Aihe: Ei ääntä kitarasta
1
opaa
09.12.2008 23:28:30 (muokattu 09.12.2008 23:29:11)
Pika-avautuminen: Tein helpohkon kolvauksen, treble bleedin, vajaa viikko takaperin kitaraan. Toimi kivasti, kunnes tänään ekan kerran omalla vahvistimella soittaessa heräsi vahva epäilys, että kitaran ulostulo on pienempi kuin ennen (säröpedaalien leveleitä joutu pienentää balanssin saamiseksi, ja Hiwattia sai ruuvata kovemmalle kuin ennen). Ajattelin, että johtuu varmaan treble bleedistä, joten äsken kolvasin sen pois, ja nyt kitara on mykkä. Hurina kyllä kuuluu kun kieliin ei koske ja sen saa potikalla vielä vaimennettuakin, mutta.. Mitä prkl.. Muihin juotoksiin en ole koskenut, joten kitaran pitäisi olla siinä kunnossa kuin mitä se oli ennen mun kolvilla sohimista.

Oon ihan noviisi, mutta mun arvaus on, että oon kolvilla vahingossa kuumentanut potikkaa ja se on eka hiljentynyt ja nyt sitten vielä hajonnut lopullisesti. Voiko näin käydä, vai missä voisi olla vika?

Taidanpa maksaa mykistäviä summia korjaajalle, joka vartissa korjaa mun kitaran kuntoon..
kojones
09.12.2008 23:32:15
Oon ihan noviisi, mutta mun arvaus on, että oon kolvilla vahingossa kuumentanut potikkaa ja se on eka hiljentynyt ja nyt sitten vielä hajonnut lopullisesti. Voiko näin käydä, vai missä voisi olla vika?

Noin voi käydä varsinkin huonompilaatusten potikoiden kanssa hyvinkin helposti. Toinen vaihtoehto on sitten huono juotos.

Tuosta vaan uutta, jos juotokset on kunnossa. http://www.uraltone.com/kauppa/product_info.php?products_id=607 tai humbuckereille http://www.uraltone.com/kauppa/product_info.php?products_id=609
kojones
09.12.2008 23:59:19
Sepä se, kun ne juotokset on koskemattomia, mitä siellä nyt on sisällä, ja en mä sentään vahingossa ole juotoksia availlu.

Oothan sinä sitä treble bleediä sinne kolvaillut ;)

Huomasin nyt, että kolvi on osunut tallamikiltä mikkivalitsimeen menevään johtoon ja sulattanut siihen "loven". Kupari sieltä ei kuitenkaan irvistä, ja jos se olisi poikki, niin muut mikit kuitenkin pelittäisi (?), joten tämä ei taida olla ongelman ydin?

Enpä usko, mutta eihän näistä ikinä tiedä.

Hitsi kun ei tullut juottaessa mieleenkään, että potikat voivat kärsiä siitä kuumennuksesta, vähän taisi molemmilla juotoskerroilla kolvi nojailla siihen potikkaan. Kitarassa on muutenkin Tokain mikit, eli tod. näk. tokain muutkin komponentit ja härpäkkeet. Ne varmaan on just sitä laatua, jotka kärisee?

Tokaista en oo saanut potikoita rikki, mutta yhdestä Ibanezista ja viimeksi tänään Squierista kyllä. Se potikan juotoskorvake on luultavasti prässätty elikkäs niitattu siihen potikkaan kiinni, ja tuo kontakti ainakin miun kokemusten mukaan menee hirveen helposti huonoksi. Pihdeillä oon paristakin potikasta tuota kohtaa puristellut ja saanut toimimaan, mutta nykyään ei enää tahdo jaksaa vaan laittaa suorilta parempaa potikkaa tilalle, toimii ainakin varmemmin tulevaisuudessakin.
msormune
10.12.2008 22:23:38
Tokaista en oo saanut potikoita rikki, mutta yhdestä Ibanezista ja viimeksi tänään Squierista kyllä. Se potikan juotoskorvake on luultavasti prässätty elikkäs niitattu siihen potikkaan kiinni, ja tuo kontakti ainakin miun kokemusten mukaan menee hirveen helposti huonoksi.

Nuo saa helposti rikki siten, että kun kuumentaa samalla juotoskorvaketta, ja vetää siihen kolvattua johtoa irti. Eli siis jos on purkamassa jotain edellistä viritystä. Silloin juuri käy noin kuin kuvasit: Prässin metalli on pehmeämpää kun se on kuumaa, ja se antaa periksi kun siihen kohdistuu vetoa. Nimim. tehty on usein.
kojones
10.12.2008 22:35:30
Nuo saa helposti rikki siten, että kun kuumentaa samalla juotoskorvaketta, ja vetää siihen kolvattua johtoa irti. Eli siis jos on purkamassa jotain edellistä viritystä. Silloin juuri käy noin kuin kuvasit: Prässin metalli on pehmeämpää kun se on kuumaa, ja se antaa periksi kun siihen kohdistuu vetoa. Nimim. tehty on usein.

Nyt tietää sitten tämänkin. Hiton kitaravalmistajat kun kieputtavat sen piuhan niiden korvakkeiden ympäri, luulis pysyvän vähemmälläkin :D
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)