rebb 15.02.2004 02:59:52 | |
---|
Sain tälläisen vanhan kitaran. Muuten vehje on mieleen mutta vire ei pysy. Virittimissä on kylläkin jo klappia. Eli auttaisiko virittimien vaihto? Myös kielet tuppaa olemaan hieman ylhäällä, ja laskeminen aiheuttaa kielten osumista nauhoihin soitettaessa. Tarkoitus olisi viedä tuo jollekin kitarapajalle säätöön, jollei tuolle itse pysty jotain tekemään. Sähköpuolella vaihdettavaakin olisi, jos tuon muuten saisi kuntoon. Kitaran konstruktio on jossain puoliakustisen ja tavallisen lankun välimaastossa. Mikit on kiinnitetty suoraan kanteen, jonka alla on jonkinlainen kaikukoppa. Jos joku osaa ennustaa niin merkkiäkin olisi kiva tietää. 70-lukua on edellisen omistajan taholta veikkailtu hankinta vuosikymmeneksi. Huonoja kuvia (reippaat 300kt): http://www.kyymos.com/kitara/kitara1.JPGhttp://www.kyymos.com/kitara/kitara2.JPGhttp://www.kyymos.com/kitara/kitara3.JPG |
fox 15.02.2004 13:01:53 | |
---|
Pahan pistit, mutta koitetaan jotain keksiä. Onko siinä kitaran lavassa muuten mitään semmosia jälkiä että olis valmistajan logo tms. ollu ruuveilla kiinni? No lähdetään arpomaan. 70-luvun alkupuoli vois olla ihan kohtuullinen arvaus, mikit on saksalaiset, nollanauha (tuo satulasta seuraava), virittimet ja otelaudan merkit olis kovasti Italiaan kallellaan, talla on ihan tyyppi 70-luvun talla. Lavassa oleva koriste (upotus vai siirtokuva) viittais vähän parempaan malliin. Onko pultti-vai liimakaula? No ok, ensimmäiset arvaukset linjalta Welson- Eko- Framus. Jaa niin minkämoiset ne virittimet sitten on? Ja kyllä, jos niissä on klappia tms. niin ilman muuta kannattaa vaihtaa ne. Vaikka johonkin Gotohin virittimiin, niitä on montaa mallia (ja hintaa).. |
rebb 15.02.2004 16:01:26 | |
---|
Pulttikaula. Enemminkin upotus kuin siirtokuva, läheltä katsottuna kuvion reunat on epätasaisia (Liekö joku hieman "korjaillut" kuviota). Lavan päässä ollut valmistajan nimi, joka on raaputettu irti. Kaulassa tai mikeissä ei minkäänlaisia merkintöjä. Gotoh:in virittimiä tuohon suunnitelinkin. |
fox 15.02.2004 20:05:52 | |
---|
Pulttikaula. Enemminkin upotus kuin siirtokuva, läheltä katsottuna kuvion reunat on epätasaisia (Liekö joku hieman "korjaillut" kuviota). Lavan päässä ollut valmistajan nimi, joka on raaputettu irti. Kaulassa tai mikeissä ei minkäänlaisia merkintöjä. Kuinka "hyvin" se valmistajan nimi on raaputettu, eli saako siitä mitään käsitystä että kuinka pitkä se nimi esim. on ollut tai jotain muuta?? Noissa mikeissä ei kylläkään mitään merkintöjä ole, ovat tuttuja kyllä. Niitä oli 70-luvun alkupuolella myynnissä.. Edelleen noista kolmesta arpoisin eli Welson, Eko tahi Framus. Tuosta kaulan säätämisestä, vois olla apua jos löystyttäisit kaularautaa eli sieltä lavan päästä ruuvaat sen peitelevyn irti ja alla olevasta säätöruuvista käännät vasempaan puoli kierrosta. Tosin voi olla ettei käänny eli on jumittunut. Mutta koita. Ja ilman muuta kannattaa ne virittimetkin vaihtaa. |
rebb 15.02.2004 20:19:49 | |
---|
Katselin noiden antamiesi nimien perusteella vastaavaa mallia. Lähimmäksi pääsi pikaisella googlen käytöllä Eko:n Les Paul kopio. http://www.jcguitars.com/nonfloyd.htm Sivun koristereunus on minulla vain toisella puolella ja kytkimen luukku eri näköinen. Turhan hyvin on raaputeltu, on peilattu valoa vasten, testattu lyijykynä ja paperi metodit jne. Kaularauta säätyy ihan moitteetta. Täytyy vaihtaa nuo virittimet ja laittaa kitara kunnon säätöihin, niin eiköhän tästä kunnon peli vielä tule. |
LaXu 15.02.2004 20:20:05 | |
---|
Ettei vain olisi joku sekalaisista osista kyhätty vehje? Runko näyttää kyllä kovasti EKOlta, mutta lapa ja hardware ei. |
toxic 15.02.2004 20:22:29 | |
---|
Lavan päässä ollut valmistajan nimi, joka on raaputettu irti. EKO! |
mikko1 16.02.2004 22:37:58 | |
---|
On muuten aika namun näkönen, tulee mieleen se Ändyn Zemaitis. "Jos silmät olisivat käsissä, niin käsittäisikö silloin näkemänsä?" - Noir
EXCELLENT!!!!! |
Nazareth 16.02.2004 23:08:04 | |
---|
Virittimissä on kylläkin jo klappia. mitä tuo klappi tarkoittaa? "Yks kalja ja yks lapin kulta." |
fox 17.02.2004 00:34:10 | |
---|
mitä tuo klappi tarkoittaa? Klappi= väljyys eli neukkulan toleranssi.. =) Eli hyvinkin usein noissa 70-luvun alkupuolen kepeissä ei ollu sellasia kestovoideltuja valurunkosia hienomekaniikan näytteitä vaan peltilevystä prässättyjä harvalla hammastuksella olevia virityskoneita jotka useimmin ei pitäny kovinkaan hyvin virettä.. Klappia voi olla myös monessa muussa mekaanisessa laitteessa... =) |
Hotakainen 17.02.2004 08:45:24 (muokattu 17.02.2004 09:08:58) | |
---|
Jumalaut! Sehän on Egmond. Mulla lojuu tuossa sängyn päällä samanlainen, vieläpä saman värinenkin. Eipä ole tätä ennen tullut sille kaveria vastaan edes internetissä. Ainoa ero tuohon sinun keppiisi on että tämä pitää jopa vireen. http://home.wanadoo.nl/wimmarkenhof/indexe.htmlSiinä on hieman tietoa Egmondeista. Tosin tätä LP-mallia ei löydy tuoltakaan ukolta. edit: Tehdas on lopetettu jo 70-luvun alussa, eli aika wanhoja vehkeitä nää on. ps. Eikös muuten olekkin aika häijy vekotin? Alaxää mun kaa? |
Kossu 17.02.2004 09:45:54 | |
---|
Tuossa kitarassa on muuten jännästi yhdistetty eri merkeiltä omittuja piirteitä vaikka kitara on Les Paul kopio. Mikithän ovat selvästi Gretsch vaikutteiset ja tuo talla on saanut vaikutteita sekä Gretschiltä että Jazzmastereista. Nollanauha on Saksalaista tyyliä mutta myös Gretschiä. Kielenpitimen suojuksen funktio jää hieman hämäräksi. ChuckJimiJeffThundersJohnyBoHooker |
Blue Moon 17.02.2004 10:31:15 | |
---|
- It's been a long time coming - |
fox 17.02.2004 11:30:07 | |
---|
Olisko tuo Egmondi? Kävin taas tuolla Fetishguitars-sivulla ja kallistuisin kummiskin nyt tuon Welsonin puoleen, mikkivalitsinkytkin samanlainen ym.. Mielipide tämä vaan.. |
Jumalaut! Sehän on Egmond. Saisitko tuosta Egmondista kuvaa ilmoille? Kuvat kitarastani oli hieman epäselviä, joten tuo "mikkivalitsin" on 6,3mm jakki. Alkuperäinen paikka tuolle on se perinteinen, lienee aikojen saatossa hajonnut ja lyhyempi kaulainen jakki ei ole sopinut omalle paikalleen. |
Hotakainen 17.02.2004 19:49:30 | |
---|
Saisitko tuosta Egmondista kuvaa ilmoille? Täytyypä pistää kunhan pääsen käsiksi digikameraan. Kuvat kitarastani oli hieman epäselviä, joten tuo "mikkivalitsin" on 6,3mm jakki. Sama se on mullakin. ja Foxille: Se on ihan varmuudella Egmondi. Täysin samanlainen kuin minulla. Alaxää mun kaa? |
sterbo 17.02.2004 20:07:31 | |
---|
Mistähän Suomesta löytyisi tuollaisia hieman harvinaisempia "friikki" kitaroita, olisi varmaan semmoinen peli mitä ei jokaisella vastaantulijalla olisi. "Siitä miten asiat ovat, ei voida päätellä sitä miten niiden pitäisi olla" - G.E. Moore |
rebb 17.02.2004 20:20:44 | |
---|
Täytyypä pistää kunhan pääsen käsiksi digikameraan. Hieno homma, kiitän jo näin etukäteen. Eli sinullakin on jakki laitettu mikkivalitsimen tilalle? Täytyy tuohon vaihtaa oikeankokoinen jakki, että sen saa oikeaan paikkaan ja kytkimen paikalleen. Nyt käytössä on pelkkä talla mikki. Minun makuuni tuo kitara soundaa kyllä just oikeelta, mikeissä on "luonnetta". Tämä kitara löytyi vaimon toimesta, jostain hämärästä ulkovarastosta Fenderin kopiobasson kanssa lojumasta. Ihmeen hyvässä kunnossa kamat on, kun ovat lojuneet ties kuinka kauan kylmässä ulkovarastossa. Samaan kasaan sain vielä itserakennetun 2x12" kaapin, harmi vaan kun nuppi oli johonkin kadonnut. |
Hotakainen 17.02.2004 20:33:26 | |
---|
Äh, perkeles. Katsoin/ymmärsin väärin. Siis ei minulla mitään jakkia siinä ole, ihan mikkivalitsin. Tyhmä minä. Alaxää mun kaa? |
fox 17.02.2004 23:05:33 | |
---|
ja Foxille: Se on ihan varmuudella Egmondi. Täysin samanlainen kuin minulla. Jeps, eiks meillä joskus ollu tuosta sun Egmondista juttuakin? Jos ei suoraa nii jossain threadissa. Mä olen nyt noitten kahden välillä arponu ja kyllähän sinä oikeessa olet, ja varsinkin kun sulla on se etu, et on samanlainen hyppysissä.. =) |