Aihe: Adobe Audition 3, kokemusta
1 2
HessuHaaksiluoto
05.12.2008 12:39:58

Moi

Onkos kellään kokemusta tai tietoa tai aavistus millainen
keksintö Adobe Audition 3 softa on.

Tässä nyt "hulluna" mietitään, että mitä ja mistä.
On käynyt mielessä Digidesing ja pro tools le jne jne jne

Mutta toi Adobe Audition 3 on mulle ihan uusi tuttavuus,
en ole kuullut kenenkään käyttävän sitä. Tai paitsi
yhden, joka kertoi sen olevan ok, yksinkerainen ja helppokäyttöinen
ja sisältävän itsessään ihan tarpeeksi plugareita.

Tietoa kaivataan

Kiios
Tumba Tom!
05.12.2008 13:58:17 (muokattu 05.12.2008 14:00:57)
On kokemusta, softahan on aivan mahtava ja todella monipuolinen. Olen käyttänyt Auditionia ammoisista Cool Edit - ajoista saakka ja on ollut mukava huomata, miten tuotetta on kehitetty ja viety eteenpäin.

Edit ja mix - ominaisuudet ovat todella selkeitä ja nopeasti tajuttavissa, valikoita voi modata loputtomiin asti ja mikseri on visuaalisesti esteettinen; tärkeä asia ainakin mulle, jos päivittäin joutuu tuijottamaan virtuaali - ikkunoita.

Plugarit ovat ihan hyviä, samaan kastiin menee kaikkien softien valmisplugareiden kanssa (Logic tosin johtaa tältä osin kirkkaasti markkinoita imo). Restauration - plugarit ja muutama reverb sekä multiband - kompura ovat mulla "ihan oikeassakin" käytössä. Ja tukeehan Audition Direct X / VST /I - linjaa, joten yhteensopimisongelmia ei ole tullut. Ja ulkoiset kontrollerit kuten Mackie Control, Behringer, Tascam yms. DAW - ohjaimet toimivat. Kuten I / O:t, jos rautaa haluaa tuoda mukaan.

Vaikka softa on helppokäyttöinen sekä halpa verrattuna perusnimiin, on se täysin ammattimaisesti suunniteltu. Ei ole tullut vastaan tilannetta, jossa olisi joutunut vaihtamaan softaa kesken projektin. Ja toiminta softan sisällä on nopeaa, ei tarvitse kiroilla valikkojen sekavuutta vaan keskittyä siihen olennaiseen.

Mä suosittelen kyllä lämpimästi, ja kyse ei ole siitä, ettenkö olisi muita softia vääntänyt. Logicin kanssa kärkikastia.
Tumba Tom!
05.12.2008 14:01:37 (muokattu 05.12.2008 14:02:44)
EDIT: Jos epäilyksiä jäi, niin tutorial - video on hyvin selkeä. Ja kyllähän Yankkilässä yms. tuotetta arvostetaan, varsinkin radio - skenessä.

Ainut ongelma joka softan kanssa on tullut vastaan, on selittäminen muille, mikä on Audition ja miksi se on niin hyvä ;)

Toiv. oli apua, yez.

http://www.adobe.com/products/audition/
lindo
05.12.2008 18:44:55
Olen käyttänyt Auditionia ammoisista Cool Edit - ajoista saakka ja on ollut mukava huomata, miten tuotetta on kehitetty ja viety eteenpäin.

Melkein sama täällä mutta itselläni yhä käytössä 1.5 koska 2.0 meni jo jotenkin hölmöksi ainakin tuo interface. AA 3 demoa olen kokeillut ja MIDIä en saanut toimimaan toivotulla tavalla. Pianorollia ei saanut kuin 2 oktaavin alueelle näkymään (ehkä saa, mutta äkkiä katottuna ei onnistunut) VSTi instrumentteja en saanut soitettua ns. previewna, vaan piti laittaa ekaks pianorolliin jotain ja painaa play että jotain kuului (ehkä saa mutta...).

Olihan tuossa kaikkea kivaa uutta, mutta jotenkin se oli sekava, ja jotain "unsupported" oli vieläkin. Olisi jo luullut että oisivat saaneet MIDI sekvensseriasiat kuntoon.

ProTools LEstä on niin vähän kokemusta etten sano mitään, mutta on se jotenkin ammattimaisempi ku AA3. ... kaikessa vanhanaikaisuudessaan ;P
Rok rok
HessuHaaksiluoto
06.12.2008 19:39:40

Kiitos kovasti.

taidanpa vakavasti harkita tuota softaa.
Mitä äänikortteja olette tuon kanssa käyttänyt ?

Joo, tästä tää lähtee.
HessuHaaksiluoto
06.12.2008 20:09:11

Sen verran olisin vielä kysynyt, että pelittääkö
VST plugarit ihan jees.

Ja onko kokemusta että pelittääkö
Toontrack dfh EZ-drummer

Hessu
lindo
06.12.2008 23:09:18 (muokattu 06.12.2008 23:34:19)
Sen verran olisin vielä kysynyt, että pelittääkö
VST plugarit ihan jees.

Ja onko kokemusta että pelittääkö
Toontrack dfh EZ-drummer

Hessu

Niinkuin sanoin tuo MIDI ei ainakaan lyhyen tutustumisen kanssa auennut. EZ-drummerilla nimenomaan testailin ja aika arpomista se on. Eli jos esim haluat kuunnella noita "grooveja" (open groove) niin mitään ei tule ulos vaikka EZ-drummerista painaa PLAY. Ainoa tapa jolla mä sain siitä äänen kuulumaan oli niin että ekaksi laittaa pianorolliin palikoita, sitten painaa Auditionista PLAY ja kuuntelee mitä tuli summanmutikassa lätkittyä.
Myöskään siitä ei kuulu mitään kun hiirellä soittaa/klikkaa rumpuja EZ-drummer ikkunassa
En tiedä missä vika oli mutta ei ainakaan IN/OUT koska silloinhan ei playback'ään toimisi, mutta kun SE toimii.

EDIT:
Esim. Reaperissä ei ollut mitään ongelmaa ko. asioiden kanssa. Suosittelisin sullekin sitä mielummin. On hintaansa nähden toimivampi ja täältäkin löytyy hyvin tukea sille.
http://www.reaper.fm/
(itse duunailen MIDIt aina FL Studiossa)
Rok rok
johanssen
07.12.2008 00:51:06

Minkälaiseen käyttöön sulla softa tulee? Äänitätkö instrumentteja/laulua/ääniä vai toimitko lähinnä softa/midi/pluggari maailmassa?

Ite lähinnä äänittelen noita ääniä ja aluksi softana oli FL Studio, kunnes näiden keskustelujen myötä siirryin kokeilemaan Cubasea. Sille tielle jäin. Mulle ainakin Cubase on se oikee ratkasu. Selkeä ja looginen. Helposti löytyy myös apua ongelmatilanteissa, jos sellaisia tulee.

FL on kyllä myös ihan oikeesti kelpo softa. Se on mulla myös edelleen käytössä, mutta pääasiassa käytän Cubasea. Ja olen sitä mieltä, että jos FL:n hankkii, kannattaa ostaa joko Producer tai XXL-versio.

Adobesta mulla ei oo kokemusta, joten siitä en virka mittään.
asialliset hommat hoidetaan, mutta muuten ollaan kuin ellun kanat
superfly
07.12.2008 01:15:40
Vanha Cool Edit -ukko ilmoittautuu. Audition tuli työn puolesta automaattisesti koneessa mukana ja onhan se kyllä omassa jutussaan ihan käyttökelpoinen. Mutta ei se kyllä moniraiturina oikein jaksa innostaa tekemään mitään intuitiivista.
Killing internet dragons is serious business!
lindo
07.12.2008 22:20:58

Olen tässä kääntymässä Cubaseen tai Pro Tools Le:hen.
Cubaseen siksi, että sille löytyisi tukea kuten myös Pro Toolsiin.
jotakut ystävistä käyttävät jompaa kumpaa.
Noiden väliltä en sitten tiedä... cubase vao Pro Tools Le.
Eiks digidesing äänikorttien mukana tule toi LE ?

Digidesign korttien mukana tulee ProTools LE joka ois kai siis halvin vaihtoehto, mutta myös (kai) ainoa jossa on raitarajoitus, 32 raitaa.
Cubase on kai kallein noista.

Kannattaa kokeilla demoversioita ennen kuin ostaa (paitsi ProTools LE tarvii ostaa sika säkissä tyyliin) Auditionista on demo, ja Reaperistä.

Jos olet aloitteleva äänittelijä, niin sinuna lähtisin tuosta Reaperistä liikkeelle.
Rok rok
Jaava
07.12.2008 23:53:36
32 raitaa.

Se on 48 tästä joulukuusta eteenpäin.
''Miten voi olla jano, vaikka on juonut koko yön?''
lindo
08.12.2008 13:27:45
Se on 48 tästä joulukuusta eteenpäin.

WOW!

No, jotta vältytään "Virhe! Tyhjä tai liian lyhyt kirjoitus!" kommentilta niin sanon että, ei se silti riitä projektiin joka parhaillan on työn alla.

Ja mahtaa niitä sitten vituttaa jotka laitto pari sataa euroa tuohon "mikälie tool kittiin".
Rok rok
Jaava
08.12.2008 13:36:32 (muokattu 08.12.2008 13:37:13)
Ja mahtaa niitä sitten vituttaa jotka laitto pari sataa euroa tuohon "mikälie tool kittiin".

Toolkitillä se on 64 tai kalliimmalla versiolla 128, joten en usko, että vituttaa.
Aika harvalla LE käyttäjällä on projekteja, jotka vaatisivat enemmän kuin 48 raitaa.

Mutta reaperilla minäkin lähtisin liikkeelle.
''Miten voi olla jano, vaikka on juonut koko yön?''
lindo
08.12.2008 13:58:26
Toolkitillä se on 64 tai kalliimmalla versiolla 128, joten en usko, että vituttaa.

Jep, mietinkin että kai ne niillekin sitten jotain antaa.

Aika harvalla LE käyttäjällä on projekteja, jotka vaatisivat enemmän kuin 48 raitaa.

Niin kai mutta kun on projekti aloitettu isossa studiossa eikä raitoja säästelty niin...
Rok rok
djtremolo
09.12.2008 10:13:46

Mites muuten, onko uudemmissa Auditioneissa mahdollista säätää plugareita reaaliajassa, vai pitääkö säädöt edelleen tehdä ennakkoon jonkun raidan pätkän perusteella? Tuossa demovideossa ainakin volumea ja pannausta pystyi automatisoimaan, mutta kiinnostaisi tuo reaaliaikaisuus plugarien suhteen.
If I seem super human, I have been misunderstood.
LaHo
09.12.2008 11:39:25
Kyllä pitäisi pystyä säätämään plugareita reaaliajassa.

Sitten valitusosuus; cooleditpro edusti simppeliä ja helppokäyttöistä
moniraituria parhaimmillaan, sitä kun on tottunut käyttämään niin
auditionin kanssa ei tullut kuin kiukku.

samat toiminnot (ja tietysti paljon uusia ominaisuuksia) mutta kaikki
on pikkuisen eri paikassa ja eri näköistä. Pikkuprojektien (alle 10 raitaa) parissa
kun askartelee vanha cooledit hoitaa kyllä kaiken nopsemmin,
isompien projektien kanssa audition varmaan toimii jouhevammin.

Eli voin suosittella jos ei ole cooledit-kokemusta :)
http://www.malvo.net
HessuHaaksiluoto
10.12.2008 13:59:22

Kiitoksia.

Päädyin Lexiconin Omega äänikorttiin, jossa
tule mukana Cubase LE.

Nyt vielä pohdin hommaanko Mäkin vai
PC:n.

Onko kokemusta, kumpi parempi.
Joo, tiedän että tämä aiheuttaa sydämmen
tykytystä.

Olen ajattelut rakentaa kannettavan studion, joka
liikkuu mukavasti mukana.

Eli koneeksi olen ajaellu läppäriä. Onko kokemusta.
Jos on, niin otan mielelläni ehdotuksia vastaan, että
mikä peli kannattaisi hankkia (windows kone).

ja jos mäkki, nin mikähän mäkki.

tietääkö joku, että kun tilaan tuon lexiconin kortin,
niin tuleeko siinä mukana windows versio ja os X versio
kumpainenkin ?

Onko kokemusta cubasesta ja lexiconista ?

ja onko kellään kokemusta cubasen LE:stä ja Toontrack dfh EZ-drummer
eli pelittääkö

Ja vielä loppuun onko korttien valmistajat saaneet homman pelittämään
vistassa va kannattaisiko hommata xp, jos päädyn windowsiin.

Huhuhuh.

Kiitän ja niian jo etukäten
superfly
10.12.2008 14:25:26
Tsekkaappa tuon Cubase LE:n speksit netistä. En muista mitä siinä oli mutta ei tarvi kovin iso projekti olla että loppuu ominaisuudet kesken.
Killing internet dragons is serious business!
lindo
10.12.2008 20:36:41
Mites muuten, onko uudemmissa Auditioneissa mahdollista säätää plugareita reaaliajassa, vai pitääkö säädöt edelleen tehdä ennakkoon jonkun raidan pätkän perusteella? Tuossa demovideossa ainakin volumea ja pannausta pystyi automatisoimaan, mutta kiinnostaisi tuo reaaliaikaisuus plugarien suhteen.

Muistaakseni tuli real time efektit jo Cool Edit 2.0 versiossa, mutta viimeistään AA 1.0 versiossa.
Eli siis kyllä; kaikkia efektejä voi säätää real timena, mutta silti vanha raidan erikseen editoiti/prosessointi on yhä tallella. ... joka esim Reaperista puuttuu kokonaan. ... eikö?
Rok rok
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)