Aihe: Huuliharpun soitto.
1 2 3 4 519 20 21 22 2346 47 48 49 50
Läpistö
09.12.2008 15:30:12

Suositelkaapa jotain huuliharppu settiä tuolta thomannilta tai sitten ihan yksittäisiä harppuja.

Bluessia ja jotain Atatürk-band vaikutteista kiinnostaisi soitella. Ehkä nyt ensin etualalla se blues.

Tällä hetkellä löytyy Hohnerin silverstar (C-duuri) ja Marineband (harmoninen A-molli).

Tuntuu tuo Silverstar ainakin muovisena turhan lelulta.

Eikös A-duuri (E-bluesiin siis) ja D-duuri (A-bluesiin) olisi ne yleisimmät?

Onko nuo Lee Oskarit hyviä, kun tuolla nekin näytti olevan muovikuorisia :o
Teijo K.
10.12.2008 10:54:20

Suositelkaapa jotain huuliharppu settiä tuolta thomannilta tai sitten ihan yksittäisiä harppuja.

Bluessia ja jotain Atatürk-band vaikutteista kiinnostaisi soitella. Ehkä nyt ensin etualalla se blues.

Tällä hetkellä löytyy Hohnerin silverstar (C-duuri) ja Marineband (harmoninen A-molli).

Muovirunkoisia, ei kuorisia. Omassa käytössä päihittää Hohnerit mennen tullen mutta kuka nyt mistäkin tykkää. Soundi kyllä kelpasi viimeksi studiollakin ilman nikottelua. Siis tuollaisen Lee Oscarin soundi. Silverstar edelleen varmaan 10 kerta kun toistan tässäkin katjussa tämän, mutta eihän niitä vanhoja juttuja kannata lukea, on huonoin harppu mitä olen ikinä testannut.
Jokapaikanapina
10.12.2008 19:15:14 (muokattu 10.12.2008 19:16:07)
Hei mitä kettua, sain tälläsen setin lahjaks http://www.thomann.de/fi/harley_benton_blues_harp_set.htm . Noitten pitäis olla bluesharppuja, mut se skaala mikä niissä on menee näin (C:stä) C D E G G B C D E F G A B C D E G F A .

Mikä ihmeen skaala toi on? Oon luullu että blues(molli)-skaala menis C D# F F# G A# C . Ja duurissa sitten A sen A#:n sijaan. Wikipediassa silti lukee täällä http://en.wikipedia.org/wiki/Blues_harp , että noi mun huuliharput olis skaalansa perusteella bluesharppuja, mutta en vaan tajua tota skaalaa mikä niissä on?? Vai pitääkö olla niin haka sitte, että bendaamalla vetää ton skaalan blues-skaalaks vai hää?

EDIT: Kirijotus vire
Teijo K.
10.12.2008 21:12:34

Hei mitä kettua, sain tälläsen setin lahjaks http://www.thomann.de/fi/harley_benton_blues_harp_set.htm . Noitten pitäis olla bluesharppuja, mut se skaala mikä niissä on menee näin (C:stä) C D E G G B C D E F G A B C D E G F A .

Mikä ihmeen skaala toi on? Oon luullu että blues(molli)-skaala menis C D# F F# G A# C . Ja duurissa sitten A sen A#:n sijaan. Wikipediassa silti lukee täällä http://en.wikipedia.org/wiki/Blues_harp , että noi mun huuliharput olis skaalansa perusteella bluesharppuja, mutta en vaan tajua tota skaalaa mikä niissä on?? Vai pitääkö olla niin haka sitte, että bendaamalla vetää ton skaalan blues-skaalaks vai hää?

Pitää.....
Jokapaikanapina
10.12.2008 21:39:50
Pitää.....

No hyvä ainakin siinä mielessä, ettei mitään reklamaatiota tartte tehdä ja näin (kun en ite tilannu, niin lisää sotkuakin vaan tulis). Ja onhan siinä sitten haastetta jos pitää oppia bendaileen oikee skaala esiin :D
Teijo K.
11.12.2008 10:52:04

No hyvä ainakin siinä mielessä, ettei mitään reklamaatiota tartte tehdä ja näin (kun en ite tilannu, niin lisää sotkuakin vaan tulis). Ja onhan siinä sitten haastetta jos pitää oppia bendaileen oikee skaala esiin :D

;)

Semmosta se on kun pianonviritystyökalulla aletaan musaa vääntämään.
Turpahöylääjä
12.12.2008 15:26:10
Vastausta jo vähän vanhempaan, silti vastausta vaille jääneeseen kysymykseen.

Onko aivan normaalia, että 7-10 väleistä saadut äänet on selvästi kovemman puhkumisen takana kuin alempien? Varsinkin jos imee eikä puhalla. Melkein täysiä täytyy 8,9 ja 10:stä imeä että ääni kuuluu.
Miten sitä saisi helpotettua, itse olen jo irrottanut metallikuoren ja niitä metalliläppiä paperin avulla hieman raottanut enemmän että äänen pitäisi kuulua enemmän. Varmaan pitäisi vielä enemmän kun ei eroa oikein huomaa.. No, jos jotain vastausta olisi saako jotenkin muuten helpotettua äänen tuottamista kys. rei'ist'.

Omistan Hohnerin Blues Harpin, F-duurista. Pitäisi ostaa piakkoin C-duurista. Ikääkin alkaa olla jo kymmenisen vuotta. Kaapista löytyi pari päivää sitten ja innostus alkoi saman tien :)

Olen itsekin kokenut saman ilmiön, lähinnä juuri F-harpulla, ja tullut siihen tulokseen, että kyse on pitkälti tekniikasta. (Perus-)F-harppu on näet yksi korkeimmista harpuista säveliltään. Tämä tarkoittaa sitä, että varsinkin yläsävelten kielet ovat jo melko pieniä ja siten jäykempiä, joten käytännössä niiden liikkeelle saamiseen tarvitaan enemmän voimaa, ja/tai hieman erilainen tekniikka kuin alemmilla sävelillä soitettaessa. Tästä syystä on usein myös vaikeampaa esim. bendata 10. reiän säveltä kuin vaikkapa jo 9.ttä - eritoten korkeilla harpuilla kuten F. Hankittuasi C-harpun voitkin verrata sen ylärekisterin soittamista F-harpun säveliin nähden. Sanoisin, että korkeita säveliä oppii käsittelemään parhaiten yksinkertaisesti soittamalla ja harjoituttamalla tekniikkaansa silläkin harpun osa-alueella.
Kyllä nyt on niin, että kyllä näin on.
Teijo K.
12.12.2008 16:55:16

Vastausta jo vähän vanhempaan, silti vastausta vaille jääneeseen kysymykseen.

Olen itsekin kokenut saman ilmiön, lähinnä juuri F-harpulla, ja tullut siihen tulokseen, että kyse on pitkälti tekniikasta. (Perus-)F-harppu on näet yksi korkeimmista harpuista säveliltään. Tämä tarkoittaa sitä, että varsinkin yläsävelten kielet ovat jo melko pieniä ja siten jäykempiä, joten käytännössä niiden liikkeelle saamiseen tarvitaan enemmän voimaa, ja/tai hieman erilainen tekniikka kuin alemmilla sävelillä soitettaessa. Tästä syystä on usein myös vaikeampaa esim. bendata 10. reiän säveltä kuin vaikkapa jo 9.ttä - eritoten korkeilla harpuilla kuten F. Hankittuasi C-harpun voitkin verrata sen ylärekisterin soittamista F-harpun säveliin nähden. Sanoisin, että korkeita säveliä oppii käsittelemään parhaiten yksinkertaisesti soittamalla ja harjoituttamalla tekniikkaansa silläkin harpun osa-alueella.

Meitsille tuli viimeksi ihan vahingossa Thoomannilta Lee Oscarin Low F -harppu kun tilasin normaalia. Se on siis oktaavia normaalia matalammalle menevä. Pähee peli, millä diggaan soitella. Jos normaali F alkaa ahistamaan niin kannattaa tsekkaa toi Low F. Toki siinä pitää päästä yli siitä tosiasiasta, että se on muovirunkoinen eikä näinollen yhtään Tr00. ;)
Turpahöylääjä
14.12.2008 14:06:57 (muokattu 14.12.2008 14:07:45)
Meitsille tuli viimeksi ihan vahingossa Thoomannilta Lee Oscarin Low F -harppu kun tilasin normaalia. Se on siis oktaavia normaalia matalammalle menevä. Pähee peli, millä diggaan soitella. Jos normaali F alkaa ahistamaan niin kannattaa tsekkaa toi Low F. Toki siinä pitää päästä yli siitä tosiasiasta, että se on muovirunkoinen eikä näinollen yhtään Tr00. ;)

Olen itsekin harkinnut Low-tyyppisten harppujen hankintaa. Varsinkin low-C kiinnostaa, on sen verran möreä peli ;D Tässä näyte asiasta kiinnostuneille: http://www.youtube.com/watch?v=H5xRCHmJJAM
Ei sitä tiedä, jos vaikka päätyisi pukin konttiin... :)

Onhan sitten toisaalta myös noita high-harppujakin, kuten high-G jne. mutta eivät houkuttele niin paljoa, sillä niillä korkeuksilla soitto saattaa välillä mennä aikamoiseksi sirinäksi ja kirskumiseksi xP
Mr.Crest
14.12.2008 16:29:41
Olen itsekin harkinnut Low-tyyppisten harppujen hankintaa. Varsinkin low-C kiinnostaa, on sen verran möreä peli ;D Tässä näyte asiasta kiinnostuneille: http://www.youtube.com/watch?v=H5xRCHmJJAM

Toi matala C-harppu on hyvä. Sonny Boy Williamsonia on hyvä soittaa sillä :)
Teijo K.
14.12.2008 18:19:40

Onhan sitten toisaalta myös noita high-harppujakin, kuten high-G jne. mutta eivät houkuttele niin paljoa, sillä niillä korkeuksilla soitto saattaa välillä mennä aikamoiseksi sirinäksi ja kirskumiseksi xP

Yksi seikka tuossa oli, mikä yllätti. Siis sen lisäksi että yleensä tuli koko low-harppu kun olin tilannut tavallaisen. Tuo on aika paljon normiharppua hiljaisempi, munsta. Siis soundi on hieno ja möräkkä mutta mun oli aika vaikea jopa soittaa sillä yhdellä keikalla kun en meinannut kuulla itseäni. Normi F:llä ei sitten ollut mitään ongelmaa. No mulla ei ollut siellä mitään omaa monitorointia silloin, vaan pärjäilin laulajan monitorin vuodoilla. Nykyään on omakin monitori juuri tuollaisten tilanteiden varalle.
Caligari
15.12.2008 23:32:19

En ole löytänyt yhtäkään tuollaista huuliharppusettiä, joka täyttäisi minun laatuvaatimukseni. On parempia ja huonompia, mutta kaikki 7-12 harpun setit on enemmän tai vähemmän surkeita palikoita. Yhden Lee Oskarin olen ostanut, ja täytyy sanoa, että siinä on yksi yliarvostetuimpia ja ylihinnoitelluimpia malleja mitä on.

Muovirunko ei kuitenkaan missään nimessä tarkoita, että harppu on huono.

Itse pidän eniten Hohnerin Golden Melody -mallista, jonka hienovire on erityisesti soolosoittoon sopiva. Päinvastoin kuin "normaalissa" harpussa (esim. kaikki muut Hohnerit ja Seydelit), jossa soinnut on roheita, mutta yksittäiset nuotit välillä vähän tönkön kuuloisia, Golden Melodyssa yksittäiset äänet kuulostavat upeilta ja soinnut ehkä vähän monotonisemmilta. Siksi se sopii hienosti jazziin, arabialaiseen, klezmeriin ja myös bluesiin. Golden Melodylla myös overblow-nuotit onnistuvat helpommin kuin monilla muilla malleilla.

Suuri sankarini Sonny Terry käytti Golden Melodya vanhoilla päivillään. Nykyään monet virtuoottisimmat soittajat mm. Carlos Del Junco, Jason Ricci ja turkkilaista & juutalaista musiikkia upeasti soittava Jason Rosenblatt käyttävät näitä. Tsekatkaa miehen bändi: http://www.myspace.com/shtreiml .

Toinen, jonka olen hyväksi havainnut, on Hohnerin Meisterklasse. Todella tyylikäs ja heleästi soiva harppu.

Nykyään kiinnitän yhä enemmän huomiota harpun ilmatiiviyteen. Sillä on iso vaikutus äänenlaatuun, soiton nopeuteen ja overbloweihin. Useimmat liukuhihnaharput ovat tässä suhteessa aika huonoja. Yhdessä Golden Melodyssani on kustomoitu eebenpuu-runko, joka on todella tiivis eikä turpoa ja halkeile ajan myötä. Myös metallirunkoiset Meisterklasse ja Seydelin Blues Favorite ovat hyvin tiiviitä.

Ai niin, ja kaikki harput ja niihin liittyvä kannattaa tilata HarpOnlinesta: http://www.harponline.de/ . He tietävät mitä tekevät ja mitä myyvät. Tuetaan asiantuntemusta ja asialle omistautumista suurten musiikkilafkojen sijaan.
Teijo K.
16.12.2008 10:50:24 (muokattu 16.12.2008 10:50:56)

Itse pidän eniten Hohnerin Golden Melody -mallista, jonka hienovire on erityisesti soolosoittoon sopiva.

Tsekkasin ton ja mun allergioille vääränmallinen harppu.

Ai niin, ja kaikki harput ja niihin liittyvä kannattaa tilata HarpOnlinesta: http://www.harponline.de/ . He tietävät mitä tekevät ja mitä myyvät. Tuetaan asiantuntemusta ja asialle omistautumista suurten musiikkilafkojen sijaan.

Tämä kauppa pitää tarkistaa, kiitti linkistä!
Turpahöylääjä
16.12.2008 23:10:04

Suurkiitos linkistä! Tästä nettikaupasta taitaakin tulla oikea joulun tähti ;) ^^
Läpistö
17.12.2008 07:10:30

Kiitoksia Caligarille (ja muillekin!) vastauksista. Hitto tuo Shtreilm kuulostaa hienolta! :)
Teijo K.
17.12.2008 10:13:54

Suurkiitos linkistä! Tästä nettikaupasta taitaakin tulla oikea joulun tähti ;) ^^

Tosin toi paypal -osasto ei irtoo multa. Eikä luottokortittelu. Thoomanniltakin tilataan aina isommalla jengillä kaikenlaista. Pari Lee Oskaria vois tuolta tilata jos sopiva kimppatilausjengi saatais kasaan. :)
motorhand
24.12.2008 20:25:14 (muokattu 24.12.2008 21:28:54)
Nonnii, minulle partaveikko toi tuommoisen Marine Band C-harpun ja tässä nyt tunnin verran opetellu puhalteleen ja imeskeleen yksittäisiä nuotteja ja tällä hetkellä tuo ykkösreiän imu tuottaa vähän ongelmia sekä happi meinaa loppua vähä väliä mutta eiköhän se tästä.

Semmoinen kysymys olis nyt alkuun että, onko tälle huuliharpulle jotain hoito-ohjeita? että jos menee joku reikä vaikka kuolasta yms. tukkoon niin miten siitä kannattaa hankkiutua eroon tai vastaavaa jutskaa.
haukotus
26.12.2008 02:05:25
http://www.youtube.com/watch?v=hs_OchfmBc8&feature=channel_page
Tosta videosta innostuin.
Eli luultavasti huomenissa käyn ostamassa huuliharpun.
Paskaakaan en tiedä koko vekottimesta mitä nyt pentuna johonkin leikki huuliharppuun räkinyt.
Eli onko tollanen bluusi juttu mikälie hankalaakin soitettavaa?
Tiedän etten nyt kuitenkaan silmänräpäyksessä opi tuollaista, mutta jotain helppoa tuon tyylistä jos viittisitte sendiä tänne niin voisin kokeilla.
UKKOMIES
26.12.2008 11:55:12 (muokattu 26.12.2008 11:55:35)
Sainpas joululahjaksi ekan huuliharpun joka on Lee Oskarin Diatonin Ceestä! Vielä täytys oppii soittaa, osaattekos sanoo jotain hyvää kirjaa mis oppis perus Blues jutut, bendaukset yms? Pistäkää ihmeessä linkkejäkin jos on hyviä sivuja.
Soitan mitä haluan, milloin haluan, millä haluan ja missä haluan.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)