Aihe: Laulajan henk.koht. efektiräkki 1 2 | |
---|---|
![]() 04.12.2008 10:27:57 | |
Juu, eli lauleskelen monessa eri kokoonpanossa ja musatyylit kulkee laidasta laitaan. Olen ajatellut hommata henkilökohtaisen räkin jossa olisi kaikki tarvittavat kamppeet saundin muokkaukseen. Eli keikalle kun menee niin mikkipiuha räkkiin ja räkki kiinni mikseriin-menetelmä.. Vaatimuksia kas tässä: - Reverb - Delay - Kompressori - Ehkä vähän putken lämpöä etusessa kun laajakalvo käytössä joillain keikoilla. Rahaa näihin voisi palaa noin. 1000- 2000 eur Eli laite-ehdotuksia näihin vaatimuksiin kaipailisin. Kun itse tekee, niin saa mitä sattuu. | |
![]() 04.12.2008 10:46:04 | |
Onko siis niin, ettei näillä keikoilla ole miksaajaa? | |
![]() 04.12.2008 10:56:02 | |
Juuri näin. Harvemmin on miksaaja mukana. Samaa räkkiä voisin sitten käyttää myös kotona "studiossa" Kun itse tekee, niin saa mitä sattuu. | |
![]() 04.12.2008 12:28:45 (muokattu 04.12.2008 19:57:59) | |
Vaihtoehtoja on tietenkin paljon. Itse tutkailisin esimerkiksi TCn C300 ja M350 malleja, näyttävät helppokäyttöisiltä, mikä on aina eduksi. Omia kokemuksia on vain M300sesta, josta pidän riittävän äänenlaadun ja helppouden takia. Etuastepuolella meneekin enemmän veikkaamisen puolelle. Hyvä lähtökohta on tutkia esimerkiksi Thomannin studiolaite-osastosta etuasteita järjestyksessä halvimmasta kalleimpaan. Pysähtyy sitten niille main, kun rupeaa kutkuttamaan sopivasti. Art, Aphex, Behringer, Joe Meek, M-Audio, Samson, Presonus jne. Jos räkkikiinnitettävyys on vaatimuksena, niin räkkikiinnityspalikat on syytä tarvittaessa löytyä, taikka keksiä jokin oma patentti. Ja jos EQta kaipaa, niin sekin tarvitaan joko erillisenä tai sitten etuasteviipaleesta, josta voi löytyä kompressorikin. Saattaahan siinä talon mikserissäkin olla riittävä eq, mutta se vaikuttaakin sitten koko pakettiin efekteineen kaikkineen. Sopiva räkkicasekin kannatta hankkia samalla, ja vaikka hyvä mikkikin. Budjetti vaikuttaa hyvinkin riittävältä, ainakin meikäläisen ehdotuksilla. | |
![]() 04.12.2008 13:30:07 | |
No räkkejä kyllä löytyy omasta takaa erikokoisia. Kompuraksi olen ajatellut dbx 166xl taikka 160A. Toi 160 kyllä jo löytyykin kotoa kiinteästi asennettuna mutta keikkahommiin kuitenkin liian helmi rikottavaksi.. Kaikupolitiikkaa voisi hoitaa esim: LEXICON MX400:lla Täytyypä vielä tutkiskella nuo TC:n härpäkkeet. Tuo etunen on kyllä vielä aivan hakusessa, vinkkejä otetaan vastaan edelleen. Kun itse tekee, niin saa mitä sattuu. | |
![]() 04.12.2008 13:50:27 | |
Muuta en oikein osaa sanoa mutta nuo ehdotetu TC:n tuotteet on kyllä halpissarjaa http://www.thomann.de/fi/tc_electronic_m350.htm Ei välttämättä tietysti huonoja mutta ei ehkä nyt ihan huippujakaan. Eräällä solistilla oli aiemmin joku zoomin räkkikaiku ja vaihto TC:n M350:seen paransi kokonaisuutta huomattavasti. Minulla on (en ole laulaja) Alesis microverb III, B 1024 eli Virtualizer ja TC:n M300. Joskus kun noita lauluun on kokeiltu, niin kyllähän noista tuo TC taitaa paras olla, sitten microverb ja B:llä voi heittää vesilintua (toivottavasti osumatta). Kuitenkin kun aiemmin pöydässä oli lexicon sisäänrakennettuna (spirit) niin se oli joka tapauksessa parempi kuin yksikään noista. TC:stäkin varmaan säätämällä saa ihan kelvollista ja namiskoita löytyy säätöön mutta siitä mikserin sisäänrakennetusta lexiconista ei löytynyt kuin pari nappulaa ja niihinkään ei juuri tarvinnut puuttua. Ei varmaan mitään huippulaatua sekään vehje mutta noihin verrattuna ihan jees. Pikkuhiljaa minullekin valkenee, että parempi laatu-> vähemmän säätämistä. Humpasta rautalankaan... | |
![]() 04.12.2008 17:00:52 | |
Jos budjetti antaa tosiaan varaa mennä yli tuon 1000e, niin minä kyllä katselisin hieman parempia efektilaitteita. Ei nyt mitään erikoisen pahaa sanottavaa tuosta M350:stä ole, mutta siinä ei sinänsä ole paljoakaan säätövaraa. Ne tietyt huonot puolet, joita ei pääse kompensoimaan mitenkään jäi vähän vaivaamaan ainakin minua. Voisin tästä heittää ehdotuksena tuollaisen n. 1000e tapauksen: Focusrite voicemaster pro & Tc M-one XL Oleellista olisi varmaan, että etuasteesta löytyisi jonkinmoinen kompressori ja de-esser. Niillä tekee jo laulusoundille aika paljon hyvää livenä. Tuosta Focusritestä löytyisi vielä lisäksi suoraan efektilooppi, joten erillistä säätöä sen suhteen ei tulisi niin hirveästi. Efektilaiteen tarvetta sinun kannattaa varmaan itse vähän rajata. Riittääkö pelkkä reverb, vai haluatko esim delayta mukaan? Tuo M-one nyt on suht näppärä efektiprosessori kahdella erillisellä efektillä, eikä mikään erikoisen huono ole se soundiltaan. "Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja | |
![]() 04.12.2008 17:03:34 (muokattu 04.12.2008 17:04:59) | |
Vilkaise semmoistakin pömpeliä kuin TC Helicon VoiceWorks, siinä on ainakin pikkukeikoille ihan riittävät soundit ja ominaisuudet laulajalle. Jonkinlaiset stemmatkin siitä irtoaa jos muut bändissä eivät taustoja suostu laulamaan. Iso miinus on ettei kompressorin gain reductionia näe mistään. Eli ihan korvalla pitää säätää, mikä on vähän hankalaa jos itse laulaa samaan aikaan. Sama laite lattiamallina on TC Helicon VoiceLive, jossa taitaa olla vielä analoginen limitteri ja poljinnappeja vehkeen ohjaamiseksi. Saapiko lähettää terveisiä? | |
![]() 04.12.2008 18:26:44 (muokattu 04.12.2008 18:27:30) | |
Itse unohtaisin putken lämmittimet tällä budjetilla, ja ehkä sen delaynkin ja satsaisin hyvään kompressori/eq:hun ja johonki asialliseen multihärpäkkeeseen joka klaaraa tilasoundit ja delayt, paino kuitenki reverbin laadulla. edit: ja noi feikkistemma-koneet voi mun mielestä upottaa ihan suoraan lähtöruudusta jo sinne Juutinraumaan | |
![]() 04.12.2008 18:54:21 (muokattu 04.12.2008 19:01:58) | |
Njaa, mun räkki ois ehkä seuraavanlainen: dbx 376 - monokanavastrippi, jossa etuaste, eq, kompura ja de-esser TC Electronic D-Two delaykone TC Electronic M-One reverbikone Tolla taittuis varmaan aika moni mesta. Ja disclaimer: Mulla ei ole henk.koht. kokemusta tosta 376:sta, mut oon kuullut siitä paljon hyvää nimenomaan livekäytössä. Hyvällä tsägällä tos 376:ssa saattaa olla toi putki kytkettykin jonnekin, mut en sit tiedä. T-kauppa antaa hinnaksi yht. 1 705 €. Kotimaasta ku ostat pakettina ja vähän juttelet mukavia, niin irtoo varmaan halvemmalla ja paremmalla tuella. D-kakkosen tosta voi ehkä pudottaa pois, kerta M-one osaa kanssa kivoja dilsoja, ja siinä on kuitenkin kaks prossua. | |
![]() 04.12.2008 19:27:23 | |
Lisää vielä aiheeseen/käyttötarkoitukseen: Karkea yleistys...(suluissa mikit mitä käytössä) Iskelmä/60-luku/kitara-vetoinen beat musiikki (sm58 beta) -> delay aika ehdoton Taustakuorokonetta ei tarvita, laulut tulee muutenkin 4 äänisesti.. Flamenco-hommiin (58beta/konkka AKG>) -> suht. pitkä, mutta läpinäkyvä reverb (tähän ei moni paavo pysty kunnialla mielestäni) Rokki-juttuihin (vanha 57? mallia pistooli tai 58 beta) -> Eli Free, Robin Trower, Cream, ym värikästä meininkiä -> Tänne sitten sitä putken rähinää... PA koostuu allenheat/renkus linjalla Kun itse tekee, niin saa mitä sattuu. | |
![]() 04.12.2008 20:54:05 (muokattu 04.12.2008 20:58:45) | |
edit: ja noi feikkistemma-koneet voi mun mielestä upottaa ihan suoraan lähtöruudusta jo sinne Juutinraumaan Tuossa VoiceWorksissa on oikeasti minusta hyvin toimiva etuaste-eq-limitteri-delay-reverb kombinaatti (ja se thicken pitchshifteri tarvittaessa). Toki kaikki prosessointihan toimii digitaalisena, eli sen rajoissa sitten toimitaan. Vaan kun täällä näitä TC:n alemman pään multiefektejäkin tarjotaan, niin melko samat algoritmithan noissa kai on. Ne generoidut stemmat ovat siellä vähän kuin bonusyllätyksenä, ei ole pakko niitä laittaa päälle. Olen minäkin muutamalla baarikeikalla parissa biisissä käyttänyt oikean taustalaulun seassa joskus konetta laulamassa. Ja sitten siinä on se vireenkorjaus, jonka mainittuani juoksen paikalta pimeyteen hohottaen (keinotekoisen vireistä) hullunnauruani. edit: siksi on minusta tuo voiceworks myös mukava, kun saan 4u räkkilaukkuun kitaravimpaimet sen lisäksi mahtumaan ja kaikki (kaappia lukuunottamatta) kulkee kätevästi paikasta toiseen. Mutta jos joku 2000e on laittaa räkkivehkeisiin, niin aivan varmasti saat paremmankuuloisen laulusoundin kuin laitteella jonka saa johonkin n. 500e hintaan. Saapiko lähettää terveisiä? | |
![]() 04.12.2008 22:21:22 | |
Tuossa VoiceWorksissa on oikeasti minusta hyvin toimiva etuaste-eq-limitteri-delay-reverb kombinaatti (ja se thicken pitchshifteri tarvittaessa). Toki kaikki prosessointihan toimii digitaalisena, eli sen rajoissa sitten toimitaan. Vaan kun täällä näitä TC:n alemman pään multiefektejäkin tarjotaan, niin melko samat algoritmithan noissa kai on. Ne generoidut stemmat ovat siellä vähän kuin bonusyllätyksenä, ei ole pakko niitä laittaa päälle. Olen minäkin muutamalla baarikeikalla parissa biisissä käyttänyt oikean taustalaulun seassa joskus konetta laulamassa. Hmm. Itse keikkaolosuhteissa arvostan sitä että yksi laite tekee yhtä asiaa. Hallinnointi on todella paljon nopeampaa, varsinkin kun tässä kohdin se laulaminen on varmaan pääasiallinen suoritus. Ja sitten siinä on se vireenkorjaus, jonka mainittuani juoksen paikalta pimeyteen hohottaen (keinotekoisen vireistä) hullunnauruani. Juu, morjens! :D | |
![]() 05.12.2008 02:39:26 (muokattu 05.12.2008 02:40:41) | |
Omassa keikkaräkkini kolmessa unitissa majailee: TC Electronic D-two (tap delay), 600 euroa SPL Track One (etuaste, de-esser, kompura, eq), 650 euroa dbx 166XL (2ch gate-kompura), 250 euroa = 1500 euroa Mulla oli aiemmin dbx:n tilalla TC Electronic M350 (noin 150 euroa), mutta tuli todettua että yleensä keikkapaikoilta löytyi joku reverb-purkki yleensä jo omasta takaa, mutta delay ei ole niin itsestään varmuus. Enkä lisäksi oikeasti käyttänyt sitä reverbiä juuri koskaan (noin 200 keikkaa rokkia ja hevanderia), niin jätin sen M350:n pois tosta ja otin ton kaks kanavaisen kompuran tilalle. Ehkä jatkossa sitten joku parempi reverbi tilalle, SPX, Lexi tai M-One todennäköisesti Itse olen siis miksaaja, en laulaja, mutta delay ja etari menee kyllä puhtaasti pelkästään lead laulajalle www.keikkapaikka.info | |
![]() 05.12.2008 11:36:29 | |
Vaatimuksia kas tässä: - Reverb - Delay - Kompressori - Ehkä vähän putken lämpöä etusessa kun laajakalvo käytössä joillain keikoilla. Rahaa näihin voisi palaa noin. 1000- 2000 eur SPL Track One TAI Mindprint en-Voice II etuseksi, joka lyttää ja rutistaa. Sen kaveriksi joku oikeesti hyvä kaksiprossuinen multiefekti, jossa pääpaino kaiun laadulla. TC M3000 mahtuu vielä sun budjettiin. Tollasta pakettia käytin parisen vuotta keikoilla liidilaulun somistamiseen. Sit joku vatipaa pölli mun tc:n. turkulainen | |
![]() 09.12.2008 10:08:28 | |
Juu, eli lauleskelen monessa eri kokoonpanossa ja musatyylit kulkee laidasta laitaan. Olen ajatellut hommata henkilökohtaisen räkin jossa olisi kaikki tarvittavat kamppeet saundin muokkaukseen. Eli keikalle kun menee niin mikkipiuha räkkiin ja räkki kiinni mikseriin-menetelmä.. Vaatimuksia kas tässä: - Reverb - Delay - Kompressori - Ehkä vähän putken lämpöä etusessa kun laajakalvo käytössä joillain keikoilla. Rahaa näihin voisi palaa noin. 1000- 2000 eur Eli laite-ehdotuksia näihin vaatimuksiin kaipailisin. Jostain löysin Celin Dionin räkin kuvan aika hulppeata kamaa. Laitoin omiin kuviin näkyviin... Etäisyys antaa välimatkaa ! | |
![]() 09.12.2008 10:20:06 | |
Jostain löysin Celin Dionin räkin kuvan aika hulppeata kamaa. Laitoin omiin kuviin näkyviin... Sääh.. Neil Youngilla oli sentään räkillinen Manleyta :D | |
![]() 09.12.2008 10:58:56 | |
Sääh.. Neil Youngilla oli sentään räkillinen Manleyta :D Sillä lauluäänellä ? Etäisyys antaa välimatkaa ! | |
![]() 09.12.2008 11:02:04 | |
Sillä lauluäänellä ? No hei.. Celine Dion? | |
![]() 09.12.2008 11:03:29 | |
Miten olis FMR-audion RNP ja RNC ? Niiden kaveriks joku multiefekti ja eq. http://nikolaasonen.blogspot.com | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)