Aihe: Humpasta ja humpan komppauksesta
1 2 3 4 510 11 12 13 14
EP
01.12.2008 11:20:44 (muokattu 01.12.2008 11:21:16)
Vanhoissa humpissa on myös breikkejä ja muita hienoja yksityiskohtia mitä nykypändit ei niihin soita, vaan se on alusta loppuun samaa tylsää "hump-pa hump-pa" -louskutusta.
Ei ole ihme, ettei humpansoitto ketään kiinnosta ja se on monelle pändille pelkkä pakollinen kuvio ja monelle sitten vasta jos tullaan pyytämään.
Vanhoissa levytyksissä kuulee myös hienoja sovituksia puhallinsoittimille, lisäksi myös tuuban ja basson soitto humpissa eroaa oleellisesti toisistaan so. soitetaan rytmisesti aivan eritavalla.
isojussi
01.12.2008 15:29:26
...lisäksi myös tuuban ja basson soitto humpissa eroaa oleellisesti toisistaan so. soitetaan rytmisesti aivan eritavalla.

Häh? WTF? Tarkenna.
"Isojussi on se puu joka liikkuu. Entti." - Fuzzy Boner
KoskPaavo
01.12.2008 15:36:35
"Tuubaa jäljittelevä basso, virvelikomppi, harkittuihin paikkoihin splash-pelti (kädellä sammutus) ja banjoa jäljittelevä takapotku kitaralla."
Kyllä se nyt tossa on.
" Tällainen elämä käy laatuun, onhan se välimmiten lystiäkin ja kohottelee kantapäitä" Aleksis K.
Ukko
01.12.2008 15:59:46

Miksikähän? Nehän on pieniä, eikä niistä lähde kovaa ääntä.

Mä sain kerran kolmen päivän niskakivun kun runpali löi voimalla splashiin ja olin liian lähellä. Se oli oikein kunnollinen kipuaalto mikä siitä lähti :(
COVS jäsen nro 6
Rivihemmo
02.12.2008 02:03:18
Vanhoissa humpissa on myös breikkejä ja muita hienoja yksityiskohtia mitä nykypändit ei niihin soita, vaan se on alusta loppuun samaa tylsää "hump-pa hump-pa" -louskutusta.
Ei ole ihme, ettei humpansoitto ketään kiinnosta ja se on monelle pändille pelkkä pakollinen kuvio ja monelle sitten vasta jos tullaan pyytämään.
Vanhoissa levytyksissä kuulee myös hienoja sovituksia puhallinsoittimille, lisäksi myös tuuban ja basson soitto humpissa eroaa oleellisesti toisistaan so. soitetaan rytmisesti aivan eritavalla.

Olen samaa mieltä tuosta nykylouskutuksesta.

Vanhoissa levytyksissä, esim Humppaveikkojen levyttämä Alaska-humppa, on kurinalaisuutta, josta tämän päivän keikkabändien humppasoitannassa usein ei ole tietoakaan. Rytmiikka on tuossa levytyksessä tosi kurinalaista, samoin kuin harmoniakin..puhumattakaan Joutselan jäyhästä tyylistä laulaa.

Monet nykypäivän basistit tuntuvat unohtavan, että humpan soitannan perusasioihin kuuluu basson soitto Möllermäisesti...moni hanuristi tuntuu unohtavan, että humpassa lauluosuuksien ajan hanuristin tärkein tehtävä on kompata selkeästi "kakkosnelkkua", eikä lirutella löysästi taustalla omia juttujaan.

Tuo humppapellin käyttö rumpaleilla pitäisi olla harkittua (yhteisesti bändin kanssa sovitettua) niin, ettei sitä läimittäisi mihin kohtaan kappaletta tahansa (oman mielen mukaan), vaan niihin kohtiin, joihin se on sovitettu..noilla splash-iskulla muun bändin pitäisi olla soittamatta, jotta humppapelti erottuisi mahdollisimman hyvin. Se ei eroitu, jos samanaikaisesti basistilla on pitkä ääni päällä, tai hanuristi/muu komppi jauhaa komppia/lirujaan.

Vähän huono sepustus tää, mutta kerrankos...
Uskokaa nyt, valssin komppi ei ole "run-kat-kaa",vaan "Un-za-za"
R.Syke
05.12.2008 18:49:43
Hehe. Täällä ei ollu rehellisiä humpansoittajia ollenkaan. Basistin pitää toki jättää tilaa takapotkulle. Polle, älä aisalle kaki.
ariari
07.12.2008 10:53:52

No perkules,myydään tyylitaju halvalla vai?
Kandee kokeilla ja heittää säröt ja flangerit vielä kehiin,se on siinä!
(ehkä hiukan vielä delay esaa)

Me ollaan soitettu Smoke on the water humppana. Keikalla tanssikansan humppajalka lyö tyhjää muutaman tahdin ajan kun kuuluttaa että seuraavana savu-humppa: Riffi soitetaan rautlankakitarasoundilla yksiäänisesti kammella kivasti värittäen, komppikitaristi soittaa raikasta humppakomppia G-mollia ja C-duuria apuna käyttäen ja solisti laulaa tangoäänellä oktaavia alempaa kuin Gillan englantia savolaisittain murtaen. Kannattaa kokeilla! Niin, basisti ja rumpali soittaa niin kuin humppaa nyt bassolla ja rummuilla soitetaan.
Marshall83
07.12.2008 11:28:36

Mikähän se humpan oikea tempo sitte on? Ite oon tottunu siihen vanhaan, semmoseen rivakkaan humppaan mutta joillain keikoilla pitää soittaa vähän hitaampana, sopii kuulemma paremmin niille kävelyhumppaajille. Se on kans semmonen laji mitä en oikein ymmärrä, miks sitä pittää lavoille tulla kävelee ku onhan niitä pururatojakin. Sais soittaa humpat oikeina humppina.
-Asia kunnossa.
baron
07.12.2008 11:33:59

Mikähän se humpan oikea tempo sitte on? Ite oon tottunu siihen vanhaan, semmoseen rivakkaan humppaan mutta joillain keikoilla pitää soittaa vähän hitaampana, sopii kuulemma paremmin niille kävelyhumppaajille. Se on kans semmonen laji mitä en oikein ymmärrä, miks sitä pittää lavoille tulla kävelee ku onhan niitä pururatojakin. Sais soittaa humpat oikeina humppina.

http://www.tanssi.net/fi/tausta/humppa.html

Se humpan tanssiminen on paljon monimutkaisempi asia kuin humpan soittaminen.
Ukko
07.12.2008 11:39:53

http://www.tanssi.net/fi/tausta/humppa.html

Se humpan tanssiminen on paljon monimutkaisempi asia kuin humpan soittaminen.

Mulle on kaikki tanssiminen monimutkaista tapahtumaa. Eikä toivoakaan onnistumisesta. Eipä senpuoleen, sama koskee soittamistakin :(
COVS jäsen nro 6
baron
07.12.2008 11:44:16

Yleensäkin tanssiminen..tai ainaki jotkut osaa tehä siitä aika monimutkaisen lajin.

Mulla on käsitys että harva tulee keikalle kuuntelemaan humppaa, ymmärtääkseni se on tanssimusiikkia ja silloin ainakin jossain määrin pitäisi mennä tanssijoiden ehdoilla.
Tankero
07.12.2008 12:03:12
Mulla on käsitys että harva tulee keikalle kuuntelemaan humppaa, ymmärtääkseni se on tanssimusiikkia ja silloin ainakin jossain määrin pitäisi mennä tanssijoiden ehdoilla.

Olet oivaltanut asian aika kohilleen.
Humppajyrä
Marshall83
07.12.2008 12:56:10

Eiköhän tuon nyt ymmärrä tyhmempikin. Meinasin vaan sitä että suosin ennemmin sitä vanhan ajan meininkiä että ei tullu heti nyrkistä jos esim. humppa oli millin liian hidas. Ottaa jonkun verran nimittäin pattiin semmoset tanssijat jotka tulee ennen keikkaa kertomaan että mihinkä tempoon pitää täällä jivet ja humpat soittaa että ehtii tanssimaan. Niin ja kai te salsat ja masurkat soitatte?
-Asia kunnossa.
Tankero
07.12.2008 13:39:51
Eiköhän tuon nyt ymmärrä tyhmempikin. Meinasin vaan sitä että suosin ennemmin sitä vanhan ajan meininkiä että ei tullu heti nyrkistä jos esim. humppa oli millin liian hidas. Ottaa jonkun verran nimittäin pattiin semmoset tanssijat jotka tulee ennen keikkaa kertomaan että mihinkä tempoon pitää täällä jivet ja humpat soittaa että ehtii tanssimaan. Niin ja kai te salsat ja masurkat soitatte?

Mua ei ota. Suhtaudun heihin huvittuneisuudella. Joskus myös suosittelen opettelemaan tanssimaan.
Humppajyrä
KoskPaavo
07.12.2008 15:34:25

Jos soitat humpat sillä Yölinnun tempoilla , niinpä sitten ne on varsin päin persettä.
" Tällainen elämä käy laatuun, onhan se välimmiten lystiäkin ja kohottelee kantapäitä" Aleksis K.
EP
07.12.2008 15:53:23
Jos oikein halutaan miellyttää niin kyllä ne tempot pitäis valita vähän yleisön mukaankin, nuoremmille se nopiampi ja "kuuenkympin ja kualeman väliltä" sitte se vähän harvempi!

Lisäksi vanhempi väki varsinkin kyllä näitä humppia ihan kuunteleekin.
Marshall83
07.12.2008 16:01:23

Jos oikein halutaan miellyttää niin kyllä ne tempot pitäis valita vähän yleisön mukaankin, nuoremmille se nopiampi ja "kuuenkympin ja kualeman väliltä" sitte se vähän harvempi!

Lisäksi vanhempi väki varsinkin kyllä näitä humppia ihan kuunteleekin.

Se menee monessa paikassa just päin vastoin, että vanhemmat tanssii perinteisellä tyylillä humppaa joten tempo ei voi olla kovin hidas, nuoremmat on taas opetellu kävelyhumpan ja sitä on parempi tanssia hitaampaan tempoon, kuulemma.
-Asia kunnossa.
KoskPaavo
07.12.2008 20:59:18
Se menee monessa paikassa just päin vastoin, että vanhemmat tanssii perinteisellä tyylillä humppaa joten tempo ei voi olla kovin hidas, nuoremmat on taas opetellu kävelyhumpan ja sitä on parempi tanssia hitaampaan tempoon, kuulemma.

Onkos sulla jotain lukuja, mä olen koneitten kanssa runkannut noita paljon, olen itse päätynyt tuohon 115 - tempoon, näissä Tammerkoski- tyylisissä.
Solistiyhtye Suomen tempot ovat minun mielestäni aivan liian kiihkeitä, no, makuasiahan tuo on , eikä noista kannata vääntää, loputon suo.
Marshall83
07.12.2008 23:21:18

Onkos sulla jotain lukuja, mä olen koneitten kanssa runkannut noita paljon, olen itse päätynyt tuohon 115 - tempoon, näissä Tammerkoski- tyylisissä.
Solistiyhtye Suomen tempot ovat minun mielestäni aivan liian kiihkeitä, no, makuasiahan tuo on , eikä noista kannata vääntää, loputon suo.

Ei oo lukuja, mutta villi veikkaus että tempojen keskiarvo on 120.
-Asia kunnossa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)