Aihe: Apple, Mac OS ja iMuusikot
1 2 3 4 537 38 39 40 41122 123 124 125 126
south_of_heaven
05.12.2008 00:42:21
Vaikkakin MacBookiini olen hyvin tyytyväinen, on käytössä aina välillä pari ongelmaa ilmennyt. Ei ihan niin vakaa kuin ajattelin, mutta helvetin vakaa kuitenkin. Esimerkiksi ensimmäinen päivitysten asennus kusi siihen paikkaan, ja piti käynnistää uudelleen. Mutta ei mitään kummempia. XP:tä MacBookilla käyttäessä ollut enemmän nihkeilyä, mutta siihen syy nyt on itsestään selvä.
Guitars are like assholes; Everybody has one.
Marttila
05.12.2008 12:20:33 (muokattu 05.12.2008 12:21:19)
Kysytääs ny semmonen vielä, että onko porukka äänitelly macbookeillaan?
Tuo 5400rpm kovo vähän epäilyttää..
Maceista koittanu tässä ny vähä lueskella tietoa ja kaiken tämän ylistyksen keskellä herää kysymys - mikä näissä on vikana?

Eli mikä teitä on harmittanut macissa?

Hankin ensimmäisen macbookkini (ja ensimmäisen Mac OS koneeni ylipäätään) vasta tällä viikolla ja totuttelen vielä uuteen ympäristöön, joten vikoja on vielä tässä vaiheessa paha nostaa esiin kun ei ole vielä ehtinyt äänityshommia kokeilla. Sen verran voin kokemuksesta sanoa, että jos tuo kiintolevyn nopeus arveluttaa, on se erittäin helppo vaihtaa nopeampaan. Itse vaihdoin omaan valkoiseen MBheni 320 Gb 7200 rpm Western Digitalin (http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=26868 ), ja hommaan meni n. puoli tuntia (työskentelin todella varovaisesti ja vaihdoin samalla enemmän muistia). Uuden alumiinisen kanssa kiintolevyn vaihtamisen pitäisi olla vielä helpompaa. Valmistajan mukaan ei kuluta juurikaan enempää virtaa kuin hitaampikaan, enkä ainakaan itse huomannut metelin lisääntyneen. Itse äänitysten tallennusta varten ajattelin kyllä hankkia ulkoisen Firewire-aseman, mutta softainstrumentit ajattelin puolestaan pyörittää tuolta sisäiseltä.
Hannu H.
06.12.2008 00:14:15 (muokattu 06.12.2008 00:15:30)

Nyt sitten vaan armoton vartoominen päälle.
http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=32008

Tuommosen pistin tulemaan sitten. Saas kattoa millon tulee sitten. :)

Sen verran voin kokemuksesta sanoa, että jos tuo kiintolevyn nopeus arveluttaa, on se erittäin helppo vaihtaa nopeampaan. Itse vaihdoin omaan valkoiseen MBheni 320 Gb 7200 rpm Western Digitalin (http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=26868 ), ja hommaan meni n. puoli tuntia

Joo tuota itsekin mietin että pitää jossain vaiheessa ottaa operaatioksi kunhan budjetti antaa myöten. Testaa nyt ens alkuun että josko onnistuisi äänittely ihan näinkin. Ei kuitenkaan pääasialliseksi äänitysvehkeeksi tule vaan lähinnä semmosten pienten ja pikaisten operaatioiden vehje kun ei jaksa pöytäkonetta raahata mukana.
Päiväduuni on vain harrastus jolla kustannetaan se oikea työ.
south_of_heaven
08.12.2008 13:37:47 (muokattu 08.12.2008 13:39:43)
Nyt sitten vaan armoton vartoominen päälle.
http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=32008

Tuommosen pistin tulemaan sitten. Saas kattoa millon tulee sitten. :)

Toivotaan, että niitä vielä tulee, mutta valitettavasti siitä ei ole enää varmuutta, koska kyseisten koneiden valmistus on lopetettu. Viimeksi kun tämän omani hankin pari viikkoa sitten, niitä tuli jostain maagisesti yli 25 kpl erä, mutta sekin on näköjään mennyt. Ehkä ne tuo pari tuolta Oulusta Helsingin varastoon. Tänään näköjään tuli kaksi, eli pelottavasti tuntuu virta tyrehtyvän.
Hannu H.
08.12.2008 18:03:27

Toivotaan, että niitä vielä tulee, mutta valitettavasti siitä ei ole enää varmuutta, koska kyseisten koneiden valmistus on lopetettu. Viimeksi kun tämän omani hankin pari viikkoa sitten, niitä tuli jostain maagisesti yli 25 kpl erä, mutta sekin on näköjään mennyt. Ehkä ne tuo pari tuolta Oulusta Helsingin varastoon. Tänään näköjään tuli kaksi, eli pelottavasti tuntuu virta tyrehtyvän.

Mulla o varauksessa jo omani. Oli sillon vielä plussan puolella tuo saldo ku tilasin. Verkkokaupasta saamani sähköposti antoi ymmärtää että tuo oli viimeinen erä mitä heille tulee, mutta mene ja tiiä näistä aina sitten..
south_of_heaven
08.12.2008 21:40:32
Mulla o varauksessa jo omani. Oli sillon vielä plussan puolella tuo saldo ku tilasin. Verkkokaupasta saamani sähköposti antoi ymmärtää että tuo oli viimeinen erä mitä heille tulee, mutta mene ja tiiä näistä aina sitten..

Jos sieltä ei ole saapumisilmoitusta tullut erikseen, näyttää valitettavasti vähän huonolta... Mutta toivotaan nyt parasta. Huomattavasti parempi ostos ainakin musakäyttöön hardwareltaan kuin se uusi versio!
Peku911
08.12.2008 22:09:37
Ei voi pelata Pro pilkkiä.

Eikö toimi dosissa?
kojones
09.12.2008 01:30:34
Eikö toimi dosissa?

En tiiä enkä jaksa säätääkään. Vaihtoehto ois laittaa tähän XP rinnalle, mutta en oo ainakaan vielä jaksanu.

Vähän asian vierestä, oon tässä miksaillut kaverin bändin demoa. Macbook 2,4GHz /2Gb muistia, Reaper, 36 raitaa, jokaisessa pari plugaria. Alkaa vähän jo pykimään, mutta kyllä tällä silti tekee. CPU on pyörinyt jossain parin-kolmen prosentin tienoilla, eli ulkoinen kovo ja täydet muistit vaan tilaukseen.
Marttila
09.12.2008 11:00:58 (muokattu 09.12.2008 11:01:11)
En tiiä enkä jaksa säätääkään. Vaihtoehto ois laittaa tähän XP rinnalle, mutta en oo ainakaan vielä jaksanu.

VirtualBox (http://www.virtualbox.org/ ) vaikuttaisi aika käytännölliseltä (ja ilmaiselta) ratkaisulta tuollaisissa tapauksissa joissa haluaa pyörittää jotain tietyä Windows-softaa OSX:ssä ilman, että tarvitsee buutata konetta joka kerta. Tämäkin kyllä taitaa mennä säätämisen puolelle. :)
Ziggy Bubba
10.12.2008 21:39:01 (muokattu 10.12.2008 21:39:25)

Noni, nyt tuli Logic Studio kotiovelle - alle vuorokausi tilauksen jälkeen (!). Hinnasta lähti noin 50 euroa pois opiskelija-alena... On muuten älyttömän kokoinen tuo paketti, painoa melkein 6 kiloa. Täytyypä hakea huomenna se maksimi 4 gigaa rammia verkkokaupasta ennenkuin tuon asentaa. Saas kattoa kuin helposti tuon ottaa haltuun Garagebandin jälkeen.
Uutta musaa mun Crookmachine -projektilta
Hannu H.
11.12.2008 01:30:09

No ny voi huokasta jo helpotukselta. Tuli verkkokaupalta varmistus että konetta on tulossa jahka softat saapuu. Wupii! :)
Fonisoul_
11.12.2008 10:55:16
Noni, nyt tuli Logic Studio kotiovelle - alle vuorokausi tilauksen jälkeen (!). Hinnasta lähti noin 50 euroa pois opiskelija-alena... On muuten älyttömän kokoinen tuo paketti, painoa melkein 6 kiloa. Täytyypä hakea huomenna se maksimi 4 gigaa rammia verkkokaupasta ennenkuin tuon asentaa. Saas kattoa kuin helposti tuon ottaa haltuun Garagebandin jälkeen.

Jos Garageband on ainoa tausta, niin varaudu siihen että saattaa pari kyyneltä valua poskille ennen kuin ohjelma on täysin hallussa. Logic on, edelleen, jos ei epälooginen ohjelma, niin ainakin niin täynnä ominaisuuksia että ähky meinaa alussa iskeä.

Ainakin mun mielestä.
kimurantti1
11.12.2008 13:02:16 (muokattu 11.12.2008 13:04:08)
En ihan koko ketjua jaksanut selata läpi, mutta nyt kun vanha rohjo PC on zippaamis-pisteessä, niin ajattelin hommata mäkin, kun sitä on jo vähän aikaa tullut mietittyä. Nyt mietin vielä vanhan valkoisen ja uuden alumiinisen MacBookin välillä, että kumpi mun tarpeisiini olisi parempi. Perusjuttujen lisäksi käyttäisin sitä amatööriäänittelyyn ja leffojen katseluun. Vanha valkoinen olisi muutaman satasen halvempi muisti laajennettuna 2GB:n. Siinä olisi myös firewire, toisin kuin uudessa MacBookissa. Mites esimerkiksi noiden näytöt? Leffojen katseluun mietin jossain vaiheessa ostavani erillisen isomman näytön, mutta samalla kertaa ei talous anna periksi.

Tämän enempää en näistä tiedä, joten onko jotain, mikä puoltaisi nimenomaan uuden tai vanhan valkoisen MacBookin hankintaa minun käyttötarkoituksiini? Tällä hetkellä vaaka on kallellaan vanhaan valkoiseen malliin.
Käykää kuuntelemassa Piecemakerin uutta EP:tä: http://www.piecemakerband.com
south_of_heaven
11.12.2008 13:15:03
En ihan koko ketjua jaksanut selata läpi, mutta nyt kun vanha rohjo PC on zippaamis-pisteessä, niin ajattelin hommata mäkin, kun sitä on jo vähän aikaa tullut mietittyä. Nyt mietin vielä vanhan valkoisen ja uuden alumiinisen MacBookin välillä, että kumpi mun tarpeisiini olisi parempi. Perusjuttujen lisäksi käyttäisin sitä amatööriäänittelyyn ja leffojen katseluun. Vanha valkoinen olisi muutaman satasen halvempi muisti laajennettuna 2GB:n. Siinä olisi myös firewire, toisin kuin uudessa MacBookissa. Mites esimerkiksi noiden näytöt? Leffojen katseluun mietin jossain vaiheessa ostavani erillisen isomman näytön, mutta samalla kertaa ei talous anna periksi.

Tämän enempää en näistä tiedä, joten onko jotain, mikä puoltaisi nimenomaan uuden tai vanhan valkoisen MacBookin hankintaa minun käyttötarkoituksiini? Tällä hetkellä vaaka on kallellaan vanhaan valkoiseen malliin.

En ole ohjelmistoihin perehtynyt, mutta kaupassa kokeillessani siinä uudessa ei ollut mitään erityisen hienoa tähän early-2008 MacBookiin verrattuna. Mielestäni sen ulkonäkökin alkaa mennä enemmän PCiden suuntaan. Tämä näyttää Macilta. :)
Värinä
11.12.2008 15:06:48
En tiedä onko noiden uusien valkoisten ja uusien alumiinisten näytöt erilaiset, mutta kun vertasin vanhan MacBookin ja uuden (alu)MacBookin näyttöjä niin ero oli huomattava alumiinisen eduksi. Todella kirkkaat värit. Uudet on myöskin selvästi kevyempiä.

Kyllä mun mielestä jos ajattelee USB-äänikortilla pärjäävänsä kannatta tollanen alumiininen ostaa. Onhan niissä myös muisti hieman uudempaa ja nopeempaa mallia. Ja alumiinikuori on kyllä aika käheen näkönen.
Someone once said that life's like a cow, but I don't know how...
LaXu
11.12.2008 19:24:26
En tiedä onko noiden uusien valkoisten ja uusien alumiinisten näytöt erilaiset, mutta kun vertasin vanhan MacBookin ja uuden (alu)MacBookin näyttöjä niin ero oli huomattava alumiinisen eduksi. Todella kirkkaat värit. Uudet on myöskin selvästi kevyempiä.

Hyvin lähellä ne näytöt ovat, käytännössä kummassakin aika kökkö paneeli. Kirkkaampi se uuden Macbookin näyttö taitaa olla ja mustat reunat sekä glossy pinnoite vaikuttavat myöskin siihen, miten värit nähdään. Edelleenkään eivät kuitenkaan Macbookien näytöt näytä kaikkia värisävyjä ja katselukulmat ovat onnettomat.

Uuden Macbookin hyödyiksi vanhaan verrattuna jääkin siis lähinnä parempi trackpad ja näytönohjain sekä tuo alumiinirunko. On se harmi ettei Apple tee 13" Macbook Pro:ta...
kimurantti1
11.12.2008 20:18:18
Mites noi näytöt sitten, voiko niillä katsella leffoja? Siis että jos vaihdan asentoani tuolissa, niin värit ei muutu ihmeellisiksi?
Käykää kuuntelemassa Piecemakerin uutta EP:tä: http://www.piecemakerband.com
LaXu
11.12.2008 20:38:21
Mites noi näytöt sitten, voiko niillä katsella leffoja? Siis että jos vaihdan asentoani tuolissa, niin värit ei muutu ihmeellisiksi?

Näin juuri käy. Macbook Prossa ja Airissa on parempi näyttö, joissa tuota ei niinkään tapahdu. Eli Macbookissa värisävyt saattaa heittää kun vaihtaa asentoa, varsinkin pystysuuntaiset katselukulmat on noissa aika kehnot.
Ziggy Bubba
11.12.2008 21:04:05

Jos Garageband on ainoa tausta, niin varaudu siihen että saattaa pari kyyneltä valua poskille ennen kuin ohjelma on täysin hallussa. Logic on, edelleen, jos ei epälooginen ohjelma, niin ainakin niin täynnä ominaisuuksia että ähky meinaa alussa iskeä.

Aiempaa kokemusta löytyy kyllä PC-puolelta mm. Acid Prosta, eli en ihan keltanokka ole :) Logicin mukana tullut 1300-sivuinen ohjekirja kyllä herättää pelonsekaista kunnioitusta :P

Nyt on asennettu 4gb rammia koneeseen ja johan pyörii masiina komeasti. Aika pitkään muuten asentelee tuo Logic, semmoset 2,5 tuntia näyttäis menevän. Noh, onhan tuossa tavaraakin ihan pirusti...
Uutta musaa mun Crookmachine -projektilta
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)