Aihe: Humpasta ja humpan komppauksesta
1 2 3 4 58 9 10 11 12 13 14
EP
11.12.2008 23:25:40
Jaa että koko bassolinja bassarilla, tangossa. No ei tod. Kamalaa on se.

Juu ei, välillä voi soittaa pelkkiä peltejäkin ja myös hiljaa ..nyansseja nääs, kyll sä tiiät :)
Kannattaa myös kuunnella tekstiä ja vähän sen mukaan tunnetta mukaan, ettei hakata kun raivopää jos lauletaan kaipuusta ..välttämättä :)
baron
11.12.2008 23:35:08 (muokattu 11.12.2008 23:35:52)

No joo, moni originaalihan ei ole tanssimusiikkia ensinkään. Pitäis ehkä ennemmin puhua tanssilajeista, kuin yksittäisistä biiseistä. Montakos humppaa tuossa listassa muuten on?:)

No jatketaan: Tunnetko originaaliversiot piiseistä
- Valamo
- Petsamo
- Jazz-tyttö
- Keltaiset banaanit
???

Ja vaikka ei ole humppa: Ikkunaprinsessa!!
paice60
11.12.2008 23:48:15
Olen tanssinut humpat Love Story ja Delilah aikoinaan hra Liikasen tulkitsemina
(Laulu@Rummut) Ei ongelmaa. Miksi ongelma nyt? Ei jummarra!

Mulla ainakaan ei ole mitään ongelmaa.
Vittu näitä hommia vieläkin. COVS jäsen n:o 7.
rintapek
11.12.2008 23:55:18

komppi toimii parhaiten, kun jokainen soittaja soittaa täsmälleen samalle iskulle (niin tarkkaan kuin ihminen pystyy).

Tuelta komppia tälle. Mä ny olen surkea runpali muutenkin, mutta jos viä tarttis laskea, että täs biisissä sit bassari 20ms ennen bassoa niin voihan vee. Ei taitu, ei todellakaan.

Nois rokeissa kyl minust tuntuu toimivan, jos basista pikkasen kiilaa ja runmut vähän löysää. Tai sit se on meikäläisen tekosyy sille, että en aina pysy muun jengin mukana.
One kind of music only - the good kind
Fuzzy Boner
12.12.2008 00:01:19
Sit vast ku soittaa superhyvässä taimissa, voi alkaa miettiä, että mihin päin mutta yleensä musa vie sen automaattisesti, eli ei tarvi miettiä, soittaa vaan sitä musaa. Siis näin olen kuullut.
baron
12.12.2008 00:04:16

komppi toimii parhaiten, kun jokainen soittaja soittaa täsmälleen samalle iskulle (niin tarkkaan kuin ihminen pystyy)

Tä? Mun pianomaikka on sanonut että mä nimenomaan en saa iskeä ykköselle, se on bändin tyhmien jätkien homma ja sitten ne bändin tyhmät jätkät väittää että mä en pysy rytmissä ja alkaa seurata mua vaikka mä yritän seurata niitä.
Juupe
12.12.2008 00:07:33
No jatketaan: Tunnetko originaaliversiot piiseistä
- Valamo
- Petsamo
- Jazz-tyttö
- Keltaiset banaanit
???

Ja vaikka ei ole humppa: Ikkunaprinsessa!!

Justhan mä sanoin, ettei kannata puhua yksittäisistä biiseistä. Hyvinkin monessa tapauksessa originaali ei ole tanssikansan tai minkään muunkaan kansan tuntema versio.
Ikkunaprinsessaa on tullut soitettua Badding-version mukaisena, Keltaiset banaanit joskus hatusta-versiona, noita muita en muista soittaneeni koskaan. Petsamo multa löytyy vinyyli-EP-levyltä Matti Louhivuoren esittämänä, ja Valamo samalta levyltä solistina Ilkka Rinne, molemmissa säestäjänä Pumppuveikot, sovitukset Arthur Fuhrmann. Levyssä ei ole vuosilukua, mutta 50-luvun lopulta taitaa olla. Originaalit on vissiin jostain 20-luvulta, eikä ne silloin olleet humppaa, kun ei ollut koko sanaa keksitty.
baron
12.12.2008 00:08:47 (muokattu 12.12.2008 00:11:43)

Originaalit on vissiin jostain 20-luvulta, eikä ne silloin olleet humppaa, kun ei ollut koko sanaa keksitty

30-luvulta. Vaikka sanaa ei oltu keksitty, ne oli aitoa humppaa!

Edit: Mut mun pointti oli se että mikä on se originaaliversio, jota pitäisi sun mielestä jäljitellä?
baron
12.12.2008 00:10:19

Mut sitten sä ootki varmaan ollu siinä luulossa et isket ykköselle, mut ootkin myöhästynny, hähä! :D

Ootko ikinä kuullut sanaa synkooppi?
Juupe
12.12.2008 00:12:12
Tä? Mun pianomaikka on sanonut että mä nimenomaan en saa iskeä ykköselle, se on bändin tyhmien jätkien homma ja sitten ne bändin tyhmät jätkät väittää että mä en pysy rytmissä ja alkaa seurata mua vaikka mä yritän seurata niitä.

Enhän mä ykkösestä mitään puhunut.
EP
12.12.2008 00:12:12 (muokattu 12.12.2008 00:26:25)
Ootko ikinä kuullut sanaa synkooppi?

Jep, mutta siinä on ero tekeekö sen tarkoituksella vai ..

Jos nyt mennään taas siihen vanhaan juttuun niin,

sähän voit pianolla tehä melkein mitä tahansa jos sulla on "homma hanskassa" ilman, että se vaikuttaa komppiryhmään millään tavalla.
isojussi
12.12.2008 00:21:20
Minä pysyn kannassani.

Jos se kuulostaa koneilla paremmalta - ja luonnollisemmalta, tokihan se on niin luonnossakin.

Mä oon oikeesti asiaa tutkin ja keskustellu kaverien kanssa, jotka on paljon sekä vääntäneet sequja että soittaneet vaikka missä.

Siis se erohan on kuitenkin niin pieni ettei sen tarkemmin kukaan oikeesti koneita lukuunottamatta pysty edes vetään. Ne, kellä on hyvä taimi, soittaa vaan sen luonnostaan - fiiliksellä - oikeelle puolelle "nollakohtaa".

Tai siis kannujenhan tulis olla se matriisi, minkä mukaan muut elää.
"Isojussi on se puu joka liikkuu. Entti." - Fuzzy Boner
baron
12.12.2008 00:23:26

Enhän mä ykkösestä mitään puhunut.

Mä oon sitä mieltä että basistin ja rumpalin ensisijainen tarkoitus on toimia "metronomeina" ja sitten kun se menee täydellisesti, saa alkaa irroitella.
EP
12.12.2008 00:29:34
Mä oon sitä mieltä että basistin ja rumpalin ensisijainen tarkoitus on toimia "metronomeina" ja sitten kun se menee täydellisesti, saa alkaa irroitella.

Jaa, ettei ne saa ollenkaan vetää synkooppeja, vai?
baron
12.12.2008 00:30:29

Jaa, ettei ne saa ollenkaan vetää synkooppeja, vai?

Sitten kun osaavat tehdä sen hukkaamatta perusrytmiä
Juupe
12.12.2008 00:37:41
30-luvulta. Vaikka sanaa ei oltu keksitty, ne oli aitoa humppaa!

Tuossa levyssä sanotaan että 20-luvun hittejä. Koskas näitä humpan tanssiaskeleita on alettu käyttää?

Edit: Mut mun pointti oli se että mikä on se originaaliversio, jota pitäisi sun mielestä jäljitellä?

Olenkos sanonut, että jotain pitää jäljitellä? Eihän joku Dallapén jäjittely edes onnistu nykykokoonpanoilla millään. Sieltä voi toki poimia jotain juttuja. Tanssimusiikissa varmaankin toimii parhaiten ne kompit ja tempot, joiden mukaan ko. tanssiaskeleet on suunniteltu. Ja turakisiin uppoaa parhaiten ne versiot, jotka ne tuntee, yleensä, valitettavasti.
isojussi
12.12.2008 00:44:08

Eiköhän oo kuitenkin paras, että muut soittaa yhden metronomin = rumpalin mukaan.
"Isojussi on se puu joka liikkuu. Entti." - Fuzzy Boner
baron
12.12.2008 00:44:08 (muokattu 12.12.2008 00:50:17)

Tuossa levyssä sanotaan että 20-luvun hittejä. Koskas näitä humpan tanssiaskeleita on alettu käyttää?

Ai, sä oot tanssija. Mä valitettavasti en osaa tanssia, mä oon vain soittaja.

Olenkos sanonut, että jotain pitää jäljitellä? Eihän joku Dallapén jäjittely edes onnistu nykykokoonpanoilla millään. Sieltä voi toki poimia jotain juttuja. Tanssimusiikissa varmaankin toimii parhaiten ne kompit ja tempot, joiden mukaan ko. tanssiaskeleet on suunniteltu. Ja turakisiin uppoaa parhaiten ne versiot, jotka ne tuntee, yleensä, valitettavasti.

En nyt kaiva sitä sun viestiäsi (vai oliko se edes sun?) jossa sanottiin että pitäisi pyrkiä jäljittelemään originaaliesitystä.
Mun mielestä piisistä kuin piisistä saa tehdä oman näköisensä.
Jos kitarabändit soittaa soittaa Jerry Lee Lewisin tai Little Richardin piisejä ilman flyygeliä, joka mulle on pyhäinhäväistys, niin miksi mä en saisi tehdä itseni näköisiä sovituksia piisistä kuin piisistä?

Edit: Agents'han on tehnyt kaikenlaisista coverpiiseistä itsensä näköisen? En mä tietenkään väitä olevani samanveroinen, mutta tarkoitan periaatetta.
paice60
12.12.2008 00:49:59
Tässä taas nähdään että niin monta kuin on soittajaa on myös mielipidettä ja kaikki on (omasta mielestään) oikeassa. Soita nyt tähän jotain sitten saatana.
Vittu näitä hommia vieläkin. COVS jäsen n:o 7.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)