![]() 04.12.2008 15:26:40 | |
---|---|
Mietiskelin vaan, että onko sellaisia korvatulppia olemassakaan, jotka vain rajoittaisivat läpi pääsevää volyymia, eivätkä vääristäisi ääniä lainkaan? Omat kokemukset bändin kanssa ovat, että basso ja rummut tuppaavat olemaan ainoat jota tulppien läpi kuuluu. | |
![]() 04.12.2008 15:42:18 (muokattu 04.12.2008 15:43:21) | |
Mietiskelin vaan, että onko sellaisia korvatulppia olemassakaan, jotka vain rajoittaisivat läpi pääsevää volyymia, eivätkä vääristäisi ääniä lainkaan? Omat kokemukset bändin kanssa ovat, että basso ja rummut tuppaavat olemaan ainoat jota tulppien läpi kuuluu. Lyhyt vastaus: EI. Kaikki on käyty lävitte junnuiän keltasista Eareista, kuppi-Peltoreista ja Ku(u)si hifi-tulpista valettuihin Elacineihin asti. Itte käytän kitaraa soittaessa noita omaan korvaan valettuja Elacineja (-15db), mutta laulaessa ihan perus kuusi hifitulppaa. Suuresti liian hypetetty on mielestäni tää valettu jumalien tekemä Elacin...ja hinta lähemmäs 200 eekkeriä... | |
![]() 04.12.2008 16:45:21 | |
Mutta jos tulppia täytyy/haluaa käyttää, ovat valetut mielestäni parempi vaihtoehto kuin vaahto-ja kuusitulpat. | |
![]() 04.12.2008 17:12:02 | |
Nyt tulee vääriä oppeja kehiin, mutta jos bändi ei ole ihan hhhiirrveän kovaääninen, niin olen käyttänyt silloin nenäliinatuppoja tai hiukan saksilla typistettyjä eareja (keltaisia muotoiltuja). Eroa on vrt. ei tulppia ollenkaan tälläkin tavoin. | |
![]() 04.12.2008 17:26:45 (muokattu 04.12.2008 17:29:13) | |
Itsellä on korviin valetut Elacin -korvatulpat, ja täytyy sanoa että ero on huikea halvempiin korvatulppiin. Tottakai tulpat päässä saundimaailma vääristyy aina jonkin verran, mutta näillä elacineilla vääristymä on pieni. Kaikki soittimet kuuluu kuten pitääkin. Ainoa miinuspuolihan onkin sitten se hinta, joka on älyttömän korkea. Lyhyt vastaus: EI. Kaikki on käyty lävitte junnuiän keltasista Eareista, kuppi-Peltoreista ja Ku(u)si hifi-tulpista valettuihin Elacineihin asti. Itte käytän kitaraa soittaessa noita omaan korvaan valettuja Elacineja (-15db), mutta laulaessa ihan perus kuusi hifitulppaa. Suuresti liian hypetetty on mielestäni tää valettu jumalien tekemä Elacin...ja hinta lähemmäs 200 eekkeriä... Ei tule tätä lukiessa muuta mieleen, kuin että josko valostenottovaiheessa olisi sattunut jonkinsorttista kämmiä? Elacinit on ainakin omien kokemuksieni mukaan valovuosien päässä noista muista mainitsemistasi tulpista. | |
![]() 04.12.2008 17:32:46 | |
Lyhyt vastaus: EI. Kaikki on käyty lävitte junnuiän keltasista Eareista, kuppi-Peltoreista ja Ku(u)si hifi-tulpista valettuihin Elacineihin asti. Itte käytän kitaraa soittaessa noita omaan korvaan valettuja Elacineja (-15db), mutta laulaessa ihan perus kuusi hifitulppaa. Suuresti liian hypetetty on mielestäni tää valettu jumalien tekemä Elacin...ja hinta lähemmäs 200 eekkeriä... No eipä kai sellaista vaihtoehtoa ole mikä täysin neutraalisti vaimentaisi, mutta eipä ihmisen aistima taajuuskäyräkään ole sama eri äänenpaineilla. Mitä pienempää meteliä kuunnellaan, sitä vähemmän korkeita ääniä aistitaan. Tai jotenkin näin se mene, Fletcher Munson -käyrästähän tuo selviää. Mulla sattuu korviin kun pitää kuusitulppia. Tai siis ovat äärimmäisen epämukavat. Elacinit on just niin hyvät kuin mitkään korvatulpat voi olla. Ne ei juurikaan muuta kuultavaa ääntä, ja on erittäin mukavat. Maksoin noista 130 euroa, mutta olisin valmis maksamaan 200 euroakin, jos en sattuisi saamaan halvemmalla koulun kimppatilauksissa. | |
![]() 04.12.2008 19:38:56 | |
Mietiskelin vaan, että onko sellaisia korvatulppia olemassakaan, jotka vain rajoittaisivat läpi pääsevää volyymia, eivätkä vääristäisi ääniä lainkaan? Omat kokemukset bändin kanssa ovat, että basso ja rummut tuppaavat olemaan ainoat jota tulppien läpi kuuluu. Miten olis: http://www.sensaphonics.com/monitors.html "Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta." | |
![]() 04.12.2008 21:08:56 (muokattu 04.12.2008 21:15:08) | |
Tottakai tulpat päässä saundimaailma vääristyy aina jonkin verran, mutta näillä elacineilla vääristymä on pieni. Kaikki soittimet kuuluu kuten pitääkin. Itsellä valetut Elacit myös ja vaikka olen samaa mieltä siitä että vääristymän kanssa voi elää soittotouhuissa niin olen eri mieltä siitä että "kaikki soittimet kuuluu kuten pitääkin". Nimittäin miksamaan en tulpat päässä lähtis, livenä tai studiossa. Sen verran ne vääristää että todellisuus ei tulpat päässä ole todellisuutta. Jos haluaa vääristymättömän kuulohavainnon niin on parasta olla tunkematta korvaan yhtään mitään ja tyytyä alentamaan soitinten volyymiä. Mukavathan Elacit on korvassa kyllä. Rule #1: There are no rules. | |
![]() 04.12.2008 21:30:02 (muokattu 04.12.2008 21:31:19) | |
Oon soittanu harrastemeiningeilla tollasen 6 vuotta ja oon käyttäny EARin ja ELACin kuusitulppia. (noin 20 e pari) Kyllähän ne ääntä vähän vääristää mutta paljon paremmat kuin kuppipeltorit tai keltaset raksanöllit. Uskoisin että noilla pärjännee jatkossakin. Parempi kuulla jotkut taajuudet huonosti treeneissä, kuin kuulla joitakin taajuuksia loppuelämän jatkuvasti. "All the stuff I need is here. I just have to invent how to use them" -MacGyver | |
![]() 04.12.2008 22:36:55 | |
Itsellä valetut Elacit myös ja vaikka olen samaa mieltä siitä että vääristymän kanssa voi elää soittotouhuissa niin olen eri mieltä siitä että "kaikki soittimet kuuluu kuten pitääkin". Nimittäin miksamaan en tulpat päässä lähtis, livenä tai studiossa. Sen verran ne vääristää että todellisuus ei tulpat päässä ole todellisuutta. Jos haluaa vääristymättömän kuulohavainnon niin on parasta olla tunkematta korvaan yhtään mitään ja tyytyä alentamaan soitinten volyymiä. Mukavathan Elacit on korvassa kyllä. Olet kyllä oikeassa, ehkä olisi pitänyt kirjoittaa vähän tarkemmin. Tosiaan tarkoitin lähinnä soittajan ja nimenomaan kitaristin näkökulmasta tätä asiaa, että oikeasti kuulee mitä vaikkapa treeniksellä se toinen kitaristi tai vaikka synisti tekee. Miksaushommathan kannattaa käsittääkseni aina tehdä ilman tulppia, ja senpä takia monella miksaajalla on kuulovaurioita. | |
![]() 04.12.2008 22:39:48 | |
http://beatman.fi/product_catalog.php?c=56 Tollasista kellään mitään kokemuksia? Ois ainakin hinta kohtuullinen. Vai meneekö se näissäkin niin, ettei halvalla hyvää saa? | |
![]() 04.12.2008 23:46:20 (muokattu 05.12.2008 09:59:42) | |
Ei tule tätä lukiessa muuta mieleen, kuin että josko valostenottovaiheessa olisi sattunut jonkinsorttista kämmiä? Elacinit on ainakin omien kokemuksieni mukaan valovuosien päässä noista muista mainitsemistasi tulpista. Ei kämmiä. Tottahan on eroa jos keltaisiin eareihin vertaa...kain sen hullukin kuulee. Mutta oma mielipiteeeni on että ei ole hintansa arvoiset nämä Elacinit. Kusitulppiakin voi käyttää ja säätää sekä saada kuulostamaan hyvältä. Riippuu mitä taajuuksia haluaa kuulla. Elacinin taajuusvaste-prosyyristä näkee mikä taajuus korostuu mikä taajuus vaimentuu. Mutta tasainen se ei ole, jos joku muuta väittää...puhuu paskaa. Tahi sitten sopii kokeilla itse. Monesti sellainen olettamusarvo 200euron tulpille on se että näähän on hifit, mutta kun vittu ei oo! Haluaisin nähdä livenä sen hemmon joka väittää että kuulostipa ihan samalta mutta hiljemmallta näillä Elacineilla, kun äsken ilman. BS! No way! Psykoakustinen mahdottomuus. | |
![]() 05.12.2008 08:22:40 | |
Soundscheck ilman tulppia ja keikalle sitten tulpat päähän ja luottaa siihen että soundit tuli laitettua kohdalleen. Nykyään käytän apteekin kuusitulppia kun rupes hifitulppien hinta rasittamaan (hukassa joka toisen keikan jälkeen). myy mulle Bossin HM-2 | |
![]() 05.12.2008 09:54:06 | |
Ei kämmiä. Tottahan on eroa jos keltaisiin eareihin vertaa...kain sen hullukin kuulee. Mutta oma mielipiteeeni on että ei ole hintansa arvoiset nämä Elacinit. Kusitulppiakin voi käyttää ja säätää sekä saada kuulostamaan hyvältä. Riippuu mitä taajuuksia haluaa kuulla. Elacinin taajuusvaste-prosyyristä näkee mikä taajuus korostuu mikä taajuus vaimentuu. Mutta tasainen se ei ole, jos joku muuta väittää...puhuu paskaa. Tahi sitten sopii kokeilla itse. Monesti sellainen olettamusarvo 200euron tulpille on se että näähän on hifit, mutta kun vittu ei oo! Haluaisin nähdä livenä sen hemmon joka väittää että kuulostipa ihan samalta mutta hiljemmallta näillä Elacineilla, kun äsken ilman. BS! No way! Psykoakustinen mahdottomuus. Toi lienee kiinni ihan omista olettamuksista. Ero valetuilla tulpilla ja muilla vaihtoehdoilla on vähintäänkin yhtä merkittävä kuin tonnin vahvarin ja 5 donan MP-ökymallilla. Kannattaa sitten miettiä, tekeekö sen eron parilla satkulla vai neljällä tonnilla. | |
![]() 05.12.2008 10:09:48 | |
Toi lienee kiinni ihan omista olettamuksista. Ero valetuilla tulpilla ja muilla vaihtoehdoilla on vähintäänkin yhtä merkittävä kuin tonnin vahvarin ja 5 donan MP-ökymallilla. Kannattaa sitten miettiä, tekeekö sen eron parilla satkulla vai neljällä tonnilla. No emmä nyt tiiä kannattaako moista miettiä. :) Toki kuulonsuojauksessa 200 euroa on pieni raha ja käyttömukavuushan valetuissa tulpissa on omaa luokkaansa. Mutta saundiero hifi-kusitulpan "sweet spottiin" ei ole mielestäni hintaeron arvoinen. Ongelma ainakin itsellä oli siinnä että hifitulpat ei pysyny siinä paikalla korvassa missä ne kuulosti hyvältä, vaan rakenteestaan johtuen pyrki muljumaan ulospäin, jolloinka sitä saa alvariinsa korjailla. | |
![]() 05.12.2008 10:13:30 | |
No emmä nyt tiiä kannattaako moista miettiä. :) Toki kuulonsuojauksessa 200 euroa on pieni raha ja käyttömukavuushan valetuissa tulpissa on omaa luokkaansa. Mutta saundiero hifi-kusitulpan "sweet spottiin" ei ole mielestäni hintaeron arvoinen. Ongelma ainakin itsellä oli siinnä että hifitulpat ei pysyny siinä paikalla korvassa missä ne kuulosti hyvältä, vaan rakenteestaan johtuen pyrki muljumaan ulospäin, jolloinka sitä saa alvariinsa korjailla. Mä en ainakaan päässyt millään kuusitulpalla lähellekään valettujen lopputulosta, mut enpä niitä kauhean monia erilaisia kokeillutkaan. | |
![]() 05.12.2008 10:22:37 (muokattu 05.12.2008 10:23:22) | |
Mä en ainakaan päässyt millään kuusitulpalla lähellekään valettujen lopputulosta, mut enpä niitä kauhean monia erilaisia kokeillutkaan. Jos et osannu käyttää niitä. ;D Nimittäin tällainen tositarina. Bändissä lauleskeli joskus naisihminen (blondi). Sillä oli kuusitulpat VÄÄRINPÄIN korvissa. Ei tainnu toimia. Ja pirun vaikea oli yrittää kiltisti ja nauramatta ilmoittaa hälle, että noi tulpat on nyt vähän väärin sun korvissas ja saattais nää musaakkelihommat kuulostaa nastemmalta kun kiepsautat ne toisinpäin. :D:D:D | |
![]() 05.12.2008 10:28:32 | |
Soundscheck ilman tulppia ja keikalle sitten tulpat päähän ja luottaa siihen että soundit tuli laitettua kohdalleen. No näin myös täällä. Saundit kohilleen ilman tulppia ja sit kuulo piiloon. | |
![]() 05.12.2008 10:29:43 | |
Jos et osannu käyttää niitä. ;D Nimittäin tällainen tositarina. Bändissä lauleskeli joskus naisihminen (blondi). Sillä oli kuusitulpat VÄÄRINPÄIN korvissa. Ei tainnu toimia. Ja pirun vaikea oli yrittää kiltisti ja nauramatta ilmoittaa hälle, että noi tulpat on nyt vähän väärin sun korvissas ja saattais nää musaakkelihommat kuulostaa nastemmalta kun kiepsautat ne toisinpäin. :D:D:D XD Mä luulisin, että olisin yli ton vaiheen jo. Mut mä en saanut Elacin, enkä Alpinen kuusilla mitään valettujen lopputulosta hipaisevaakaan. Mut voihan se olla, että mä en vain osannut. | |
![]() 05.12.2008 10:44:31 | |
XD Mä luulisin, että olisin yli ton vaiheen jo. Mut mä en saanut Elacin, enkä Alpinen kuusilla mitään valettujen lopputulosta hipaisevaakaan. Mut voihan se olla, että mä en vain osannut. No noi Alpinet oli kyllä ainakin mun korvaan kamalan kuuloiset. Hifi kuusia itte modailin aina sen kuusen osalta lyhyemmäks, jotta on sillai omaan korvaan kivempi. Niin ja siis kyllähän se valetun Elacinin saundi on paras noista mun touhuihin kitaran kanssa, mutta odotin enemmän joskus taannoin. Lisäksi tuntuu että se kompressois ääntä. Noita hifikuusiahan taitaa olla ainakin kolmea eri merkkiä. Myös Elacinilla on semmoiset. Sitä en tiedä onko kaikissa se kapseli sama. Kun kaikilla on kuitenkin tuo korva vähän erilainen, niin kannattaa kokeilla mikä ittelle sopii ja minkä saundista tykkää. Voi olla että rumpalit, basistit, laulajat sekä kitaristit haluu tulpiltaan vähän eri ominaisuuksia. Ainakin meiän rumpaleitten valinnat on outoja, mutta kukin tavallaan. :) | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)