Aihe: Säädöt vai nauhat?
1 2
skebajaba
16.02.2004 17:04:14
Ihmetyttää hieman, ovatko tekijöiden taidot muka euron myötä niin paljon heikentyneet, että nykyään pitää 70 euroa pyytää ja ennen pystyttiin tekemään 250 markalla?

Materiaalikuluilla kun ei voi selittää.

jaa...en siitä tiedä, missä noin halvalla on saannu mitään?
-My Ass, your face, what's the difference??!!- hieno lause paidasta.
Gypsy
16.02.2004 17:17:32 (muokattu 16.02.2004 18:23:46)
ARGHHHH.....

Taas alkoi ahdistaa....
JAA no ala yrittäjänä voin sanoa että kyllä siihen kuluu noin 3tuntia. Katsoskun kitara pitää purkaa ja kasata,säätää ja virittää. hintaa kuuluu yleensä ns. perushuolto ja kielet. Sekä hommaan kuluu yllättävän paljon tarvikkeita.

No katsoskun olen ite hionu niin, että en oo sen kummemmin pistäny kitaraa palasiin. No, aikaahan siinä menee kun tasotat nauhat, muotoilet uudestaan ja muuta skeidaa. Voi olla, että joku ammattilainen sais paskaset naurut kun seurais vierestä mun nauhojen hiontaa, mutta sen mitä oon hionu, niin särinät on loppunu ja kielten tekemät urat lähteny vittuun. Joten homma on kuitenkin onnistunu. 7 kymppii, olen mummu, ei oo eurot vielä täysin hallussa, eli sanotaan se nyt, se on NELISENSATAA markkaa.

Se on PALJON !!!

Mä meen mielluummin ja ostan kaks pulloo viskiä. Ja jää vielä muutama hilu taskuunkin.

kun siihen todella menee 3 tuntia niin 70 on kyllä halpa (tosin halvemmallakin nauhat saa hiotettua kun tietää minne kitaransa vie). Kun helsingin vahvistin korjaajat ottavat 50e, tietokonekorjaajat 70e, puusepät 50e, edellä mainitut hinnat omista kokemukseistani, niin kyllä kitarakorjaajien pitäisi vähintään sama ottaa, eli 150e hionnasta.-)

Ja olen kyllä tietonen siitä, että kun esim. telkkariin on vaihdettu korjaajalla virtakytkintä, niin hinnaks on tullu vitun monta kymppiä. euroissa.

Olen spurgu, joten kuukauden tulot on suurinpiirtein kolmisensataa euroo jos nyt yhtään muisti pelaa, siitä ruuat, röökit... kaikki.

Voi olla, että 70 euroo on hyvä hinta, mutta ei mulle, jos vaan onnistun itekkin duunaan. En mä sitä sano, että hinnat pitäis pudottaa, noilla hinnoilla mä vaan duunaan ite omat skittani.

Sitten vielä hintavertailua:

Jasesoi: nauhojen vaihto 210-280 euroa

Amfisound: Otenauhojen vaihto
hintaan vaikuttaa soitintyyppi , sis.trimmaus 130-200 €

Kovat on hintaerot.

Samaten olen säätäny nykyään vahvistinten biasit ite, koska en viitti lähettää joka kerta vahvistinta korjaajalle, ja maksaa siitä vielä monta kymppiä.
Painakaa vaan sitä miinusta
Dr. Muff
16.02.2004 17:30:56 (muokattu 16.02.2004 17:35:09)
Ihmetyttää hieman, ovatko tekijöiden taidot muka euron myötä niin paljon heikentyneet, että nykyään pitää 70 euroa pyytää ja ennen pystyttiin tekemään 250 markalla?

Mää muistan kun 50markalla sai pussillisen kaljaa ja mopoon bensaa. Mitä vittua on tapahtunut? Siksari maksaa nykyaan ton verran ja mopoa joutuu työntämään..

70e kolmen tunnin työstä, ei se ole paljon. Työvoimakulut on 1,6-1,7xtyöntekijän palkka. Jos tosta jää käteen 40euroa niin onko se paljon kolmen tunnin työstä on pitänyt ostaa meisseliä jos jonkinlaista ja on pitänyt hankkia vähän know-how:ta, jne?
"How 'bout no sex-we'll just be friends" - Hey no thanks Pal, I'll just stick to lesbians -- Mutta osta vahvari! Tai kitara!
Gypsy
16.02.2004 17:51:35 (muokattu 16.02.2004 18:47:12)
Ja sitten vielä yks juttu. Oon lukenu yksityisistä TV huolloista, että hintaan vaikuttaa se, että kokoajan ei välttämättä oo korjattavaa. Eli korjaajasetä istuu ryystämässä kahvia toimettomana, ja sitten kun joku tuo telkkarin missä just esim pitää vaihtaa virtakytkin, niin laskutetaan siitä virtakytkimestä hirvee hinta, että saadaan kuitattua se kahvihetkikin millon ei tullu leipää pöytään korjaustöistä. Jollain pitää elää.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kerran kaveri oli kanssa joutunu viemään tv huoltoon telkkarinsa, ja oli maksanu monta sataa huolto (markka-aikoina). Joku osa oli pitäny vaihtaa, mutta kun en telkkareista mitään tiedä niin en muista mikä osa oli. No, se tyyppi sano sitten ammattikoulussa opettajalleen, että mitäs tulis maksaan kun on telkkarista menny se ja se osa. No, vastaus oli, että osa maksaa parikymppiä ja tuot telkkaris tänne niin vaihdan sen. Osa oli kuitenkin TV huollossa jo vaihdettu. Kalliiks tuli.

Riistoo

Ja mä nyt vielä pistän tähänkin, jos ei tuolta käyny selväks mun ajatus, että ei niitä ilmaseks ruveta duunaan. Työ maksaa, kaikki maksaa. Se on mulle kova hinta, helvetin kova, 70 nauhojen hionta, mutta ymmärrän täysin senkin, että ei paljon halvemmalla kukaan viitti ruveta niitä hioon. Ohan siinä duunia. Mä en halua maksaa sitä hintaa, korjaaja ei halua halvemmalla tehä isoo hommaa. Eli paljoo ei vaihtoehtoja jää.
HeavyMachinery
17.02.2004 18:17:07 (muokattu 17.02.2004 18:18:34)

Mutta kun myös ennen tila vuokrat olivat halvempia, ei ollut arvonlisä veroa, työ eläke kulut olivat pienempiä.

Olihan bensakin ennen paljon halvempaa.

Itse kyseisen alan yrittäjänä olen aivan korviani myöten tuskastunut edellä mainitun kaltaisiin asiakkaisiin. Kitaran korjaus ei ole mitään helppoa hommaa jos olisi ei kuukaan niitä korjauttasi. Nauhojen hionta on yksi perustöistä joita teemme, mutta kyse ei ole pelkästä hionnasta siihen kuuluu kaikkea muuta hommaa oheen joita asiakas ei yleensä tiedä. Kitara kuuluu purkaa ja kasata, säätää intonaatiot ja tarkastaa/tehdä uusi satula ja hinta sisältää aina uudet kielet mutta ne hän on ilmaisia vai eikö ? Kyllä materiaali kuluja on, hiomapaperit on ilmaisia senkun käy kaupasta ja kiilloitus tahnakin tulee hanasta eihän sitäkään tarvitse ostaa. Nauha ja satula viilojakin lähetetään ameriikasta joka pojalle päivittäen. Masentaa se kuin kukaan ei ole valmis maksamaan työstä. MIETTIKÄÄ NYT IHMISET YRITTÄVÄT ELÄTTÄÄ ITSENSÄ ja perheensä sillä. Soitinrakennus on kutsumus ammatti ei sillä rikastuta.
First there was H.C.Bitch after that was only HeavyMachinery
Gypsy
17.02.2004 18:26:43 (muokattu 17.02.2004 18:32:49)
Nauhojen hionta on yksi perustöistä joita teemme, mutta kyse ei ole pelkästä hionnasta siihen kuuluu kaikkea muuta hommaa oheen joita asiakas ei yleensä tiedä. Kitara kuuluu purkaa ja kasata, säätää intonaatiot ja tarkastaa/tehdä uusi satula ja hinta sisältää aina uudet kielet mutta ne hän on ilmaisia vai eikö ?

Haluan kysyä tosta satulasta. Eli jos nauhojen hionta kitaraan missä satulaan ei tarvi koskeekkaan, maksaa 70, niin onko sekin muka 70 kymppiä sitten jos tuodaan kitara missä pitää hioo nauhat PLUS tehä uus satula? Sama hinta?

yläsatulan valmistus 35-40 euroa + materiaalit. Teettekö ton muka sitten ilmaseks, jos nauhojen hionnan yhteydessä huomataan, että satula menee vaihtoon?
hexxxe
17.02.2004 18:27:16
Yhdyn ylläolevaan, en kuitenkaan kirjaimellisesti. Tavallaan harrastelijana voi sanoa, että nauharemppa ei ole kuitenkaan niin pikkujuttu, miltä se vaikuttaa. Olen omasta kitarastani hionut nauhat jotain pari kertaa, niin kyllä siihen joka kerta saa varata ihan koko illan aikaa tai kaksikin.
Mitä tulee tarvikkeisiin ja muuhun sälään, niin ei ne hiomapaperit kyllä ilmaisia ole, nauhaviiloista nyt puhumattakaan...160€ hyvä vehje 60€ maksavalla viilalla viilaat parit nauhat. Ei se ole ilmaista ei.
Mutta kyllä hyvästä työstä kannattaa maksaa sen verran, ettei itse ryssi nauhojaan ja työkaluja pilalle. En minäkään niitä remppoja ole neuvoa kysymättä tehnyt, mutta olen kyllä tyytyväinen siihen, mitä olen aikaiseksi saanut.

Tällä hyvä,
Jatkakaa.
HeavyMachinery
17.02.2004 18:32:55

Haluan kysyä tosta satulasta. Eli jos nauhojen hionta kitaraan missä satulaan ei tarvi koskeekkaan, maksaa 70, niin onko sekin muka 70 kymppiä sitten jos tuodaan kitara missä pitää hioo nauhat PLUS tehä uus satula? Sama hinta?

Kyllä yleensä ! En ole koskaan tavannut tapausta jossa satulalle ei olisi tarvinnut tehdä mittän. Katsos kun nauhoja hiotaan ne madaltuu = satulan on myös madalluttava. Näin toimin itse jos satula tehdään kokonaan uusiksi lisätään hintaan noin 10€ jonka se satula aihio maksaa. toiminta peri aatteita on yhtämonta kuin tekijäänsä.

Ihan vihjeeksi kaikille jotka korjauttaa kitaroitaan, kannattaa teetättää mahdollisimma monipuolinen remontti samalla koska se vähentää juuri näiden extra hommien määrää kun esim. se kitara tarvii trimmata vain kerran.
First there was H.C.Bitch after that was only HeavyMachinery
littlemick
17.02.2004 18:59:00
Itse olen veljen kanssa hionut nauhat, koska mulle tommonen 70 euroo on turhan suuri investointi jostain minkä pystyy itsekin tekemään. Tietenkään jälki ei ole yhtä ammattimaista kun rutinoituneella konkarilla, ja jos ei ole tollaset käsityöjutut hanskassa kannatta kitara ehdottomasti viedä ammattilaiselle pienemmistäkin jutuista.

Tiedän tapauksia missä on tullut isookin tuhoo kaularaudalle,kaulalle tai menny nauhat pilalle kun on tehty hommia mistä ei ole alkeellisiakaan tietotaitoja handussa.

Jos mulla joskus on duuni tai muuten rahaa niin ehdottomasti vien kaikki soittimet ammattilaiselle täysremonttiin, on niillä paljon parempi soittaakkin kun on viimeisenpäälle trimmissä, ja muutenkin arvostan perinteitä kunnioittavaa käsityöläisyyttä korkealle, kyllä jätkät on liksansa ansainneet
scottie
18.02.2004 12:41:15
Huomasin just että painettaessa nauhalta 14 kielet melkein koskevat nauhaa 15. Missään muualla otelaudalla ne eivät ole niin lähekkäin. 10 fretillä sama juttu, vähän lievemmin vain.
Gas, grass or ass, no one rides for free!
Fortune
20.02.2004 10:55:30
Hyvää infoa, kiitos rakentajille.

Tiedän kyllä yritystoiminnan vaikeuden, kun perheessä on yrittäjä ollut 80-luvun alusta asti, mutta tuo työtuntien määrä vain yllätti.

Mutta uskon viisaampia, oma närkästykseni nauhahionnan hinnasta perustui väärään tietoon homman vaativuudesta ja kestosta.

Ja kyllä se 70 euron hionta oli viimeisen päälle tehtykin, enempää en kuitenkaan lähtisi maksamaan, koskapa työn laatu ei siitä varmaan paranisi. Ja kuitilla tehtiin sekin hionta, ja oli vielä vähän rankemmin kulunut tapaus.

Kyllä minä teidän työstänne maksan kiltisti, vaikka kitisenkin. Kitiseminen on asiakkaan perusoikeus, pääasia että lasku maksetaan, eikö? :)
"Look behind you, a three-necked guitar!"
Melooni
11.07.2007 23:19:58
paljos mahtais maksaa jos tallapala on halki, tallapala oli muovia ja kielet nähtävästi halkassut E ja A kielen kohalta
Jouni74
12.07.2007 00:07:03
Kaikkia kirjoituksia ei jaksanut lukea... mutta rakensin viime talvena itse skeban (paikallisen -lahjakkaan- skitta-rakentajan opastuksella) ja tuo nauha-vaihe on muuten melkoisen työläs! jos jonkinnäköistä viilaa ja paperia piti hinkata pitkän aikaa, että hyvää jälkeä tuli.
Palkkansa nuo tekijät noista hinkkaamisista saa/leipää pöytään (ja maksaa verot yms...)ja kaiken kukkuraksi tyytyväisen kitaransoittajan toimivalla välineellä (ja yleensä töissä on takuu).
Ja nauhojen vaihdosta sen verran että jossain vanhoissa peleissä nauhat on liimattu, joten voi lähteä isokin pala otelautaa mukaan kun repäisee irti...
Itse käytän ko. opettajaa aina kitarani kunnostukseen ja maksaahan tuo aina muutaman kympin (pienemmät remontit) mutta verrataan nyt vaikka (baareissa liikkuvien kesken) perus baari-iltaan... 40,-... melkeinhän sillä sisään pääsee ja parit huurteiset nauttii..
Eipä siitä sen enempää.. Aurinkoa palstalaiset :-)
Pehvanssi
12.07.2007 09:24:23 (muokattu 12.07.2007 09:24:48)
Noin niinku alkuperäseen aiheeseen voisin ehdottaa, että jospa siellä on pari nauhaa vaan noussut ylöspäin? Enemmän se kuulostas siltä.
Simo78
12.07.2007 10:37:17
paljos mahtais maksaa jos tallapala on halki, tallapala oli muovia ja kielet nähtävästi halkassut E ja A kielen kohalta

En osaa tarkkaa sanoa, mutta ei kai tosta montaa euroa tarvitse köyhtyä. Tuolta löytyy jotain hintoja(tekstihaulla löytyy nopeammin)
http://www.ukinmusiikki.fi/soitintarvikkeet4.php

Noin niinku alkuperäseen aiheeseen voisin ehdottaa, että jospa siellä on pari nauhaa vaan noussut ylöspäin? Enemmän se kuulostas siltä.

Varmaan turha vastailla tuohon alkuperäiseen viestiin. Viesti kirjoitettu 14.2.2004
--> joten vois olettaa, että homma on jo hoidossa...
bfoc
12.07.2007 12:10:17 (muokattu 12.07.2007 12:11:24)
Itse kyseisen alan yrittäjänä olen aivan korviani myöten tuskastunut edellä mainitun kaltaisiin asiakkaisiin. Kitaran korjaus ei ole mitään helppoa hommaa jos olisi ei kuukaan niitä korjauttasi. Nauhojen hionta on yksi perustöistä joita teemme, mutta kyse ei ole pelkästä hionnasta siihen kuuluu kaikkea muuta hommaa oheen joita asiakas ei yleensä tiedä. Kitara kuuluu purkaa ja kasata, säätää intonaatiot ja tarkastaa/tehdä uusi satula ja hinta sisältää aina uudet kielet mutta ne hän on ilmaisia vai eikö ? Kyllä materiaali kuluja on, hiomapaperit on ilmaisia senkun käy kaupasta ja kiilloitus tahnakin tulee hanasta eihän sitäkään tarvitse ostaa. Nauha ja satula viilojakin lähetetään ameriikasta joka pojalle päivittäen. Masentaa se kuin kukaan ei ole valmis maksamaan työstä. MIETTIKÄÄ NYT IHMISET YRITTÄVÄT ELÄTTÄÄ ITSENSÄ ja perheensä sillä. Soitinrakennus on kutsumus ammatti ei sillä rikastuta.

Juuri tuosta syystä raahaan kitaran aina firmaan jos sille tarvitsee jotain isompaa tehdä. Kieliä ja potikoita voi vaihdella kotonakin mutta aika ja halu ei riitä minkään varsinaisen rempan toteutukseen kotioloissa. Firmassa tulee kaikki muutkin asiat humioitua eikä vaan siirrettyä ongelmaa toisaalle korjaamalla yksi kohta.

Vähän sama juttu auton kanssa et mielummin ajelen sillä ja maksan että joku työpäivän aikana sen remontoi kun kykin sen alla tuolla pihalla iltaisin...

Markkinahintaahan voi tietysti kitararempoissakin tsekkailla mutta kyllä normaali kilpailu karsii hintakusettajat pois. Toki hintaan vaikuttaa myös firman koko ja nimi ja sijanti mutta ne on lähinnä sellaisia elämä on asioita.

Ja tinkiminen on ihan turhaa näissä IMO. Kuka sitä omaa aikaansa alennusmyynnillä möisi. Jos pomo tulisi vihjailemaan että lasketaan palkkaa niin voipi olla ettei onnistuisi... Tavarasta voi sit tinkailla erikseen kaupassa.
Jazz is not dead, it just smells funny. Frank Zappa Niijjuu. Synat ja multiefektit on perkeleen keksintöjä.
Manicci
13.07.2007 13:56:57 (muokattu 13.07.2007 13:58:33)
Itselläni maksoi stratoon nauhojen hionta, luusatula, säädöt, kielet ja putsaus Nevalaisella 85 euroa.

Kova hinta opiskelijalle, mutta tuon jälkeen kitaraa pystyi soittamaan. Ennen oikein ei.

E: Ja siis vielä tarkentaen, kitara oli kuin eri soitin, soitettavuudeltaan.
How blue can you get?
oiva tumpeloinen
13.07.2007 14:07:31
Itselläni maksoi stratoon nauhojen hionta, luusatula, säädöt, kielet ja putsaus Nevalaisella 85 euroa.

Kova hinta opiskelijalle, mutta tuon jälkeen kitaraa pystyi soittamaan. Ennen oikein ei.

E: Ja siis vielä tarkentaen, kitara oli kuin eri soitin, soitettavuudeltaan.

Eikö sulla ollut tieto, jostain puolet halvemmasta nauhahiontapaikasta? Mä taisin sitä aiemminkin kysellä, kun ihmettelin sitä 40 euron hintaa sille. Vai muistanko täysin väärin?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)