Aihe: Espoossa basso säätöihin
1
jperala
07.12.2008 23:21:45
Onko Espoossa musaliikettä joka säätelis basson kohdilleen, ei sillä että ei itse osaisi ohjeiden mukaan vaan lähinnä se että ei tiedä saisiko vielä paremmaksi, koko ajan miettii onko kielet oikealla korkeudella, onko kaula kohdillaan tai mikki siinä missä pitää jne.

Eli jos ammattilainen hieroisi basson kohdilleen niin ei tarvisi enään kelata että saisiko paremmaksi :)
OLP MM2
Seba
07.12.2008 23:39:39

Sekin vähän riippuu millaista tatsia hakee ja millaista musaa soittaa mitn se kannattaa säätää.
Toisen unelmasäädöt voi olla toiselle jotain ihan järkyttävää :)
UncleFester
08.12.2008 00:48:30
Onko Espoossa musaliikettä joka säätelis basson kohdilleen, ei sillä että ei itse osaisi ohjeiden mukaan vaan lähinnä se että ei tiedä saisiko vielä paremmaksi, koko ajan miettii onko kielet oikealla korkeudella, onko kaula kohdillaan tai mikki siinä missä pitää jne.

Eli jos ammattilainen hieroisi basson kohdilleen niin ei tarvisi enään kelata että saisiko paremmaksi :)

Eipäs noihin muita sääntöjä ole kuin omat mieltymykset soittotatsin suhteen. Jos tykkäät hiplailla niin kannattaa pitää kielet alhaalla ja mikki ylhäällä. Jos taas soitat kunnolla röytämällä niin kannattaa nostaa kieliä etteivät napsu otelautaan ja laskea mikkiä ettei kuulu napsahduksia sieltäkään.

Kaula on kohdillaan kun se ei rämise mistään kohtaa (ittellä ei niin haittaa jos jotkut aivan ylimmät äänet hieman rämisevät.. niitä nyt tosi harvoin tarvii) ja intonaatio on kohdillaan. Muu on sitten soittotatsista kiinni. Noita asetuksia ei välttämättä aivan heti löydä vaan voi kestää hetken. Ittekin silloin tällöin muuttelen vielä asetuksia kaulan, kielten korkeuden ja mikkien korkeuden suhteen. Kyllä se kultainen keskitie sieltä pikkuhiljaa löytyy.
Rock'n'roll ain't no riddle, man
hollstro
08.12.2008 09:41:40

Esoon Musiikkiin Tapiolassa voi basson viedä, he lähettävät sen varmaankin edelleen jollekin säädettäväksi. Itse veisin Kitarapajalle Kruunuhakaan.
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Seba
08.12.2008 17:46:37

Esoon Musiikkiin Tapiolassa voi basson viedä, he lähettävät sen varmaankin edelleen jollekin säädettäväksi. Itse veisin Kitarapajalle Kruunuhakaan.

On muuten nykyään F-Musiikki tuokin.
T.Nick
09.12.2008 13:00:22

Pahoittelen, että mulla ei ole antaa vastausta varsinaiseen kysymykseen, mutta avaudumpa silti, ettei kukaan ns. tuoreempi basisti ala ajattelemaan kieroon näistä säätöhommista.

Mulla oli joskus Warwick Rock Bass, jossa oli merkilleen uskollisesti huonolaatuiset nauhat. Vein sen huoltoon järvenpääläiselle J.Salolle. Erittäin ammattitaitoinen jätkä.

Hioi ja istutteli nauhoja sekä samalla sääti uudelleen kaularaudan ja tallan vielä viimeiseksi silaukseksi.

Vaikka soitinhuoltajana ja -rakentajana mies on maailmanluokan tekijä, olivat hänen tekemänsä säädöt soittokelvottomat mun omaan lapaan.

Näistä oman soittimen säätöasioista aina puhutaan tasaisin väliajoin, mutta sanonpa taas, että jos soittimessa ei ole mitään rakenteellista vikaa, minkä takia sitä ei voi säätää, niin se on käytännössä välttämätöntä opetelle tekemään itse. Kuitenkin se säätäminen on lähestulkoon jatkuva prosessi vuodenaikojen ja muiden ilmastollisten vaihteluiden mukaisesti. Tietenkin jokainen on joskus uusi tekijä, jolloin on hyvä, että joku kokeneempi näyttää, miten perussäädöt saadaan kuntoon. Silmä tai viivotin on loppukädessä toissijaisia mittareita noihin säätöhommiin. Käsituntuma ja korva määrittää itselle sopivat säädöt. Samoin mikit kannattaa asemoida silleensä, että niiden antama soundi on omaan korvaan terve.

-Nim. Hypistelijän säädöt
pekezu
09.12.2008 13:05:14

Pahoittelen, että mulla ei ole antaa vastausta varsinaiseen kysymykseen, mutta avaudumpa silti, ettei kukaan ns. tuoreempi basisti ala ajattelemaan kieroon näistä säätöhommista.

Mulla oli joskus Warwick Rock Bass, jossa oli merkilleen uskollisesti huonolaatuiset nauhat. Vein sen huoltoon järvenpääläiselle J.Salolle. Erittäin ammattitaitoinen jätkä.

Hioi ja istutteli nauhoja sekä samalla sääti uudelleen kaularaudan ja tallan vielä viimeiseksi silaukseksi.

Vaikka soitinhuoltajana ja -rakentajana mies on maailmanluokan tekijä, olivat hänen tekemänsä säädöt soittokelvottomat mun omaan lapaan.

Näistä oman soittimen säätöasioista aina puhutaan tasaisin väliajoin, mutta sanonpa taas, että jos soittimessa ei ole mitään rakenteellista vikaa, minkä takia sitä ei voi säätää, niin se on käytännössä välttämätöntä opetelle tekemään itse. Kuitenkin se säätäminen on lähestulkoon jatkuva prosessi vuodenaikojen ja muiden ilmastollisten vaihteluiden mukaisesti. Tietenkin jokainen on joskus uusi tekijä, jolloin on hyvä, että joku kokeneempi näyttää, miten perussäädöt saadaan kuntoon. Silmä tai viivotin on loppukädessä toissijaisia mittareita noihin säätöhommiin. Käsituntuma ja korva määrittää itselle sopivat säädöt. Samoin mikit kannattaa asemoida silleensä, että niiden antama soundi on omaan korvaan terve.

-Nim. Hypistelijän säädöt

Samansuuntaiset kokemukset täällä. Kuopiossa Ollikainen sääteli basson huollon myötä kohdilleen. Säädöt oli kyllä tasapainoiset, mutta omalle tatsille ja soittelulle action oli aivan liian korkea. Mies kyllä sanoi, että jos on toiveita niin säädetään vaan sulle sopivaks, mutta kun oli hienoinen hoppu, en viitsinyt jäädä säätelemään vaan hoidin sen sitten myöhemmin kotona.

Säädöt on henkilökohtainen asia, eikä niitä kukaan voi toiselle tavallaan valmiiksi tehdä.
Joskus sitä vain herää jonkun muun väärällä jalalla. Sen lisäksi että vituttaa, ei kengätkään istu mukavasti.
T.Nick
09.12.2008 13:43:49
Vähän sama, kuin autoilijat veisivät autonsa korjaajalle, että he säätäisivät penkkiin oikean ajoasennon. Uudessa/ itselleen vieraassa autossa sitä penkkiä ei saa heittämällä kohdalleen ja näissä uudemmissa ja paremmissa malleissa on noita säätöjä enemmänkin. Kuitenkin kai niidenkin suunnittelu- ja valmisteluvaiheessa pyritään monen muun asian ohella siihen, että kuluttaja kykenee suoriutumaan sopivien säätöjen tekemisestä itse. Ja kyllähän autokoulussakin käydään ensimmäisellä ajotunnilla läpi penkin ja peilien oikeanlainen säätäminen.

Kuulostaa helvetin triviaalilta, mutta kun vaihtaa sanan auto sanaan basso ja sanan penkki sanaan kaula jne.. Niin yllättäen tää on se tapa, miten monet toimii..
pekezu
09.12.2008 14:16:36

Auton penkin osaan säätää ihan itse :) kaularautaakin osaan käänellä, kielien korkeutta säätää ja jne.

Ideana oli se että kun basso (auto) on laitettu optimaalitilaan tämän jälkeen voi sitten hieroa ne henkilökohtaiset asiat kuntoon, nyt en oikein osaa sanoa onko kaula juuri niin kun sen pitäisi olla tai saisiko esim. kielet paljon alemmassa tallan ja kaulan säädöllä.. toki kokeilemalla saa mutta huonolla tuurilla se kokeilu johtaa siihen että tarvitaan sitä poppamiestä kuitenkin.

Edellinen omistaja on enemmän pitänyt bassoa koristeena, joka jäljiltä saattaa kaula olla "huonosti" itsellä ei vain ole mitään vertailukohtaa mihin verrata, edellisen kerran pitelin bassoa 9 vuotta sitten, siksi ajattelin että joku joka tietää ja osaa laittaa basson säädöt kohdilleen, sen jälkeen itselläkin olisi joku vertailukohta minkä mukaan voi itse bassoa hieroa.

Poppakonsti (ilman poppaukkojakin) on se, että laitat kielet vireeseen. Sitten painat E-kieltä yhtäaikaa 1. ja 15. nauhalta alas. Periaatteessa jos kaula on optimikunnossa tämän voi tehdä myös 1. ja viimeiseltä nauhalta. Kuitenkin pääasiallisesti kaularauta ei vaikuta enää 15. nauhan yli meneviin nauhoihin. Tai ei kuulemma ainakaan pitäisi.

Painaessasi näitä nauhoja alas, katso 8. nauhaa. Kielen ja 8. nauhan välissä pitäisi olla vähän ilmaa. Itselläni on siinä n. 0,7mm, kuulostaa vähältä, mutta usko pois, senkin havaitsee. 0,5-1mm on itselläni osoittautunut sopivaksi väliksi. Jos näin on, kaulassa on sopivasti relieffiä, eikä nauhojen pitäisi säristä erityisen paljon miltään nauhoilta, toki riippuen kielten korkeudesta.

Kielten korkeudessa olen käyttänyt sellaista konstia, että lähden alimmalta kieleltä liikkeelle. Säädän sen sellaiseksi, että se ei särise liikaa, mutta on helppo soittaa. Sitten siirryn aina yhtä ylemmälle kielelle, säädän sen samoin: helppo soittaa, mutta ei särise liikaa. Tämä kaikilla kielillä. Tällälailla usein ylemmät kielet tulevat alemmaksi kuin alemmat, koska ne eivät värähtele niin laajassa kaaressa.

Mikit ruuvaat sopivalle korkeudelle siten, että kielten sointi on tasapainossa. Tässä apuvälineenä yksinkertaisesti korva. Kovalla tatsilla kannattaa laskea, hiplaaja laittaa melkein kieliin kiinni.

Sit kandee tsekata Sam Otherin basson säätöartikkeli. Loistavaa tavaraa.
Joskus sitä vain herää jonkun muun väärällä jalalla. Sen lisäksi että vituttaa, ei kengätkään istu mukavasti.
jperala
09.12.2008 14:57:51
Näiden ohjeiden mukaan kaula pitäisi olla aika kohdillaan, mikkiä säädellään ainoastaan muhvin paksuudella näemmä :) piti kurkata mikin alle.
OLP MM2
pekezu
09.12.2008 14:59:20

Näiden ohjeiden mukaan kaula pitäisi olla aika kohdillaan, mikkiä säädellään ainoastaan muhvin paksuudella näemmä :) piti kurkata mikin alle.

Näinhän se usein on, eli se fylli painaa mikkiä ylöspäin ja ruuveja kiristämällä/löysäämällä sit säädetään.
mr.bungle
09.12.2008 15:17:18 (muokattu 09.12.2008 21:01:24)

Edit: poistin oman basson kehun, kun sellainen on oikeestaan aikas ärsyttävää
bassolla hanuriin
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)