Aihe: Viimeksi katsomasi elokuva ja sen arvosana
1 2 3 4 5104 105 106 107 108599 600 601 602 603
NHR
06.12.2008 18:48:30

Eternal Sunshine of the Spotless Mind ***

Vihdoinki sain tänki katteltua. Oli semmonen "ihan kiva" leffa, ei ihan kaiken sen hehkutuksen arvonen mun mielestä kuitenkaan. Carrey pysy aika hyvin kurissa tällä(kin) kertaa (kyllä se näytelläkki osaa), mutta noi naispääosaroolit ois voinu varmaan paremminki jakaa. Ehkä se on vaan mulla, mut Kate Winsletistä on aika vaikee tykätä, tai ymmärtää sitäkään, että tarinan henkilöhahmot siitä tykkäis, samaten toi Kirsten Dunst on munmielestä semmonen melko yhdentekevä tyyppi aina ollu. Tarina sinänsä oli kerrottu aika mielenkiintosesti, piti leffan alku oikeen kattoo heti perään toiseen kertaan, että tajus paremmin mitä siinä oli meneillään. Winsletin tukanväri oli aika hyvä vinkki noitten kohtausten kronologiaan kyllä. Ei tää leffana siis tosiaan mikään kauheen huono ollu, mut enny ehkä ihan mitään Oscar-ehdokkuuksia näkemäni perusteella sentään ois ruvennu jakeleen. "Ihan kiva" leffa tosiaan, tuskin kauheen montaa kattelukertaa kuitenkaan kestäis, ainakaan mulla.
"Division on your fingers is painful!" - Penn Jillette
Miikathebest
07.12.2008 00:48:32

Der untergang (extended) - 4/5

Tässä ei ollut kuin 2-kanavainen ääni, mutta pystyin silti jollain ihmeellä katsomaan. Monikanavaäänellä varustettuna olisi varmasti olllut parempi elokuva.

Hitlerin ja kolmannen valtakunnan viimehetkiä käsittelevä elokuva, jossa oli pitkästä kestostaan (178min) huolimatta tapahtumaa ja mielenkiintoa alusta loppuun.
Enpä keksi elokuvasta mitään huonoa sanottavaa. No tietysti juoni oli hieman surullinen ja ankea, mutta mitä sitä todellisuutta kaunistelemaan. En kylläkään ole Natsisaksan historiaan niin tarkasti perehtynyt että voisin sanoa kaiken mennen todellisuuden mukaan. Ymmärsin elokuvan kuitenkin perustuvan hyvinkin vahvasti tositapahtumiin.
Liikaa säröä!
tsugaru
07.12.2008 09:38:00
En kylläkään ole Natsisaksan historiaan niin tarkasti perehtynyt että voisin sanoa kaiken mennen todellisuuden mukaan. Ymmärsin elokuvan kuitenkin perustuvan hyvinkin vahvasti tositapahtumiin.

Vahvasti hyvinkin. Katselin juuri dokumenttia Saksan luhistumisesta, jossa tapahtumat kulkivat yksi yhteen elokuvan tapahtumien kanssa - ainakin historiallisesti.
"Mutta miltä kannalta asiaa nyt sitten katsottaneenkin niin onkiminen pitää jättää." Tove Jansson
jassi
07.12.2008 13:25:49
Menetetty maa. 0-10 asteikolla annan arvosanaksi 6. Järjetön loppu ja usea kohtaus tuntui jäävän ikäänkuin kesken tai sitten leffaa on saksittu mutu-tuntumalla sitä edes katsomatta. Millä helekutin ansioilla tämä elokuva voitti parhaan elokuvan oscarin? Onko meikältä jääänyt jotain ymmärtämättä esim. juuri elokuvan lopusta? NYT TULEE SPOILIA!!! Tapahtuiko jotain ratkaisua? Minä näin sen niin, että Tommy Lee Jones tais jäähä eläkkeelle, Rahojen nappaaja ammuttiin (ties kenen toimesta), tyttöystävän äitykkä tapettiin (ties kenen toimesta), tyttöystäväkin ILMEISESTI tapettiin ja pääkilleri lähti kävellä jölkyttelemään käsi paskana. Yhtä vaille kaikki päähenkilöt tapettiin ja sen pituinen se. Ei tietoa miten rahojen kävi tms. Coenin veljekset ovat elokuvan historian yliarvostetuimpia leffantekijöitä. Harold Ramiskin tekee parempaa jälkeä. Ei voi vaan jättää kaikkea auki! Prkl!
Siis, jos sä koko ajan tytsän kanssa jutellessas mietit sitä että "tää on tytsä, mitä mä sanon, tää on tytsä, mitä mä sanon ... jne" niin reisillehän se menee.
tsugaru
07.12.2008 15:08:27 (muokattu 07.12.2008 15:56:18)
Menetetty maa. 0-10 asteikolla annan arvosanaksi 6. Järjetön loppu ja usea kohtaus tuntui jäävän ikäänkuin kesken tai sitten leffaa on saksittu mutu-tuntumalla sitä edes katsomatta. Millä helekutin ansioilla tämä elokuva voitti parhaan elokuvan oscarin? Onko meikältä jääänyt jotain ymmärtämättä esim. juuri elokuvan lopusta? NYT TULEE SPOILIA!!! Tapahtuiko jotain ratkaisua? Minä näin sen niin, että Tommy Lee Jones tais jäähä eläkkeelle, Rahojen nappaaja ammuttiin (ties kenen toimesta), tyttöystävän äitykkä tapettiin (ties kenen toimesta), tyttöystäväkin ILMEISESTI tapettiin ja pääkilleri lähti kävellä jölkyttelemään käsi paskana. Yhtä vaille kaikki päähenkilöt tapettiin ja sen pituinen se. Ei tietoa miten rahojen kävi tms. Coenin veljekset ovat elokuvan historian yliarvostetuimpia leffantekijöitä. Harold Ramiskin tekee parempaa jälkeä. Ei voi vaan jättää kaikkea auki! Prkl!

Olisihan ollut aika rasittavaa, jos tappaja olisi saanut maistaa omaa lääkettään seriffikin kunnostautuessa viimeistä kertaa iskussa ja hyvä rohmu olisi jatkanut saaliineen ja vaimoineen kohti auringonnousua. Muitakin (kelvollisempia) loppuratkaisuja varmaan löytyisi, mutta kaiken auki jättäminen ja seriffin arkinen monologi oli minusta hyvä lopetus hyytävälle jännittävyydelle.

Toisaalta elokuva noudatteli rikoselokuvan traditiota, jossa kaikki lopulta tapetaan, vaikka tappaja itse nyt jätettiinkin hämmentävästi mennä jölkyttelemään.
"Mutta miltä kannalta asiaa nyt sitten katsottaneenkin niin onkiminen pitää jättää." Tove Jansson
inkognito
07.12.2008 18:19:28 (muokattu 07.12.2008 18:21:18)

Itsekin olen suurinpiirtein samaa mieltä kanssasi. Ehdottoman yliarvostettu elokuva ja jos miettii paria viime vuotta, niin löytyy varmaan kymmeniä parempiakin elokuvia, jotka ovat jääneet vähemmälle huomiolle. Kuten itse tänne aiemmin kirjoittelinkin, niin Menetetyn maan myötä Coenin veljekset senkun parantavat vain asemiaan "maailman yliarvostetuimmat ohjaajat"-listallani. Paljon hehkutettu Fargokin oli mielestäni korkeintaan sellainen 7-8 arvoinen tekele asteikolla 0-10.

Sait plussan ihan vain siksi, koska vihdoinkin löytyi joku, joka on samaa mieltä tästä elokuvasta kanssani.
author
07.12.2008 18:49:11 (muokattu 07.12.2008 18:50:36)

No minusta leffan juoni kulki juuri niin loogisesti kuin leffan nimestä voi päätellä.

SPOILER

Mielestäni yksi parhaimmista oivalluksista oli murhaajan joutuminen auton kolhaisemaksi kaiken sen jahdin jälkeen. Ja itse loppuhan oli runoutta. Harvoin mikään leffa jättää tällaisen positiivisella tavalla wtf-fiiliksen.

END OF SPOILER

Edit. Uskoakseni suurin syy siihen miten leffa vaikutti minuun tällä tavoin, oli se että en ollut kuullut leffasta mitään etukäteen, ja menin oikeastaan vahingossa kyseiseen näytäkseen.
"So there you go. You're the retarded offspring of five monkeys having butt-sex with a fish-squirrel!! Congratulations!"
elbowski
07.12.2008 18:52:15 (muokattu 07.12.2008 18:52:30)
Spoileria juu:

Mielestäni yksi parhaimmista oivalluksista oli murhaajan joutuminen auton kolhaisemaksi kaiken sen jahdin jälkeen. Ja itse loppuhan oli runoutta. Harvoin mikään leffa jättää tällaisen positiivisella tavalla wtf-fiiliksen.

Mun mielestä loppu on hieno sen takia että se yllättää katsojan omissa tuntemuksissaan. Kun Chigurh istuskelee tuskissaan pyytäen apua, kääntyy sympatiat kokonaan hänen puolelleen ja alkaa toivomaan hänen selviämistään tarinassa ehjin nahoin. Tämä taas siksi että Wells on sen verran kyseenalainen jätkä että hänen puolelleen on vaikea asettua. Antonista tulee eräänlainen antisankari elokuvassa.
Look, let me explain something. I'm not Mr. Lebowski. You're Mr. Lebowski. I'm the Dude. So that's what you call me. That or His Dudeness... Duder... or El Duderino, if, you know, you're not into the whole brevity thing...
Thet
07.12.2008 19:22:07
Harald & Kumar - escape from Guantanamo bay

Lievä pettymys kun niin paljon hehkutettiin. Helposti katsoi ja etenkin NPH eli Neil Patrick Harris oli loistava. Näiden pilviveikkojen eka leffa nauratti enemmän, tosin tää oli hieman rohkeampi.

Kaunis mieli

Pettymys toisen perään. Ei pitäny ainakaan mua otteessaan ja leffan kääntökohtakaan ei oikeen tarjonnu mitään uutta. Russel Crowe veti kyllä ihan hyvi.

**
Legen... wait for it ...dary! Legendary!
Sälski
08.12.2008 01:22:44

Unelmien sielunmessut. Olipas ahdistava tekele, hieno toteutus ja yllätyin kuinka hyvin emotähti veti roolinsa. Harryn mutsia näytellyt(en muista nimeä) veti kyllä uskomattoman roolin. Ehkä vähän rohkeampikin elokuva olisi voinut olla. Ja leffan suola on sen loppu, ehdottomasti parasta, että oli surullinen ja avoin loppu. Ei mitään perus hölliwyydpaskaa siis.

Arvosana: 9 1/2
Q: Why does nobody know how to please a woman? - A: Because nobody has a dick made of chocolate which ejaculates money.
jannu
09.12.2008 12:54:23 (muokattu 09.12.2008 12:55:25)
Dante 01

Marc Caron sarjakuvallinen teknoscifipläjäys, jossa kaukaista planeettaa kiertävä vankimielisairaala-asema saa uuden mystisen asukkaan. Visuaalinen puoli aivan helvetin komeaa, joskin osa CGI:stä halvan näköistä, pienen budjetin piikkiin mennee kuitenkin. Äänimaailma hienoa sekoilua. Juonen ja tarinankuljetuksen puolesta leffa oli hivenen WTF-osastoa, mutta kuitenkin jaksoi viihdyttää sen reilun 80 minsaa kestoaan.

8 1/2
"Hi Wuss-man! We love you Batman!"
kk80
09.12.2008 20:18:47
Järjetön loppu ja usea kohtaus tuntui jäävän ikäänkuin kesken tai sitten leffaa on saksittu mutu-tuntumalla sitä edes katsomatta.

Itse pidin siitä, että ns. sankari saatiin hengiltä ilman mitään marttyyrikuolemaa. Loppu ei ollut kliseinen, suuri plussa siitä. Sen sijaan elokuvan lopetuksena toiminut seriffin puhe ei oikein toiminut. Vähän terävempää loppua oltaisiin mielestäni kaivattu.
Pro Helminen. Raipe Vancouveriin 2010!
Ozzyneito
11.12.2008 08:10:23

Madagascar 2 on muuten niin käsittämätöntä paskaa, että älkää vahingossakaan tuhlatko rahojanne. Nauroin yhteensä kolmesti, joista viimeinen oli reilun minuutin pituinen nauru yksin koko salissa sille kaikelle absurdiudelle, miten palikat vedettiin loppuratkaisussa takaisin yhteen. Liikaa kornia sentimentaalisuutta.

2/10
"Bach sävelsi musiikkinsa jumalalle. Jos me sävellämme, teemme sen saadaksemme pillua." -Erlend Loe
tsugaru
11.12.2008 09:10:30 (muokattu 11.12.2008 12:03:22)
Suuri performanssi

Loukatun Harri Mantereen teoksen pohjalta väsätty kärjistetty näköiselokuva Nykytaiteen paskamaisuudesta ja typeryydestä. Ihmettelen, miksi vaivauduttu tekemään elokuva, jonka sanomaa täytyy alleviivata karjuvalla mutta vetelällä näyttelijätyöllä. On se nykytaide niin perseestä ja menee yli ihmisen hilseen. Olisi vaan pysytty siinä modernismissa, jonka ylitsekäyvyydestä tosin olisi voitu tehdä vastaavanlainen mielenilmaisu jokunen vuosikymmen sitten.

En viitsinyt katsoa loppuun asti, mutta uskoisin 1/5 pisteytyksen riittävän.
Booligan
11.12.2008 11:06:06

Madagascar 2 on muuten niin käsittämätöntä paskaa, että älkää vahingossakaan tuhlatko rahojanne. Nauroin yhteensä kolmesti, joista viimeinen oli reilun minuutin pituinen nauru yksin koko salissa sille kaikelle absurdiudelle, miten palikat vedettiin loppuratkaisussa takaisin yhteen. Liikaa kornia sentimentaalisuutta.

2/10

Et vaan ymmärrä :)
lyriikat=ajanhukkaa kitarasoolojen välissä
RocknRoll
11.12.2008 11:15:26
Training Day

Olin nähnyt tämän leffan viimeksi sen ilmestyessään. Silloin se oli ihan jees leffa, olinhan lapsi vasta.
Eilen pistin tämän digiboksiltani pyörimään kun olin näköjään tallentanut tälläisen elokuvan sinne kovalevylle.

Yllätyin positiivisesti, leffahan piti otteessaan alusta loppuun saakka. Juonesta en tiedä oliko se nyt välttämättä mikään maailman fiksuin ja nokkelin, mutta vahvat näyttelijäsuoritukset nostaa tän leffan arvosanaa niin saatanasti.

Wenzel Hagelstam tekee niin rautaisen roolin että huh huh. Kunnon kusipää :)

En osaa kirjoittaa arvosteluja mutta tää on vahva kasi kympistä

8/10
Ozzyneito
11.12.2008 16:41:24

Et vaan ymmärrä :)

En niin, koska kyseessä on sentään äärimonimutkainen ja vaikeasti ymmärrettävä taide-elokuva.
"Bach sävelsi musiikkinsa jumalalle. Jos me sävellämme, teemme sen saadaksemme pillua." -Erlend Loe
Milkop
12.12.2008 12:12:35

Pineapple Express

Jep jep, mitähän tästä nyt sanoisi. Leffa kahdesta pilviveikosta joista toinen todistaa murhaan, mutta pajoissaan röytää karkaamisen niin että hänet nähdään. Todisteeksi jää jointti joka on kääritty armeijan aikoinaan kehittämästä superharvinaisesta Pineapple Express -lajikkeesta. Sitten he saavat peräänsä sekä poliisit että pahikset. Sitten mennään karkuun, röydetään, ammutaan, pajautellaan ja röydetään vähän lisää.

Hyvistä lähtökuopista huolimatta leffa ei oikein missään vaiheessa sytyttänyt kuten vaikka samaa blossileffojen jaloa kaanonia edustavat Cheech & Chongit sekä Harold & Kumarit. Ehkä pätkässä oli liikaa ammuskelua, huutamista ja kuolemaa. Chillimpi lähestymistapa olisi kelvannut itselle paremmin. Muutamissa kohdin tuli kyllä revettyä aika pahasti, lähinnä pääkaksikon (Seth Rogen ja James Franco) toilailujen aikana. Tyhjiä hetkiäkään ei ollut, leffa kulki kokoajan. Siitäkin pisteet.

Kokonaisuutena Pineapple Express jää selvästi plussan puolelle. Hauskoja kohtia riittää ja meininki on muutenkin kohdillaan. Jokin tästä silti puuttuu. Ei vain jostain syystä uponnut kuten vaikka nuo aiemmin mainitut sarjat. Siltikin katsottava leffa.

7/10
"I started to see people as little lonesome, water based, pink meat, life forms pushing air through themselves and making noises that the other little pieces of meat seemed to understand..." -Devin Townsend
Jenka
12.12.2008 20:29:40 (muokattu 12.12.2008 20:30:39)

Koska viimeksi näin Painajainen ennen joulua-leffan vuonna 2005, niin katselinpas sen tuossa uudestaan.

Huomaa samat elementit todellakin kuin Corpse Bridessa, mutta kyllä mä hitusen verran tykkään siitä Corpse Bridesta enemmän. Ehkä siksi sitten, että siinä on enemmän vähän ihmishahmoja, enemmän hauskoja kielikuvia, vähemmän laulua.

Mutta oli tää PEJ parempi kuin muistin ja sopii joulutunnelmiin :)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)