Aihe: Apua Gibson Les Paulin hankintaan.
1 2 3 4 5 6 7
Lefa
28.05.2007 13:53:57
Vastaan otsikkoon, että suosittelen tsekkaileen kotimaasta käytettyjä Pauleja. Yleensä hinta on fiksumpi ja saat rahoillesi hyvän vastineen. Esim. joku 1600 euroa LP Standardista. Jos joskus päätät myydä sen, niin voit käytännössä pyytää tuon saman rahan tai kenties useiden vuosikymmenten jälkeen reilusti enemmänkin :)

Yleensä käytetyt skebat ovat valmiiksi "sisäänajettuja" ja pääset testaamaan ennen rahojen lyömistä tiskiin. Ei siis tarvitse sokkona tilailla ja kädet ristissä toivoa parasta/pelätä pahinta.

Tämähän se tarkoitus olikin :) Mutta kyllä se vaan on valitettavasti niin että käytettyjä vasureita löytyy suurinpiirtein saman varran kun niitä on tuolla kaupan hyllyllä .
kawasami
28.05.2007 16:46:21 (muokattu 28.05.2007 19:22:51)
Vastaan otsikkoon, että suosittelen tsekkaileen kotimaasta käytettyjä Pauleja. Yleensä hinta on fiksumpi ja saat rahoillesi hyvän vastineen. Esim. joku 1600 euroa LP Standardista.

Oho 1600e?? Taisin tehä hyvät kaupat kun juuri ostin omani:) Ja jotta tästä olis alkuperäiselle viestin kirjoittajallekkin hyötyä ni osta vaan ihmeessä heti ku löydät sen vasuris.

Jaa mutta kysellääs vielä tähän samaan, että onko muilla ongelmia kaulan tahmeuden kanssa kun käsi vähän hikoaa? Mulla on muut kitarat olleet mattapintaisia kaulasta, ja hyvin on toimineet, mutta tää lakkapinta kyllä tahmaa välillä vastaan.
Twinkle
28.05.2007 16:46:36

"The soul purpose of chambering is to reduce the weight of a Les Paul in an effort to satisfy everybody that bitches about how heavy they are!"

En näkis tuota niin negatiivisena kyllä mitä tuossa sanotaan, koska Lespa painaa tosiaan aika saatanasti. Minulla on nykyään tossa tuo semiakkari joka on mahonkia, se jo painaa aika paljon. En minäkään ihan heikkoluisin jätkä ole niin en yhtään ihmettele jos riisitikut saa oireita painavista kitaroista. Loppupeleissä kitarassa on niin monta muutakin osaa, että en osaa sanoa mitä tuo loppupeleissä vaikuttaa funktioon että sieltä se puu on kaavittu pois.
jra
12.12.2008 22:41:37 (muokattu 12.12.2008 22:55:40)
Pöllinpä tämän ketjun, enkä tee taas yhtä uutta Gibson / Les Paul -ketjua.

Olis sellainen (osin) positiivinen ongelma, että jouduin tarkemmin määrittelemättömistä syistä luopumaan kuvassa keskellä olevasta Gibsonin Les Paul Faded Double Cutista:
http://muusikoiden.net/dyn/users/36715.jpg
http://www.gibson.com/Products/Gibs … Double%20Cuts/Faded%20Double%20Cut/

Nyt saisin tuon tilalle, koska sitä ei enää ole G:llä varastossa, Gibsonin tuotannossa olevista malleista (ei siis soitinliikkeiden varastoissa mahd. olevista lopetetuista), valkata minkä tahansa kitaran, mutta hintaraja menee suurinpiirtein SG Standardissa.
Täällä tuotannossa olevat mallit:
http://www.gibson.com/en-US/Divisions/Gibson%20USA/

Ongelman tästä tekee se, ettei paikallisessa soitinliikkeessä tällä hetkellä ole kokeiltavana esim. yhtään Studiota, eikä liioin SG Stadardia. Itse olen soitellut Gibsoneita vain tuota entistä Double Cutia ja kaverin 50's kaulalla olevaa LP Stankkua. Lisäksi on tuo kuvassa näkyvä ES-335 -kopsu, jonka kaula on aika lähellä Gibsonin 50's -kaulaa.

Entisessä kitarassa oli hyvää P90-mikit ja omaan käteen "huonoa" tuo ohuehko 60's slim taper -kaula ja hieman liian kompakti soittoasento sylistä soitettaessa (kait hieman pienempi runko kuin normi LP:ssä). Polvi tuli liian lähelle plektrakättä, ja ylänauhoilta soitettaessa vasen käsi oli hankalassa asennossa. Esim. Telessä ja 335:ssä omaan makuun parempi soittoasento istualtaan. Seisaaltaan soittoasento oli kyllä hyvä.

Kahdella P90-mikillä olevaa hintaluokkaan sopivaa kitaraa ei Gibsonilla tällä hetkellä ole, ehdottivat BJA-Junioria ja tulossa olevaa LP Junioria, mutta itse olen sen verran kaulamikkimiehiä, että en uskalla pelkällä tallamikillä lähteä liikkeelle.

Tällä hetkellä ykkösvaihtoehdot ovat LP Studio Wine Red ja Fireburst, sekä SG Standart. Muita Gibsonilta ehdotettuja vaihtoehtoja ovat Flying V'67 ja Explorer '76, sekä Firebird Studio. Noista Flygaria ja Exploreria en vielä onnistunut Gibsonin sivuilta löytämään (eli juuri noita malleja).

Tässä linkkejä harkinnassa oleviin malleihin:

Billie Joe Armstrong LP Junior '57:
http://www.gibson.com/en-us/divisio … paul/billie%20joe%20armstrong%2057/

Tulosssa oleva "perus" LP Junior:
http://www.gibson.com/en-us/divisio … bson%20usa/products/lespaul/junior/

Les Paul Studio:
http://www.gibson.com/en-us/divisio … bson%20usa/products/lespaul/studio/

SG Standard:
http://www.gibson.com/en-us/divisio … ibson%20usa/products/sg/sgstandard/

Firebird Studio:
http://www.gibson.com/en-us/divisio … roducts/designer/firebird%20studio/

+ Flying V'67 ja Explorer '76, joita en tuolta löytänyt.

LP Studion ja SG Stankun kaula on kait paksuudeltaan aika samanlainen? SG:ssä kaulaliitos sitten lähellä tuota entistä Double Cutia. Mikit ovat myös samat 490R ja 498T, halvemmassa Vintage Mahogany Studiossa olisi BurstBucker Pro:t. Soittelen melkein kaikkea muuta mutta en hi-gain -metallia, joten molemmat mikit ovat varmaankin aivan ok? Telet hoitelevat sitten sen napakamman ja kirkaamman soundin tarpeen. Ehkä sellaista aika perinteistä soundia (Stones, Black Crowes, Frusciante, Neil Young, Marc Ribot jne.) olen hakemassa. Sellaista sävykästä, soivaa rosoa ja kuulasta puhdasta, mutta myös hieman funkya atakkia pitäisi löytyä. Käytän aika paksuja kieliä .11 - .12 -settejä, joten mikään hirvittävän nopea ei kaulan tarvitse olla. Mitkäs nauhat muuten Studioissa ja SG Stankussa on, kun Gibsonin speksit eivät sitä kerro?

Vahvariksi tulee, kunhan niitä saa varmaankin Blackheartin 5W -nuppi ja Emin Wizardilla oleva pikku kaappi.

Tämän novellin tarkoitus olisi saada hieman mielipiteitä siitä olenko epähuomiossa unohtanut jonkun varteenotettavan mallin pois ja ehkäpä vielä mielipiteitä miten nuo harkinnassa olevat mallit sopisivat korvaamaan entistä kitaraani. Yritin lueskella kaikki haulla löytyvät Studio & SG-ketjut, sekä mylespaul.com'ia että gibson-talk.com:ia, joten jonkunlainen kuva on siitä mitä noilta kitaroilta odottaa.

Tulihan tarinaa:o
- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
PuNkKi
12.12.2008 22:55:26
Pöllinpä tämän ketjun, enkä tee taas yhtä uutta Gibson / Les Paul -ketjua.

Olis sellainen (osin) positiivinen ongelma, että jouduin tarkemmin määrittelemättömistä syistä luopumaan kuvassa keskellä olevasta Gibsonin Les Paul Faded Double Cutista:
http://muusikoiden.net/dyn/users/36715.jpg

Hmm, en lähde nyt ainakaan toistaiseksi muuta sanomaan, paitsi, että tässä on heti tuolle sinun Gibsonillesi erittäin kiinnostunut ostaja :)
Se mikä ei tapa, sattuu aivan saatanasti.
jra
12.12.2008 23:18:22 (muokattu 12.12.2008 23:19:39)
Hmm, en lähde nyt ainakaan toistaiseksi muuta sanomaan, paitsi, että tässä on heti tuolle sinun Gibsonillesi erittäin kiinnostunut ostaja :)

Ikävä kyllä se ei ole enää minulla. Tykkäsin kyllä, ja ihme ettei Gibsonilla ole enää vastaavaa mallia tuossa hintaluokassa tai muutakaan saippuapala-kitaraa Custom Shopin tällä puolen. Tuo oli kyllä RRRRrockkk! En nyt pysty kertomaan asiasta sen enempää kuin että se "jäi sille tielle", ei mitään dramaattista, ja kun tarjottiin yllä kuvattua vaihtoehtoa niin homma on enemmän kuin ok.
Jucciz
12.12.2008 23:19:27
Lukematta aloitusviestiä (vaan pelkän otsikon), mulla ois torilla myynnissä takuuvarma ratkaisu. ;)
PuNkKi
12.12.2008 23:19:30
Ikävä kyllä se ei ole enää minulla. Tykkäsin kyllä, ja ihme ettei Gibsonilla ole enää vastaavaa mallia tuossa hintaluokassa tai muutakaan saippuapala-kitaraa Custom Shopin tällä puolen. En nyt pysty kertomaan asiasta sen enempää kuin että se "jäi sille tielle", ei mitään dramaattista, ja kun tarjottiin yllä kuvattua vaihtoehtoa niin homma on enemmän kuin ok.

No hitto.. luinpa tuon tekstin hieman huolimattomasti, no virheitä sattuu..
jra
12.12.2008 23:20:45 (muokattu 12.12.2008 23:22:02)
Lukematta aloitusviestiä (vaan pelkän otsikon), mulla ois torilla myynnissä takuuvarma ratkaisu. ;)

"Joudun" valitsemaan kitaran Gibsonin omista varastoista, muuten kyllä kiinnostaisi. E: Tosin menee "hieman" muutenkin budjetin (joka ei ole minun sanelemani) yli tuo Elegant;)
jra
12.12.2008 23:26:15 (muokattu 12.12.2008 23:27:24)

Tämmöinen on kuulemma tulossa, lopullista EU-hintatasoa eivät vielä tienneet. Taalahinta ei vaikuta miltään pahalta:
http://www.gibson.com/en-us/Divisio … 0USA/Products/LesPaul/Junior/specs/
http://www.gibson.com/files/USA/Les … auls/LPJSWCH1_Les_Paul_Junior_h.jpg

Itse en pelkällä tallamikillä pärjää, ja vielä kun olen sellainen säätäjä, niin wrap'around & dog-ear, on hieman liian suoraviivainen ratkaisu. Muuten olisi kyllä herkullisen oloinen rokkikepakko.
PuNkKi
13.12.2008 00:04:30
Tämmöinen on kuulemma tulossa, lopullista EU-hintatasoa eivät vielä tienneet. Taalahinta ei vaikuta miltään pahalta:
http://www.gibson.com/en-us/Divisio … 0USA/Products/LesPaul/Junior/specs/
http://www.gibson.com/files/USA/Les … auls/LPJSWCH1_Les_Paul_Junior_h.jpg

Itse en pelkällä tallamikillä pärjää, ja vielä kun olen sellainen säätäjä, niin wrap'around & dog-ear, on hieman liian suoraviivainen ratkaisu. Muuten olisi kyllä herkullisen oloinen rokkikepakko.

Eikös tuota kyseistä mallia ole jo hetken ollut saatavillakin, ainakin mitä euroopassa olevia nettikauppoja seurannut,
niin on jo ihan hyllystäkin löytynyt... en kyllä ihan varma ole onko se ihan just ja sama malli, mutta luultavasti on.
PuNkKi
13.12.2008 00:17:50
Itse en ole huomannut kuin Billie Joe A. LP Juniorin ja LP Junior V.O.S:n. Tuo on kait halvempi kuin V.O.S, ainakin taalahinnan perusteella. Sitä en tiedä mitä eroa on BJA-signatureen, kuin värivalikoima.

Aaa.. siinä se taisi ollakin, että se mikä on nyt jo kaupoissa, niin on juuri tuo BJA malli. Eroaako se tosissaan sitten mitenkään, en tiedä.

Toivottavasti joku jaksaisi lukea tuon mun jatinan tuosta yltä, varmaankin viikon loppuna pitäisi saada hommaa eteenpäin. Hankala kun ei pääse testaamaan, mutta sen siitä saa kun ei asu Helsingissä.

Kyllä sen joku jaksaa lukea, vaikka pitkä onkin ;)
duc
13.12.2008 14:17:37 (muokattu 13.12.2008 14:18:19)
Olipas pitkä kirjoitus :) Ainakin mielestäni kaikista Gibsoneista löytyy medium jumbo -nauhat, ellei muuta ole mainittu.

Gibson SG 61' Reissue löytyisi myös, se on tosin SG Standardia kalliimpi. '57 Classic -humpparit löytyy siitä, omien kokemusten persteella hyvät mikit.

BurstBucker Pro -mikit ovat tosi hyvät omasta mielestäni, paremmat kuin 490R/498T-pari. Joka toki on ihan hyvä sekin. Burstbuckerit sopivat ehkä paremmin millaseen musiikkiin vaan, kun taas nuo 490R/498T:t ovat enemmän sellaset kuumemmat rokkimikit.
s8na
13.12.2008 14:29:23

Olipas pitkä kirjoitus :) Ainakin mielestäni kaikista Gibsoneista löytyy medium jumbo -nauhat, ellei muuta ole mainittu.

Gibson SG 61' Reissue löytyisi myös, se on tosin SG Standardia kalliimpi. '57 Classic -humpparit löytyy siitä, omien kokemusten persteella hyvät mikit.

BurstBucker Pro -mikit ovat tosi hyvät omasta mielestäni, paremmat kuin 490R/498T-pari. Joka toki on ihan hyvä sekin. Burstbuckerit sopivat ehkä paremmin millaseen musiikkiin vaan, kun taas nuo 490R/498T:t ovat enemmän sellaset kuumemmat rokkimikit.

Mie kyllä heivasin burstbuckerit kaverille bluus hommiin. Vähä tiukempaan demppausmenoon varsinki se tallamikki on auttamattoman vaimee. Tietty homma on vahvareista ja pedaaleista kiinni. Mut kyl ne hiton nätit mikit, pehmeätä kirkkautta piisaa.
"All the stuff I need is here. I just have to invent how to use them" -MacGyver
Kiinankeisari
13.12.2008 19:44:44
sg varmaan yleiseltä soittoergonomialtaan lähempänä vanhaa keppiä kun on vielä double cut ja kaikkea. tänään kaupassa käpistelin yhtä mustaa standardia ja sehän oli yllättävän hyvä keppi. aina tullut leimattua hevi/acdc-kitaraksi, ihan syyttä. tatsi sylissä ja muutenkin esim. kaulakiitoksen takia on kuitenkin aivan erilainen kuin les paul-malleissa, että sikäli kyllä kokeilun paikka.
"soita silleen makeesti" -Albert Järvinen
Broadcaster
13.12.2008 20:24:38
sg varmaan yleiseltä soittoergonomialtaan lähempänä vanhaa keppiä kun on vielä double cut ja kaikkea. tänään kaupassa käpistelin yhtä mustaa standardia ja sehän oli yllättävän hyvä keppi. aina tullut leimattua hevi/acdc-kitaraksi, ihan syyttä. tatsi sylissä ja muutenkin esim. kaulakiitoksen takia on kuitenkin aivan erilainen kuin les paul-malleissa, että sikäli kyllä kokeilun paikka.

Toi on kyllä totta että aina alkaa se länkytys ACDC:stä, kun tulee puhe SG:stä. Ite taas ajattelen mielummin Creamia ym.
VikiViljami
13.12.2008 20:48:34
Toi on kyllä totta että aina alkaa se länkytys ACDC:stä, kun tulee puhe SG:stä. Ite taas ajattelen mielummin Creamia ym.

Tai Doors

(:::
Boys keep swingin
jra
13.12.2008 20:55:08 (muokattu 13.12.2008 21:02:50)

Itse olen edelleen päätöksessä kallellaan LP-mallisiin, eli tässä tapauksessa Studio ja ehkä Junior (mutta yksimikkisyys taitaa jättää sen kuitenkin ulkopuolelle). SG:n suuntaan olen yrittänyt kääntää omaa mielipidettä esim. sen perusteella että Ex-Black Crowes Marc Ford vetelee makoisasti SG:llä, kuten myös soittelivat Zappa ja Robby Krieger, joten moneen SG tosiaankin taipuu. Vaikka onkin nykyään Angus ja Tony Iommi -leiman saanut.

Harmi että ei ole mahdollisuutta päästä testaamaan, se voisi kääntää pään lopullisesti Studiosta SG:hen. Nyt vielä tuntuu että Telejen täydentäjäksi Studio olisi parempi, koska Teleistä saa sen kipakamman räyhän ja napakkuuden, ja Studiosta sitten pehmeyttä ja "isompaa" rokkisoundia.

Sen käsityksen olen näistä vastauksista ja siitä mitä olen lukenut saanut, että Studioissa ja SG Stankussa on samat mikit, samanlaiset nauhat ja suunnilleen sama (50's) kaulaprofiili. SG:n soittoergonomia on ylänauhoilla parempi, tosin jostain syystä itse en oikein tottunut Faded DC:n kaulaan 12. yläspäin. Saattoi johtua myös ohuemmasta kaulasta. Käsi oli jotenkin liikaa "sylissä". Hieman pelottaa SG:n osalta tuo sama ongelma. SG:n sointi on tiukempi ja syttyvämpi, ja Studio taas lähempänä perus-LP-soundia, vaikka mikit siis ovat samat?

Studion paksumpi body ei haittaa, koska nyt soittelen Telellä ja ES-335-kopsulla, ja niiden ergonomia(!), sopii jostain syystä omaan soittoasentoon paremmin kuin tuo Faded DC sopi, vaikka toisin olisin itsekin luullut (faded oli ohut ja kevyt, sekä kaulaliitos lähellä viimeistä nauhaa).

BFG olisi mikkikombinaation osalta ihanteellinen (kaulassa P90 ja tallassa oliko DirtyF, vai BB3?), mutta muuten ei viehätä ollenkaan, liian tehdyn oloinen äijäimago. Lisäksi ulkomaan foorumeilla tuntuu olevan aika negatiivinen käsitys ko. mallin viimeistelystä, tai sen täydellisestä puutteesta (joka kait on osin BFG:n juttu).

Tällä hetkellä on ykkösenä LP Studio (Wine Red / Fireburst), johon sitten myöhemmin mahdollisesti vähemmän kuuma tallamikki. SG:tä pitäisi päästä tosiaan kokeilemaan, harmi ettei parin sadan km:n säteellä ole yhdessäkään liikkeessä, eikä viitsi tilauttaa kun en ole liikkeestä tätä ostamassa.

Menee hieman pohdiskelun puolelle, mutta samalla tulee peilattua omia ajatuksia muiden näkemyksiin, ja jos ei muuta niin pitää perustella itselle miksi "tylsä" vaihtoehto on edelleen ykkösenä.
PuNkKi
13.12.2008 21:37:10
Tällä hetkellä on ykkösenä LP Studio (Wine Red / Fireburst)

Jos oikeasti hyvää LP studio Wine Red:iä haet, niin poimi ihmeessä torilta tuo yksilö, joka sijaitsee Tampereella,
kävin kyseisen kitaran testaamassa, ja aivan loistava yksilö oli. Huomattavasti parempi kuin tämän päivän studiot,
mutta se onkin noita -90 luvun malleja, joita on muutenkin kehuttu ihan kiitettävästi.
En missään tapauksessa lähtisi sitä vertaamaan edes tämän päivän/vuoden malleihin.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)