Aihe: Putkicombon soundi 1 | |
---|---|
![]() 05.12.2008 13:47:55 (muokattu 05.12.2008 13:53:50) | |
Moi Minulla on nyt pari vuotta ollut tuo Marshallin 30th anniversary kombo käytössäni, ja olen melko lailla kyllästynyt sen soundiin (siksi se on nyt myynnissä Torilla ;). Saan siitä jotakuinkin hyvän soundin, mutta pari seikkaa aiheuttaa sen, että en saa juuri sitä haluamaani omaa soundia siitä. Ensinnäkin bassopotikka ei vaikuta juuri niihin taajuuksiin mihin haluaisin sen vaikuttavan. Toisekseen tykkään treblekkäästä soundista, ja trebleä lisäämällä saankin hyvän soundin, mutta silloin se särkee korvat, ellei taas volaa laske huomattavasti. Lähinnä säröllä siis soittelen, mutta jostain syystä en tykkää tuon Marshall-särön soundista enää. Hakusessa olisi nyt kohtuuhintainen mielellään jenkkisaundinen putkinuppi ja kaappi. Onko kellään kokemuksia Laneyn TT50H -nupista, sopiiko se metalliin? Toisena vaihtoehtona olisi ENGLin Screamer, mutta se on jo kalliimpi. Mitään ultraraskasta en soita, mutta sellaiselle Megadeth-tasolle pitäisi ainakin päästä. Kävin kokeilemassa Mesan Express 5:50 -komboa, ja siinä oli kutakuinkin sellainen soundi mitä tavoittelen, vaikka kyseessä oli pelkkä kombo ilman kaappia. Kyseinen epeli ei kuitenkaan budjettiin sovi (alle tonnilla pitäisi päästä nupin osalta). Jos nykyinen vahvari ei mene kaupaksi, voisiko tuota ongelmaa yrittää korjata EQ:lla? Laitetaanko EQ efektiluuppiin vai mihinkä väliin? Entä auttaisiko keinokuorma, koska kyseessä on kuitenkin 100w vahvari ja soittelen lähinnä kotona tällä hetkellä, mastervola tulee väkisin pidettyä aika pienellä. Entä miltä kuulostaa säröpedaali putkivahvarin kanssa? Pilaako se soundin täysin? Ja yksi vaihtoehto vielä olisi liittää nykyiseen komboon jokin kaappi. Kuinka paljon se vaikuttaa soundiin? EDIT: Lisäsin pari kohtaa tuohon tekstiin vielä viime tingassa. It ain't fast enough 'till the fretboard is on fire. | |
![]() 05.12.2008 13:52:56 | |
Laney ei välttämättä ole sitä mitä haet, koska on kuitenkin britti tyyppinen. Tuo sceamer vois olla sitä mitä haet, oon kuullu että on aika treblekäs vahvistin, njoo, nää on taas näitä kuulo puheita... | |
![]() 05.12.2008 13:56:38 | |
EQ efektiluupissa antaa kyllä paljon pelivaraa. Voisi olla kannattava kokeilla ensin sitä. Tuosta Lanikasta en osaa sanoa, mutta tuppaavat olemaan enemmän ja vähemmän marsun suuntaisia. myy mulle Bossin HM-2 | |
![]() 05.12.2008 13:58:46 | |
Se EQ ei kuitenkaan poista sitä faktaa, että en pidä särön soundista... Joten ensisijaisesti haen uutta vahvaria, mutta se edellyttää että saan vanhan myytyä. It ain't fast enough 'till the fretboard is on fire. | |
![]() 05.12.2008 14:00:46 (muokattu 05.12.2008 14:01:53) | |
Jos Mesan Express -sarjan soundi oli mieleen, niin siitä on kyllä Englit ja Laneyt kaukana. Kannattaa tsekata Mesan F-sarja. Sen sarjan valmistus lopetettiin vuosi vai pari sitten, ja Expresshän oli aivan selvä korvaaja sille. Musta ne on ihan samasta puusta veistetty. F-sarjan nuppeja saa alle tonnilla käytettynä. F-30:stä ja F-50:stä löytyy käytännön kokemuksia. Käykää kuuntelemassa Piecemakerin uutta EP:tä: http://www.piecemakerband.com | |
![]() 05.12.2008 14:04:58 (muokattu 05.12.2008 14:05:23) | |
Putkivahvareilla tuppaa olemaan elämä sitä että ne soundit löytyy ison kaapin kanssa urku auki. Tässä on kyllä kovia eroja vahvareitten kesken, jotkut toimii hiljaakin. Kannattaanee testailla tuota marsua jossain isommissa tiloissa lisäkaapeilla jos se vaikka kuulostaisi namulta. Mut eihän se siihen auta, että jos se ei kotona pelaa. "All the stuff I need is here. I just have to invent how to use them" -MacGyver | |
![]() 05.12.2008 14:55:07 | |
Kyllä jo 2x12 suljetulla kaapilla saa bassoa mukaan. EQ :lla voi sitten säädellä taajuuksia oman mielen mukaan. Sijoitus ennen vahvistinta tai luuppiin. EQ pienellä volume säädöllä voi hiukan enemmän avata vahvarin volumea. | |
![]() 05.12.2008 15:52:41 (muokattu 05.12.2008 15:54:52) | |
Kyllä jo 2x12 suljetulla kaapilla saa bassoa mukaan. EQ :lla voi sitten säädellä taajuuksia oman mielen mukaan. Sijoitus ennen vahvistinta tai luuppiin. EQ pienellä volume säädöllä voi hiukan enemmän avata vahvarin volumea. Entä miten käy säröpedaalit yhteen putkikoneen kanssa? Toisaalta tuntuisi vähän tyhmältä ostaa kaappi ja kasa pedaaleita, että miksei samantien uutta vahvistinta.. Mulla on muuttunut muutenkin nyt tarpeet siten, että tarvitsisin nyt ensisijaisesti hyvän vahvarin kotona kohtuullisilla (ei nyt aivan hiljaa siis kuitenkaan) volyymeillä soitteluun. E: tai siis, ei noilla pedaaleilla varmaan Mesan kuuloiseksi tätä saa millään.. :D It ain't fast enough 'till the fretboard is on fire. | |
![]() 05.12.2008 16:29:50 | |
E: tai siis, ei noilla pedaaleilla varmaan Mesan kuuloiseksi tätä saa millään.. :D Jos mesaa tahtoo, niin ei kai se auta kuin ostaa se mesa ;) Kyllähän niitä purkkeja käytetään putkilaitteiden kanssa, mutta boostaamaan ssärökanavan päälle kannattaa siis kokeilla. Plexistä saa kumman tymäkän kuuloisen kun laittaa overdriven pörisemään eteen. Ei sillä etteikö hyvältä kuulostaisi muutenkin. | |
![]() 05.12.2008 16:41:31 | |
Kyllä mä suosittelen ensiksi kokeilemaan ton vahvarin kanssa jotain overdrive-tyyppistä purkkia ennen kun alat tonneja investoimaan. Oma kokemukseni on se että parhaiten tollainen putkikombo toimii kun otetaan siitä ensiksi sellainen rouhea perussärö ja siihen lisäsäröä/boostia spedulla jolloin homma menee mukavasti rosolle just niin paljon kun uskallat boostata. Sinänsä tollanen satawattinen putkipeli on kotisoittoon aivan väärä peli koska se on parhaimmillaan namiskat melkein kaakossa. | |
![]() 05.12.2008 16:47:40 | |
Sinänsä tollanen satawattinen putkipeli on kotisoittoon aivan väärä peli koska se on parhaimmillaan namiskat melkein kaakossa. Tämä hoituisi keinokuormalla. Eihän tuo uraltonen hot mama mikään kallis olisi. Pääsee vaan vähän kasaamaan. | |
![]() 05.12.2008 16:48:55 | |
Kyllä mä suosittelen ensiksi kokeilemaan ton vahvarin kanssa jotain overdrive-tyyppistä purkkia ennen kun alat tonneja investoimaan. Oma kokemukseni on se että parhaiten tollainen putkikombo toimii kun otetaan siitä ensiksi sellainen rouhea perussärö ja siihen lisäsäröä/boostia spedulla jolloin homma menee mukavasti rosolle just niin paljon kun uskallat boostata. Tuossa vahvistimessa saa kyllä siis kivasti rosoista putkisäröä, mutta tuntuu että siitä häviää nopeasti dynamiikka. Pystyykö pedaaleilla saavuttamaan paljon säröä dynamiikan katoamatta? Katsoin Youtubesta Seymour Duncanin Twin Tube Mayhemin demoa, ja ainakin kyseinen pedaali vaikuttaa säilyttävän dynamiikan ja erottelevuuden, vaikka videon lopussa on hyvinkin runsaasti säröä. http://www.youtube.com/watch?v=fGgGBtbWxRs Sinänsä tollanen satawattinen putkipeli on kotisoittoon aivan väärä peli koska se on parhaimmillaan namiskat melkein kaakossa. Siksipä olinkin myymässä sitä ja ostamassa pienempää tilalle. Mutta eikö keinokuormalla myös ole mahdollista saavuttaa hyvä soundi suht pienellä volyymillä? Olen myös huomannut, että efektiluupin päälle kytkeminen (lähinnä Digitechin DigiDelay) tuppaa boostaamaan juuri joitain korviasärkeviä diskanttitaajuuksia, vaikka itse pedaali olisi pois päältä. It ain't fast enough 'till the fretboard is on fire. | |
![]() 05.12.2008 16:56:06 (muokattu 05.12.2008 16:58:04) | |
Taitaisi tähänkin olla paras lääke Blackstar HT-5. 5W ja pääte suunniteltu kotikäyttöön. Ideana saada järkevällä volalla "pääte auki"-soundi. Ja noissa on se ISF jolla voi mennä "briteistä jenkkeihin". 299e maksaa nuppi ja combo muutaman kympin enempi. Ei varmaan vielä tuoda maahan mutta muualla euroissa sitä löytyy. Itellä menee joskus hankintaan. Sen verran olen tuohon speduunkin tykästynyt. ainii linkkiä. http://blackstaramps.co.uk/products/ht-5/index.html Just. | |
![]() 05.12.2008 21:58:10 | |
Mä vähän luulen että pedalien kanssa menet vain perse edellä puuhun. Aika usein säröpepurnukoita käytellään saundin maustamiseksi kakun päällä ja ne tosiaan syövät poikkeuksetta dynamiikkaa mitä et halunnut, ainakin jos hevanderisaundia kaipaillaan. Ihan puhtaalla kanavalla siten hiukan eri filosofia. Ne purkit eivät perusluonnetta tai särön tyyppiä mihinkään muuta, maustavat lähinnä. Kyllä se taitaa olla paikka tutustua uusien vaffarien kiehtovaan mailmaan :) Optimi tilanne kun ei tarvi mitään särötintä väliin, se tosin hiukan maksaa.- Mä voisin ehdotella sulle vaikkapa jotain VHT (pittbull) tuotoksia niissä hiukan elementtejä kummaltakin mantereelta. Tunteella päin vittua. | |
![]() 05.12.2008 23:01:49 | |
VHT menee kyllä niin heittämällä yli aloittajan budjetista, ettei tosissaan voi millään suositella. Itse tappelin aikanaan pitkään löytääkseni nupin, josta saisi hyvät hevisoundit sekä kovalla että kotivolumella. Valitettava löydös oli se, että volumesta riippumatta hyvä soundi alkoi löytyä vasta niistä ihan hintahaitarin yläpään vermeistä. Tai siis olihan siellä 1000-1500e luokassakin ihan ok pelejä, mutta Kyllä niissä aina kompromisseja löytyi aikalailla soundissa, etenkin hiljaisella volumella. Screameria en suosittelisi hiljaisella soittoon, ihan liian teräväsoundinen peli siihen. H&K Switchblade olisi yksi hyvä kokeiltava kotisoittoon tuossa hintaluokassa. ENGL Blackmore myös mahdollisesti, mutta siihen tarvitsee hyvän kaapin alle. Alle tonniin ei hirveästi vaihtoehtoja mahdu, ja itse en ainakaan niistä yhtään sellaista muista, joka kuulostaisi hiljaisella hyvältä. Torin käytettyjä kannattaa toki selata. | |
![]() 06.12.2008 00:01:34 | |
Mikähän se budjetti oli? Kyllä tontulla VHT vermeitä torilta joskus löytyy.... Pikkasen päälle ja delirance nuppia saa melökein uutenakin. Eihän nuo himassa ilman keinokuorma aukea ja sihen siten joutuu lisää budjetoimaan.. tai sitten suosiolla microcube himaan ja 100w putkari reenikselle :=) lähinnä laitteet kuitenkin suunniteltu livekäyttöön lavalle/reenikselle niin eipä niillä himassa ole tarkoituskaan vedellä. Tosin onnistuuhan tuo kuormalla ja varsinkin räkkivermeissä eriliset masterit ja puolitukset lisäksi. no joo baariin.... Tunteella päin vittua. | |
![]() 06.12.2008 06:22:58 | |
Eihän nuo himassa ilman keinokuorma aukea ja sihen siten joutuu lisää budjetoimaan.. Et tainnut huomata mitä kirjoittelin. tai sitten suosiolla microcube himaan ja 100w putkari reenikselle :=) lähinnä laitteet kuitenkin suunniteltu livekäyttöön lavalle/reenikselle niin eipä niillä himassa ole tarkoituskaan vedellä. Tosin onnistuuhan tuo kuormalla ja varsinkin räkkivermeissä eriliset masterit ja puolitukset lisäksi. Mistäs kirjoittelin? Nuo 100W pa-kamat menee vieläkin kaupaksi vaikka ei sitä omaa pa:ta ainakaan himaan tartte. Blackstar on tehnyt putkarin kotikäyttöön. Mitä järkeä hankkia hirveä mörssäri ja käyttää keinokuormaa eikä silloinkaan voi avata soundia himassa. Ferrari kauppakassiksi nopeudenrajoittimella :D. no joo baariin.... Just. | |
![]() 06.12.2008 12:43:08 | |
Et tainnut huomata mitä kirjoittelin. Mistäs kirjoittelin? Nuo 100W pa-kamat menee vieläkin kaupaksi vaikka ei sitä omaa pa:ta ainakaan himaan tartte. Blackstar on tehnyt putkarin kotikäyttöön. Mitä järkeä hankkia hirveä mörssäri ja käyttää keinokuormaa eikä silloinkaan voi avata soundia himassa. Ferrari kauppakassiksi nopeudenrajoittimella :D. no joo baariin.... emmie yleensäkään mitään huomaa.... tuosta mörssärihommasta että kun joskus bändihommille voi tulla taukoa ja kun sitä omaa saundiasi et saa muusta kuin siitä reeniksen 100w mörssäristä niin pakkohan se silloin on himaan roudata... emmä ainakaan halua ruveta myymään laitteita heti kun/jos taukoa tulee ja hommailla sitten taas takaisin jne. Lyhyesti, kun sitä saundia ei muualta saa kuin isosta nupista niin silloin käytettävä sitä isoa nuppia oli soittotila mikä tahansa. Itse onnistuin saamaan kohtuulliset himasaundit/volumet keinokuorman ja pienemmän kaapin avustuksella. Kyllä mielummin kauppaan ferrarilla ajelen kuin ladalla vaikka ei pääsekään kaahamaan :) Mutta eihän tuo järkevää ole..... onko näissä touhuissa muutenkaan mitään järkeä? ja kuka sen määrää? no, päiviä! Tunteella päin vittua. | |
![]() 06.12.2008 15:37:57 (muokattu 06.12.2008 15:43:32) | |
Mä vähän luulen että pedalien kanssa menet vain perse edellä puuhun. Aika usein säröpepurnukoita käytellään saundin maustamiseksi kakun päällä ja ne tosiaan syövät poikkeuksetta dynamiikkaa mitä et halunnut, ainakin jos hevanderisaundia kaipaillaan. Ihan puhtaalla kanavalla siten hiukan eri filosofia. Ne purkit eivät perusluonnetta tai särön tyyppiä mihinkään muuta, maustavat lähinnä. Kyllä se taitaa olla paikka tutustua uusien vaffarien kiehtovaan mailmaan :) Nyt mun täytyy sanoa, että kyseessä on aika yleinen taikausko pedaali/vahvistin -kysymyksessä, ja valitettavasti vähän väärä sellainen. Nimittäin, ei se vahvistimen särökään ole muuta kuin ylimääräisiä vahvistusasteita, jotka saattavat (ja usein ovatkin) rakenteeltaan ihan pedaalia vastaavia. Hyvä ja laadukas pedaali ei syö dynamiikkaa sen kummemmin kuin vahvistin itsekään. Sellaista paljon puhuttua pääteastesäröä jota useimmat kuvittelevat vahvistimen säröön turvautumalla saavansa, ei 99% tapauksista edes pääse syntymään. Mutta sitten, kun on kysymys noinkin monipuolisesta vahvistimesta, niin kannattaisi ehkä kuitenkin aloittaa vahvistimen omien ominaisuuksien muokkaamisesta. Tässä tapauksessa etuasteputkista, joita on helppo vaihtaa toisenmerkkisiin ja toisenmallisiin. Jonkun (yleensä ensimmäisen eli sisääntuloputken tai viimeisen eli pääteputkien ohjausputken) ECC83/12AX7 -putkista joita vahvarissa varmaan nyt pääasiassa on voi kokeilla vaihtaa ECC81/12AT7 -putkeen jolloin sen vahvistus puolittuu ja headroom vastaavasti kasvaa. Särön kynnys nousee ylemmäs eli säröä ei tule yhtä paljon (mikä ei varmaan tuossa vahvistimessa ole ongelma), mutta dynamiikka-alue laajenee. Jos putkien mallin ja merkin vaihtelu ei riitä, voi pääteputkien särön luonnetta säätää biasoimalla hyvinkin eri luonteiseksi. Käytännössä tää tapahtuu helpoimmin pääteputkien uusinnan yhteydessä hoidettavalla biasoinnilla. Etuasteputkia ei tarvitse biasoida, vaan ne voi vain nyppiä pois ja laittaa toisia tilalle. Joskus jo järjestyksen muuttaminen riittää. Muista irrottaa virtajohto putkien vaihdon ajaksi ja varoa muutenkin koskemasta vahvistimen sisuksiin. Kondensaattoreissa on kivasti virtaa sisällä silloinkin kun johto ei ole kiinni. "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba) | |
![]() 06.12.2008 16:32:02 | |
Nyt mun täytyy sanoa, että kyseessä on aika yleinen taikausko pedaali/vahvistin -kysymyksessä, ja valitettavasti vähän väärä sellainen. Nimittäin, ei se vahvistimen särökään ole muuta kuin ylimääräisiä vahvistusasteita, jotka saattavat (ja usein ovatkin) rakenteeltaan ihan pedaalia vastaavia. Hyvä ja laadukas pedaali ei syö dynamiikkaa sen kummemmin kuin vahvistin itsekään. Sellaista paljon puhuttua pääteastesäröä jota useimmat kuvittelevat vahvistimen säröön turvautumalla saavansa, ei 99% tapauksista edes pääse syntymään. njaa.... kivi taitaapi olla hiukan vintagepuoleen kallellaan? sitä yritin ilmaista sanomallani että pedaalit "puhtaan" päälle vedettynä hiukan eri asia kuin että haetaan sitä "megadeath" saundia ja laitetaan Buustipedaaliksi se purnukka antaman tarvittavaa lisä tiukkuutta ja gainia. Tästi buustipedaali käytöstä lähinnä puhuin ja läppäni eivät olleet (mielestäni)taikauskoa tai muutakaan mutu puhetta vaan omia kokemuksia melkein 20v. ruuvailujen aikana kun sitä samaa "megadeath" saundia olen metsästänyt monilla purnukoilla ja vaffareilla. Mulla ollut kaikenhintasia spedejä ja kaikki ovat syöneet dynamiikkaa puheista huolimatta ja silloin kun lyödään lisää gainia valmiiksi kompressoituneseen särösaundiin niin kyllä mielestäni selvästi huomaa dynamiikan hävikin. nÄÄ LÄPÄT SIIS metallisaundeja haettaessa, ei deep purplea tai jimi Hendrixiä hettaessa. Eli päätesäröä ei halutakaan! Niistä en paljoa tiiäkkää.... :=) taitaapi kivi tietää niistä paremmin.... niin ja makuasioitahan nämäkin jossain määrin. -p- Tunteella päin vittua. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)