Aihe: Kosketinsoittimen ostajille!
1 2 3 4 520 21 22 23 2451 52 53 54 55
Cstar
19.11.2008 22:43:21
Antakaapas, viisaammat, vähän neuvoja.

Olen ostamassa uutta soitinta, ja tällä hetkellä vaihtoehtoja on lähinnä Rolandin Juno Stage ja Fantom X7 sekä sitten jos mennään pienemmällä budjetilla niin Korgin TR tai Le. Fantom on tietysti näistä paras, mutta myös kallein ja aika paljon "turhia" ominaisuuksia siinä on meikäläiselle. Lähinnä käytän laitetta keikkailuun, enkä niin paljon ruuvaa saundeja. TR vaikuttaa vähän kömpelöltä saundien siirtelyn suhteen, ja kun olen aiemmin soittanut Rolandilla, niin ne tuntuu selkeiltä ja helppokäyttöisiltä. Mitäs sanotte? Millaiset saundit on Juno Stagessa verrattuna tuohon Fantomiin?

Yksi kysymys on myös, että mistä saisi käytettyinä ostettua hitusen vanhempia soittimia, esim. Korgin Trinityä? Siis lähinnä musaliikkeistä, koska olisi tarvetta päästä ihan rauhassa kokeilemaan ja arpomaan että ostaako vaiko ei.

Jos joku tähän vastaa, niin suuri kiitos!
TuntsaT
05.12.2008 19:36:35 (muokattu 05.12.2008 19:47:27)
Terve!

Olen soittanut pianoa 8-vuotiaasta saakka ja olen nyt 15-vuotta. Oon soittanut paljon eri rock biisejä pianolla, mutta nyt kun on bändin kasauksen aika, niin kumpi on parempi bändiin, keyboard vai syntikka? En ole kumpaakaan ikinä omistanut. Soitamme rockia, poppia ja heavyä. Saako näihinn ladattua joten erilaisia ääniä, kuten jonkun ns. realistisen sähkökitaran ääntä ym.

Mitä eroja syntikalla ja keyboardilla on?

Ja kertokaas joku hyvä keyboard- tai syntikkasetti, joka maksaa noin 500€, mielellään alle. Eikä linkkikään ole pahitteeksi.
Synastikki
06.12.2008 14:10:43

Terve!
Hei!

Olen soittanut pianoa 8-vuotiaasta saakka ja olen nyt 15-vuotta. Oon soittanut paljon eri rock biisejä pianolla, mutta nyt kun on bändin kasauksen aika, niin kumpi on parempi bändiin, keyboard vai syntikka? En ole kumpaakaan ikinä omistanut. Soitamme rockia, poppia ja heavyä. Saako näihinn ladattua joten erilaisia ääniä, kuten jonkun ns. realistisen sähkökitaran ääntä ym.

joihinkin keyboardeihin ja syntikoihin saa latailtua saundeja netistä kyllä, mutta bändisoittelussa ei pitäisi tulla tarvetta käyttää realistista sähkökitarasaundia...

Mitä eroja syntikalla ja keyboardilla on?

syntikassa on yleensä enemmän ominaisuuksia muokata saundia, kun taas keyboardeissa saundeja ei kykene paljoa muokkaamaan. Syntikoiden saundit ovat yleensä paljon parempilaatuisia kuin keyboardien. Syntikat ovat myös yleensä kalliimpia.

Ja kertokaas joku hyvä keyboard- tai syntikkasetti, joka maksaa noin 500€, mielellään alle. Eikä linkkikään ole pahitteeksi.

enpä nyt osaa tältä kädeltä sanoa, mutta tuolla hintaluokalla ei pahemmin ole syntikoihin varaa...
Elämässä pitää olla tilua! kalamies #51 >-)))>
TuntsaT
06.12.2008 14:48:32 (muokattu 07.12.2008 09:24:02)
Kiitos vastauksesta!

http://www.thomann.de/fi/syntetisaattorit.html tuolla kyllä löytyy vaikka millä hinnalla syntikkaa. Osaatko ehdottaa jotain hyvää? Mikälainen on KORG X50? Saako saundia säädettyä hyvin, esim. eri CoB:n biiseihin?

EDIT: Mitä osumatarkkuus tarkkoittaa?

EDIT2: Miten ääniä saa siirrettyä? Tarvitseeko jonkun erilaisen osan?

EDIT3: Kumpi ompi parempi: KORG X50 vai Casion Keyboard Pro WK 8000? Vastauksia mahdollisimman nopeasti kiitos! Ehdottakaa muitakin syntikoita, hintaa en sano mutta ei yli tonnin mielellään.

EDIT4: Hiukan nyt oon lukenu tosta KORG X50, eikä kovin moni ollu tyytyväinen. Mites sitten KORG TR? Onko paremmat äänen muokattavuus ym. hevi ja rock biiseille?
Synastikki
07.12.2008 10:47:46

Kiitos vastauksesta!

http://www.thomann.de/fi/syntetisaattorit.html tuolla kyllä löytyy vaikka millä hinnalla syntikkaa. Osaatko ehdottaa jotain hyvää? Mikälainen on KORG X50? Saako saundia säädettyä hyvin, esim. eri CoB:n biiseihin?

EDIT: Mitä osumatarkkuus tarkkoittaa?

EDIT2: Miten ääniä saa siirrettyä? Tarvitseeko jonkun erilaisen osan?

EDIT3: Kumpi ompi parempi: KORG X50 vai Casion Keyboard Pro WK 8000? Vastauksia mahdollisimman nopeasti kiitos! Ehdottakaa muitakin syntikoita, hintaa en sano mutta ei yli tonnin mielellään.

EDIT4: Hiukan nyt oon lukenu tosta KORG X50, eikä kovin moni ollu tyytyväinen. Mites sitten KORG TR? Onko paremmat äänen muokattavuus ym. hevi ja rock biiseille?

X50 ja TR:ssä on lähes sama äänimoottori, mutta x50 on melko rimpula ja koskettimien laatu on haukuttu aivan hirveäksi. Yleisesti pysy erossa Casioista jollet halua huonoa saundia (tai ainakin sitä että kaikki muut katsovat vinoon koska sinulla on Casio).
Korg TR on melko hyvä hevin soitteluun niinkuin Korgit yleensäkin, joten tästä postauksesta päätellen niin lähtisin sitä ostamaan. Ja jos vaan on vähän lisää rahaa niin sitten mennä ihan Korg M50 asti.
Äänien tai tässä Korgien tapauksessa PCG-tiedostojen siirtäminen tapahtuu ainakin TR:ssä SD-kortilla ja X50:ssä sen oman editorin kautta (jota sitäkin on haukuttu huonoksi) USB:llä.
TuntsaT
07.12.2008 11:43:53 (muokattu 07.12.2008 11:46:10)
Vielä vähän kysyttävää:

Onko TR:ssä muuten kosketusherkät koskettimet?

Tämä SD card, varmaan käy TR:räänhttp://www.thomann.de/fi/thomann_sd_card_4_gb.htm ?

Kun ostan TR:n, niin tarvitsen myös (lisätkää jos puuttuu jotain):
-Muuntaja
-Vahvistin ja piuha vahvistimeen
-Jalustan
-SD kortin, minkä kokoinen olis hyvä?
Mitä vielä olis hyvä olla?
Synastikki
07.12.2008 14:55:34 (muokattu 07.12.2008 14:58:20)

Vielä vähän kysyttävää:

Onko TR:ssä muuten kosketusherkät koskettimet?

Tämä SD card, varmaan käy TR:räänhttp://www.thomann.de/fi/thomann_sd_card_4_gb.htm ?

Kun ostan TR:n, niin tarvitsen myös (lisätkää jos puuttuu jotain):
-Muuntaja
-Vahvistin ja piuha vahvistimeen
-Jalustan
-SD kortin, minkä kokoinen olis hyvä?
Mitä vielä olis hyvä olla?

no tuo muuntaja tulee synan mukana. Vahvistin on vähän toissijainen kun synat yleensä kytketään pa:han... itse soittelen kotona luureilla ja treeneissä ja keikoilla pa:han kytkettynä. itse hommaisin varmaankin mieluummin aktiivimonitorin (ja mikserin) kuin vahvistimen. Tosin joku keyboardvahvistin missä on vähintään kaksi kanavaa (stereo) toisaalta toimisi myös monitorointiin eli se olisi toinen vaihtoehto. Mutta tämän kaiken sekoilun taustalla on siis se että jos treenipaikalta löytyy PA niin kotisoitossa pärjää luureilla. Mutta plugipiuhoja kannattaa tosiaan hommata ainakin se kaksi että saa stereota sitten ulos. SD-kortin koko on melko makuasia. Jalustasta kannattaa katsoa ettei ole mikään rimpula, kun muuten rajussa soitossa ei välttämättä kestä.
Tuohon lisäisin vielä jonkun roudauskeissin jos aioit synaa raahata väliä koti-treenis-koti-keikkapaikka-jne...
Ja sitten vielä sustain-pedaali (damper) ja sitten joku switch-pedaali. Ja jos haluaa vielä vähän käyttää lissää rahaa niin vielä expression-pedaali.
TuntsaT
07.12.2008 15:06:16
Hommaan pedaalit myöhemmin.

Mitä eroa on PA:lla ja active monitorilla? Saako näistä ääntä ulos? Mitä mixerillä tarkalleen ottaen tehdään, kun syntikoissa on jo valmiina ne äänen säätäjät? Saadaanko mixerillä vielä hienompi ääni aikaan?
Synastikki
08.12.2008 01:01:17

Hommaan pedaalit myöhemmin.

Mitä eroa on PA:lla ja active monitorilla? Saako näistä ääntä ulos? Mitä mixerillä tarkalleen ottaen tehdään, kun syntikoissa on jo valmiina ne äänen säätäjät? Saadaanko mixerillä vielä hienompi ääni aikaan?

kannattaa katsoa läpi nuo Aloittelijat ja Livetoiminta keskustelualueet läpi ja selvittää perusasiat kasaan sitä kautta niin ei tarvitse kirjoittaa hirveän pitkää juttua uuteen kertaan.
TuntsaT
08.12.2008 14:47:53
Ugh! Nyt on pää vähän pyörällä. Voitko ehdottaa mulle jotain halpaa mikseriä ja PA:ta, jolla saan äänet kuulumaan kunnolla. Mielellään halpa, koska kysees on eka setti, ja pitää säästä pedaaleihin ym. varusteisiin. Niitten jälkeen voin hommata paremmat mikserit.
tarmo
08.12.2008 18:49:13
Paras vinkki kaikille kosketinten ostajille: Ostakaa Motif (es). Ja mielellään multa...
Ihan sama.
TuntsaT
08.12.2008 20:49:02 (muokattu 09.12.2008 15:39:59)
Siirretäänkö äänet muuten joltain nettisivulta?

Tulee kyl paljon kysymyksii, mut toivottavasti löytyy kärsivällisyyttä vastaajilta. Mites onko KORG M50 paljonkoin parempi hankinta kuin TR.

Eikös PA kamoja käytetä bändin kanssa yhdessä? Ja eikös mikserillä muuteta kaikkien soittajien ääniä? Onko mikseriä järkeä käyttää myös kotikäytössä? HUOM! Soitan myös kotona.

Saako mikserillä säädettyä ääntä vielä paremmin, kuin syntikassa olevilla säätövivuskoilla?'

EDIT: Voiko syntsaan läntätä montakin pedaalia samaan aikaan?

EDIT2: Muokkasin viestiä.

EDIT3: Mitä eroa on sustain-pedaalilla, switch-pedaalilla ja expression pedaalilla?
art-turku
09.12.2008 17:44:57
Halvemman budjetin 88-keikkapiano täyspainotetuilla koskettimilla hakusessa. Soundipolitiikasta sen verran, että hyvät piano- ja sähköpianosoundit varsinkin Rhodesin ja Clavinetin osalta ovat tärkeitä.

Itse olen tullut siihen tulokseen, että alle 600-700 euron ei näytä vaatimuksien mukaista soitinta löytyvän, joten olen miettinyt esimerkiksi noita CME:n midikoskettimistoja, joihin voi sitten yhdistellä eri soundimoduleja ja tietokonetta tarpeen mukaan. Onko UF8:n valmistus lopetettu, sitä ei myydä Thomannilla eikä muissakaan kaupoissa? Entä eroaako uudempi, UF 80 paljonkin 8:sta muuten kuin kalliimman hinnan osalta. Käytettyinäkin kaseja löytyy harmittavan vähän.

Ja tuo 88 kosketinta on aika ehdoton, tyylilaji ei ole klasarimusa mutta muuten sellainen, että esimerkiksi 61 kosketinta on liian vähän.
Synastikki
12.12.2008 21:20:42

Siirretäänkö äänet muuten joltain nettisivulta?

yleensä ladataan joltain nettisivulta koneelle josta ne sitten jollakin siirretään soittimeen.

Tulee kyl paljon kysymyksii, mut toivottavasti löytyy kärsivällisyyttä vastaajilta. Mites onko KORG M50 paljonkoin parempi hankinta kuin TR.

Paljon uudempi synamoottori, enemmän efektipaikkoja, paremmat samplet... jotkut tykkää TR:n moottorista enemmän (HI-engine), mutta jos vaan rahaa löytyy niin itse lähtisin M50:n perään.

Eikös PA kamoja käytetä bändin kanssa yhdessä? Ja eikös mikserillä muuteta kaikkien soittajien ääniä? Onko mikseriä järkeä käyttää myös kotikäytössä? HUOM! Soitan myös kotona.

Kyllä PA-kamoja käytetään bändinä, mutta treenis-olosuhteissa jolloin käytettävä tila on pieni, ei kitaroiden ja rumpujen ja basson mikittäminen ole mitenkään käytännöllistä jolloin treeniksellä PA:han vedetään vain laulu ja synat (yleensä.) Live-soitossa yleensä taas mikitellään kaikki ja vedetään PA:n läpi.
Mikseri kotikäytössä on silloin tarpeellinen jos haluat käyttää useampaa äänilähdettä samaan aikaan (esim. syna ja tietokone, jne...) Mikseristä voi sitten kuunnella luureilla tai vetää kaiuttimiin suoraan.

Saako mikserillä säädettyä ääntä vielä paremmin, kuin syntikassa olevilla säätövivuskoilla?

no mikseristä ei pahemmin muuta säädetä kun eri äänilähteiden volyymierot ja EQ. Sekä TR:ssä ja M50:ssä on volyymisäätö ja EQ, joten jos soitat vain synaa niin silloin pärjäät hyvin vain synan säädöillä.

EDIT: Voiko syntsaan läntätä montakin pedaalia samaan aikaan?

Korgeihin noita mahtuu 3. Yksi Damper (sustain)pedaali, yksi assignable switch-pedaali ja yksi assignable continous (expression)-pedaali.

EDIT2: Muokkasin viestiä.

okei

EDIT3: Mitä eroa on sustain-pedaalilla, switch-pedaalilla ja expression pedaalilla?

sustain ja switch pedaalien toimintaperiaate on yleensä täysin sama (paitsi jos hommaat sustainpedaalin jossa on half-damper-funktio) eli kun painat alas pedaali on ON ja kun päästät jalan ylös pedaali on OFF. erona on vain se että sustain näyttää aivan pianonpedaalilta ja switch on semmonen palikka.
Expression pedaali on taas sellainen wahwah-pedaalin tyylinen mötikkä jota liikuttamalla pystyt ohjailemaan eri asioita (esim filtteriä, jotain efektiä, jne...)

Vielä tuosta half-damper-funktiosta (koska kuitenkin sitä kysyttäisiin). Eli kyseessä on ominaisuus jota tukevat ainakin suurin osa uusimmista Korgeista, Rolandeista ja Yamahoista jne... Mahdollistaa sustainpedaalin ns. kevyn painamisen jolloin saadaan varsinkin pianosaundiin flyygelimäisyyttä (jos joku haluaa vielä tarkemmin selittää niin siitä vaan). Tämä ominaisuus ei ole mitenkään välttämätön varsinkaan jos soittaa heviä.
Basilius
14.12.2008 12:23:18
Olen hankkimassa ensimmäistä oikeaa kosketinsoitinta itselleni, valinta tuottaa hieman päänvaivaa.

Olen nyt mieltynyt Casio wk-110 tai Roland e-09, lähtökohtana oli että siinä olisi oltava opetustoiminto, ok soundit ja tallennusmahdollisuus. Soundeista tärkeimmät: piano, urut (kirkko/jazz/"hammond"), jouset, puhaltimet, orkesterit ja rummut. Kuorot ja efektit siihen päälle ovat plussaa.

Casio on huomattavasti halvempi kuin Roland ja se täyttää kyllä lähtökriteerit (kaikkiin urkusoudeihin en tosin ollut täysin tyytyväinen/ne voisi olla paremmatkin) mutta sitten tuli eteen tuo Roland jossa ei ole opetustoimintoa mutta soundit ovat paremmat ja enemmän ääniä.

Onko tuo opetustoiminto kuinka hyödyllinen oikeasti? Oppiiko sillä oikeasti soittamaan? Casiossa on 100 valmista biisiä opetustoiminnolla, mutta haluan oppia soittamaan myös muitakin biisejä kuin ne. Olen soittanut jonkinverran Rolandin XP-30:llä ja niihin soudeihin olen ollut tyytyväinen. Soittotaidoissani on eniten parannettavaa vasemmankäden käytössä, osaan sointuja jonkinverran mutta niiden käyttö ja rytmitys tuottaa joskus ongelmia. Kannattaako tuota opetustoimintoa pitää valintakriteerinä? Jos osaisin jo soittaa hyvin tuskin harkitsisin edes Casiota.
Quru
14.12.2008 13:26:49
Onko tuo opetustoiminto kuinka hyödyllinen oikeasti? Oppiiko sillä oikeasti soittamaan?

En suosittele. Kirjoista oppii paremmin, puhumattakaan soittotunneista. Jompikumpi paljon ennemmin kuin nuo opetustoiminnot.
It's fast, it's fucking metal fuck
MaKr
14.12.2008 16:41:09
Mitäs mieltä porukka on noista yamahan syntikoista? sivuja pikaisesti selailtuani en kauheasti löytänyt juttua.
Itellä olis tarkotuksena ostaa joku n. 500-700e syntikka hyvillä koskettimilla ja piano, urku ja jousisoundeilla. soittotunnit alkaa tammikuussa, aattelin alottaa koko homman aivan alusta, kun taustalta löytyy vaan omatoimista kitaran rämpytelyä. musiikkikirjo on itellä aika laaja, eli tarkotuksena olis myös soittaa heviä, suomirockia, trancea yms... erityisesti omaa korvaa miellyttävät pianomelodiat ovat tällä hetkellä etusijalla.

parissa liikkeessä oon käyny nuita vehkeitä jo kattelemassa ja en tiedä mahtoko molemmissa olla joku yamahan edustus, kun eivät pahemmin muita merkkejä edes esitelleet... no ainakin yamahan mm6 tuntu täyttävän meikäläisen kriteerit. oli ainakin omasta mielestä todella hyvät grand piano ja strings-soundit, ja koskettimisto oli myös hyväntuntunen. lisäks vempaimesta löyty myös monenlaista säätönamiskuukkelia ja hyvät liitännät tietokoneeseen, sitte myöhempää sättäilyä varten. toinen vehje mitä kokeilin oli jammun psr-550, mut ton mm6 jälkeen se ei oikeen tuntunu vaan oikeelta, laitteessa oli itessään kaiuttimet (toisinkuin mm6:ssa)ja ite äänet oli ihan ok, mut eri soundeista tuli jotenki mieleen eläkeläisten vaalima hotellihelpotus tms. myös m06 oon kuullu et on aika kovan luokan vehje, mut on vähän turhan kallis meikäläisen budjettiin tälläi alkuun.

heittäkää jotain kommenttii ja mielipidettä kyseisistä laitteista ja suositella saa ja pitääkin muitakin merkkejä ja malleja yamahan lisäksi.
Kiitos ja kumarrus.
Jounzuh
15.12.2008 16:40:34 (muokattu 15.12.2008 16:40:53)
Mulla oli kanssa toi sama hintaluokka mut päädyin sitten kuitenki tohon Korg M50:een. Kokeilin ite kanssa tota Yamahaa ihan yllättävänkin hyvä se oli. Samassa hintaluokassa varmaan just Korgin TR, ku niissä nyt tippu hinnat ton M50:sen tulon myötä ja Rolandin Juno D. Tietysti on vielä toi X50, mutta sitä en kyllä suosittele, ne koskettimet on nimittäin surkeemmat ku Casion 300€ synissa. Se on aikalailla makuasia, että minkä ottaa, mutta ite ottaisin Yamahan teknoon ja tommoseen kevyempään musaan ja Korgin raskaampaan.
teti
16.12.2008 16:31:45
Kotiharrastusta varten tarvitsisin jonkun kohtuullisen synan jolla saisin lähinnä omat soittopatoumat tyydytetyksi. Käytettyjä olen katsellut ja alla muutama kysymys jos joku viisaampi osaisi jotain kommentoida minä kun en ole yli kymmeneen vuoteen noita seurannut eli olen melko pihalla...

Tietääkö joku onko Roland XP-50:llä ja XP-60:llä paljonkin eroa?
Tekee edellä mainituilla mitään?
Entä miten JV-80:n verrattua edellä mainittuihin?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)