Aihe: Putkivahvistinta 200-500e
1 2 3
superfly
11.12.2008 12:54:00 (muokattu 11.12.2008 12:55:23)
Mielenkiintoisia ehdotuksia tullut.
Kiinnostaisi tietää, miten tossa Blackheartissa ja Vox AC-15 riittää tehot bändin kanssa.

Blackheartissa riittää mulle tehot bändin kanssa mainiosti ja jää paljon pelivaraakin vielä. Tämä toki on aina tapauskohtaista. Kaikissa bändeissä ei ole rumpalia joka osaa soittaa rokkia myös hiljaa.

EDIT: Ah, sori. Mä puhun koko ajan tosta 5-wattiseta Blackheartista siis epähuomiossa tässä :)
Killing internet dragons is serious business!
-Cale
11.12.2008 15:41:35
Mitä mä olen pari kertaa classic 30 vetänyt, ei ole vakuuttanut todellakaan. Vittumainen kirskuja. Tosin elementissä varmasti suurin ongelma..

On siellä ne sävynsäädötkin, kannattaa opetella säätelemään niitä.

Itse aikoinaan ensimmäistä putkivahvainta ostaessani punnitsin juurikin Classic 30:sen ja Hughes&Kettner Edition Tube 20:sen välillä. Classic toimi pienillä volilla ihan jees säröpuolellakin, mutta valitsin silti Edition Tuben paremman cleanin ansiosta. Ja vaikka säröt ei ihan pienillä volilla kunnolla aukeakkaan, toimii se sitäkin paremmin bändin kanssa. Monta kertaa olen meinannut vaihtaa sen mutta onneksi olen kumminkin pitänyt laitteen. Kannattaa harkita tuotakin, torilla ainakin aika ajoin pyörii näitä n. 400-450 euroon. Varteenotettava vaihtari budjettiisi. Näitähän on kahta mallia, uudemmassa Eminencen elementillä, tämä vanhempi joka itsellänikin on on Celestionilla.
sepisti
11.12.2008 15:47:57
On siellä ne sävynsäädötkin, kannattaa opetella säätelemään niitä.

Hyvät vahvistimet vaan tuppaa kuulostamaan hyvältä, ilman sen kummempaa ruuvaamista. Ruuvaaminen on IMO enemmän mallintaviin liittyvä ominaisuus.

Kokonaan ko. vahvistinta en silti ala dumaamaan, koska kovin monet noita kuitenkin käyttävät ja ovat vielä tyytyväisiäkin.
Mäntä-Seppo JYRÄÄ!!!
epi2
11.12.2008 16:01:25
VC-15 on muuten ihan hyvä vahvistin, mutta ei taida bändi volalle cleani riittää kun rupee jo kovempaa kompatessa kolmosella särkeen, desipeleistä en tiä mitään joten en osaa sanoo mitään arvoja, toi kolmonen on sellanen kovempi puhetaso suurinpiirtein. Säroistä ite pidän, kovemmat rokki säröt otan drive kanavasta ja sellaset perinteisemmmät ja bluussimmat säröt otan päätteestä.
DivineDistraction
11.12.2008 16:06:36
Anteeksi jo etukäteen kun en muista noita tarkkoja mallimerkintöjä mutta, Fenderin Black panel kombo ja joku Fender Twin reverb?? vai mikähän se oli (kombo kuitenkin) toimii loistavasti puhtailla soundeilla ja kun iskee eteen vaikka metal zonen niin kyllä kelpaa vaikka heviä soitella. Mikitettynä riittää PA:n kautta vaikka keikoillekin. Hinta menee kyllä vähän ehkä yli tuon 500€ käytettynä! Uutena maksaa paljon enemmän. Mutta elämä on.
Ei ole niinkään olennaista mitä olet, vaan mitä olet luonut? Tekojesi perusteella tulevat sukupolvet muodostavat käsityksensä siitä, mikä paikkasi on /oli maailmankaikkeudessa.
sepisti
11.12.2008 16:25:35
Kyllä tuossa nupissa varsinkin headroom riittää ihan hyvin. Miksei riittäisi? Mun mielestä kannattaisi keskittyä mieluummin siihen, että laite on sata kertaa paremman kuuloinen kuin vaikka nuo VC- tai LC-sarjan lanikat tai tiny terror.

Jos haetaan vahvistinta 15v jannulle, jonka keikat tuskin aina ovat sellaisissa paikoissa, joissa olisi kunnollinen PA (monitorointi muille soittajille) tarjolla, olisi ehkä syytä vahvistimessa olla tehoja hieman enemmän kuin 5W.
5W vehkeissä voi olla headroomia omassa sarjassaan, mutta bändi volumeilla se ei kuitenkaan pitkälle riitä, ellei soiteta hiljaa. Ja jos kliiniä soundia haluaa saada, olisi hyvä löytyä sen 15W tehoa ainakin.
VC ja LC koneista tässä on puhuttu vain sivulauseissa... Voxi esim. on ihan toisen luokan kone...
Mäntä-Seppo JYRÄÄ!!!
PJS
11.12.2008 17:08:01

Anteeksi jo etukäteen kun en muista noita tarkkoja mallimerkintöjä mutta, Fenderin Black panel kombo ja joku Fender Twin reverb?? vai mikähän se oli (kombo kuitenkin) toimii loistavasti puhtailla soundeilla ja kun iskee eteen vaikka metal zonen niin kyllä kelpaa vaikka heviä soitella. Mikitettynä riittää PA:n kautta vaikka keikoillekin. Hinta menee kyllä vähän ehkä yli tuon 500€ käytettynä! Uutena maksaa paljon enemmän. Mutta elämä on.

No varmasti. Se onkin sitten hieman eri juttu että missä hinnoissa vikkapa noi vanhat blackface combot liikkuu :D ja Fenkun Twin Reverb olisi aika rautainen peli, joskaan ei mitenkään hiljainen. OMa käsitys twin reverbistä on se, että sen kohdalla liikutaan voluumiluokassa "todella kovaa" ja siitä ylöspäin.
Peace!
Eemil
11.12.2008 23:06:32 (muokattu 11.12.2008 23:08:03)
Jos haetaan vahvistinta 15v jannulle, jonka keikat tuskin aina ovat sellaisissa paikoissa, joissa olisi kunnollinen PA (monitorointi muille soittajille) tarjolla, olisi ehkä syytä vahvistimessa olla tehoja hieman enemmän kuin 5W.
5W vehkeissä voi olla headroomia omassa sarjassaan, mutta bändi volumeilla se ei kuitenkaan pitkälle riitä, ellei soiteta hiljaa. Ja jos kliiniä soundia haluaa saada, olisi hyvä löytyä sen 15W tehoa ainakin.
VC ja LC koneista tässä on puhuttu vain sivulauseissa... Voxi esim. on ihan toisen luokan kone...

Lionheart-nupissa on 20 wattia tehoa.

E: Ja jotta ei nyt ihan lööperiksi menisi niin sanottakoot että olen omistanut tuon 5w combon ja tällä hetkellä on tuo nuppi omistuksessa. Tuolla combollakin pärjäisi luultavsti ihan loistavasti. Kova ääni lähtee ja puhdastakin saa ulos melkoisen lujaa.
Antroid
11.12.2008 23:14:20 (muokattu 11.12.2008 23:15:23)
Ihmettelinkin kun HRD sain todella helposti ruuvattua jopa heviin soveltuvat säröt helposti.. ainakin EHX metal muffin avulla.

Mun kokemuksen mukaan toi ei oo kaikkein otollisin tohon hommaan. Elementin vaihtamalla voisi olla jees. Ainakin mun HRD kuulostaa aika löysältä vaikka mitä tekis.
sepisti
11.12.2008 23:37:49
Lionheart-nupissa on 20 wattia tehoa.

E: Ja jotta ei nyt ihan lööperiksi menisi niin sanottakoot että olen omistanut tuon 5w combon ja tällä hetkellä on tuo nuppi omistuksessa. Tuolla combollakin pärjäisi luultavsti ihan loistavasti. Kova ääni lähtee ja puhdastakin saa ulos melkoisen lujaa.

En epäile, etteikö lionheartilla vois monissakin olosuhteissa pärjätä volumen suhteen mainiosti. Jäsen Jo tu on seuraavassa selventänyt asiaa, miksi lionhearttia ei voi verrata esim. Koch Studiotoneen tai vaikkapa johonkin marsuun:

homman nimihän on se että kun esim 18 wattisessa marsussa on vaan 2xel84 putket, niin ne on kytketty ab-luokkaan push-pull päätteeseen, jolloin niistä saadaan se noin 18w tehoja irti.

tässä taas on 4 a-luokan single end päätettä vierekkäin, eli voidaan ajatella että vaikkapa 4 sellaista 5watin comboa vierekkäin. ja tästähän tulee 20w yhteistehoa. tämä analogia ei kuitenkaan ole aivan todenmukainen, mutta periaatteessa selvittää asiaa.

pääteputkien käyttäytyminen kovalla mökällä taas on aivan erilainen single end ja pushpull päätteissä. p-p päätteessä mukaa tulee ns. crossover distortion, joka aiheuttaa oman sävynsä saundiin. ja muuttujiahan riittää...

idea kuitenkin on että 20w lionheart ei kuulosta 18 watt marsulta, tai edition tubelta, vaan ainakin halvemman kastin putkimarkkinoilla jokseenkin uniikilta, ja tässä päätteessä piilee ainakin osa sen saundin salaisuudesta...

Lainattu ketjusta http://muusikoiden.net/keskustelu/p … 15&t=171721&o=40&co=210

, josta löytyy muutakin jutustelua kyseiseen vahvariin liittyen.
Mäntä-Seppo JYRÄÄ!!!
PuNkKi
11.12.2008 23:39:17
Mun kokemuksen mukaan toi ei oo kaikkein otollisin tohon hommaan. Elementin vaihtamalla voisi olla jees. Ainakin mun HRD kuulostaa aika löysältä vaikka mitä tekis.

Eihän se tosiaankaan joo ole mikään paras heviin, mutta sen elementin vaihdolla jo saakin paljon aikaan.
metal muffin kanssa onnistuin kyllä ihan tarpeeksi tiukatkin soundit sieltä loihtimaan, pienellä ruuvaamisella tosin.
Se mikä ei tapa, sattuu aivan saatanasti.
powerfly
12.12.2008 19:34:16
Jos olet yhtään askarteluhenkinen(tai tunnet jonkun semmosen),niin tuolta analtonelta saa noita rakennus sarjoja. http://www.uraltone.fi/

On hyvät soudit ja hönkääkin riittää sopivasti,ja saa väkertää ainaki just sen näköisen ku itte haluaa.;)
Ronkeli ei saa rinkeliä
NikoR
14.12.2008 00:21:09
Tässäpä tällainen... Hinta Saksassa 395 ja teho valittavissa 15/30w
Erityisen hienon kuuloiset säröt tuollaiseen blues/rock'n'roll sooloiluun!

http://www.youtube.com/watch?v=9HY22lRfV1A

Keskustelua vahvistimesta:

http://www.rautalanka.org/forum/index.php?topic=4557.0
JeeVes
14.12.2008 00:50:23
Täältä pisteet Fender Blue Junnulle.
"Its time for love revolution"
slapvete
14.12.2008 11:40:27
Sama huomio.

Juu, se elementti ei todellakaan ole mestaruussarjaa. Mutta siihen esim. Eminencen Legend tai Torilta käytetty Celestion V30, niin johan luulisi laulavan. Molempia saa aika pikkurahalla, ja etenkin V30:a liikkuu tosi usein. Perusstygesoundihan C30:ssa on ihan tervehenkinen.
51% motherfucker, 49% son of a bitch
petrip
14.12.2008 14:46:06
Mitä tulee äänen kovuuteen, niin kannatta huomioida muutama juttu. Korjatkaa elektroniikasta enemmän ymmärtävät, jos olen väärässä.

Otetaan esimerkiksi Laney LC15R, jossa tehoa 15W ja kajari (Celestion Tube 10), jonka herkkyys on 94 dB. Verrataan tätä esim. Laneyn Lionheart L5T, jossa tehoa 5W ja kajari (Celestion G12H), jonka herkkyys on 100 dB. Kolmen dB:n ero (tässä 6 dB) tarkoittaa tehossa (W) kaksinkertaista määrää. Tällä periaatteella noista kahdesta lähtee aika lailla saman verran ääntä.
karsa
14.12.2008 15:10:14
Niin eihän se äänen kovuus vaan se laatu. Vähän mua kyllä epäilyttää 5w ja puhdas soundi vähänkään perus paffia kuumempien mikkien kanssa jonkun vähänkään kovaotteisemman rumpalin kanssa jota näissä meidän vielä junnuikäisten bändeissä yleensä on..mene ja tiedä!
Quill
08.02.2009 18:06:45
Nostetaan tätä, kun en viitsi uutta tehdä.

Eli, nyt on tuon putkivahvistimen oston aika tullut.

Vaatimukset on tuossa ekassa viestissä, mutta monista ehdotuksista huolimatta useimmassa epäilyttää cleanin teho bändin kanssa. (Hyvä clean oikeastaan tärkein sekä toimivuus efektien kanssa). Keikat todellakaan ei ole isoissa paikoissa, mutta mikittämään luultavasti pystyisin. Kävin Helsingissä testaamassa Blues Junioria sekä Crate V18. Itse pidin Cratesta enemmän. Säröt on tarkoitus ottaa pedaalista. Eniten kiinnoistaisi kuulla kokemuksia tuosta Cratesta (jos on).
Saa ehdotella jotain muitakin kyllä.

Yksi vaihtoehdoista olisi myös Tiny Terror nuppi ja siihen kaappi. Kaapeista ei vain ole mitään hajua/tietoa.
Icy-Sun
08.02.2009 18:11:31
Yksi vaihtoehdoista olisi myös Tiny Terror nuppi ja siihen kaappi.

Cratesta ei siis ole minulla tietoa, mutta semmoista vielä, että Tiny Terroria saa myös combona.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)