Aihe: Milloin tekstin merkitys on laulussa kaikkein suurimmillaan? 1 | |
---|---|
![]() 13.12.2008 11:53:44 (muokattu 13.12.2008 11:54:52) | |
Kirjoittelin tuonne blogiini taannoin erään artikkelin, jonka keskusteluista nousi esiin asia joka jäi mietityttämään minua. Eli kuinka suuri vaikutus mielestänne on nimenomaan lyyrisellä ilmaisulla yhtyeen/bändin menestyksessä? Jonkun aikaa mietittyäni olen itse ounastellut että merkitys kasvaisi samassa suhteessa kuin tekstin kantaaottavuusaste (joka voi viedä sekä syyteen että saveen). Toisinsanoen näkisin ettei ehkä ole ollut kauheasti merkitystä sillä onko vaikka Jari Sillanpää kiskaissut ensilevyllään biisin a vai b, mutta sen sijaan sillä on ehkä ollut hyvinkin suuri merkitys että Irwin alkuaikoinaan lauleli protestilauluja, vaikka ensilevytys olikin radioystävällinen En kerro kuinka jouduin naimisiin. Mitä mieltä? Milloin tekstin merkitys on laulussa kaikkein suurimmillaan? Onko tyylilajikohtaisia eroja? Onko joskus puolivillainenkin (mutta foneettismetrisesti oikeaoppinen) teksti hyvä ratkaisu(kuten usein iskelmäpuolella on väitetty)? | |
![]() 13.12.2008 12:14:55 | |
Kirjoittelin tuonne blogiini taannoin erään artikkelin, jonka keskusteluista nousi esiin asia joka jäi mietityttämään minua. Eli kuinka suuri vaikutus mielestänne on nimenomaan lyyrisellä ilmaisulla yhtyeen/bändin menestyksessä? Lyriikka on hyvä erottuvuuskeino, kun se on nokkelaa, oivaltavaa tai jollain tavalla kiinnostavaa ja uusia uria avaavaa. Bändin menestyksen kannalta tasokas lyriikka ainakin mielestäni antaa paremman potentiaalin musiikkimarkkinoilla, sillä tyhjänpäiväistä muniinpuhaltelua on tässäkin maassa enemmän kuin pää kestää. Mutta tietenkin esimerkiksi iskelmäpuolella ei perinteisesti ole sinällään itseisarvona polveilevien tai monimerkityksellisten tekstien esiintuominen ja kantaaottaminen. Iskelmälle riittää enemmänkin lyriikan soljuvuus ja musiikin tuoma tunnelma. Mutta rock-puolella esimerkiksi CMX ei sitten niin varmasti olisi nykyisessä asemassaan, jos Yrjänä kirjoittaisi samantyylistä lyriikkaa kuin vaikkapa joissain Anne Mattilan kappaleissa on. Itse olen sitä mieltä, että jos ihmiselle ylipäätään merkitsee tekstit sen kummemmin mitään, kasvaa niiden merkitys suhteessa siihen, kuinka paljon musiikkia kuuntelee, harrastaa ja/tai tekee itse lyriikkaa. Loppukaneettina sanottakoon, että sitä yksinkertaisemmat (lue: paskemmat) tekstit, mitä enemmän tuote artisti/bändi on. Pätee niin iskelmään kuin rock-bändeihinkin. Visionäärit ovat lähes aina timanttia. | |
![]() 13.12.2008 12:54:36 | |
Loppukaneettina sanottakoon, että sitä yksinkertaisemmat (lue: paskemmat) tekstit, mitä enemmän tuote artisti/bändi on. Pätee niin iskelmään kuin rock-bändeihinkin. Tää on tavallaan totta. Itse muotoilisin asian niin että kun Bändi on tuote, niin sille tehdään kohderyhmälyriikkaa, jolloin voi jättää huomiotta ne jotka eivät kuulu tavoiteltavan yleisön piiriin. Veikkaan että jos multa tilattaisiin samanaikaisesti biisi Popedalle ja Anneli Mattilalle niin kyllä niistä tulisi varmastikin niin erilaisia että jos ne lähettäisi vahingossa sähköpostilla päikseen vääriin osoitteisiin niin voisi tulla molemmilta bumerangina vastaus että mitä paskaa tämä on ;D | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)