Aihe: 70-luvun stratojen kaulaliitos
1 2
Jankku
03.12.2008 21:50:57
Elikkäs semmosta legendaa olen kuullut että näiden 70-luvun stratojen "kolmen pultin" systeemi olis ihan susi.

Onko tällä väitteellä perää ja mitä haittaa siitä on?
Hell is where the heart is!
Wespa
03.12.2008 21:57:07
Alunperin ongelma oli kai se että Fenderillä porasivat aivan liian suuriksi nuo kiinnitysruuvien reiät, jolloin kaulaliitoksesta tuli herkästi vähän turhan väljä. Tästä syystä esim. muuan mustiin pukeutuva kitarasankari liimautti Stratojensa kaulat ruuvikiinnityksen lisäksi.

Reissueissa tuskin on mitään ongelmia, ei 3 ruuvin kiinnitys toki niin vakaa voi ollakaan kuin perinteinen 4 ruuvin, mutta hyvin tehtynä sekin on ihan pätevä. Enemmän tuo kai on ulkonäkökysymys.. ;-)
"Malmsteen and I broke up over religious reasons... He thought he was God, and I didn't agree... Blackmore's God!" - Joe Lynn Turner
Riku Rotten
03.12.2008 22:35:10
Enemmän tuo kai on ulkonäkökysymys.. ;-)

Näkyy ikävästi ku vetelee niskan takana...
fox
04.12.2008 00:24:03

Alunperin ongelma oli kai se että Fenderillä porasivat aivan liian suuriksi nuo kiinnitysruuvien reiät, jolloin kaulaliitoksesta tuli herkästi vähän turhan väljä.

Myös harrastivat tuota Micro-Tilt säätöä löystyttämättä kaulan ruuveja. Kyllähän se ns. ryykimällä eli voimaa käyttämällä kerran onnistui, mutta sitte olikin joko Micro-Tiltistä jengat selvät TAI kaulan ruuvit löysällä, kun sitä puuta ei paljoa ollu siinä.
Ei se huono idea ollu, mutta oli vaan noita EVO-väkiä jotka ei osannu hyödyntää sitä oikein.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
loner
04.12.2008 04:46:37
ainakaan omassa 3-pulttisessa ei ole ollut em.ongelmia.
Janne19691
04.12.2008 09:57:17

Elikkäs semmosta legendaa olen kuullut että näiden 70-luvun stratojen "kolmen pultin" systeemi olis ihan susi.

Onko tällä väitteellä perää ja mitä haittaa siitä on?

En ole ikinä kuullut moista legendaa. Itsellä on sekä alkuperäinen että reissue 3 pulttinen. Kaulaliitoksessa mitään ongelmaa koskaan.
Rule #1: There are no rules.
whagabam
04.12.2008 10:30:16
Alunperin ongelma oli kai se että Fenderillä porasivat aivan liian suuriksi nuo kiinnitysruuvien reiät

Juu. Mulla oli asia -79 kolmipulttistratossa juurikin näin.

Usein kun alkoi ihmettelemään että tää ei nyt oikein soi niin kuin pitäisi niin homma korjaantui nytkäyttämällä kaula taas oikoseen. Kaulaliitos tuossa kitarassa on aika syvä ja muutenkin tiukasti kohdillaan mutta eihän sen paljon tarvi perästä liikahtaa niin vaikutuksen jo huomaa. Microtilttiä en ole ikinä käyttänyt vaan säätänyt sen ihan puu puuta vasten.

Korjasin omasta ongelman aluksi kiepauttamalla vähän "kuittipaperia" tms. kiinnitysruuvien ympärille. Toimi silleinkin ihan hyvin mutta korjasin sen lopuksi täyttämällä ruuvin reiät lasikuitukitillä ja poraamalla uudet sopivankokoiset reiät.

Tämmöisiä kaulanliikkumisongelmia ei tietysti tule jos kuljettaa ja säilyttää kitaraa asianmukaisesti eikä paisko sitä muutenkaan pitkin lattioita.

-W
vasurilla.
varakeef
04.12.2008 10:51:54
Tällainen legenda on kyllä olemassa.

Se kai perustuu tähän pre-CBS on parempi kuin CBS kuvioon: toisin sanoen kaikki uudistukset ovat huononnuksia, koska Leo teki kaiken oikein ihan alun alkujaankin.

Kaulaliitosongelma liittyy myös siihen, että Fenderin jyrsimissä (tai jyrsinmalleissa tms) alkoi olla välystä jolloin kaulataskut tulivat vähän isommiksi kuin ennen. Kaulan reunoille jää tyhjää ja kaula liikkuu jos pultteja ei ole kiristetty kunnolla. Tämä pätee kyllä niin kolmeen kuin neljäänkin pulttiin.

Tuosta liian isoista rei'istä en osaa sanoa. Bodyn puolella niiden reikien kuuluukin olla väljiä, jolloin kaulan asettuu paikoilleen vasta kun pultit ovat kireällä. Sitä ennen voi vielä hieman asemoida.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
p130
04.12.2008 12:20:20

Tällainen legenda on kyllä olemassa.

Se kai perustuu tähän pre-CBS on parempi kuin CBS kuvioon: toisin sanoen kaikki uudistukset ovat huononnuksia, koska Leo teki kaiken oikein ihan alun alkujaankin.

Näin uskovalle sakille on mukava aina huomauttaa, että Leo-setä otti kolmepulttisen liitoksen käyttöön 80-luvulla G&L kitaroissa. Ei siis pitänyt sitä määrättömän huonona vaihtoehtona kaulan kiinnitykseen. G&L kylläkin siirtyi myöhemmin neljään pulttiin kolmipulttiliitoksen huonon maineen vuoksi.
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä. -Kari Suomalainen
Wespa
04.12.2008 17:17:52
Tämmöisiä kaulanliikkumisongelmia ei tietysti tule jos kuljettaa ja säilyttää kitaraa asianmukaisesti eikä paisko sitä muutenkaan pitkin lattioita.

Jep, mutta kun Straton parhaita ominaisuuksia on (tai ainakin pitäisi olla) juuri se että se kestää todella raakaakin kohtelua. ;-)

Näin uskovalle sakille on mukava aina huomauttaa, että Leo-setä otti kolmepulttisen liitoksen käyttöön 80-luvulla G&L kitaroissa. Ei siis pitänyt sitä määrättömän huonona vaihtoehtona kaulan kiinnitykseen. G&L kylläkin siirtyi myöhemmin neljään pulttiin kolmipulttiliitoksen huonon maineen vuoksi.

Juu, ei siinä ideana mitään vikaa olekaan, Fenderin alkuperäinen toteutus vain kusi.
"Malmsteen and I broke up over religious reasons... He thought he was God, and I didn't agree... Blackmore's God!" - Joe Lynn Turner
fox
04.12.2008 17:48:25

Juu, ei siinä ideana mitään vikaa olekaan, Fenderin alkuperäinen toteutus vain kusi.

Edelleenkin oon sitä mieltä, että toteutus oli innovatiivinen, mutta käyttäjät (tai joukkio käyttäjiä) ei vaan osanneet hyödyntää sitä. Tuost ns. pilottireikien poraamisesta mulla ei oo sillee eksaktia tietoa, että vois sanoa, että olisi liian "tarkalle" porattu, mutta sekin on mahdollista.
Eli kaataisin vastuun käyttäjien ylle siinä Micro-Tilt systeemin ongelmakohdassa ainakin hyvin suurelta osin.
Wespa
04.12.2008 17:56:48
Edelleenkin oon sitä mieltä, että toteutus oli innovatiivinen, mutta käyttäjät (tai joukkio käyttäjiä) ei vaan osanneet hyödyntää sitä. Tuost ns. pilottireikien poraamisesta mulla ei oo sillee eksaktia tietoa, että vois sanoa, että olisi liian "tarkalle" porattu, mutta sekin on mahdollista.
Eli kaataisin vastuun käyttäjien ylle siinä Micro-Tilt systeemin ongelmakohdassa ainakin hyvin suurelta osin.

Joo, toki oma kokemukseni asiasta on vain se mitä olen monesta eri lähteestä lukenut, The Story of the Fender Stratocaster -kirjaa lainatakseni: "The three-bolt neck could certainly work if applied correctly, as demonstrated on Music Man and G&L instruments. But Fender drilled overlarge holes through the body, allowing undue movement of the neck-fixing screws, regardless of whether three or four were employed. The neck tilt adjuster was also included to make setting-up faster and easier. Unfortunately, it tended to make matters worse."
Dog Breath
04.12.2008 18:09:38 (muokattu 04.12.2008 18:11:33)

Myös alkuperäisissä 70-luvun Musareissa (jotka Leo niin ikään suunnitteli) kaulaliitos on kolmipulttinen.

Ainakin tarinan mukaan Sabren ja Stingrayn suunnitelussa oli tavoitteena korjata kaikki, mikä Straton designissa oli jäänyt herra Fenderiä hiertämään, joten tuskin tuo kolmepulttinen liitos tosiaan kovin huonossa huudossa oli.
In the Year of the Plague
fox
04.12.2008 18:11:55

Sabren ja Stingrayn suunnitelussa oli tavoitteena korjata kaikki, mikä Straton desgnissa oli jäänyt herra Fenderiä hiertämään, joten tuskin tuo kolmepulttinen liitos tosiaan kovin huonossa huudossa oli.

Juurikin, ja huomattavasti tuo microtiltti sitä soittimen säätöihin laittamista helpotti, ihan luonnollisesti. Ja nopeutti.
Jii-Gee
04.12.2008 21:20:22

E-Bay'llä oli tyrkyllä Tokai 70's Strato klooni,ilmoituksessa maininta tyyliin 'näissä tilttikaula todellakin toimii,toisin kuin originaaleissa..'.
Janne19691
04.12.2008 21:34:50

En tiedä olenko ollut sitten onnekas kun mun '78 straton kaulakiinnityksessä ei ole mitään vikaa... ikinä ollutkaan (yli 20 vuotta olen sitä soitellut). Sustainissakin se hakkaa reissuen suvereenisti.
Rule #1: There are no rules.
Crossroad
04.12.2008 22:16:25
En tiedä olenko ollut sitten onnekas kun mun '78 straton kaulakiinnityksessä ei ole mitään vikaa... ikinä ollutkaan (yli 20 vuotta olen sitä soitellut). Sustainissakin se hakkaa reissuen suvereenisti.

samoin onnekas olen minäkin.-76 strato on mitä parhain soittaa ja ei tosiaan ole ollut ongelmia kaulan tai kaulaliitoksen kanssa.minulla on tuossa harstail,lieneekö se vaikuttaa asiaan,mutta sustainia on ja sitä sellaista mitä ne kutsuvat mojoksi ;)
Zed
04.12.2008 22:17:14 (muokattu 04.12.2008 22:31:57)

En tiedä olenko ollut sitten onnekas kun mun '78 straton kaulakiinnityksessä ei ole mitään vikaa... ikinä ollutkaan (yli 20 vuotta olen sitä soitellut).

Et ole onnekas, ei niissä liitoksissa mitään vikaa koskaan ole oikeasti ollutkaan, ihan narraamismielessä tässä vain juttua isketään.

Eiköhän tämä Fenderin 70-luvun historia pitäisi olla melko tavalla tuttu tarina lukemattomien käyttäjäkertomusten, nettikeskustelujen ja aihetta käsittelevän kirjallisuudenkin kautta. Tietystikään kyse ei ole siitä, että jokainen tuolloin valmistettu soitin olisi susi, mutta se vain sattuu olemaan fakta että valmistusmateriaalit ja yleinen laaduntarkkailu repsahtivat tuolloin pahasti. Esimerkiksi Fender-forumilla on aiheesta yksityiskohtaista tietoa moneenkin otteeseen: http://www.fenderforum.com/forum.html

Varmaksihan minä en osaa mitään sanoa, sillä omat kokemukseni aidoista 70-luvun Fendereistä rajoittuvat vain erääseen vuoden 72' Telecasteriin, mikä tuntui ainakin päällisin puolin asialliselta peliltä. Tämä tuli nyt vain mainittua väärinkäsitysten ehkäisemiseksi, sillä osa tämän foorumin paremmasta väestä tuntuu vakavissaan olevan sitä mieltä, ettei edes Vietnamin sotaa voi sanoa pelottavaksi ja ikäväksi tapahtumaksi ellei itse ole ollut asianlaitaa toteamassa.

E: Ostin itse vast'ikään Classic 70's -Straton. Aikanaan hävitin sellaisen, ja vuosikausia kaduin päätöstäni. Kolmipulttinen kiinnitys ei ainakaan aikaisemmin aiheuttanut minkään valtakunnan ongelmia omien käyttötarkoitusteni puitteissa. Tämä uusi vehje tuntuu kaikin puolin oikein kivalta peliltä. Tehdassäädöt olivat sattuneet kohdalleen, ja kitara soi puhtaasti ja pitkään. Saarnirunko tietysti on hiukan painava, mutta ero leppärunkoiseen Stratooni on minimaalinen.
RU
UKKOMIES
04.12.2008 22:39:35
Meitin bassossa ja kaverin stratossa mikä ei ole kylläkään aito 70-lukulainen vaan näitä nykyajan mexicossa tehtyjä niin kyllä niissä ihan tukevasti kaula pysyy.
Soitan mitä haluan, milloin haluan, millä haluan ja missä haluan.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)