Aihe: Voiko toivoton tapaus kehittyä?
1 2
sielunvihollinen
17.02.2004 19:56:18 (muokattu 17.02.2004 19:57:45)
Nyt alkoi pänniin. Aina vaan sataa paskaa niskaan mun laulamisesta. Voiko olla että jotkut ei koskaan tuu hyväks laulajaks, reenauksesta huolimatta?

Voi olla jos on pysyviä vahinkoja kurkussa/äänihuulissa/jne

Tuntuu että vaikka miten laulais niin aina menee perseelleen, vaikka ittestä tuntuu ettei se niin huonosti mee..Mitä tehtävissä kun tykkään kuitenkin laulamisesta ja bändi vaikuttaa niin metsässä ettei oo oikeen muita laulajia lähettyvillä.

jos tykkäät laulaa niin eiköhän sitten löydy motivaatiota myös treenata, vaikkei heti maailman paras olisikaan?

Pitäiskö mennä laulutunneille tai jotain?
Pitäis.

Opetetaanko rock tyylistä laulamista missään?

Opetetaan mutta ei varmaan suomessa. Hyvä kombinaatio olisi mennä laulutunneille ja ostaa rock-lauluun keskittyneitä videoita/kirjoja/dvd:itä lisäksi.

Vai tuleeko kuoropojaks jos menee jonkun opetukseen?

Ei tule.
Keppis
17.02.2004 20:15:18
Niin tosta musiikkinäyttestä voi kuunnella ja arvioida onko jotain tehtävissä.
Allekirjotukset on teinixeille!
Locrian
18.02.2004 12:53:54
Ja sitten semmonen kannattaa muistaa, että tietyssä iässä ihmiset eivät vain halua myöntää toisten olevan hyviä jossakin.Se nostaisi asiansa osaavan henkilön muiden yläpuolelle ja murrosiässä ja teinivuosina kaikessa tuntuu olevan kyse siitä kuka on paras ja kuka on arvostetuin.
Jos laulusi kuulostaa mielestäsi hyvältä, se on todennäköisesti parempaa kuin huono arvostelu mitä se saa osakseen.Ainakin vähän...Itsetunto ja -kritiikki ovat tärkeitä työkaluja musiikin tekemisessä.Kysy Bob Dylanilta.
I hate eatin' vegetables... Can't swallow the wheelchair...
Keppis
18.02.2004 15:56:46
Ja sitten semmonen kannattaa muistaa, että tietyssä iässä ihmiset eivät vain halua myöntää toisten olevan hyviä jossakin.Se nostaisi asiansa osaavan henkilön muiden yläpuolelle ja murrosiässä ja teinivuosina kaikessa tuntuu olevan kyse siitä kuka on paras ja kuka on arvostetuin.
Jos laulusi kuulostaa mielestäsi hyvältä, se on todennäköisesti parempaa kuin huono arvostelu mitä se saa osakseen.Ainakin vähän...Itsetunto ja -kritiikki ovat tärkeitä työkaluja musiikin tekemisessä.Kysy Bob Dylanilta.

No enpä tiiä... Ei taida olla siittä kysymys. Onhan siittä täälä m.netin demostudiossakin sanottu(ei siis mitenkään pahasti, mutta laulaan opettelelua/laulajan vaihtoo ehdoteltu)...
Locrian
18.02.2004 15:59:28
Joo en tosiaan käynyt kuuntelemassa noita klippejä.Sitten vaan treenaamaan.Sillähän se selviää jotta onko siellä kallion sisällä patsas...
I hate eatin' vegetables... Can't swallow the wheelchair...
Keppis
18.02.2004 16:19:18
Joo en tosiaan käynyt kuuntelemassa noita klippejä.Sitten vaan treenaamaan.Sillähän se selviää jotta onko siellä kallion sisällä patsas...

Pitäiskö mun reenata muulloinkin kun bändi reeneissä(1-2kertaa viikossa)??
Tiltsi
18.02.2004 17:16:24
Pitäiskö mun reenata muulloinkin kun bändi reeneissä(1-2kertaa viikossa)??

Pitäis, ehdottomasti. Ja treenata ihan tarkkaa laulantaa, eikä mitään soittimien päälle huutamista (anteeksi, rumasti sanottu, en nyt voi sanoa onko sinulla siitä kysymys, kun en jaksanut kuunnella noita näytteitä), mutta siis ihan akustisesti ja kuunnellen omaa ääntä.
Ja laulutunnit auttaisi varmasti!
SLaitila
19.02.2004 11:03:31

Elikkä laulutunnille meneminen auttaa laulutaidon ja nuotissa pysymisen kannalta tyylistä riippumatta aivan valtavasti. Tosin mikäli nickissä oleva 89 on syntymävuosi niin yksi syy voi olla että äänihuulet eivät ole täysin kehittyneet vielä ja sillä tavalla haittaavat omalta osaltaan suoritusta. Mutta jos tunteja alkaa ottamaan niin siinä samallahan ne ehtivät kehittymään.
strophe
19.02.2004 23:35:12
Kuinkas paljon ne laulutunnit nyt ylipäätänsä maksavat ja missä niitä voi ottaa Helsingissä. Nyt siis puhutaan henkilöstä, joka aloittaa laulamisen periaatteessa puhtaalta pöydältä. Musiikin kanssa on kokemusta ja pystyn laulamaan periaatteessa nuotilleen pianon kanssa, mutta tekniikkaa ei käytännössä ole.
Volyymi korvaa puuttuvan taidon!
kuha isko
22.02.2004 11:01:19
Kolme hyvää vinkkiä jotka toimii kuin 1000 Volttia:
(en saanut ääniliitettä auki, sori...)

A. Kun ei huuda paatoksella niin hyvä. Laulut kannattaa transponoida itselle sopivaksi bändin kanssa! (Antaa basistin urputtaa vaan. Hänkin saa tilaisuuden kehittyä).

B. Ääntää jokaisen sanan laulussa erikseen eikä venytä niitä vaan lopettaa sen jokaisen sanan kunnolla ennen kuin aloittaa seuraavan.

C. Kannattaa laulaa omalla äidinkielellään ja jättää englanninkieliset laulut anglosakseille. Ihan tosi!
Pikanttia otetta saa laulamalla välillä ruotsiksi tai venäjäksi.
Todennäköisesti sujuu yhtä hyvin kuin englanniksi?
marke-
24.02.2004 13:45:11 (muokattu 24.02.2004 13:46:31)
Voi! Todellakin.

Älä lannistu. Opettelet vaan pitämään äänestäsi.
Jos pidät siitä itse, niin kyllä muutkin pitävät.
Jos haluat korkealle tai huutaa, niin älä tee sitä väkisin.
Avain laulamiseen on oikea ilmanpaine. Jos kurkkuun sattuu tai joudut muuttamaan kasvojesi ilmettä (tai käytäämään kaulalihaksia tms.) saadaksesi aikaan korkeaa tai kovaa ääntä, laulat väärin.(toisin sanoen, pistät liikaa painetta kurkkuun jolloin keho alkaa luontaisesti vastustamaan tätä painetta ja tulee kipu ja paskan kuuloinen ääni.)

Opettele aluksi todella hiljaisella volyymillä laulamaan skaaloja.. älä välitä vaikka ääni särkyy tai menee falsettiin kun vedät korkealle.. annat äänen mennä vapaasti.Aikaanaan opit kontrolloimaan ääntäsi korkealta matalalle kovalla volyymillä oikean hengitystekniikan avulla.

Eli älä vedä väkisin!! Jotkut näillä foorumeilla puhuvat, että paineella saa munaa lauluun. Se on täyttä puppua.(Äänihuulet toimivat parhaiten kun ne ovat joustavat ja rennot! Paine vain tekee ne tönköiksi.) Munan aikaansaamiseksi on muitakin keinoja, kuin vääntää kurkku pilalle.

Ja aluksi opettele laulamaan tavallisesti, rennosti jne. ennen kuin alat opettelemaan mitään örinää tai kiljumista.
marke-
24.02.2004 13:57:24 (muokattu 24.02.2004 13:58:19)
Joo.. vielä kuuntelin ton näytteen..
Perusäänessäsi ei todellakaan ole mitään vikaa.
Mutta lue toi edellinen.
Älä örise vielä (!), kun tavallinen
laulu ei näytä olevan hanskassa. Kuulosti pahasti
juuri siltä, että nyt on vedetty väkisin melkein verisuonet
päästä poikki.
No juu. Päivittäistä reeniä kehiin ja muista että vaikka bändikaverit haluais heti örinää tms. niin älä välitä.
Veikkaan, että viiden vuoden päästä harmittaa jos oot
koko sen ajan örissy ja kurkku on ku hiekkapaperia.
Mutta silti, jos ei vielä ole tullut ilmi, pidä toi asenne kuitenkin
ja örisemäänkin voi oppia todellakin ilman että sattuu!
Bee-äf
25.02.2004 09:05:33 (muokattu 25.02.2004 09:12:01)
Alaleuka rentona, ravistele päätä ja pyörittele kädellä biisin aikana.
Puske ilma ulos suusta vatsalihaksilla.
Äänitä itseksesi omaa laulua ja tsekkaa miltä kuulostaa, uudelleen ja uudelleen. Varsinkin ylä-äänet voi kuulostaa ihan oikealta äänitettynä vaikka omassa päässä resonoiden tuntuisi heikolta ja nuhaiselta - ja päinvastoin kun alkaa huutaan liikaa.
EDIT: ja varmaan tyhmin neuvo, mutta toimii mulla: Olen huomannut, että pystyn paljon paremmin säätelemään äänenväriä kun olen tutustunut ihmisen pään anatomiaan, voin "panna" äänen resonoimaan eri paikoista nielussa ja nenäonkaloissa, joiden muodon ja sijainnin nyt tiedän.
Keppis
27.02.2004 17:37:25
örisemäänkin voi oppia todellakin ilman että sattuu!

Siis örinä ei satu yhtään.
maelstrom
28.02.2004 16:33:59
Minun ongelmani on... ...krhm... persoonallinen lauluääni. Luulin joskus että kyseessä oli äänenmurros mutta nyt kun tätä helvetin räkinää on joutunut kuuntelemaan viisi vuotta sen muuttumatta lainkaan, niin alkaa vituttaa. Menis kuulemma jotenkin nuotilleen mutta harakalla ei oo ääntä.

Olen miettinyt, että pitääkö jättää laulaminen ihan itsensäkin vuoksi. En usko että löytyy paljoakaan yleisöä joka jaksaisi kurnutustani kuunnella. Onko tämänkaltaiselle marginaalitapaukselle tilausta?
On ässäarpa syntyä Suomeen.
Keppis
28.02.2004 19:09:28
Minun ongelmani on... ...krhm... persoonallinen lauluääni. Luulin joskus että kyseessä oli äänenmurros mutta nyt kun tätä helvetin räkinää on joutunut kuuntelemaan viisi vuotta sen muuttumatta lainkaan, niin alkaa vituttaa. Menis kuulemma jotenkin nuotilleen mutta harakalla ei oo ääntä.

Olen miettinyt, että pitääkö jättää laulaminen ihan itsensäkin vuoksi. En usko että löytyy paljoakaan yleisöä joka jaksaisi kurnutustani kuunnella. Onko tämänkaltaiselle marginaalitapaukselle tilausta?

Mun mielestä jos vaan osaa laulaa. niin luulis että millä vaan äänellä saa omalla tavallaan hyvän kuulosta laulua. Ainakin musiikkiinkin tulee omaperäisyyttä.
"Terve poika!" -aksunded
Bee-äf
28.02.2004 19:51:43

Jos äänihuulissa ei ole selkeää vauriota, niin turha syyttää "rumaa ääntä".
Jos se kuulostaa sinusta oudolta, se johtuu ainoastaan siitä, että et osaa vielä käyttää ääntäsi haluamallasi tavalla. Kyllä laulu vaatii yhtä paljon treenaamista kuin instrumentitkin. Ei riitä että antaa tulla suurinpiirtein nuotilleen ja lujaa - fraseeraus on oma taiteenlajinsa, ja vitun paljon vaikeampaa kuin tiluttaminen.
Sahanpurija
06.04.2004 20:56:08

Kuuntelepa Rushia. Geddy Leen rääkynää ei luulisi pystyvän kuuntelemaan, mutta aika moni ihminen taitaa pitää siitä - minä mukaanlukien. Kehitä siitä äänestä tavaramerkki :)
Keep your Eyes Wide Open, Moonchild. We're going to Level Five to see One More Red Nightmare. But first you must eat your Cat Food.
Bee-äf
08.04.2004 10:28:12
Kuuntelepa Rushia. Geddy Leen rääkynää ei luulisi pystyvän kuuntelemaan, mutta aika moni ihminen taitaa pitää siitä - minä mukaanlukien. Kehitä siitä äänestä tavaramerkki :)

Bändisoundi vaikuttaa. Moni kimittäjä ei menisi läpi edes kännikaraokessa ilman säestystä, mutta sopivan äänivallin päällä ääni alkaa ihmeesti toimia...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)