Aihe: coldplay plagioi satriania | |
---|
Zaphod 05.12.2008 13:34:49 (muokattu 05.12.2008 14:18:11) | |
|
http://www.iltasanomat.fi/viihde/uutinen.asp?id=1623033 Mielenkiintoinen juttu, mitäs mieltä olette? Megatherium sanoi: "Tieto-ja miellekykyni, eli älyni olemattoman alhainen kvantitatiivisuus, mistään täysimääräisyydestä, saatikka ylijäämästä ei voida puhuakaan, sekä epämusikaalisuteni, ts. musiikillinen lahjattomuuteni, eivät riitä harmoniselta strukt |
|
Satrianin ura taitaa olla alamäessä, kun pitää hankkia julkisuutta. Coldplayn biisissä kuulostaa olevan sama sointukulku ja 3/4 melodiafraasista a-osassa, kuin mikä Satrianilla on b-osassa. Musta kuitenkin tuntuu, ettei Satrianikaan ole ensimmäinen rokkari maailmassa, joka on keksinyt nuo soinnut ja melodianpätkän. |
|
Voi elämän karut kävyt... Itse asiassa tää oli jo odotettavissakin, musiikkia tehdään niin paljon ja Internet saattaa sen koko maailman kuultavaksi. Tässä on taas ihan sama asia kyseessä kuin tuossa Gary Moore -jutussakin. Mielettömän yksinkertainen, käytetty sointukulku, jossa melodia rakentuu äärettömän yksinkertaisesti. Biitti on myös älyttömän yksinkertainen ja ilmeinen. Taas voisi etsiä ne 200 klassista teosta joista löytyy sama juttu. "Mun isoisä keksi blues-kierron, haastanpa oikeuteen kaikki 12 tahdin blues-kaavaan perustuvat biisit viimeisen 50 vuoden ajalta, tulee hyvät massit." Kyllä on ankeaa. Ne, jotka väittävät etteivät kuule ääniä päässään, eivät ole ikinä kuulleet millaista on kun ne ovat vaiti. |
|
"Mun isoisä keksi blues-kierron, haastanpa oikeuteen kaikki 12 tahdin blues-kaavaan perustuvat biisit viimeisen 50 vuoden ajalta, tulee hyvät massit." Kyllä on ankeaa. No eipä. Mun isoisä keksi toisen maailmansodan ja sakut joutuu vieläkin maksamaan sille sotakorvauksia. Tuosta asiasta ei vaan puhuta, paljoa. Se näissä biisin plagiointijutuissa vaan on, että sellaisen ehkäisemiseksi pitäisi vähintään kuunnella kaikki tehdyt biisit ja mitata jollain geiger-mittarilla, ennen kuin julkaisee mitään. Jostain Bulgariasta saattaa aivan hyvin löytyä bändi, joka on saman tehnyt jo 40-luvulla, tai vaikka Saksasta, kuten Mooren tapauksessa. Tuo muisti on vaan ihme juttu. Alitajuntaan jää kaikenlaista sontaa, joka sitten järjestellään yhteen kokoon ja näytetään unissa. Mitä vittua minä oikein selitän?
R.I.P heikkijärvinen 2006-2008, god of medal, the man, the woman, master of the unichorus |
Zeeboo 05.12.2008 15:00:24 (muokattu 05.12.2008 15:21:38) | |
|
Taas voisi etsiä ne 200 klassista teosta joista löytyy sama juttu... I - IV - V - I II - V - I I - VI - IV - V Kvinttikierto rhythm changes ... Kyllä nuo kaikki ovat niin uniikkeja sointusevenssejä, ettei niitä pitäisi ihan suinpäin mennä käyttämään. Tiedä, vaikka tulisi vahingossa plagioitua sitä ainokaista kappaletta joka on rakennettu jollekin noista. Kevyt ot: Kaikkea sitä muuten voi ottaa omiin nimiinsä. Tämä juttu tosin kaatui aika pian, mutta hauska oli hetken kuitenkin: http://www.newscientist.com/article … 65-wheel-patented-in-australia.html "Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta." |
kimurantti1 05.12.2008 16:35:02 (muokattu 05.12.2008 16:41:10) | |
|
Musta yksi hauskimmista jutuista oli oikeudenkäynti Procol Harumin Whiter Shade Of Palesta, kun urkuri väitti olleensa niin merkittävässä osassa ko. kipaletta, että ansaitsisi nimensä säveltäjäksi. Olisiko ollut vielä niin, että missään vaiheessa oikeudenkäyntiä ei edes tuotu esille, että sen biisin oli oikeasti säveltänyt joku B:llä alkava heppu, jolloin säveltäjän krediiteistä tappeleminen oikeudessa olisi saanut suht. absurdin sävyn. |
jra 05.12.2008 20:17:07 | |
|
Musta yksi hauskimmista jutuista oli oikeudenkäynti Procol Harumin Whiter Shade Of Palesta, kun urkuri väitti olleensa niin merkittävässä osassa ko. kipaletta, että ansaitsisi nimensä säveltäjäksi. Olisiko ollut vielä niin, että missään vaiheessa oikeudenkäyntiä ei edes tuotu esille, että sen biisin oli oikeasti säveltänyt joku B:llä alkava heppu, jolloin säveltäjän krediiteistä tappeleminen oikeudessa olisi saanut suht. absurdin sävyn. Mitenhän näissä kevyen musiikin biiseissä jotka on "sävelletty" esim. viimeisen 50 vuoden aikana, mutta joiden melodia löytyy 200-400 vuotta sitten sävellettynä nämä tekijänoikeusjutut menee? Muistaakseni (ja kuten muutamassa ketjussa on jo mainittu) ainakin Paul Simonin, Zeppelinin, Elviksen, Procol Harumin, Jethro Tullin, ELP:n, Blackmoren, Dylanin ja miljoonan muun ohjelmistosta löytyy todella vanhoja kappaleita tai osia niistä, jotka on ainakin aluksi pistetty kylmän viileästi omiin tai taustajoukkojen nimiin. Onko luvallista kopioida omiin nimiinsä pätkä jotain vanhaa blues, folk, trad. tai klassisen musiikin teosta, mutta jos joku tämän jälkeen erehtyy käyttämään samaa melodiakulkua, niin sitten onkin varas? Tuntuu että sitten kun melodia, rytmiikka ja käytetty tyylilaji liippaa liian läheltä ollaan plagioinnin ja varastamisen piirissä, pelkkä melodia eri musiikillisessa kontekstissa ei vielä saisi olla laitonta plagiointia, vaan menisi sitaattina. - Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 - |
|
...pelkkä melodia eri musiikillisessa kontekstissa ei vielä saisi olla laitonta plagiointia, vaan menisi sitaattina. Ei se olekaan. Taidemusiikissa siteeraaminen on ollut aika tavallista viime vuosikymmenien aikana. Joskus säveltäjä on rakentanut koko teoksen sitaateista ja silloin voikin puhua jo kollaasista. Tunnetuin esimerkki tästä on Berion Sinfonian 3. osa, jota Einojuhani Rautavaara kutsui laadukkaaksi viihteeksi. http://www.youtube.com/watch?v=HZEvfp0gWFc Musical quotations A partial list of quotations used in the third movement of Sinfonia in order of their appearance: * Schoenberg's Five Pieces for Orchestra, fourth movement (violent opening scale played by the brass) * A brief quotation of Mahler's Symphony No. 4 (Mahler) just before..... * Mahler's Resurrection Symphony, third movement (the only quotation that is ongoing) * Berlioz's idée fixe from the Symphonie Fantastique (played by the clarinets) * Ravel's La Valse (orchestra plays octave motif with piccolo playing a chromatic scale) * Stravinsky's Le Sacre du Printemps (the "Dance of the Earth" sequence at the end of the first tableux) * Stravinsky's Agon (upper oboe lick from the "Double pas de quatre") * Richard Strauss's Der Rosenkavalier (one of the waltzes composed for the opera) * a chorale by Johann Sebastian Bach * Alban Berg's Wozzeck (the drowning scene late in the third act) * Beethoven's Pastorale Symphony, second movement (melody stated with the clarinets) * (Schoenberg segment quoted again) * Debussy's La Mer, second movement "Jeux de vagues" * Boulez's Pli Selon Pli, very first chord of the entire piece from the first movement ("Don") * Karlheinz Stockhausen's Gruppen for three orchestras (during the introductions of the vocalists near the end) http://en.wikipedia.org/wiki/Sinfonia_(Berio) |
|
Aika paskaa säveltäjää plagioineet. Ei mulla muuta. Loput muotoilikin John Titor. Kevaripuolen plagiaattisyytökset tuntuvat välillä samalta kuin "minä keksin hiekan. Vain minä saan ottaa aurinkoa". R.I.P Oksanen |
|
http://www.youtube.com/watch?v=1ofFw9DKu_I Satriania ei välttämättä haittaa julkisuus aiheesta :-) "Puh tiesi mitä tarkoitti, mutta koska hän oli pieniälyinen karhu, hän ei osannut sitä kertoa." |
|
ja eikös ne oikeudet vanhene niihin "riffeihin" tietyssä ajassa. mutulla vaikka 60vuotta tai jotain taisi olla se aika |
|
Heh. Coldplaynhan nyt tietää kaikki, mutta kuka tää Satrian on? Minen tiedä mitään, minussa on matoja! |
|
http://www.iltasanomat.fi/viihde/uutinen.asp?id=1623033 Mielenkiintoinen juttu, mitäs mieltä olette? Varsinkin Youtube-linkin kuunneltuaan ei voi sanoa kuin, että Coldplay kopioi tuon osan biisistään suoraan Joelta. Eiköhän tuosta muutama miljoona rapsahda JS:n tilille. Eric Singer Project - Nosturi 22.2.2009 |
|
Heh. Coldplaynhan nyt tietää kaikki, mutta kuka tää Satrian on? Niinhän se taitaa olla, kun radiossakin puhuttiin vain amerikkalaisesta kitaristista :) |
|
52-vuotias?? |
|
52-vuotias?? Syntynyt _15. heinäkuuta 1956 "Uskomatonta, kuinka rumpuraita voi kuulostaa kuin läiskyteltäisiin peniksellä reisiin. Jos se tietenkin yltäisi. Jestas." -kokarek |
|
52-vuotias?? Jossainhan vissiin sanos että päätti ruveta soittamaan oikeen tosissaan, kun kuuli Jimi Hendrixin kuolleen. Mutta se pääsi hyvään kotiin, hyvään kotiin se pääsi.. ihan varmasti se on hyvä koti mihin se pääsi, hyviä tyyppejä, mukavia poikia olivat.. hyvään kotiin, hyvään kotiin pääsi Marshall. - JCM |
|
Aika saman kuulosiahan nuo on. Ei väsyttämällä,vaan väkisin. |
|
Sillee sitä miettii, ett jos tollasen tekee tahallaan, niin mitä järkeä siinä on? Kun kuitenkin kyse melko tunnetusta kappaleesta. Jos tarkoituksella tekee, niin pitää kyllä olla melko typerä yksilö. You Can't Put Your Arms Around a Memory |
|
Jos tarkoituksella tekee, niin pitää kyllä olla melko typerä yksilö. Tuossa harmony centralin puolelta postaus, joka ehkä herättää hieman epäilyksiä: http://acapella.harmony-central.com … owpost.php?p=31549298&postcount=225 "the MG sounds totally SLAMMING-the overdrive is CRUSHING" -Zakk Wylde |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|