Aihe: Akustinen kitara - Jelppikerho.
1 2 3 4 519 20 21 22 2363 64 65 66 67
(Topias)
28.11.2008 19:12:44
Lähdin treenaamaan tuota pikkusormea ja yllättävän nopeasti sillä alkaa saamaan tatsia soittamiseen. Tuntuu paljon helpommalta käyttää pikkusormea, kuin nimetöntä jolloin peukalolle jää vähemmän työtä.
Lets Rock!
Jeiska
30.11.2008 11:41:35
Katkaisin kaverilta lainassa olevasta metallikielisestä akustisesta e-kielen. Pääsen vasta huomenna hakemaan uuden setin tilalle. Pitääkö ottaa muutkin kielet pois päivän ajaksi vai annanko olla kiinni? Kaulan reaktiota siis mietin
Where the fuck is my shoelace
Puavali
30.11.2008 13:45:46
Katkaisin kaverilta lainassa olevasta metallikielisestä akustisesta e-kielen. Pääsen vasta huomenna hakemaan uuden setin tilalle. Pitääkö ottaa muutkin kielet pois päivän ajaksi vai annanko olla kiinni? Kaulan reaktiota siis mietin

Anna olla kiinni.
Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni.
kalamies#19 >-)))> ; ESTR #2 ; Relic #5
Too Late
03.12.2008 19:46:02
Kaikki klassiset kitarakappaleet, tai ainakin ne mitä itse tiedän, on "suunniteltu" siten, ettei pikkurilliä tarvitse käyttää näppäilyyn. (Sama koskee muuten soololovea tai siis sen puutetta, kuten myöskin vasemman peukalon käyttöä). Näin ollen en näe mitään mieltä näppäillä pikkurillillä missään tilanteessa, niin kauan kun pysytään tässä mainitsemassani klassisessa musiikissa (tai mitä se nyt onkaan, "tavallista musiikkia"). Muunlaiset musiikkityylit ja soittotekniikat toki erikseen.

Ainoat asiat, joihin käytän oikeaa pikkurilliä, ovat oikean käden huiluäänet ("harmonics") (en käytä aina pikkurilliä, vaan joskus myös esim. peukaloa) sekä wedevirtasen mainitsema neljän (tai jopa viiden) sormen "rämpytys", jota toki käytän itsekin joskus, vaikka mainitsin aiemmin myös tuon yhden sormen rämpytyksen mahdollisuuden (näitä käytän tilanteesta riippuen). Joskus voisin kuvitella käyttämään pikkusormea myös golpeen eli rummuttamiseen, mutta tähän ei vielä ole ollut tarvetta (pikkusormella siis).
Kantare I 500 C
laakeri
04.12.2008 17:59:28
Voiko ilmankosteuden muuttuminen vääntää kitaran kaulan? Noin 25 vuotta vanha nylonkielinen Morris -merkkinen kitara on lojunut vaatehuoneessa varmaan viimeiset 20 vuotta lähes toimettomana, muutamia kertoja sitä on rämpytelty. Kitara toimi ihan kelvollisesti vielä jokin aika sitten, mutta parin kuukauden soittotauon jälkeen huomasin, että kaikki kielet ottavat nauhoihin kiinni lähes koko kaulan mitalta.

Soittaminen ei varovaisellakaan otteella onnistu ensimmäisten nauhojen jälkeen. Kitaran säilytyspaikkaa on vaihdettu, joten voisiko toisen huoneen eri kosteusprosentti vääntää kaulan? Periaatteessa kummankin paikan luulisi olevan suunnilleen sama kosteudeltaan, mutta en tiedä varmasti. Missään kellarissa sitä ei ole säilötty. Korjauttaminen tuskin kannattaa, mutta onko mitään tehtävissä? Tallan korkeutta ei voi säätää, eikä kitarassa ole kaularautaa. Kitara on säilytetty laukussa.
wedevirtanen
09.12.2008 19:52:44
Pikkurilliä tulee kätettyä joskus ihan sattumoisin tyylilajista riippumatta. Itse en noudata orjallisesti mitään tekniikkaa. Esim. klassisessahan ei yleensä käytetä edes oikean käden peukaloa bassokielten soittamiseen, jota tulee myös käytettyä.

En ole myöskään käyttänyt jalkatukea ja olen yrittänyt soittaa klassisiakin biisejä asennossa kuin asennossa. En välttämättä suosittele tätä sellaiselle, joka haluaa oppia täydellisesti klassisen soittotyylin.. Monissa klassisissa kappaleissa soololovellinen nylonkielinen on hyvä, jotta päästäisiin ilman näitä vakiasentoja paremmin otelaudan yläpään säveliin.

Mainitsin aikaisemmin, että rämpytettäessä sormin, niin parempi olisi rämpyttää koko kädellä, mutta tarkkailin omaa soittoani ja huomasin, että käytän toki useinkin pelkää etusormeakin rämpytykseen. Yleensä kuitenkin sekalaisilla sormituksilla tulee rämpyteltyä.

Flamencosta saa muuten hyviä rämpytyskikkoja.
Peace and love brothers and sisters!
Lag
09.12.2008 21:12:55
Esim. klassisessahan ei yleensä käytetä edes oikean käden peukaloa bassokielten soittamiseen, jota tulee myös käytettyä.

No kyllä muuten käytetään.
In the finished article, the only thing that is important is whether it moves you or not. There is nothing else that is important at all. - Roger Waters
wedevirtanen
10.12.2008 18:17:57
No kyllä muuten käytetään.

Mutta ei oikeaoppisessa soittotekniikassa tai sitten tekniikkaa on uudistettu järkevällä tavalla. Itse en ole kuitenkaan missään klassisen kitaran soitto-oppaassa nähnyt neuvottavan soittamaan oikean käden peukalolla bassokieliä. Tokihan monet klassista soittavatkin sitä käyttävät. Ettäkö John Williamskin käyttäisi peukaloa, sitä en usko!?
Juniper
10.12.2008 18:44:18
Mutta ei oikeaoppisessa soittotekniikassa tai sitten tekniikkaa on uudistettu järkevällä tavalla. Itse en ole kuitenkaan missään klassisen kitaran soitto-oppaassa nähnyt neuvottavan soittamaan oikean käden peukalolla bassokieliä. Tokihan monet klassista soittavatkin sitä käyttävät. Ettäkö John Williamskin käyttäisi peukaloa, sitä en usko!?

Höpö höpö. Kyllä peukkua on aina käytetty klassisessa kitarassa. Mikä soittotekniikka kieltää peukalon käytön? Alkeisopetuksessa ehkä vältetään peukaloa, että saadaan muut sormet toimimaan, mutta ettäkö "oikeaoppinen" tekniikka kieltäisi peukalon on ihan täyttä huuhaata.
http://www.youtube.com/watch?v=StxpWgfhjIg taitaa se John Williamskin käyttää peukaloakin.....
PappaSF
10.12.2008 20:17:09 (muokattu 10.12.2008 20:36:29)
Kyllä tuota peukkua on käytetty vissiin aina, itse en ainakaan tiedä soittajia jotka eivät peukkua käyttäisi (ainakaan en ole missään törmänny peukutta soittamiseen)

Andres Segovia käyttää peukkua http://www.youtube.com/watch?v=eBQfHJA2Lng

John Williams ja Julian Bream käyttää peukkua http://www.youtube.com/watch?v=T1i_2HYmJkA

Kattelin vielä kaikenmoisia videoita ym. juttua netistä ja kaikki käyttivät peukkua.

HEH, tulikin mieleen se Jazzi-kitaristi Wes Montgomerry joka soitteli pelkästään peukulla :-)

Edit: Videota käden asennosta yms. http://www.youtube.com/watch?v=1dLGjdnfB1E&feature=related

Voi kyllä hyvin olla mahdollista että ennen vanhaan/aikaisemmin ei ole korostettu peukalon merkitystä oikeaoppisessa soittamisessa/käden asennossa. Toisaalta itse en tosiaan ole nähnyt peukutonta soittamista en edes näiltä ns. vanhoilta mestareilta kuiten Segovia ja Bream (molemmat näistä herroista on soittanut todella vanhoja teoksia kuten Bach, Mozart ym.).

Mielenkiintoinen aihe tämä
Too Late
10.12.2008 21:56:55
Joo'o, olin varma, että tuo oli pelkkä kirjoitus- tai ajatusvirhe wedevirtaselta. Toisaalta bassokielten soittaminen muulla kuin peukalolla on ainakin itselleni aika vaikeaa, joten sitä on ihan hyvä välillä harjoitella. Harjoituskappaleena käytän mm. Brouwerin etydiä nro 13. Ongelmana muiden sormien kanssa on ylimääräiset suhinat ja rahinat, joiden välttämiseksi sormea ei saisi "liu'uttaa" milliäkään kielen suuntaisesti. Itse asiassa joudun vähän jopa kääntämään rannetta/kättä ulos/oikealle, jotta saan sormen kohtisuorasti kieliin nähden. Jos ei soita kynsillä, niin silloin ongelmaa ei varmaan esiinny (?). Myöskään vanhan ajan ilman metallipunosta olevilla (siansuoli-) kielillä ei ehkä ole ollut tuota ongelmaa. Sen takia bassoja on ehkä aiemmin soitettu enemmän muillakin sormilla, mutta en kyllä ole kuullut, että niitä ensisijaisesti olisi koskaan soitettu millään muulla kuin peukalolla.

Opin muuten vasta vähän aikaa sitten, että peukalollakin voi soittaa apoyando-tekniikkaa käyttäen. Sinällään ihan yksinkertainen asia, mutta enpä vain ollut aiemmin tullut ajatelleeksi sitä.

Noista bassojen vinkumisista tuli muuten mieleen, että jos/kun aiemmin ne eivät ole samalla tavalla vinkuneet, niin onkohan se edesauttanut sitä, että mm. Tarregan sävellyksistä löytyy aika usein myös bassokielillä soitettavia glissandoja. Uusimmissa sävellyksissä noita näkee harvemmin, vaikka eihän ne tietenkään mitenkään mahdottomia ole nykyisilläkään kielillä soittaa.
Kantare I 500 C
wedevirtanen
11.12.2008 04:29:56 (muokattu 11.12.2008 04:37:32)
HEEEEEEIIII, aaaargh, nyt on tullut väärinkäsitys, koska olen puhunut koko ajan vasenkätisestä kitaristista.

Eli tarkoitan tietenkin oikeakätisen kitaristin vasemman käden peukaloa. Ja tällöin bassokielten soittoa peukalolla yleensä 6:lla kielellä esim. sointu D/F#.

Huh huh ja voi voi, vain yksi pieni virhe, mites minä ny tollain? :)

Paree mennä maate ny...
PappaSF
11.12.2008 12:54:58
HEEEEEEIIII, aaaargh, nyt on tullut väärinkäsitys, koska olen puhunut koko ajan vasenkätisestä kitaristista.

Eli tarkoitan tietenkin oikeakätisen kitaristin vasemman käden peukaloa. Ja tällöin bassokielten soittoa peukalolla yleensä 6:lla kielellä esim. sointu D/F#.

Huh huh ja voi voi, vain yksi pieni virhe, mites minä ny tollain? :)

Paree mennä maate ny...

Jaa, no sitten tuleekin vielä mielenkiintoisempaa, meinaan otekäden puolella peukalon kautto otteissa voikin olla jo ihan eri juttu, klassinen kun on kaulaltaankin aika eri paksuus/leveys luokkaa niin peukun käyttö onkin jo hankalampaa (riippuu tietysti räpylän koosta).

Nyt pitääkin katella noita mestareitten videoita enempi että käyttääkös ne peukkua otekädessä ollenkaan klassisesssa (ite käyttäny kylläkin joissain otteissa, sitä en tiedä sitten enää onko pahasti oppikirjojen vastaista tuo).

Meikä ei maate uskalla ainakaan nyt mennä kun kirjoitan tätä töistä käsin, vois pomo tulla potkimaan tuolia :-)
Too Late
11.12.2008 16:23:25
No niin. Ennen ensimmäistä soittotuntiani käytin otelautakäden peukaloa aika paljon, mutta tällöin tekniikka oli muutenkin ihan "itse keksittyä" ja esim. soittoasento oli milloin mitäkin. Aluksi peukalosta "luopuminen" tuntui vähän hassulta, koska yletin sillä helposti kutoskielelle ja vähän hankalammin vitosellekin, vaikka käsi oli ihan keskikokoinen (ja kitarana siis normaali nylonkielinen). Mutta eipä sille peukalolle ole sen jälkeen kertaakaan ollut tarvetta, eli ainakin kaikki se klassinen kitaramusiikki, johon olen törmännyt, on "suunniteltu", siten, että peukaloa ei tarvitse käyttää. Enkä ole kenenkään tunnetun klassisen kitaristin nähnyt sitä käyttävän. Se on kyllä totta, että läheskään kaikkia otteita ei ole mahdollista soittaa ilman peukaloa, esim. yleinen Fmaj7 (alhaalta ylös 133210). Mutta eipä tuollaista ole missään "oikeissa" kappaleessa näkynyt.

Joskus olen epävirallisemmissa yhteyksissä nähnyt peukaloa käytettävän myös "väärältä puolelta" eli samalta puolelta kuin muitakin sormia. Tämä mahdollistaa jotkut "mahdottomat", esim. kuuden nauhavälin mittaiset venytykset.
Kantare I 500 C
Zeeboo
12.12.2008 10:15:33 (muokattu 12.12.2008 10:43:57)
... esim. yleinen Fmaj7 (alhaalta ylös 133210).
Ylen hankalan tuntuinen sormitus.

"Muuntamaton kvintti ei ole kiinnostava / perusäänen tuplaaminen on jokseenkin tarpeetonta" - perusteella käytän itse:

e||---|---|---|---|---| (0 tai x)
h||-o-|---|---|---|---| 2
g||---|-o-|---|---|---| 4
d||---|-o-|---|---|---| 3
a||---|---|---|---|---| x
e||-o-|---|---|---|---| 1

Joskus olen epävirallisemmissa yhteyksissä nähnyt peukaloa käytettävän myös "väärältä puolelta" eli samalta puolelta kuin muitakin sormia. Tämä mahdollistaa jotkut "mahdottomat", esim. kuuden nauhavälin mittaiset venytykset.

Isoin virutus johon itse olen törmännyt on Antonio Lauron valssi No 3:n kakkososassa (ei ole nuottia käsillä, eikä jaksa alkaa laskemaan tahdin nro:a. Jos olette soittaneet, niin tiedätte tapauksen) 5 nauhaa: Bassossa G alemmalta E-kieleltä ja melodiassa ylemmältä E:ltä C. Jos tämän meinaa saada kuulostamaan hyvältä, niin niiden pitäisi soida yhtä aikaa. Ai niin tässä on vielä melko nopea tempo...

Kaikki klassiset kitarakappaleet, tai ainakin ne mitä itse tiedän, on "suunniteltu" siten, ettei pikkurilliä tarvitse käyttää näppäilyyn.

Pikkurilli on tosiaan aika rimpula muihin verrattuna, mutta kyllä sillekin käyttöä löytyy. Yritin äsken kaivella vanhojen GuitarPlayereiden arkistoa, jossa muistan olleen artikkelin tuosta pikkurillin käytöstä jollain "Utilize your right hands whole potential" - tyylisellä otsikolla. Kyllä se lehti on jossain...

Löytyi sitten netistä tällainen linkki: http://www.guitargallerymusic.com/s … _product&item_number=MB20962DVD

Saattaisi olla mielenkiintoinen, mutta taitaa jatkossakin pärjätä ilman

Noista bassojen vinkumisista tuli muuten mieleen,...

Mulla nuo glissandot eivät niinkään "vingu", mutta aseman vaihdot bassokielillä pitävät joskus ärsyttävääkin "nihinää". Nämä vaan täytyy hyväksyä, niinkuin aikanaan opettajani neuvoi. (Tiedä sitten onko nämä oppinut hyväksymään , vai olisko tekniikka parantunut vuosien myötä, mutta ennen tämän kirjoittamista en ollut erityisesti juttuun kiinnittänyt huomiota. Vai olisko kuulo huonontunut...)
"Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta."
Too Late
12.12.2008 21:39:24
Isoin virutus johon itse olen törmännyt on Antonio Lauron valssi No 3:n kakkososassa (ei ole nuottia käsillä, eikä jaksa alkaa laskemaan tahdin nro:a. Jos olette soittaneet, niin tiedätte tapauksen) 5 nauhaa: Bassossa G alemmalta E-kieleltä ja melodiassa ylemmältä E:ltä C. Jos tämän meinaa saada kuulostamaan hyvältä, niin niiden pitäisi soida yhtä aikaa. Ai niin tässä on vielä melko nopea tempo...

Siinä paha missä mainitaan... Vai miten se meni. Huomasin just äsken, että Alexandre Tansmanin Cavatinan ensimmäisessä osassa soitetaan kutoskieleltä Fis ja ykköskieleltä H samaan aikaan. Tai siis peräkkäin soitetaan, mutta niiden pitäisi soida samaan aikaan. Tuossa voisi melkein kokeilla tuota peukalokikkaa. Toisaalta H on helppo soittaa myös oikealla kädellä kakkoskieleltä. No, ehkä järkevin "fuskaus" on kuitenkin se, että jättää vain sen H:n lyhyeksi. En ole vielä kokeillut, pitääkö itse turvautua fuskaukseen.
Kantare I 500 C
Minazki
14.12.2008 18:59:24
Moro.
Olen 17 vuotias ja viimmeinkin se kitaran osto on edessä ja akustinen on siis tulossa. Niin kun olen hieman katsonut tabulatuureja tai muita sointuja niin kaikki on mennyt aivan täysin yli ymmärryksen, joten voisiko joku auttaa edes hieman tajuamaan ? Tämä ovi sinällään olla aivan väärä paikka, mutta meneepähän nyt.
flattopguitar
15.12.2008 12:23:58
Niin kun olen hieman katsonut tabulatuureja tai muita sointuja niin kaikki on mennyt aivan täysin yli ymmärryksen, joten voisiko joku auttaa edes hieman tajuamaan ?

Sitten kun sulla on se kitara, niin hommaa netistä tabulatuurit johonkin biisiin jonka tunnet ja josta pidät. Kitaran kielet ovat EADGBE paksuin ekana ja tabulatuureissa tarkoitetaan väliä kaulan päästä josta kieli painetaan alas esim. sointu 022000 tarkoitaa sitä, että E-kieli vapaana, A- ja D-kielistä painetaan alas 2. välistä ja loput vapaana, mitä sormia haluat käyttää painamiseen on sivuseikka, mutta yleensä soinnuille on omat optimitapansa soittaa, näillekin löytyy ohjeet netistä. Kyllä se pian valkenee, kun koitat kitaran kanssa.
wedevirtanen
18.12.2008 22:42:28
Siinä paha missä mainitaan... Vai miten se meni. Huomasin just äsken, että Alexandre Tansmanin Cavatinan ensimmäisessä osassa soitetaan kutoskieleltä Fis ja ykköskieleltä H samaan aikaan. Tai siis peräkkäin soitetaan, mutta niiden pitäisi soida samaan aikaan. Tuossa voisi melkein kokeilla tuota peukalokikkaa. Toisaalta H on helppo soittaa myös oikealla kädellä kakkoskieleltä. No, ehkä järkevin "fuskaus" on kuitenkin se, että jättää vain sen H:n lyhyeksi. En ole vielä kokeillut, pitääkö itse turvautua fuskaukseen.

Olen Lauron vastaavassa tapauksessa käyttänyt joskus 4:n kielen g:tä 6 kielen asemasta. Ei se ainakaan minun korviini kappaletta huononna. Kokeile sinäkin F#:ä neljänneltä kieleltä.

Jos ottaa peukalolla ikäänkuin väärältä puolen, niin ainakin meikäläisellä menee siihen liikaa aikaa esim. Lauron nopeahkossa kappaleessa. Tiedä sitten jos treenais.

Yksi hankala venytys on myös Bachin Dm- preludissa, jossa soitetaan 1xx555. Vitosnauhat soitetaan pikkurillibarrella, mutta meikäläisellä on pikkurilli jäänyt joskus oven väliin ja siinä on sellainen kuoppa, joten barre ei onnistu, vaikka muuten ylettyisi. Olen senkin soittanut 4:n kielen bassolla.

Minulla on pienet kädet ja lyhyet sormet, mutta kyllä ne ovat hyvin klassisiin kappaleisiin venyneet ja olen niitä melko paljon tavaillut läpi.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)