isojussi 02.12.2008 01:22:44 | |
---|
Tuli mieleen, että mites tota mun uutta lelua nyt sit pitäs soittamisen lisäks hoitaa? Puhdistaa silloin tällöin? Miten? "Isojussi on se puu joka liikkuu. Entti." - Fuzzy Boner |
Pirkka 02.12.2008 08:27:18 (muokattu 02.12.2008 08:27:39) | |
---|
Jos siinä otelauta on ruusupuusta niin se kannattaa öljytä kielten vaihdon yhteydessä. Otelautaöljyä saa musakaupoista. Siinä voi sit samalla putsailla muutenkin. Ja sellanen juttu, että samalla kannattaa kiristää myös kaulan ja tallan kiinnitysruuvit niin kireelle kuin vain kädessä riittää voimaa. Vaikuttaa soivuuteen yllättävän paljon. Eipä sille juuri muuta voi tehdä. |
Hullu basisti 02.12.2008 09:28:37 | |
---|
Niin ja säädöt kandee pitää kohillaan. On mielekkäämpää soittaa kun beissi on luokilla. Nimimerkki Sam Otherilla on aika hyvät säätöohjeet täällä jossain sivustolla. Kaularaudan olen säätänyt tarpeen vaatiessa, tuokin on hyvä suorittaa kielten vaihdon yhteydessä silloin kun kielet on irti. On helpompaa säätää kun ei oo kielet tiellä ja tuottamassa vetovastusta. "I have taken more out of alcohol than alcohol has taken out of me" Winston Churchill |
MikkiHiiri 02.12.2008 09:57:34 | |
---|
Ja sellanen juttu, että samalla kannattaa kiristää myös kaulan ja tallan kiinnitysruuvit niin kireelle kuin vain kädessä riittää voimaa. Vaikuttaa soivuuteen yllättävän paljon. Eipä sille juuri muuta voi tehdä. Uusi juttu ainakin mulle, bassottelua takana noin neljä vuotta, basso saman ikäinen, täytyy heti koittaa! Mutta myös kysymys: en ole koskaan säädellyt kaularautaa, ei ole tuntunut olevan erityistä tarvetta. Joskus näillä palstoilla näkee juttuja siitä, miten kaularauta on juuttunut kiinni. Olisiko siis syytä ainakin kiinnijuuttumisen estämiseksi vähän pyöräytellä ruuvia? KYseessä amerikanjatsi. |
Hullu basisti 02.12.2008 10:51:22 (muokattu 02.12.2008 10:57:30) | |
---|
Uusi juttu ainakin mulle, bassottelua takana noin neljä vuotta, basso saman ikäinen, täytyy heti koittaa! Mutta myös kysymys: en ole koskaan säädellyt kaularautaa, ei ole tuntunut olevan erityistä tarvetta. Joskus näillä palstoilla näkee juttuja siitä, miten kaularauta on juuttunut kiinni. Olisiko siis syytä ainakin kiinnijuuttumisen estämiseksi vähän pyöräytellä ruuvia? KYseessä amerikanjatsi. No neljäsosakierros vaikuttaa jo aika paljon, joten hirveesti ei kannata "pyöräytellä" turhanpäiten. Kaularaudan säätäminen vaatii jo pientä asiaan vihkiytymistä, mutta kyllä sen kotikonstein saa säädettyä. Puolikierrosta on mulle maksimi vuorokaudessa ja neljäsosamuljautusten välissä oon pitäny tunnin tauon. Kaularaudan säätäminen tulee tarpeeseen yleensä keväisin ja syksyisin, kun ilman kosteus muuttuu eniten. Kun soittimelle tulee ikää, niin säätämisen tarve saattaa vähentyä. Jos tarttee enempi säätää, niin sit on kaula ollu aika joutskarilla. Itsellä jäi kerran kaularauta jumiin, mutta sain sen pyörimään kun otin kielet pois ja kevitin kaulaa siihen suuntaan kuin säädin rautaa. Jos kaulaa täytyy suoristaa, niin kannattaa löysätä kielet. Jos kaularauta on jumissa niin voi myös säätövara olla loppu, jolloin suhteettoman suurella voimankäytöllä voi saada vahinkoa aikaan. Amerikanjatsari on jo sen verran arvokas soitin, että jos vähääkään epäröi säätää itse, niin kannattaa ainakin näyttää sitä jollekin asiaan vihkiytyneelle, että tartteeko kaulaa säätää. Amerikan jatsareissa on nykyään vissiin grafiittisauvat siellä kaulan sisässä kaularaudan ympärillä, mikä jäykistää kaulaa entisestään ja näin ollen säätämisen tarve jää vähemmälle. "I have taken more out of alcohol than alcohol has taken out of me" Winston Churchill |
MikkiHiiri 02.12.2008 11:07:05 | |
---|
No neljäsosakierros vaikuttaa jo aika paljon, joten hirveesti ei kannata "pyöräytellä" turhanpäiten. Kaularaudan säätäminen vaatii jo pientä asiaan vihkiytymistä, mutta kyllä sen kotikonstein saa säädettyä. Puolikierrosta on mulle maksimi vuorokaudessa ja neljäsosamuljautusten välissä oon pitäny tunnin tauon. Kaularaudan säätäminen tulee tarpeeseen yleensä keväisin ja syksyisin, kun ilman kosteus muuttuu eniten. Kun soittimelle tulee ikää, niin säätämisen tarve saattaa vähentyä. Jos tarttee enempi säätää, niin sit on kaula ollu aika joutskarilla. Itsellä jäi kerran kaularauta jumiin, mutta sain sen pyörimään kun otin kielet pois ja kevitin kaulaa siihen suuntaan kuin säädin rautaa. Jos kaulaa täytyy suoristaa, niin kannattaa löysätä kielet. Jos kaularauta on jumissa niin voi myös säätövara olla loppu, jolloin suhteettoman suurella voimankäytöllä voi saada vahinkoa aikaan. Amerikanjatsari on jo sen verran arvokas soitin, että jos vähääkään epäröi säätää itse, niin kannattaa ainakin näyttää sitä jollekin asiaan vihkiytyneelle, että tartteeko kaulaa säätää. Amerikan jatsareissa on nykyään vissiin grafiittisauvat siellä kaulan sisässä kaularaudan ympärillä, mikä jäykistää kaulaa entisestään ja näin ollen säätämisen tarve jää vähemmälle. Kiitokset perusteellisesta vastauksesta! |
Hullu basisti 02.12.2008 18:43:51 | |
---|
Kiitokset perusteellisesta vastauksesta! Eipä kestä. Ja jos tulee vielä jotain mieleen, niin kannattaa kysellä. "I have taken more out of alcohol than alcohol has taken out of me" Winston Churchill |
JaS 03.12.2008 23:54:09 | |
---|
Kannattaa kans tsekata, et säätää oikean kokoisella ja laadukkaalla avaimella. Mulla meni kuusiokolo siitä säätömutterista pyöreeks. Oli sen verran laaduton avain, et se pyöristy ja pyöristi sen kolon samalla. Onneksi musiikkikaupoista saa uusia säätömuttereita. :) |
Hullu basisti 04.12.2008 13:12:26 | |
---|
Kannattaa kans tsekata, et säätää oikean kokoisella ja laadukkaalla avaimella. Mulla meni kuusiokolo siitä säätömutterista pyöreeks. Oli sen verran laaduton avain, et se pyöristy ja pyöristi sen kolon samalla. Onneksi musiikkikaupoista saa uusia säätömuttereita. :) Toi on hyvä pointti. Ja siinä samalla jos ja kun avain lipee, niin usein basson kanteen ilmestyy naarmu/kolhu muistoksi kaularaudan säätösessioista. "I have taken more out of alcohol than alcohol has taken out of me" Winston Churchill |
hemmo 04.12.2008 13:13:20 | |
---|
Munsta uuden basson hyvää hoitoon kuuluu myös se, että 1 yö nukutaan sen vieressä. |
Hullu basisti 04.12.2008 13:17:43 | |
---|
Munsta uuden basson hyvää hoitoon kuuluu myös se, että 1 yö nukutaan sen vieressä. Hyvä pointti tuokin. Ja sit sille bassolle pitää antaa nimi. Joku Irmeli tai Hilma on hyvä ;-). Se on vähä sama juttu ku et uuden motskarikypärän sisäänajoon kuuluu että nukutaan se päässä niin se istuu paremmin ja muokkautuu pään mukaiseksi. "I have taken more out of alcohol than alcohol has taken out of me" Winston Churchill |
hollstro 04.12.2008 17:07:04 | |
---|
Hyvä pointti tuokin. Ja sit sille bassolle pitää antaa nimi. Joku Irmeli tai Hilma on hyvä ;-). Se on vähä sama juttu ku et uuden motskarikypärän sisäänajoon kuuluu että nukutaan se päässä niin se istuu paremmin ja muokkautuu pään mukaiseksi. Enpäs oo tehny kumpaakaan, eikä mun bassoilla oo kun yhdellä nimi. Prinsessa 65 ja senkin on edellinen armaani antanut. Mut oikeesti, basson hoitoon kuuluu normaalit putsaus ja ruuvienkiristyshommelit. Hyvä hetki tehdä puhdistus on kieltenvaihdon yhteydessä. Silloin on se otelaudan öljyäminenkin helpointa. Tuo ruuvien megakireelle vetäminen on ihan OK idea, jos ruuvit kestää. Tein kerran jonkun jantterin Kiinanihmeelle ja kaulan kiinnitysruuvi meni poikki. Oli siinä ihmettelemistä miten sen saa pois reiästä. vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen |
pekezu 04.12.2008 17:31:58 | |
---|
Enpäs oo tehny kumpaakaan, eikä mun bassoilla oo kun yhdellä nimi. Prinsessa 65 ja senkin on edellinen armaani antanut. Mut oikeesti, basson hoitoon kuuluu normaalit putsaus ja ruuvienkiristyshommelit. Hyvä hetki tehdä puhdistus on kieltenvaihdon yhteydessä. Silloin on se otelaudan öljyäminenkin helpointa. Tuo ruuvien megakireelle vetäminen on ihan OK idea, jos ruuvit kestää. Tein kerran jonkun jantterin Kiinanihmeelle ja kaulan kiinnitysruuvi meni poikki. Oli siinä ihmettelemistä miten sen saa pois reiästä. Hilipiliritsat tuntuu olevan vähintään kyseenalaisia metalliosiltaan. Muistuu mieleen eräs halpisbasso, jonka talla alkoi käyristyä ajanmyötä. Kaverin omistuksessa oli vehje, ei onneksi minun. kiinnitysruuvit olivat siis niin eteen sijoitettuja tallassa, että mukavan hyppyrin teki. Kampi kiinni ja "tremolo" olis ollu siinä, olis vörkkiny eteen ja taakse, tosin metalli olisi ehkä nöyrtynyt ajan myötä :) Joskus sitä vain herää jonkun muun väärällä jalalla. Sen lisäksi että vituttaa, ei kengätkään istu mukavasti. |
Hullu basisti 05.12.2008 10:09:48 (muokattu 05.12.2008 10:10:06) | |
---|
Mulla on eniten päänvaivaa tuottanut ruuvienkiristyspuolella hihnatapit. Mulla on kevyt leppärunko bassossa ja tuntuu et ajan kanssa ruuvit alkaa muljaan reikiä isommiksi. Mulla on Schallerin hihnalukot ja niiden mukana tuli hieman paksummat mustanväriset ruuvit jotka porautuu ja kiristyy hyvin aluksi, mutta vuoden välein joutuu laittaan hammastikkua ja erikeepperiä reikiin että saa uudet kierteet. Parannusehdotuksia kaipaillaan? "I have taken more out of alcohol than alcohol has taken out of me" Winston Churchill |
Mulla on eniten päänvaivaa tuottanut ruuvienkiristyspuolella hihnatapit. Mulla on kevyt leppärunko bassossa ja tuntuu et ajan kanssa ruuvit alkaa muljaan reikiä isommiksi. Mulla on Schallerin hihnalukot ja niiden mukana tuli hieman paksummat mustanväriset ruuvit jotka porautuu ja kiristyy hyvin aluksi, mutta vuoden välein joutuu laittaan hammastikkua ja erikeepperiä reikiin että saa uudet kierteet. Parannusehdotuksia kaipaillaan? Poraa reilusti isompi reikä ja liimaa siihen kovaa puuta oleva tappi. Siinä kestää ruuvikin sitten pitempään. |
Hullu basisti 05.12.2008 10:21:19 | |
---|
Poraa reilusti isompi reikä ja liimaa siihen kovaa puuta oleva tappi. Siinä kestää ruuvikin sitten pitempään. Toi vois olla hyvä idis. Entä ne muoviset holkit kun laitetaan esim. kivi ja betoniseiniin että saadaan siihen ruuvi kiinni? "I have taken more out of alcohol than alcohol has taken out of me" Winston Churchill |
Sax-pappa 05.12.2008 13:02:09 | |
---|
Toi vois olla hyvä idis. Entä ne muoviset holkit kun laitetaan esim. kivi ja betoniseiniin että saadaan siihen ruuvi kiinni? Kokemusta ei ole, mutta en oikein luottaisi noihin muovitulppiin niin pehmeässä materiaalissa kuin puu. |
Tuokko 05.12.2008 14:59:11 | |
---|
Kokemusta ei ole, mutta en oikein luottaisi noihin muovitulppiin niin pehmeässä materiaalissa kuin puu. Tarkempaa tietoahan mulla ei ole, mutta en ole ikinä nähnyt muuallakaan näitä muoviproppuja käytettävän ruuvia puuhun kiinnitettäessä, joten ei varmaan kannata soveltaa ideaa soittimillekaan. |
pekezu 05.12.2008 23:03:03 | |
---|
Warreja ei kande vahata. Vahasin omani ja rikoin satulan samaan syssyyn. Jos olisin jättäny vahaamatta olis ehkä kaula vikuroinu tai body muuten ollu vittumainen, mut ois satula säilynt ehjänä! Joskus sitä vain herää jonkun muun väärällä jalalla. Sen lisäksi että vituttaa, ei kengätkään istu mukavasti. |
kimizu 07.12.2008 18:44:25 | |
---|
|