä ko. juttua illalla ehtinyt kuin pintapuolisesti silmäillä, mutta jos on samaa tasoa kuin hifi-laite- ja taannoinen sähkökitarasetti -testit niin lukija ostaa kyllä omalla vastuullaan...

http://www.tekniikanmaailma.fi/product?file=0822_12213.pdf

Katos perhana, löytyi netistä koko artikkeli ihan ilmatteeksi.
Mitä tästä opimme? Peruna on paha.
Mismatch error
08.12.2008 12:00:36

"Pisteitä" laitteet ainakin näyttivät saaneen mm. kaiuttimien tehon ja taajuuskäyrän suoruuden perusteella... :P
"I'll rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy." -Tom Waits
uneksija
09.12.2008 16:22:01
Ostin just Huuto.Netistä Esa Katajavuoren nuottikirjan "Jouluviihdettä Hammondeilla". Erittäin asiallisen oloinen nuottikirja, siinä on erikseen ylämanuaalin, alamanuaalin ja jalkion nuotit. Voin ton skannailla jos ketään kiinnostaa.
KoskPaavo
14.12.2008 04:55:57
Ostin just Huuto.Netistä Esa Katajavuoren nuottikirjan "Jouluviihdettä Hammondeilla". Erittäin asiallisen oloinen nuottikirja, siinä on erikseen ylämanuaalin, alamanuaalin ja jalkion nuotit. Voin ton skannailla jos ketään kiinnostaa.

Mä oon sitä joskus soitellut, niitä kvinttivääntöjä on vähän liikaa noihin mielestäni vääntänyt. Tää on vaan mun mielipide.
uneksija
15.12.2008 10:57:30
Mä oon sitä joskus soitellut, niitä kvinttivääntöjä on vähän liikaa noihin mielestäni vääntänyt. Tää on vaan mun mielipide.

Jotain biisiä noista joskus soittelin soittoläksynä (siis ennenkuin mulla itselläni oli tota kirjaa). Soitonopettajani tosin valitti hieman jonkun biisin jalkionuoteista ja teki sinne jotain korjauksia. En nyt ihan tarkkaan muista mikä oli valituksen aihe, mutta jotenkin jalkionuoteissa oli aika paljon alennettuja/ylennettyjä silleen, että ei kuulostanu ehkä ihan parhaimmalta mahdolliselta niillä uruilla, millä treenattiin.
Prophet
17.12.2008 18:46:55
Jouluiset Hammond-äänitteet:

Igor Sidorow - Iloinen Jouluhammond
Oiva Vasara - Joulupukki suukon sai
Jukka Koivisto - Hammond soi, kauneimmat joululaulut
Kari Huuskonen - Joulumusiikkia Suomesta, Joulupukin maasta
Aarno Raninen - Joulutunnelmaa
Esa Katajavuori - Joulu Hammondilla
Erkki Ertama - Joulun Hammond

Mielestäni parhaimmat ovat Esa Katajavuoren, Igor Sidorowin ja Jukka Koiviston äänitteet.
Leikari
17.12.2008 20:20:47
käykääpä katsomassa mun omakuvasta tyylikkäitä urkuja...
KoskPaavo
17.12.2008 20:36:46
Jouluiset Hammond-äänitteet:

Igor Sidorow - Iloinen Jouluhammond
Oiva Vasara - Joulupukki suukon sai
Jukka Koivisto - Hammond soi, kauneimmat joululaulut
Kari Huuskonen - Joulumusiikkia Suomesta, Joulupukin maasta
Aarno Raninen - Joulutunnelmaa
Esa Katajavuori - Joulu Hammondilla
Erkki Ertama - Joulun Hammond

Mielestäni parhaimmat ovat Esa Katajavuoren, Igor Sidorowin ja Jukka Koiviston äänitteet.

Tuo Igor Sidorow-vainaa on mulle tuttu Lahdesta jo 1970- luvulta, lahjakas muusikko oli, Esko Rahkosen yhtyeessä pääosin soitteli tuolloin. Huumoria löytyi joka rakoon, en tiedä löytyykö tuota ko. joululevyltä. Otaksun että tuo levy olis tehty Pekka Nurmikallion Mikrovox- studiossa Lahdessa.
Erkki Summala oli miehen oikea nimi, tuo Igor oli taiteilijasellainen.
Oiva Vasarasta olen kuullut että hänellä olis olleet Suomen ensimmäiset Hammondit ravintolamusiikkikäytössä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)