Aihe: Mikä mikki bassokaapin mikitykseen?
1 2 3
ejhfi
11.12.2008 23:08:44

noissa ei oo mitään samaa soundissa :DDD
ainakaan siinä minkä ostin joskus kokeilumielesä...

Voi toki olla eroa yksilöittäin ja varmaan onkin. Joskus tosiaan testailin näitä rinnan 57:n kanssa kitarassa, runpussa ym. peruskaurassa. Vedin ihan narulle, kuuntelin ja ajoin tavaraa myös analysaattorille, jotta näkisin hieman taajuuskäyrää. Pelottavan samanlaisilta vaikuttivat ainakin silloiset omat yksilöni Shureen verratuina.
En mit'n kuule - on meny zoppaa gorfaan
jonza
11.12.2008 23:10:07
Täs on yks biisi mikä on äänitetty bassoa lukuunottamatta pelkästään t.bonen mikeillä treenikämpällä. Kaikki soitti samassa huoneessa, eikä vuodoille edes yritetty tehdä mitään. Mikit on asetettu näppituntumalla, eikä mitään lähtösaundin tsekkaamista tehty ettei soittajat ois hermostunut että mitä vittua tässä nyt oikein säädetään. Lähinnä vaan omaa äänittelyharjoittelua siis. Miksaukseenkaan ei oikein ole ehtinyt kunnolla keskittymään, mut mun mielestä tosta tuli kuitenkin yllättävän hyvä. Ainakin ite olen ihan melko tyytyväinen lopputulokseen, vaikka varsinkaan basarimikin paikka ei selvästikään osunut ihan nappiin.

overeina oli 2x sc100II, basarissa bd300, ja virveli mikitettiin sivulta sillä mb75:lla. Kitararaitoja äänitettiin ekan raidan lisäksi vielä kaksi, ja niissä on kalustona ollut 75nen, 85 beta, 40w valvestate, marlboro-merkkinen bassostyrkkari, kustomin 12w pikkukombo, ja zoomin g2.1... Bassossa on audio-technican AT812, ja edellä mainittu marlboro-kombo. Laulut on vedetty 85 betalla, paitsi yks hiljainen taustalaulun pätkä tolla 75:lla... Kyllä mä olen erittäin tyytyväinen et ostin noi mikit, enkä esim. 2x shure 57, jotka ois maksanut aika tarkkaan saman summan ku noi muut yhteensä.

tossa on linkki:
http://sites.google.com/site/pohjaw … nload/alakoskaan.mp3?attredirects=0

jos ei toimi suoraan ni se on ainoa tiedosto mikä tossa hakemistossa on:
http://sites.google.com/site/pohjaweb/download/

Jos siis budjetti on n. 60e, ni ehdottomasti suosittelen tota t.bonen mb75:sta. Tai sitten neljänkympin hintaista 85 betaa, joka soveltuu kohtalaisen hyvin yleismikiksi oikeastaan mihin tahansa mitä rokkibändi voi joutua mikittämään.

Mun mielestä di-boksi ei ole vaihtoehto mikille edes bassossa, mut koska se on kyl ihan tarpeellinen vempele myöskin, ni sillä kuudella kympillä hankkii 75:n ja jonkun halpis di-boksin vielä siihen kylkeen.
j0nas
12.12.2008 16:22:39
Mun mielestä di-boksi ei ole vaihtoehto mikille edes bassossa,

Heh, voisitko perustella tätä väitettä?
jonza
12.12.2008 17:09:18
Mikillä tallennettaan vahvistimen soundia, kun di-boksilla taas saa luonnollisesti pelkästään basson soundin. Joku sanoo nyt tietty että di-soundin voi reampata, mutta esim livenä sinne pa:han ei di-boksista saa maailman paraskaan miksaaja sitä bassokaapin soundia.

Itelläni on lisäksi töissä käyvänä henkilönä melko rajallisesti aikaa heilua treenikämpällä miksaamassa, niin yritän pitää asiat sen verran yksinkertaisina että aika ja jaksaminen riittäis mahdollisimman perille asti. Joskus otan di-soundin ja mikkisoundin talteen, mutta en ikinä pelkästään di-soundia.

Ite en tykkää kauheasti jos keikalla tungetaan di-boksia mun bassoon, kun kuitenkin koko bändin saundi perustuu osaltaan siihen mun persoonallisen kuuloiseen bassostyrkkarin saundiin. Jotkut bändit ei roudaa keikoille ollenkaan bassovahvaria, vaan soittavat pelkästään suoraan di-boksista pöytään, mutta ei mun mielestä di-boksi ole mikään vahvarinkaan korvike, vaikka sillä samaan lopputulokseen joskus tähdätäänkin.

En mä mitenkään di-bokseja vihaa... itelläkin on sellainen :)
Einherjar
12.12.2008 18:02:40
...kun di-boksilla taas saa luonnollisesti pelkästään basson soundin...

No sähän ihan riippuu, että mihin väliin sen purkin tunkee. Kannattaa kokeilla mitä kuuluu jos sen sijoittelee basson jälkeen, efektilooppiin, etuasteen jälkeen, päätteen jälkeen, tai vaikkapa keikan jälkeen.
Jos tykkää pääteasteen pörinästä, niin eikös se kannata sitten laittaa sinne pääteasteen jälkeen vasta..
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
kivi
12.12.2008 18:32:04

Jos tykkää pääteasteen pörinästä, niin eikös se kannata sitten laittaa sinne pääteasteen jälkeen vasta..

Ei ihan mitä vaan di-boksia voi laittaa kaiutinjohtoon. Toki esimerkiksi H&K Red Boxin voi, mutta ei sekään ole sama kuin jos mikillä vetäisi. Kaiuttimet kuitenkin muokkaa sitä soundia aika lailla paljon.

Mä olen periaatteessa samaa mieltä sen vastaajan kanssa, joka sanoi ettei DI-boksi korvaa mikkiä. Ei korvaakaan. Mutta DI-boksista on ennenkin saatu ihan hyvä bassosoundi levyille ja liveille, kun ylämiddlen ottaa erikseen käsittelyyn ja muistaa laittaa kunnolla säröä (basso kestää aika paljon säröä, ja soundaa aina vaan paremmalta ihan musatyypistä riippumatta).
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Conrad Lant
12.12.2008 21:12:41

Kyllä mäkin otan aina äänittäessä bassosta sekä linjan että mikitetyn soundin. Etenkin jos hommat menee muualle miksattavaksi niin vähintäänkin mikkisignaalista kuulee millaista loppusoundia on tavoiteltu.

Livenäkin mieluusti molemmat jos kanavia riittää. Tosin aika usein mikkikanavaa tulee kuitenkin pistettyä juhlakansalle asti vain mausteeksi.
No one prayed for Sodom
Ahma - Slothful & Vile (PTAH0701)
SoulDump - Abuse Me (PTAH0801)
Ze Kink
13.12.2008 11:29:31
Itse olen nähnyt RE20:n aika usein bassokaapissa, mutta sekin on kyllä aika paljon hintaluokasta yli. Varmaan itse tekisin niin, että ottaisin DI:n ja mikittäisin kaapin/kombon vaikka 57:lla, ja iskisin DI:hin rajun lo-passin ja mikkiin hi-passin. Koskaan en ole kuitenkaan noin tehnyt, vaan olen vetänyt ihan pelkällä DI:llä narulle, ja sitten käyttänyt jotain bassokaappi-impulsseja saadakseni "aidompaa" saundia.
"If by noise you mean uncomfortable sound, then pop music is noise to me" -Masami Akita | Aberrant Vascular
jonza
13.12.2008 14:07:12
Itekin olen päätynyt siihen että varsinkin jos tykkää vahvistimen saundista, ei kannata ottaa di:stä muuta kuin alakerta. Demotasolla kuitenkin kuin pyöritään, ja muutakin elämää on niin perhanasti, niin ei maksa vaivaa tehdä asioita monimutkaisemmin kuin tarpeellista, joten nykyään otan vaan mikillä.
kivi
13.12.2008 14:18:59
Itekin olen päätynyt siihen että varsinkin jos tykkää vahvistimen saundista, ei kannata ottaa di:stä muuta kuin alakerta. Demotasolla kuitenkin kuin pyöritään, ja muutakin elämää on niin perhanasti, niin ei maksa vaivaa tehdä asioita monimutkaisemmin kuin tarpeellista, joten nykyään otan vaan mikillä.

Älä tee niin
:-D

Saattaa olla, että sulla on kuuntelu sen verran kevyt, ettet ehkä kuule mitä kaikkea menettää kun ei ota basson alakertaa mukaan (ja voin vakuuttaa et sillä yhdellä mikillä se ei ole mukana). Mut ihan tulevaisuuden kannalta kannattais ottaa tavaksi avata vähän linjabassoa mukaan noin 75Hz alueelle, niin ne demot kuulostaa myöhemminkin hyvältä.
;-)
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Mikael
13.12.2008 14:24:21

Aika raskasta on elämä jos DI-linjan äänittäminen maksaa liikaa vaivaa.
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
jonza
13.12.2008 15:56:52
Aika raskasta on elämä jos DI-linjan äänittäminen maksaa liikaa vaivaa.

Eihän se äänittäminen liikaa vaivaa olekaan, mutta raitamäärän lisääntyminen hidastaa miksaamista helposti yllättävän paljon. Ei pelkästään työmäärällisesti, vaan tietokoneen tehot joutuu helposti niin koville että joutuu odottelemaan enemmän ja kikkailemaan turhaan. Viimeks kun yritin treenata rinnakkaiskompressoinnin käyttöä rummuissa, piti koko homma loppupeleissä tehdä eri sessiossa missä kaikki paitsi rumpuraidat oli välimiksattu yhdelle stereoraidalle.

Ja kyllä se elämäkin on raskasta :) Ihan oikeasti on aika vaikea yrittää kehittää itseään näissä jutuissa kun on 6-16 telakalla tai työmatkalla, ja 2-3 kertaa viikossa bänditreenit. Käytännössä siis on äänitysprojektin aikana buukattuna aamu kuudesta puoleen yöhön melkein joka arkipäivä. Sit kun vielä yritän viettää mun pojankin kanssa aikaa enemmän kuin vaan joka toinen viikonloppu. Töissä on pakko käydä että saa pajaa ylläpidettyä ja rakennettua, ja toisaalta niitä kamoja pitää opetella käyttämäänkin... Eihän mua ne telakkaduunit kiinnosta pätkääkään, ellei ne sitten kustantais tätä harrastusta. Kyllähän se ottaa kaaliin välillä että joutuu tekemään kompromisseja kiireen takia ja toheloitua välillä miksauksia ihan unenpuutteen takia. Ehkä sit joskus voi jättää töitä vähän vähemmälle kun laitteistoa ja osaamista on kertynyt tarpeeksi.
kivi
13.12.2008 21:49:37
Ehkä sit joskus voi jättää töitä vähän vähemmälle kun laitteistoa ja osaamista on kertynyt tarpeeksi.

Mä en tiedä mitä mä sanoisin. Sanattomaksi vetää.

Mut mulla on tässä "matkakirjoituskoneeni", noin 10 vuotta vanha ThinkPad-läppäri, 1,4 pentium nelonen, 500 megaa muistia, ja silläkin pyörii sellaiset 50-60 raidan sessiot 16/44.1-arvoilla kaikkine perusplugareineen. Kun tietää mitä tekee niin toimii ihan ok; ei jätä liian raskaita plugeja kanaviin vaan polttaa/freezaa ne raitaan ym. Mä luulen, että siinä se ongelma onkin, että sitä koneen kapasiteettia katoaa sulla johonkin mihin sitä ei pitäis kadota?

Se pitää kyllä lisätä kans, että laitteistoa ei koskaan ole tarpeeksi, jos erehtyy kerrankin ajattelemaan että laitteistoa "pitää olla". Ei pidä. Kamoja on maailma väärällään, ei niitä tarvi itse omistaa.
(Handsome Dick Manitoba)
Hornanturska
14.12.2008 00:49:33
Jos on hyvä biisi niin ihan mikä vaan. Ketään ei kuitenkaan kiinnosta. Jos on paska biisi niin aika sama. Ketään ei kuitenkaan kiinnosta.
ejhfi
14.12.2008 11:35:42

Kamoja on maailma väärällään, ei niitä tarvi itse omistaa.

Niin, tätä mieltä olemme vilpittömästi kaikki, joiden huushollit on hukkumassa kaikenlaisen ryjän alle :)
En mit'n kuule - on meny zoppaa gorfaan
Mikael
14.12.2008 12:09:20 (muokattu 14.12.2008 12:09:37)

Eihän se äänittäminen liikaa vaivaa olekaan, mutta raitamäärän lisääntyminen hidastaa miksaamista helposti yllättävän paljon.

Hmm... ehkä tää on työtapakysymys. Itellä menee DI-raidan kera lopulta yleensä vähemmän aikaa koska sen DI:n botne on niin paljon helpommin hallittavissa ja soundi on yleensä nopeammin siinä kun ei tartte yrittää saada kaikkea irti siitä pelkästä kaappisoundista jonka botne on useinkin hyvin vaihtelevaa. Siihen että laittaa DI-kanavaan Lo-Pass-filtterin ja mikkikanavaan Hi-Pass-filtterin ja ajaa ne samaan ryhmään menee aikaa ehkä about 15s :D
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
Kallekorvola
14.12.2008 21:56:57
mä laittasin bassokaappiin jonkun mikin, jolla saa talteen oikeenlaisen middlen ja yläpään (57, 421, 414, 4040 jne. kaikki toimii tavaoillaan)... botne sit DI:llä, koska ei se mikki sitä saa kuitenkaan yhtä kliinisti...
Einherjar
14.12.2008 23:28:50
Ei ihan mitä vaan di-boksia voi laittaa kaiutinjohtoon. Toki esimerkiksi H&K Red Boxin voi, mutta ei sekään ole sama kuin jos mikillä vetäisi. Kaiuttimet kuitenkin muokkaa sitä soundia aika lailla paljon.

Niin siis toki kannattaa selvittää boksinsa ominaisuudet. Yleensä kuitenkin käyttöoppaista saa tongittua infoa siitä kuinka monta wattia kestävät.

Mikkiähän d.i:llä ei tietenkään korvata, mutta saa sillä muutakin aikaiseksi kun sen pelkän puhtaan basson soundin.
Itse joskus kokeilin leikkiä Fenderin vanhalla Bassmanilla ja se ainakin toimi ihan loistavasti ottamalla vahvarin ja kaapin välistä d.i-linjan ja mikillä lisäsi vaan vähän keskialueen rutinaa ja pöhinää mausteeksi (ko. kaapin kartiot olivat mukavasti jo kuluneet ja lepattivat/rutisivat sopivasti). Pienemmässä paikassa olisin luultavasti pärjännyt jopa tuolla di-linjallakin.
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
loosah
15.12.2008 00:16:13
Yhtään äänitystä ei ole varmasti sen takia mennyt pilalle, että basso olisi äänitetty pelkästään linjaan. Jos taas lähtee pelkällä mikrofuunilla äänittelemään, niin saattaa olla miksausvaiheessa vähän ihmettelemistä, että mistä se botne taiotaan...

Pelkkää linjasaundiakin käyttämällä voit jakaa basson kahdelle eri raidalle, joista toisessa on lowpass ja toisessa hipass-filtterit. Käsittelet sitten yläpäätä ja alapäätä erikseen niin kuin tahdot.

Ehdottomasti siis mielummin basso linjaan kuin mikillä äänitettynä, jos pitää vaihtoehto valita.
GIGO
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)