Aihe: Multiefektit vs. irtospedut
1 2
TurpaLarva
08.12.2008 14:50:17
Aattelin kysäistä teiltä arvon bazisteilta näiden kahden vaihtoehdon hyviä ja huonoja puolia. Oon aatellu nimittäin myydä mun irtospedut ja ostaa tuollaisen kätevämmän ja kompaktimman multihärpäkkeen. Ehkä tämän lähes aatelisen Boss GT-10b:n. (Siitäkin saa ja pitää kertoa mielipiteitä)

Ps. Lyökää haun tuloksilla päähän ku en itte ainakaan löytäny mitään.
LoFisteillaan HiFeillä.
pekezu
08.12.2008 15:35:21

Basson multieffareista en tiedä, mutta kitarapuolella mun mielestä noissa multimuljuttimissa on turhan kliiniset ja "hengettömät" saundit. Ei ole sellaista räyhäkkyyttä. Bassolle joskus olin ostamassa, mutta tajusin, että mä tarvin multieffarin efekteistä ehkä 1/10, joten jäi hankkimatta.

Toki riippuu mitä vetää. Meshuggah tuntuu ottavan kaikki saundit multiefekteistä, ja siihen musaan se käykin. Toisaalta taas jotain perinnerokkia varten itse panostaisin enemmän vahvistinkalustoon ja laadukkaaseen purkkispeduun. Sekä kitaralla että bassolla, jos edes haluaa käyttää jotain pedaalia.

Parhaiten selviät testaamalla, myönnän että mulla on myös tietynlainen asennevamma noihin nykypäivän digimuljuttimiin, että ei kannata ihan absoluuttisena totuutena todellakaan pitää :). Mutta mun mielestä irtopurkit on järkevämpi ratkaisu.
Joskus sitä vain herää jonkun muun väärällä jalalla. Sen lisäksi että vituttaa, ei kengätkään istu mukavasti.
mr.bungle
08.12.2008 15:38:26

Aattelin kysäistä teiltä arvon bazisteilta näiden kahden vaihtoehdon hyviä ja huonoja puolia. Oon aatellu nimittäin myydä mun irtospedut ja ostaa tuollaisen kätevämmän ja kompaktimman multihärpäkkeen. Ehkä tämän lähes aatelisen Boss GT-10b:n. (Siitäkin saa ja pitää kertoa mielipiteitä)

Riippuu mitä haluat muljuttimilla tehdä. Jos haluat hyvän saundin linjaan livenä PA:n läpi toistettavaksi, tai jos haluat nauhoittaessa saada priimasaundin pienellä vaivalla, niin mallintavat multiefektit on hyvä ratkaisu. Leikkikaluiksi tai vakavaan studiotyöhön erillisspedut on parhautta. Ite myin Pod x3 liven kun en jaksanu roudata sitä treeneihin, ja jossain vaiheessa huomasin että ilman sitä saundi on jotenkin ... kivempi?
bassolla hanuriin
molder
08.12.2008 16:53:30 (muokattu 08.12.2008 17:13:58)
Sorry-- kohelsin.

"The SOUND of VOLUME"
molder
08.12.2008 16:55:19
Omiin kokemuksiin perustuen sanoisin, että irtospeduissa ( riippu tietysti mitä peduja on. Ei Behkun saippuarasiota siis) on yleisesti ottaen parempi saundi. Enemmän "läsnä". Noissa multsareissa saundi tulee aina enemmän tai vähemmän "kaapin takaa" ja jokin aina mättää. Aika monia oon kokeillut noita joissa on yhdessä purkissa kaikki. Digitechin Bp-80 on himassa. Sillä on mukava joskus pönpötellä kun siinä on ihan mulle välttävä rumpukone lisänä. Mitä efektejä ajattelit käyttää? Jos himassa luureilla kikkailet ja koneelle äänittelet niin onhan noita multiefektejä siiehn tarkoitukseen. Live ja kämppäsoittoon hommaisin kunnon irtopedut. Metallikoppaiset tietenkin. Kestävätkin yleensä paremmin kuin multiefektit joissa paljon namikoita kikkailtavana. Mitä sitten käytätkin? Joku hyvä särö/muro ja compura-limitteri? Chorus? Autowah? Bass Synth? Analogi-peleissä meikän mielestä parempi ääni. Tuota Bossin GT:tä oon kokeillut kanssa. Se on kyllä kieltämättä hyvä ja siinä on paljon efektejä ja hyvää tekoa joten osta vaan jos et erillisiä pedaaleita keräile :)
"The SOUND of VOLUME"
TurpaLarva
08.12.2008 18:37:22
Juu hyviä vastauksia tullut tänne kiitoksia siitä. Multiefektissä vaan viehättää se että saundin voi vaihtaa heti aivan toisenlaiseksi yhellä painalluksella ja biisien välissä ei tartte olla kyykkimässä niin että perskarvat loistaa. Mulla on siis ollu ennen Korg AX-1500G ja olin siihen tyytyväinen, kunnes se lahosi. Myin sen sitte kaverille viidellä kympillä.

Mutta tosiaan irtospedut on kätevä siinä et jos tarttee vaan esim sen särön sinne keikalle niin sitte ottaa pikku purnukan mukaan vaan ja kaikilla on hauskaa. Bossin Gt10:ssä on muuteksee mahis laittaa "digitaalisen signaaliketjun" väliin irtospeduja send ja return jakkien kautta hmm...

Okei, nyt menee vähän ääneen ajatteluks, mut jos ostais ton multiefektin noiden mun irtospedujen lisäks, ku mua ei huvita mitään choruksia, flängereitä, kaikuja ja delaytä ostaa irtokarkki-tyyliin ku en niitä niin vakituisesti käytä.
LoFisteillaan HiFeillä.
Hullu basisti
08.12.2008 19:15:14
Okei, nyt menee vähän ääneen ajatteluks, mut jos ostais ton multiefektin noiden mun irtospedujen lisäks, ku mua ei huvita mitään choruksia, flängereitä, kaikuja ja delaytä ostaa irtokarkki-tyyliin ku en niitä niin vakituisesti käytä.

Joo, jos sullon esim. jotain hyviä säröpolkimia niin ei niitä heti kannata nakata veks vaikka multilootan hommaiskin. Niitä voi käyttää yhdessä. Itsellä kävi niin että erillisspedut lähti hitoille, kun olin hommannut multiefektin (Zoom B1X). Siin on ihan kohtis säröt/fuzzit ja muita lisäks. Riittää mulle.
"I have taken more out of alcohol than alcohol has taken out of me" Winston Churchill
Sir Härö
09.12.2008 01:49:30
Jos tahtomuksena on hyvä bassosaundi joka sopii joka tilanteeseen, en käytä mitään speduja vaan uskollista nuppi-kaappi_pinoani. Jos taas tarkoituksena on saada hyvä bassosaundi ilman rantasaunaa ja 2k nuppia niin kannattaa hankkia multiefekti. Multiefektillä en meinaa mitään 150 euron hiirenloukkua vaan ihan oikeaa rautaa. Jos ei ole rautaan varaa niin sitten kannattaa ostaa joku perushyvä halfstacki (jonka joka tapauksessa tarvitset jos multihärpätintä käytät reeneissä)

Nykyaikaa on että metallibändit vetävät kaikki kielisoittimet linjaan multimöykyttimen kautta. Eikä se diablo paskalta kuulosta livenäkään. (paljoa)
"...ja tämän myötä susta tuli kertarysäyksellä mun kestoidoli. hieno mies.. kertakaikkiaan." -samantien
TurpaLarva
09.12.2008 06:21:41
Jos tahtomuksena on hyvä bassosaundi joka sopii joka tilanteeseen, en käytä mitään speduja vaan uskollista nuppi-kaappi_pinoani. Jos taas tarkoituksena on saada hyvä bassosaundi ilman rantasaunaa ja 2k nuppia niin kannattaa hankkia multiefekti. Multiefektillä en meinaa mitään 150 euron hiirenloukkua vaan ihan oikeaa rautaa. Jos ei ole rautaan varaa niin sitten kannattaa ostaa joku perushyvä halfstacki (jonka joka tapauksessa tarvitset jos multihärpätintä käytät reeneissä)

Nykyaikaa on että metallibändit vetävät kaikki kielisoittimet linjaan multimöykyttimen kautta. Eikä se diablo paskalta kuulosta livenäkään. (paljoa)

Jep, reeneis tarvii vähän yhtä sun toista. Oma ibanezin comboni huutaa hoosiannaa ku laittaa big muffin ja oktaaverin päälle :D Aina ku mahdollista laitan soundistani diskantit meidän pikku-PA:n kautta niin ne kuuluu muutenki ku korva bassovahvarin elementissä kiinni.

Yks mielenkiinnonkohteista on Muse, jonka bassosoundeissa on ties mitä pörinää, sirinää, pihinää, syntikkaa, konetta ja venäläistä meetwurstia. Ja seuraavaksi mielenkiintoinen bassosoundi: http://www.youtube.com/watch?v=61itwkWp5q4
LoFisteillaan HiFeillä.
molder
09.12.2008 11:14:16
Hyvältä kuulostaa tuo kyllä! On mahtava saundi; ei voi muuta väittää vaikka MUSEa en kuuntelekaan . Hieno basso-laini ;) Vetää varmaankin D-kielellä ( ei siis alavireellä) ja siinä on sitten oktaaveri ja muroo ja joku tosi hyvä analogi-synth-bass-efekti. Bossin SYB-5 tai joku vielä parempi? Linja-saundia on ajettu erikseen ja sitten basso-stäkkiä mikillä...veikkaisin. Saa kyllä hakea ja väännellä pedaaleita, että tuollaisen saa toimimaan. Hyvinhän se on soitettukin tietysti ja tarkasti.

Yks mielenkiinnonkohteista on Muse, jonka bassosoundeissa on ties mitä pörinää, sirinää, pihinää, syntikkaa, konetta ja venäläistä meetwurstia. Ja seuraavaksi mielenkiintoinen bassosoundi: http://www.youtube.com/watch?v=61itwkWp5q4
"The SOUND of VOLUME"
Visakoivu
09.12.2008 13:10:20
Hyvältä kuulostaa tuo kyllä! On mahtava saundi; ei voi muuta väittää vaikka MUSEa en kuuntelekaan . Hieno basso-laini ;) Vetää varmaankin D-kielellä ( ei siis alavireellä) ja siinä on sitten oktaaveri ja muroo ja joku tosi hyvä analogi-synth-bass-efekti. Bossin SYB-5 tai joku vielä parempi? Linja-saundia on ajettu erikseen ja sitten basso-stäkkiä mikillä...veikkaisin. Saa kyllä hakea ja väännellä pedaaleita, että tuollaisen saa toimimaan. Hyvinhän se on soitettukin tietysti ja tarkasti.

Akai Deep Impact ja EH Big Muff. Ja tais olla joku phaser kans. Ja menee A ja D-kieliltä.
"Kirkas yläpää, tiukka alapää"
zookiejoe
09.12.2008 13:33:32 (muokattu 09.12.2008 13:34:11)
Jos tahtomuksena on hyvä bassosaundi joka sopii joka tilanteeseen, en käytä mitään speduja vaan uskollista nuppi-kaappi_pinoani.

Pakko kompata tätä... treenikämpällä ja livenä mennään vaffarin ja kaapin kera ilman irtohöystöjä. Ashdown jolla treenit soitan on riittävän murosaundinen ja sen omaa octaavia tulee käytettyä joskus.
EBS HD350 on sitten all-around vehetin, jota yleensä raahataan kimppakeikalle mukaan. Tahtoo vaan olla vähän liian kuuma linjalähtöön kun on sopivasti murolla.
Saundia säädellään lähinnä basson päästä middleä veivaamalla.

Irtosäröksi jäi käteen joskus Basstardi, mutta enpä juuri sitä enää käytä, on kyllä asiallinen särö.

Line6 Pod XT live basso expansion kitillä toimii taas himassa demoiluihin ja hiljaiseen huvikseen pompotteluun. Enpä siitäkään ole kauheasti kaivannut muutakun särölisäkkeitä ja wahhia huvikseen röpöttelyyn.
Voxin surffilaudasta joskus tulee väänneltyä bassman käyntiin, jos surffailuttaa...
"Paikallisia sadekuuroja... ja vitut!!" - Nooa, 4341 eKr
Jesus Muerte
09.12.2008 14:10:05
Akai Deep Impact ja EH Big Muff. Ja tais olla joku phaser kans. Ja menee A ja D-kieliltä.

Mä käytän tuossa itse vielä E-kieltäkin. Ja pelkällä särölläkin pääsee mukavan lähelle tuota soundia, ainakin livesoitossa.
Visakoivu
09.12.2008 14:18:50
Mä käytän tuossa itse vielä E-kieltäkin. Ja pelkällä särölläkin pääsee mukavan lähelle tuota soundia, ainakin livesoitossa.

Itsekin soitan tuon E-kielen kautta, mutta alkuperäinen taitaa mennä noilla A ja D-kielillä.
"Kirkas yläpää, tiukka alapää"
TurpaLarva
09.12.2008 15:14:15
Tuosta Chrisin (musen basisti) saundista on jauhettu jo iät ja ajat musen foorumeilla. Seuraava on lainaus sieltä ja tämä on aivan helmi!

"Originally Posted by Clunge
Nonononono!

It's 12 amps, 26 big-muffs, 5 overdriven, 2 overclocked, 3 lightly toasted and 17 in tomato sauce, with a dab of HP sauce and some coffee."
LoFisteillaan HiFeillä.
TurpaLarva
09.12.2008 15:16:21 (muokattu 09.12.2008 15:16:49)
Kuinkas muuten tuo bossin syb-3 tai 5 pelittää näin niinku rokissa? Ku sekin on muistaakseni gt-10b:ssä... :p
LoFisteillaan HiFeillä.
molder
09.12.2008 15:52:22
On vai? On kyllä hyvä peli sitten tuo Akai. Ja harvinainen. Pysyy saundi kasassa tosi hyvin eikä rönsyile noi atakit niinku noissa muissa syntsa-peduissa. Sybi-3:ssa ainakin vähän karkailee eikä pysy "messissä" tollasis vähänkään nopeemmin vedetyis. Oktaaverihan on varmaan siinä jo valmiina niinkuin noissa muissakin basso-Syntsa-peduissa.

"The SOUND of VOLUME"
balzary
09.12.2008 15:55:21

On vai? On kyllä hyvä peli sitten tuo Akai. Ja harvinainen. Pysyy saundi kasassa tosi hyvin eikä rönsyile noi atakit niinku noissa muissa syntsa-peduissa.

Mulla on tollainen treeniksellä. Ilmottele, jos kiinnostaa tulla testaamaan.
nro5
09.12.2008 20:44:17 (muokattu 09.12.2008 20:45:56)
Jos Muse-soundia etsii niin budjettiratkaisu voisi olla synamainen fuzz, esimerkiksi Devi everin BIT fuzz (Muse-riffejä klipissä):
http://1aught9.com/clips/bit4.mp3

tai Electronix Messdrive Hybrid + (ladattava tiedosto/Hysteria-riffi):
http://www.mediafire.com/?4zb3ztyx1g0

Linkit talkbass.com wiki
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)