Aihe: Johdanto klassiseen musiikkiin
1 2 3
sub zero
04.12.2008 12:21:26
Tiedättekö onko Deliusin sarjaa viululle ja orkesterille saatavana CD:llä

http://www.amazon.com/Delius-Violin … rto-Orchestra-Legende/dp/B00000E97S
small print: osamaksuerien viivästyessä teille lankeaa 99 prosentin suuruinen viivästyskorko, joka on maksettava yhden vuorokauden kuluessa ulosmittauksen, vangitsemisen ja kuohitsemisen uhalla.
levesinet
09.12.2008 21:33:08
On sääli, ettei Delius ole läsnä ottamassa palautetta vastaan.
Cliffies
12.12.2008 14:14:10
Jos teidän pitäisi johdattaa klassiseen musiikkiin kohtuu tutustumaton henkilö tähän taiteenlajiin, millaisen kasan levyjä antaisitte hälle kuunneltavaksi? Oma lehmä siis ojassa mullakin. :)

http://www.sfskids.org/templates/radio.asp?pageid=21
Mmmmm, unexplained bacon...
megatherium
12.12.2008 18:57:48
On sääli, ettei Delius ole läsnä ottamassa palautetta vastaan.

Tuskinpa aito taiteilja jäkipolvien mielipiteistä välittäisikään nauttiessaan välittömästi hänen luomustensa säveltämisaktin tuottamasta tunteesta ja hengestä jonka ajamana hän luo teoksensa ja jonka äärellä jälkipolvet etsivät virvoitustaan.
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
levesinet
12.12.2008 19:29:09
Tuskinpa aito taiteilja jäkipolvien mielipiteistä välittäisikään nauttiessaan välittömästi hänen luomustensa säveltämisaktin tuottamasta tunteesta ja hengestä jonka ajamana hän luo teoksensa ja jonka äärellä jälkipolvet etsivät virvoitustaan.

Lienet oikeassa, sillä Fenbyn mukaan hän sanoikin: "There is only one real happiness in life, and that is the happiness of creating".
ralliolli
12.12.2008 21:02:29
Brahmsin sinfoniat kolahtivat minuun aikalailla jytisten romantiikan orkesterimusiikkiin ensiaskeliani ottaessani. Kummakos kun Brahms sattui olemaankin klassismin jatke eikä varsinainen romantikko. Suosittelen niitä niille, jotka pitävät Beethovenista, mutta haluavat vähän kansanomaisempia melodioita ja helläkätisempää harmoniaa. Muoto on aina moitteetomasti soljuva, jopa esimerkillinen. Siksi taidan hemmotella itseäni Jouluna ostamalla niistä partituurit analysoitavaksi.
sub zero
12.12.2008 22:23:20
Siksi taidan hemmotella itseäni Jouluna ostamalla niistä partituurit analysoitavaksi.

Printtaa netistä, niin säästät pitkän pennin.
small print: osamaksuerien viivästyessä teille lankeaa 99 prosentin suuruinen viivästyskorko, joka on maksettava yhden vuorokauden kuluessa ulosmittauksen, vangitsemisen ja kuohitsemisen uhalla.
ralliolli
12.12.2008 22:38:24
Printtaa netistä, niin säästät pitkän pennin.

Nuottikirjaston kartuttamisessa ei pidä säästellä! Eikä minulle tulostinta olekaan. Amazonista olen niitä halvimpia tilaillut. Vain yksi epämieluisa yllätys on tullut vastaan, nimittäin Doverin Goldberg-variaatiot, jossa tauot ovat aivan väärin painettu.
ralliolli
13.12.2008 14:00:08
Tällä kertaa tilasin Book Depositorysta*, jossa oli kokonaisuudessaan vielä Amazoniakin halvemmat hinnat. Suosittelen sitä siis klassisen musiikin nälkäisille halpisvaihtoehtona.

Olen tämän ansainnut: valitsin Brahmsin sinfonioiden lisäksi neljä Schubertin sinfoniaa (neljäs, viides kahdeksas ja yhdeksäs), Mahlerin yhdeksännen sekä Debussyn ja Ravelin jousikvartetot. Kaikki vain n. 40 eurolla.

*http://www.bookdepository.co.uk/WEBSITE/WWW/WEBPAGES/homepage.php

Harmi kun Beethovenin sinfonioista ei löydy sellaista pakkausta, joka sisältäisi vain sinfoniat nro 3, 6 ja 9. En viitsinyt vielä tilata koko sykliä, koska en keksisi niille muille vielä vähään aikaan käyttöä.

Aiheessa pysyäkseni haluan suositella vielä jotain. Olkoon se sitten Shostakovitsin Pianokonsertto nro 1. Tässä hänen itsensä aika kehnosti tulkitsemana: http://www.youtube.com/watch?v=8CdAbwSxtLk&feature=related
ekjt
13.12.2008 21:33:42
Joskus vuosia sitten muistaakseni hesarin Nyt liitteessä oli tehty perusteltu lista "vaihtoehtoisista" klassisen musiikin teoksista ikivihreiden sijaan jolekin joka haluaa laajentaa musiikintuntemustaan aivan kuten tässäkin ketjussa on puhuttu.
Muistaako joku tämän artikkelin. Löytyyköhän siihen linkkiä tai onko muistikuvia mitä teoksia artikkelissa mainittiin? Itse muistan siitä ainakin Elgarin Enigma variaatiot. Mukana oli kuitenkin ainakin toistakymmentä hyvältä kuullostavaa ehdotusta.
sub zero
15.12.2008 15:44:32
Joskus vuosia sitten muistaakseni hesarin Nyt liitteessä oli tehty perusteltu lista "vaihtoehtoisista" klassisen musiikin teoksista ikivihreiden sijaan jolekin joka haluaa laajentaa musiikintuntemustaan aivan kuten tässäkin ketjussa on puhuttu.
Muistaako joku tämän artikkelin. Löytyyköhän siihen linkkiä tai onko muistikuvia mitä teoksia artikkelissa mainittiin? Itse muistan siitä ainakin Elgarin Enigma variaatiot. Mukana oli kuitenkin ainakin toistakymmentä hyvältä kuullostavaa ehdotusta.

Missäköhän menee ikivihreän ja vaihtoehtoisen raja? Enigma-variaatiot on aika kirkkaasti tuommoista "erittäin hyvin tunnetut teokset" -osastoa. Jos haluat vihjeitä muista yhtä tunnetuista teoksista, niin esim Grammophone lehden levyoppaiden (CD/DVD guide), joita on kirjastossa, alussa on "suggested basic library" jossa on noita teoksia lueteltu. Ja seuraavalta sivulta löytyy suosituksia eri säveltäjiltä:
http://www.classical.net/music/rep/top.php
megatherium
15.12.2008 20:53:04 (muokattu 15.12.2008 20:56:28)
Lienet oikeassa, sillä Fenbyn mukaan hän sanoikin: "There is only one real happiness in life, and that is the happiness of creating".

Ihmellinen yhteensattuma. vai sanoiko hän todella niin. Olen niin onnellinen ja otettu. Hyvä että löysit tuon kultajyvän. Se kertoo enemmän hänen taiteiljaminästään kuin tuhat kuivaa ja kulunutta tarinaa ja sanaa hänen biografiastaan. pääskysiä fred muuten kaipasi eniten vaimonsa Jelkan mukaan kun he olivat maanpaossa Ranskasta sotilasviranomaisten käskystä maailmansodan puhjettua. 1916 valmistuneen II kvarteton hidas osa onkin nimetty Late Swallows. Yleensä sitä kuulee Fenbyn hänen amanuenssinsa sovittamana jousiorkestriversiona Sir John Barbirollin pyynnöstä, joka vielä elämänsä viimeiset viikot omisti Deliusin musiikin levyttämiselle sydänkohtausten aiheuttamista tajuttomuuskohtauksistakaan piittaamatta ollessaan päälle 70 ikävuoden, ja kun erään levytyssession aikana kohtaus oli tuuperruttanut hänet maahan ja ambulanssi oli kutsuttu hän virkoi ja räjäytti "Ambulanssiko? minä jatkan deliusin kanssa". Mennen kuitenkin seuraavaan aamuun asti kotiinsa lepäämään jatkaakseen levytyksen loppun seuraavana päivänä. kaksi viikkoa myöhemmin hän oli kuollut. Varsin liikuttava tarina.
Ihmiskunnan historia on taiteellisen luomisen, vaan ei uskonsotien ja poliittisen vallankäytön historiaa
megatherium
15.12.2008 21:04:29
Missäköhän menee ikivihreän ja vaihtoehtoisen raja? Enigma-variaatiot on aika kirkkaasti tuommoista "erittäin hyvin tunnetut teokset" -osastoa. Jos haluat vihjeitä muista yhtä tunnetuista teoksista, niin esim Grammophone lehden levyoppaiden (CD/DVD guide), joita on kirjastossa, alussa on "suggested basic library" jossa on noita teoksia lueteltu. Ja seuraavalta sivulta löytyy suosituksia eri säveltäjiltä:
http://www.classical.net/music/rep/top.php

En sanoisi nyt aivan niinkään. Minusta vain Nimrod-muunnelma kuuluu näihin. Sen kuulee päässäänkin soivan varsin vähin ponnistuksin muistin virkistämiseksi.
sakvaka
16.12.2008 20:55:53
Elgarhan on niitä säveltäjiä, joilla ei huonoja teoksia olekaan, tylsiä korkeintaan ja niitäkin vain vähän.

Mutta ehkä aloittajalle sopisi paremminkin Pomp and circumstance no. 1, onhan trio-osan teema lähes maailmankuulu. Naxosilta löytyy levytys (8.554161), jolla on sekä Pomp että Enigma-variaatiot että sellokonsertto.

Entäpä Haydnin trumpettikonserton finaali? http://www.youtube.com/watch?v=ASB6hFUat4g
Sipilä
16.12.2008 21:33:48
megatherium
17.12.2008 19:58:36 (muokattu 17.12.2008 19:59:58)
Elgarhan on niitä säveltäjiä, joilla ei huonoja teoksia olekaan, tylsiä korkeintaan ja niitäkin vain vähän.

Mutta ehkä aloittajalle sopisi paremminkin Pomp and circumstance no. 1, onhan trio-osan teema lähes maailmankuulu. Naxosilta löytyy levytys (8.554161), jolla on sekä Pomp että Enigma-variaatiot että sellokonsertto.

Entäpä Haydnin trumpettikonserton finaali? http://www.youtube.com/watch?v=ASB6hFUat4g

Minusta hänen tuotantoonsa mahtuu aivan liikaa tylsiä ja mitäänsanomattomia teoksia sikäli kun niitä lainkaan tunnen ennen muuta sinfonioissa eikä hän ollut parempi meedionsakaan hallitsija kuin vaikkapa muiikkinsa pinnan alla tulivuoren purkauksen tavoin jännitteisesti väräjävä Delius tai romanttisen tradition suuret mestarit vaikka hänen meedionsa olisikin ollut plastillisempi kuin heidän. Tässä suhtessa hän kuuluu samaan kategoriaan Brahmsin kanssa jonka teokset ovat yleensä joko rasittavia klassisen täydellisyyden tavoittelussaan tai hiukan pedanttisen viktoriaanisen ajan sentimentaalisuudesta johtuen
sakvaka
19.12.2008 07:47:04 (muokattu 19.12.2008 07:48:11)
Minusta hänen tuotantoonsa mahtuu aivan liikaa tylsiä ja mitäänsanomattomia teoksia sikäli kun niitä lainkaan tunnen ennen muuta sinfonioissa eikä hän ollut parempi meedionsakaan hallitsija kuin vaikkapa muiikkinsa pinnan alla tulivuoren purkauksen tavoin jännitteisesti väräjävä Delius tai romanttisen tradition suuret mestarit vaikka hänen meedionsa olisikin ollut plastillisempi kuin heidän. Tässä suhtessa hän kuuluu samaan kategoriaan Brahmsin kanssa jonka teokset ovat yleensä joko rasittavia klassisen täydellisyyden tavoittelussaan tai hiukan pedanttisen viktoriaanisen ajan sentimentaalisuudesta johtuen

Tottahan tuo, mutta uskon, että jos olisin haukkunut esim. hänen sellokonserttonsa mitäänsanomattomaksi (niinkuin se onkin), olisin saanut paljon vihaisia vastauksia. Niitäpä nyt odottelemaan.
toydragon
20.12.2008 19:14:48
Mä oon jo mun best of -kokoelmat kuunnellu ja musiikin historiat istunut. Oon lukenu Paul Griffithsin kirjan Musica Nova: modernin musiikin historia Debussystä Bouleziin, ja kuunnellut siinä esiteltyjä säveltäjiä ja heidän teoksiaan. Tän pidemmälle en ole vielä päässyt, mutta osaisitteko antaa vinkkejä että mikä on juuri nyt 2000-luvulla, tai vieläpä jopa vuonna 2008, sitä kaikkein ajankohtaisinta ja kuuminta hottia?
Enemmän on enemmän.
ralliolli
20.12.2008 20:31:00
Mä oon jo mun best of -kokoelmat kuunnellu ja musiikin historiat istunut. Oon lukenu Paul Griffithsin kirjan Musica Nova: modernin musiikin historia Debussystä Bouleziin, ja kuunnellut siinä esiteltyjä säveltäjiä ja heidän teoksiaan. Tän pidemmälle en ole vielä päässyt, mutta osaisitteko antaa vinkkejä että mikä on juuri nyt 2000-luvulla, tai vieläpä jopa vuonna 2008, sitä kaikkein ajankohtaisinta ja kuuminta hottia?

Suomalaiset. Monet ovat pehmentäneet tyyliänsä, joten uudempi kama on myös kuulijaystävällisempää. Riikka Talvitie on sitten nuori modernisti jos sellaista kaipaat. Itse en ole häneltä tainnut kuulla vielä mitään (ehkä yhden).
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)