Aihe: Pikkaustavan uusiminen
1
-R-
08.12.2008 14:45:08
Jeps, alkas olemaan ajankohtainen tämäkin asia itselle. Noin vuosi on tullut soitettua, ja tässä lähiaikoina olen alkanut kiinnittämään huomiota plektrakäden tekniikkaan enemmän. Käsi on siis nykyään nyrkissä, josta johtuen käsi kipeytyy nopeasti eikä jaksa pitkään. Erittäin vahva veikkaus että tämä johtuu juurikin tästä nyrkissäpidosta, koska silloinhan siinä on pieni jännitystila.

Eli haluaisin opetella soittamaan käsi avonaisempana, mutta tämä tuottaa paljon vaikeuksia. Käsi vaan tahtoo pysyä nyrkissä. Se, onko käsi uuden pikkaustavan omaksumisen jälkeen kiinni kitarassa sormien tukemana vai ilmassa on vielä auki, katsotaan miten nyt lähtee. Vaikka en mikään virtuoosi olekaan, ei avonaisella pikkauskädellä onnistu käytännössä mitkään riffit mitä osaisin nykyisellä tyylillä.

Summa summarum: Miten kannattaisi lähteä vaihtamaan rennompaan pikkaustyyliin (käsi avonaisempana).
cr4b
08.12.2008 14:47:36
Olen vaihtanut pikkaustapaa kahdesti, ensin alkuperäisestä toisenlaiseksi ja sitten taas takaisin alkuperäiseen ;) Se on sangen kettumaista puuhaa, menee pari viikkoa ennen kuin homma alkaa uudella tyylillä luonnistua. Mutta neuvon vain, että alat soittamaan tästä lähtien kaiken käsi rentona, vaikka se kuinka haluaisi pysyä nyrkissä. Siitä se pikkuhiljaa tottuu.
It ain't fast enough 'till the fretboard is on fire.
Krice
08.12.2008 15:06:44 (muokattu 08.12.2008 15:08:34)

Miten kannattaisi lähteä vaihtamaan rennompaan pikkaustyyliin (käsi avonaisempana).

Sillä ei ole merkitystä miten käsi on, vaan rentous on avainsana. Avonainen asento ei välttämättä ole rennompi, siinäkin voi jännittää liikaa sormia.
-R-
08.12.2008 16:25:50
Sillä ei ole merkitystä miten käsi on, vaan rentous on avainsana. Avonainen asento ei välttämättä ole rennompi, siinäkin voi jännittää liikaa sormia.
Noh, voihan se näinkin olla, mutta kyllä sen huomaa että nyrkissä kun käsi on niin se käy nopeasti väsyttämään.
author
08.12.2008 16:34:30 (muokattu 08.12.2008 16:36:17)

Juu näin se on. Siitä kannattaa lähteä että käsi on rento. Se meneekö se nyrkkiin vai ei on yksilöllistä. Itselläni se on oikeastaan siinä puolivälissä. Ei nyrkissä mutta ei aukikaan. Ja kyllähän se soittoa mukailee, riippuen pikkaustyylistä. Neuvoni kuuluukin näin: keskity enemmän pikkauksen puhtauteen kuin tyyliin :)

Edit. Niin ja voiman käyttö ja rentous ovat sitten kaksi eri asiaa. Voi soittaa sekä jämäkästi että rennosti yhtäaikaa.
"So there you go. You're the retarded offspring of five monkeys having butt-sex with a fish-squirrel!! Congratulations!"
teejk
08.12.2008 18:43:56
Ite tajusin viikko sitten muutaman vuoden soittaneena, että plekutekniikka on/oli päin persettä. Soitin pinsettiotteella ja käsi auki. "Turhat" sormet koski kieliin ja soitto ei ollut todellakaan jämäkkää. Pistin käden nyrkkiin ja laitoin plektran peukalon ja etusormen väliin (siis, siihen "oikeaan" otteeseen) Johan alko homma toimimaan. Olin koittanut tätä ennemminkin, mutta sillon ei vain onnistunut. Nyt kolahti kerralla ja oon enemmän kuin tyytyväinen. Tavallaan tuli aivan uus ulottovuus ja tatsi soittoon. Nopeus tosin tipahti aika roimasti.

Se, että liittyykö tämä tähän aiheeseen, niin ehkä ei. Kunhan avauduin.
Tajuaksä mitä mä ymmärrän?!
StoRBa
08.12.2008 22:16:16 (muokattu 08.12.2008 22:16:47)

Perinteisestihän opetetaan, että pikkauskäden tulisi olla ikään kuin nyrkissä. Ei toki niin, että kättä varsinaisesti puristaisi nyrkkiin, mutta sormet supussa kuitenkin. Ite tykkään soitella sormet levällään. Siitä on helppo lähteä tappailemaankin, ja ajoittain saatan lepuuttaa sormia bodya vasten.

Kuten aiemminkin mainittua, ei ole niinkään väli ovatko sormet auki vai nyrkissä, kunhan käsi on rentona soittaessa. Tuossa sormet levällään tyylissä on se vaara, että helposti alkaa tukea sormia bodyyn liian kovasti, ja taas siten jännittää käden. Jännitti sitten nyrkissä tai avoimena, ei kumpikaan ole hyvä.

Kokeile siis kumpi luonnistuu paremmin ja nimenomaan rennommin. Ota iisisti ja soittele tuttuja, helppoja juttuja, jotta uusi rennompi pikkaustapa lähtee luistamaan.
Kuuntele kun soitan!
sepisti
08.12.2008 22:37:52
Aloittajalle sellainen kysymys, että minkälaisella plekulla soitat?

Tuli vain mieleen, että onko kyseessä ehkä Dunlopin Jazz III? Kuulostaa siltä, että sulla voisi olla käytössä liian pieni pleku ja yrität saada sen pysymään oikealla paikalla puristamalla plekua liian kovaa. Jos näin, niin kokeile reilumman kokoista plekua siihen asti kunnes huomaat, että se pysyy kädessä ilman puristamista.
Mäntä-Seppo JYRÄÄ!!!
John Titor
09.12.2008 12:41:58 (muokattu 09.12.2008 12:42:46)

Jeps, alkas olemaan ajankohtainen tämäkin asia itselle. Noin vuosi on tullut soitettua, ja tässä lähiaikoina olen alkanut kiinnittämään huomiota plektrakäden tekniikkaan enemmän. Käsi on siis nykyään nyrkissä, josta johtuen käsi kipeytyy nopeasti eikä jaksa pitkään. Erittäin vahva veikkaus että tämä johtuu juurikin tästä nyrkissäpidosta, koska silloinhan siinä on pieni jännitystila.

Eli haluaisin opetella soittamaan käsi avonaisempana, mutta tämä tuottaa paljon vaikeuksia. Käsi vaan tahtoo pysyä nyrkissä. Se, onko käsi uuden pikkaustavan omaksumisen jälkeen kiinni kitarassa sormien tukemana vai ilmassa on vielä auki, katsotaan miten nyt lähtee. Vaikka en mikään virtuoosi olekaan, ei avonaisella pikkauskädellä onnistu käytännössä mitkään riffit mitä osaisin nykyisellä tyylillä.

Summa summarum: Miten kannattaisi lähteä vaihtamaan rennompaan pikkaustyyliin (käsi avonaisempana).

Itse näitä asioita paljon tutkineena ja kokeilleena sanoisin, että suurin probleema on hyväksyä, että mitä tahansa tekeekin, soitto tulee kuulostamaan aluksi ihan skeidalta. Se täytyy vain hyväksyä, sen jälkeen homma voi vasta lähteä kehittymään. Siis - käsi ihan rennoksi kuin kikkeli kännissä, sitten vaan lähtee soittamaan jotain todella simppeliä juttua, vaikka asteikkoa ylös pikaten 8 kertaa per ääni hitaassa tempossa, ja keskittyy yhteen asiaan, siihen että käsi pysyy rentona ihan joka hetki, erityisesti vaihtaessa kieliä ja muuten tilanteen muuttuessa. Sitten kun pystyy pitämään käden rentona, vaikka soitto kuulostaisikin ihan kuralta, rupeaa keskittymään sekä siihen, että käsi on rento, että siihen tekeekö turhaa liikettä. Sitten kun nämä kaksi asiaa alkavat jollain tavalla sujua yhdessä, tekee rentoa ja pientä liikettä, yrittää lisäksi vielä ruveta kuuntelemaan soittoaan ja silti säilyttää mukana jo opitut asiat.

Painottaisin myös, että varo ettet rupea tuijottamaan pikkauskättä, vaan pikemminkin tunnet käden rentouden/jäykkyyden ja liikkeen laajuuden. Tämä sen takia, että kun soittaa, näköaistin pitäisi olla mahdollisimman pienessä roolissa tekemisessä, jotta oikeat aistit olisivat valppaina. Kun tuijottaa käsiä, tuntoaisti ei ole niin valpas ja tulos on se, että saattaa soittaa kädet jäykkinä sitä edes tajuamatta - tai vaihtoehtoisesti soittaa niin että kuulostaa ihan kamalalta.

Siten että yrittää välttää turhaa tiedostamista, kroppa löytää itselleen sopivat tavat toteuttaa haluttu asia.
Ne, jotka väittävät etteivät kuule ääniä päässään, eivät ole ikinä kuulleet millaista on kun ne ovat vaiti.
Jukki
09.12.2008 16:02:44
Mulla on melko elegantti tapa pikata, enkä oo huomannut kovin monella olevan samaa tyyliä ja kiinnostaakin että onko siinä mitään järkeä. Pikkaan siis samalla tavalla kun Mr. Crab tässä videossa http://uk.youtube.com/watch?v=7hXjHA7hg4o

Hänellä tuo näyttäs toimivan, mutta voikos siitä tulla jotain ongelmia pitkällä aikavälillä?
John Titor
09.12.2008 18:52:57

Mulla on melko elegantti tapa pikata, enkä oo huomannut kovin monella olevan samaa tyyliä ja kiinnostaakin että onko siinä mitään järkeä. Pikkaan siis samalla tavalla kun Mr. Crab tässä videossa http://uk.youtube.com/watch?v=7hXjHA7hg4o

Hänellä tuo näyttäs toimivan, mutta voikos siitä tulla jotain ongelmia pitkällä aikavälillä?

Hei, Nino sanoo että "vittu sä oot kova jätkä", eikse vastaus siinä tullu? :D

Jos kädet on rentoina, saat asiat soitettua ja kuulostaa hyvältä, miksi pitäisi tehdä asialle jotain? Jos sen sijaan on korjattavaa, korjaa.
Kysymys on enempi siitä onks itelleen todella rehellinen vai ei. Jos ongelmia on, ne pitää tunnustaa ja sitten korjata.
Ne, jotka väittävät etteivät kuule ääniä päässään, eivät ole ikinä kuulleet millaista on kun ne ovat vaiti.
Y3J
09.12.2008 22:48:34
Itse en ymmärrä miten jotkut voivat soittaa kaikki soittonsa niin, että pitää plekusta kiinni etusormen sivulla. Itse olen vihdoin jaksanut saada kyseisen pikkaustavan kuntoon, mutta ainoastaan sooloilut lähtevät hyvin kun pitää kättä tuolla tavalla hieman "nyrkissä". Kaikki vihaisemmat rytmikohdat ja palm mute-kikkailut soitan pinsettiotteella, tulee jotenkin rennompi ote kun vertaa tuohon toiseen tyyliin.

Vaihteleeko porukka pikkaustyyliä lennosta paljonkin?
Kaikki sulle nauraa, Liisakin taivaassa timantteineen.
Cletus Awreetus
10.12.2008 09:03:33

Al Pitrelli mun muistaakseni vaihteelee soittaessaan pikkauskulmaa tosi radikaalisti. Silloin kun lähtee kunnolla kaahaamaan vääntää plekun rajusti vinoon.
www.myspace.com/buzzpetrol
Diego
10.12.2008 09:14:23

Ennen tuli vaihdeltua aika paljon soittotekniikan mukaan, mutta sitten yksi opettajani ylipuhui treenaamaan yhdellä tyylillä vaan. Oon kyllä huomannu, että kannatti. Siinä joutui sitä pikkaustapaa vähän hinkkaamaan uusiks, mutta jämptimmän otteen kyllä on sillä soittoon selkeesti saanu.

Mutta kukin tavallaan tietty.
"Etkä ikinä pysty soittaa niinku minä laiho ja ynkkä." - Ushimir @ Suomi24.fi
Marshallga
10.12.2008 15:51:46 (muokattu 10.12.2008 15:53:09)
Aikoinaan harrastuksen alkaessa olin ottanut tavoitteeksi hoitaa downpickauksen ja nopean sahauksen (=tremolopikkaus?) kuntoon, käsi jäykkänä, kuinkas muutenkaan. Tavallinen alternaten treenaus jäi täten pois laskuista. Nyt vasta lähiaikoina olen tajunnut ettei nuo tuottanut minkäänlaista tulosta ja saan reenata pikkauksen kuntoon alusta alkaen, jokseenkin turhauttavaa.
"Support music, not rumors."
corc
15.12.2008 11:52:25

Itse olen aina ollut sitä mieltä että ihan sama miten soittaa, kuhan soittaa, mutta ton videon nähtyä tuli hyvä fiilis siitä että joku muukin kuin minä soittaa tuohon tyyliin. Harjoittelin joskus pikkaamaan pleku perinteisesti peukun ja etusormen syrjän välissä käsi nyrkissä, mutta tämä ei tunnu yhtä rennolta ja nopealta omasta mielestäni. Lisäksi tässä videon tyylissä on vahvuuksia kämmenen demppausominaisuuksissa.
Goljatt
17.12.2008 01:51:02 (muokattu 17.12.2008 01:52:35)

Hip-hei!

Itse on tullut soitettua n. 5 vuotta kohta ja oikeastaan vasta viimeaikoina olen kiinnittänyt enemmän huomiota omaan tapaan pitää plektraa. Tämä alkoi oikeastaan siitä, kun näin oppitunnin aiheesta Paul Gilbertiltä ja Eric Johnsonilta.

Huomasin, että heillä kummallakin taitaa olla aika tuo "käsi suht avoinna" tyyli
soittaa. Gilbertin videossa hän jopa selittää, että miten hän halusi muuttaa pikkaustyyliään, koska koki että entinen tapa ei tuntunut hyvältä. Muistaakseni taisi vielä todeta pikanneensa 8 vuotta väärin.

Tuossa on videoita aiheesta: http://uk.youtube.com/watch?v=CpJNUGHxC3M
http://uk.youtube.com/watch?v=ACH5Z_YPmVg

Mitä sitten tulee minuun, niin huomasin pikkaavani tavallaan kolmella sormella. Etusormi ja peukalo ovat luonnollisesti isossa roolissa, mutta keskisormi ikään kuin
pakottaa itsensä tukemaan plektraa hiukan alakulmasta. Myöskin huomasin liikuttavani enemmän sormia, kuin rannetta, mikä on kuulemma ongelma. Olen kovasti yrittänyt omaksua tuota Gilbertin tyyliä pikata, mutta tunnun aina palaavani tuohon vanhaan silloin, jos soitan nopeita juoksutuksia.

Pitäisi varmaankin oikeasti aloittaa alusta siitä mistä aloitin 4 vuotta sitten. Mutta toisaalta, ihmiset ovat erilaisia ja on erilaisia tyylejä toteuttaa samoja asioita yhtä hyvin. Epätietoisuus on joskus lahja.
Oh, suit you sir!
Kukkis 77
17.12.2008 04:47:59

kyllä sen huomaa että nyrkissä kun käsi on niin se käy nopeasti väsyttämään.

Kannattaa vaihtaa kättä välillä. Tulee semmonen fiilis että ihan kuin joku muu soittas sun kitaraa.
"Näin ollen päästään siihen lopputulokseen, että kitaristin taito on hänen nopeudessaan ja siinä liksien ja nuottien (en nyt tarkoita satunnaisia vaan musiikin teoriaa mukailevia) määrässä" -kruise
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)