Aihe: Alternate picking - kuningastreenin metsästys | |
---|
|
Hellou, Ennenkuin pistätte lukkoa jälleen kerran uudelle alternate picking - topicille, kuulkaa ensin asiani: Olen nyt kahlannut läpi lähes kaiken minkä kohtuuvaivalla voi netistä löytää alternate pickingiin liittyen. Mistään tosin en ole löytänyt sellaista ns. Totuuden lähdettä, näihin asioihin liittyen esim. miten tuen käteni kitaraan vai tuenko ollenkaan, miten pidän plektraa jne. Olen toki yrittänyt ottaa mallia suosikkikitaristeistani (Hammett, Gilbert, Petrucci..) mutta sellaista varmaa, juuri Minulle sopivaa tekniikkaa en ole löytänyt. Pari viikkoa saatan treenata jollain tavalla, ja sitten huomaan, että äsh, ei tämä toimi, ranne menee jäykäksi vaikka miten hitaasti treenaisi tai sitten jotain muuta. Eli siis kysymykseni on, että mistä voin löytää juuri sen minulle sopivan tekniikan, tai sen "perustekniikan" jolla olisi hyvä lähteä tätä pikkaustyyliä opettelemaan? Tai mistä löytäisin juuri sen kuningastreenin, jolla nämä asiat lähtisivät minulle avautumaan? 1234 treenejä en jaksa :D. Lopuksi voisi toki mainita, että kyllä minulla perusnopeus on jotenkuten hanskassa mutta en ole vuoteen kehittynyt juuri mihinkään ja oma virheeni on ollut se, etten ole sitä "perustekniikkaa" (jos sellaista on) alkuaikoina opetellut, vaan olen aina itse jotain räpeltänyt. Kiitokset jo etukäteen, kun saitte selvää mun epäselvästä viestistä. :) |
|
juuri Minulle sopivaa tekniikkaa en ole löytänyt. Kehitä oma soittotekniikka, joka toimii parhaiten sinulle. Lopuksi voisi toki mainita, että kyllä minulla perusnopeus on jotenkuten hanskassa mutta en ole vuoteen kehittynyt juuri mihinkään ja oma virheeni on ollut se, etten ole sitä "perustekniikkaa" (jos sellaista on) alkuaikoina opetellut, vaan olen aina itse jotain räpeltänyt. Ei soittaminen ole mitään ydinfysiikkaa. Kannattaisikin ehkä nyt unohtaa ne tekniset jutut ja yksinkertaisesti opetella soittamaan jotain musiikkia. Olisiko siinä ideaa? Aluksi sellaista musiikkia, joka varmasti menee eikä tuota vaikeuksia. |
|
Jätkällä on kyllä ilmiömäinen tapa ratkaista toisten ongelmat. |
|
Kehitä oma soittotekniikka, joka toimii parhaiten sinulle. Omassa tekniikassa tuli vastaan fysiikan lait, koskien tietysti nopeutta. Sen takia itse lähdin muuttamaan tekniikkaani enemmän kohti "oikeaoppista", samalla myös yleinen tatsi tuntui jotenkin "jämäkämmältä", vaikka sitä ei kukaan huomannut jos kysyi kuuntelijalta. Ei minulla mitään ole omaa soittotekniikkaa vastaan, mutta itselläni tämmöinen "kompromissi" toimii paremmin. Tai en tiedä toimiiko mutta ainakin tuntuu siltä. *hymiö* Melodista mättöheviä! www.mikseri.net/deathtoll |
|
Kuulostaa vähän siltä, että yritetään etsiä jotain oikotietä onneen. Mitään kuningastreeniä ei ole. Enemmän vaikuttaa se miten harjoittelee kuin se mitä harjoittelee tai miten paljon. Mitään absoluuttista totuutta tuohon pikkaamiseen ei ole ja tekniikoita on lähes yhtä paljon kuin soittajiakin. Pari viikkoa on aika lyhyt aika lähteä kunnolla tottumaan uuteen tekniikkaan, että ongelma voi olla siinäkin. Vähän vaikea täällä on kenenkään lähteä sanoa mikä tekniikka sopii parhaiten henkilölle x. |
|
Mä war...ostin...war...ostin aikoinaan ton Lick Libraryn Alternate Pickingia tarkastelevan opetusDVD:n. Täytyy sanoa, että ompi pirun hyvä lätty. Eka käydään läpi plekutekniikkaa ja sitte harjoituksia, jonka jälkeen joku Danny Gillin tekemä harjoitusbiisi kolmella eri vaikeustasolla. Suosittelen! PS. Rockwaylla on tuohon ihan lukemattomia harjoituksia! Paras on mielestäni se Tuomas Wäinölän ajatuksia soolon soitosta osa2, jossa lopussa käydään läpi sellainen harjoitus E:stä, jossa yhdistellään E doorista/blues/luonnollinen molli asteikoita. Iha mahti! Lesbo-ul on kaiken A ja O, joiden välissä L ja K. |
Socialite 01.12.2008 15:28:33 (muokattu 01.12.2008 15:30:09) | |
|
Lopuksi voisi toki mainita, että kyllä minulla perusnopeus on jotenkuten hanskassa mutta en ole vuoteen kehittynyt juuri mihinkään ja oma virheeni on ollut se, etten ole sitä "perustekniikkaa" (jos sellaista on) alkuaikoina opetellut, vaan olen aina itse jotain räpeltänyt. Kuningastreeniä ei tosiaan taida olla olemassakaan. Kuitenkin tapa miten treenaat vaikuttaa suuresti. Räpeltäminen ei varmaan ole se paras lähestyminen. Tästä nimittäin on ihan omakohtaista kokemusta. Aloitat mukamas treenaamaan jotain asiaa ja kunnes huomaatkaan räpellät jotain omiasi ja taas arvokasta treeniaikaa meni hukkaan. Kuulostaako tutulta? Jos näin on niin yritä päästä eroon tästä silloin kun TREENAAT. Toki kitaran kanssa kannattaa viettää ihan myös laaatuaikaa eli pelleillä ja kokeilla mitä mieleen juolahtaa ilman omantunnon tuskia. Niin vaikealta kuin se voi tuntuakin, yritä myös luopua liiallisesta nopeuskeskeisuudestä. Jotenkin tuntuu että se hallitsee treenaustasi. Korjaa jos olen väärässä. Uusien alternateharjoitusten metsästys ei välttämättä pitkässä juoksussa palvele kehitystäsi soittajana. Mieluummin, kokeile soittaa biisejä ja sooloja jotka koet korvaasi miellyttäväksi. Blokkaa levyiltä, keskity vaikeisiin paikkoihin erikseen ja lopulta soita mukana. Jos ei korva vielä pysy mukana niin hommaa vaikkapa kirjastosta nuottikirja avuksi. Uudet haastavat, musikaaliset ja kiinnostavat asiat nimittäin tuppaavat kehittämään myös sitä "perustekniikkaa" kokonaisvaltaisesti paljon enemmän kuin ne tutut treenit ja omat räpellykset. |
|
Suosittelisen, että hankit käsiisi Gilbertin ja Petruccin opetusvideoita ja käyt niiden avulla läpi alternatea. Etsit teoksia/biisejä jossa hyödynnetään tekniikkaa. Esim Gilbertin Piisit ja paganiinin capriisit sekä Rimski-Korsakovin kimalaisen lento ovat varmaan aika tavallisia tähän hommaan. Näitä soitellen ainaki ite oon reenannu. Ei oleee! |
Y3J 02.12.2008 11:34:45 (muokattu 02.12.2008 11:35:56) | |
|
Gilbertiltä näitä tosiaan löytyy. Esimerkiksi Get Out of My Yard-dvd:llä on Straight Through the Telephone Pole-biisistä hyvä pikkausharjoitus. Edit: http://www.youtube.com/watch?v=8YvsOKTPaks&feature=related Eli tämä riffi mutta oli vähän eri tavalla selvitetty tuossa DVD:llä. Kaikki sulle nauraa, Liisakin taivaassa timantteineen. |
|
Kuningastreenistä en tiedä, mutta täältä löytyy mielestäni harvinaisen asiallista tekstiä aiheeseen liittyen http://www.guitarprinciples.com/GettingBetter/disc_discomf.html "the MG sounds totally SLAMMING-the overdrive is CRUSHING" -Zakk Wylde |
|
Sitte tuol mun saitilla on kans tämmönen http://jyrkka.net/juikkipuikki/Kita … art%2001%20-%20Alternate%20Picking/ Lesbo-ul on kaiken A ja O, joiden välissä L ja K. |
|
Ite olen jonkin verran kattellu noita Gilbertin opetuspätkiä JuuTuubista. Siellä on ihan hyviä videoita yllättävän paljon. Saa vähän tyylillisiä seikkojakin sen tekniikan lisäksi. Kirjastossa tai Musakaupassa kannattanee tietty myös käydä katsastamassa nuo pikkaus- ja shreddausoppaat läpi, jos sieltä löytyisi jotain itselle mieleistä. Periaatteessahan tuo alternate ei kovin kummonen juttu, pitää vaan jaksata hinkata. Enempi haasteita tulee noiden lickien ja kuvioiden keksimisessä ja opettelussa. Niitä tulee blokkailtua noista videoista jonkin verran. |
|
Kiitosta vain kaikille. Ehdin tässä männäviikolla vaihtaa kielet 0.11 --> 0.10 paksuuteen ja vaihdoin plekut pienempään (jazz III) niin niillä ainakin tuntemani tyypit soittelevat. Ainakin tuntui helpommalta soitella. Ehkä juuri liiallinen nopeuskeskeisyys mun soittoa haittaa, mutta tarvitsen nopeutta, sillä muuten en pysty soittamaan sitä, mitä haluan. Esim. Creeping deathin soolon alku on melkoista tuskaa ku alternatea en osaa tarpeeksi nopeasti, muut jutut kyllä jotenkuten onnistuu... Mutta ehkä juuri tuo, että katselee biisejä ei harjoituksia opettaa paremmin tekniikoista yms. Analysoin, että jos pikkauksessa pysytään yhdellä kielellä, niin silloin homma vaikeutuu, käsi ei vaan halua pysyä samassa paikkaa... Mutta vielä kerran, paljon kiitosta kaikille! |
|
1234 treenejä en jaksa :D. Tässä ehkä koko homman ydin. Jollei jaksa reenata, on ihan turha ettiä mitään "kuningasreenejä". Jollei keskittyminen riitä kunnolla perusreeniin, miten ikinä voi saada mitään irti mistään vähän haastavemmastakaan reenistä? Aluks hei, väliin hei, loppuun hei hei... |
|
Tässä ehkä koko homman ydin. Jollei jaksa reenata, on ihan turha ettiä mitään "kuningasreenejä". Jollei keskittyminen riitä kunnolla perusreeniin, miten ikinä voi saada mitään irti mistään vähän haastavemmastakaan reenistä? Sun mielestä tekniikkaa ei siis voi kehittää mitenkään, jollei ensin ole sahannut 1234-treenejä? Ok. :) "the MG sounds totally SLAMMING-the overdrive is CRUSHING" -Zakk Wylde |
Jucciz 04.12.2008 17:44:47 (muokattu 04.12.2008 17:46:42) | |
|
Tässä ehkä koko homman ydin. Jollei jaksa reenata, on ihan turha ettiä mitään "kuningasreenejä". Jollei keskittyminen riitä kunnolla perusreeniin, miten ikinä voi saada mitään irti mistään vähän haastavemmastakaan reenistä? Jos keskittyminen ei riitä aivottomiin koordinaatioharjoituksiin, se ei tarkoita sitä, etteikö se riittäisi musiikillisesti mielekkäämpiin harjoituksiin. Oletko kuullut etydeistä? Niiden tehtävä on kehittää jotain tiettyä soitannollista osa-aluetta ja ne ovat yleensä paljon mielenkiintoisempaa soitettavaa kuin asteikkoharjoitukset, 1234-treeneistä puhumattakaan. |
|
Tässä ehkä koko homman ydin. Jollei jaksa reenata, on ihan turha ettiä mitään "kuningasreenejä". Jollei keskittyminen riitä kunnolla perusreeniin, miten ikinä voi saada mitään irti mistään vähän haastavemmastakaan reenistä? Noi 1234-hommat on lähinnä sormien kontrollia ja synkkaa varten...ei niitä todellakaan jaksa kokoaikaa treenata. Tollasista "yksinkertaisista" treeneistä kannattaa tehdä joku hassu musapätkä ite, niin treenaaminenkin on mielekkäämpää.Mä ite ainakin oon huomannu, kun joku teknisesti vaikea asia tulee eteen, niin eristää ongelman ja tekee siitä parin minuutin biisin mis jauhaa pelkästään ongelmaa eri sävellajeissa ja käännöksissä. Esim. jos pelkkää alternate-nopeutta haluaa treenata, niin kannattaa mieluummin harjoitella outside-pikkausta ja sellasia ryhmityksiä/stringskippejä, missä plektran suunnat on "väärinperin". Tossa yks mun mahtiharjoitus: http://www.minormusic.fi/ambitus/a-duuri_alt_harj.mp3 Miksi soittaa hitaasti kun voi myös soittaa nopeasti? |
|
Tässä ehkä koko homman ydin. Jollei jaksa reenata, on ihan turha ettiä mitään "kuningasreenejä". Jollei keskittyminen riitä kunnolla perusreeniin, miten ikinä voi saada mitään irti mistään vähän haastavemmastakaan reenistä? Samaa mieltä. Alternatehan ei ole mitään muuta kuin, että saa vasemman ja oikean käden synkkaan. Siihen tuollaiset yksinkertaiset treenit ovat hyviä alkuun. Ja kuten monta kertaa sanottu, jossei jaksa treenata _paljon_ ei pelkät kuningastreenit pelasta. |
|
Alternatehan ei ole mitään muuta kuin, että saa vasemman ja oikean käden synkkaan. Kyllä sellasessa yhden kielen raiskaamisessakin on oma haastavuutensa, jos sen sahailun haluaa täysin rennoksi - tai näin ainakin allekirjoittaneen kohdalla. Sitä helposti sahailee jotain simppeliä rässäystä käsi hieman jännittyneenä, mutta huomaa myöhemmin, ettei samanlainen pikkaustekniikka enää toimikaan vittumaisimmissa kuvioissa. "the MG sounds totally SLAMMING-the overdrive is CRUSHING" -Zakk Wylde |
|
Kyllä sellasessa yhden kielen raiskaamisessakin on oma haastavuutensa, jos sen sahailun haluaa täysin rennoksi - tai näin ainakin allekirjoittaneen kohdalla. Sitä helposti sahailee jotain simppeliä rässäystä käsi hieman jännittyneenä, mutta huomaa myöhemmin, ettei samanlainen pikkaustekniikka enää toimikaan vittumaisimmissa kuvioissa. Toki toki. Siinäpä juuri pointti, että jossei niitä 1234 yms. perusharkkoja jaksa hinkata niin, että menee rennosti, ei ne haastavammatkaan välttämättä irtoa. |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|