Aihe: Amatööribändilaulajan tyhmä kysymys kompurasta
1
mettju-5
11.12.2008 21:21:23
Elikäs suora kysymys. Mitä saavutetaan kompuralla lauluhommissa? Oon tähän asti laulellut ilman kompuraa erilaisiin laitteisiin. Nyt on treenikämpällä laadukas ? FBT:n setti, jossa pikkumkseri ja MAXX4 aktiivikaapit. Nyt on alkanu häiritsee, kun rokkihommissa vetää välillä korkealta ja kovaa, niin ääni liian "piikikäs", ehkä jopa aavistuksen säröävä, vaikka ottaa vähän etäisyyttäkin SM58:iin. Auttaako kompura tähän vaivaan. Vai mihin?

Niin ja lisäkyssäri. Joissakin Yamahan pikkumiksereissä on kiinteänä kompura. Tekeekö sillä mitään? Muutoin aikeissa hankkia henk. koht. kylläkin soundcraftin pöytä (+kompurako?) omaan käyttöön. Nuo edellä olevat vehkeet on treenikämpällä ja pysyy.
Apricot
11.12.2008 23:50:54 (muokattu 11.12.2008 23:52:01)
Mitä saavutetaan kompuralla lauluhommissa?

Nyt on alkanu häiritsee, kun rokkihommissa vetää välillä korkealta ja kovaa, niin ääni liian "piikikäs", ehkä jopa aavistuksen säröävä, vaikka ottaa vähän etäisyyttäkin SM58:iin. Auttaako kompura tähän vaivaan.

Kompressori kyllä tasoittaa äänenvoimakkuuden tahattomia (?) vaihteluita, mutta sillä on myös kielteiset sivuvaikutuksensa. Vuotoäänet vahvistuvat, ja kiertoraja tulee lähemmäs. Etsisin ratkaisua ensin laulu- ja mikrofonitekniikasta, sen jälkeen kamojen säädöistä.

Joissakin Yamahan pikkumiksereissä on kiinteänä kompura. Tekeekö sillä mitään?

Olen itsekin nähnyt ko. yhden napin kompuran, mutta en ole käyttänyt. Ei kai se nyt ihan käyttökelvotonkaan ole, mutta vaikuttaa ennemminkin mainoskikalta.

Kompressoinnista pitää ymmärtää aika paljon ennenkuin sitä kannattaa tehdä. Useimmat ongelmat ovat ratkaistavissa muilla keinoilla. Lauluun on tullut laitettua kompuraa lähinnä hiljaisemman volumen jutuissa, kuten laulelmassa yms. Lauluäänen hiljaisemmat sävyt saa paremmin kaivettua esiin, eikä vuotoäänistä muodostu ongelmaa. Mutta jos laulaja hallitsee mikkitekniikan hyvin, ei kompuralle välttämättä paljoa tarvetta ole. Toki konsonanteista aiheutuvat paukahdukset saa tasoitettua kompuralla, mutta sitten tulee ne vuoto-ongelmat mahdollisesti.
Timi
12.12.2008 18:16:15
Ihan kiva selvitys "kompuroinnista"Kiitos.Meilläkin hiukan ongelmana yhden laulajan konsonanttien paukahdukset.Haluaisin hänenkin soundin hyväksi,mutta joudun alakertaa poistamaan ja tällöin soundi jää turhan ohueksi.Laulutekniikkaan olemme yrittäneet ohjata,mutta vanha kettu ei jää ansaan.
Kylmän viileesti!
Timi
14.12.2008 00:32:37
Kokeilkaa laittaa vielä ylimääräinen vaahtomuovifiltteri mikin päälle - saattaa auttaa ongelmaan.

Täytyykin kokeilla.Taitaa laukussa olla mun nuolema,vanha iso tötterö:)
Kylmän viileesti!
Lazlo
25.01.2014 13:14:12
Osaisko joku kertoo tämmöseen laitteeseen jotkut perus säädöt, millä pääsis alkuun... rokkia yritetään laulaa. Sellaset säädöt olis hakusessa, jotka lyttäis kovimpia huutoja mut muuten ei paljo tekis mitään...
Siis joka napille joku n.säätö
Tianstar.kz/content/upload/alto-alfa-comp_1297260743.pdf

Tossa linkissä pitäis olla manuaali...

Eli laite on alfacomp 24*32 bit digital compressor module
into korvaa puuttuvan taidon
Jamz
25.01.2014 15:19:35
Kannattaa nauhoittaa tiskistä reenejä ja hieman kuunnella sieltäkin miltä kuulostaa. Ainakin itse huomasin sitä kautta, miten omaa laulua sai miksattua parempaan suuntaan. Laulaessa livenä ei välttämäti kuule samallallailla omaa soundiaan. Mulla on muuten semmonen jammun tiski, missä on tuo yhen napin kompura ja kyllä siitä apua on, mutta aika varovasti kannattee annostella. Kuten aiemminkin sanottu, niin hyvällä mikkitekniikalla pärjää pitkälle, mutta se ei aina ole optimaalista, kun soittaa esim. kitaraa samalla.
Raja se on raittiudellakin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)