Kirjoitus virhe 09.09.2008 13:46:37 | |
---|
e-mastering foxil ja svantella apaut 60 ekee biisi...ei oo kyl paha hinta... muutaman ja kerran oon noitten servolle mixin tunkenu..ihan jees. Tommonen vaikuttaa aika näppärältä systeemiltä. Missä muodossa ja miten niille pitää se miksattu versio lähettää? |
Jaakkoopuukkoo 09.09.2008 13:58:18 (muokattu 09.09.2008 23:27:10) | |
---|
Tommonen vaikuttaa aika näppärältä systeemiltä. Missä muodossa ja miten niille pitää se miksattu versio lähettää? Muistaakseni niillä on joku tietty softa, jota ne käyttää ja sit sovitussa formaatissa sillä softalla ladataan se tiedosto niiden koneelle. Itse vietiin DVD:llä ihan siksi, että pääsi näkemään sen paikan. Pikkupojat kusi housussa aulassa täristiin :) EDIT: Tämmönen tekstinpätkä löytyi Chartmakersin sivulta, olipahan sekavat sellaiset: We also offer a way for customers to upload their masters to our server, and to download mastered versions for approval. We can also make the mastered file available as a DDP file. We use our own custom built server system to ensure the highest grade of security. _ For more information, please contact us at info@chartmakers.fi En mä halveksi, onhan se kiva, että joku tekee tällasta paskaa. |
Mikael 09.09.2008 14:26:35 | |
---|
Missä muodossa ja miten niille pitää se miksattu versio lähettää? Mä ainakin oon uploadannu sekä Svanten että Virtalähteen serverille masterfileen sellaisessa wav-muodossa missä koko projektin audiot ovat muutenkin koko prosessin ajan olleet - yleensä itellä 24bit/44.1kHz tai 24bit/48kHz. Inhimillisyys on hyve. |
virtalahde 09.09.2008 15:06:13 | |
---|
Jes, WAV, AIFF, kaikki yleisimmät tiedostoformaatit kelpaavat kyllä kaikille masteroijille. Mielellään ei erillisiä L-R -fileitä, se on pelkkää päänvaivaa ja itse ainakin bouncaan ne saman tien stereofileeksi. Ei se bitti vuoda toisesta kanavasta toiseen. :) Ai niin, SDII -fileet ovat ikuinen päänvaiva. Jotenkin ne joutuu miettimään joka kerta uusiksi. Jaakko Viitalähde >>
http://www.virtalahde.com |
Kirjoitus virhe 09.09.2008 15:44:10 | |
---|
Niin okei juum. Lähinnä mietin että riittääkö niille yhtenä filuna koko köntsä vai tarvitsevatko jokaisen nauhotetun raidan erikseen hierottavaksi. Mutta eivät näköjään? Hippasen pihalla vielä noista masterointihommista. |
Mikael 09.09.2008 20:26:42 | |
---|
Niin okei juum. Lähinnä mietin että riittääkö niille yhtenä filuna koko köntsä vai tarvitsevatko jokaisen nauhotetun raidan erikseen hierottavaksi. Mutta eivät näköjään? Hippasen pihalla vielä noista masterointihommista. Joo, yleensä siis pelkästään yksi stereo-file per biisi. Joskus jotkut toimittavat biisin niin että laulu- ja/tai bassoraita on erikseen mut mä kyl oon aina toimittanut koko biisin yhtenä fileenä. Yksittäisten nauhotettujen raitojen hieromista kutsutaan miksaamikseksi : ) Inhimillisyys on hyve. |
jannu 09.09.2008 20:41:22 (muokattu 09.09.2008 20:42:29) | |
---|
Sellainen kysymys on mulla pyörinyt mielessä, että onko soveliasta - tapauksessa jossa kaikki biisit on tarkoitus sijoittaa pötköön ilman taukoja ja väleissä on jotakin "oleellista" noisea tai muuta eikä lainkaan hiljaisuutta - lähettää biisit yhtenä fileenä? Vai onko parempi laitaa biisit ja noiset erikseen tarkasti nimettynä ja dokumentoituna fileinä masteroijan crossfadetettavaksi ja liitettäväksi? "Just tell me fucking why everything becomes an issue!" |
virtalahde 09.09.2008 21:24:54 | |
---|
Vähän riippuu. Jos se on oikeasti harkittu kokonaisuus, crossaukset toimivat ja soundi istuu biiseihin, nehän voi hyvin toimittaa pötkönä. Hyvä keino on sekin, että toimittaa kaiken irrallaan ja sitten kuvan kokonaisuudesta yhtenä isona MP3:na rinnalle ihmeteltäväksi. Kyllä mä ehkä ottaisin kaiken irrallaan, kaiken varalta. Jaakko Viitalähde >>
http://www.virtalahde.com |
bigdaddyh 10.09.2008 00:59:25 | |
---|
moi jengi Onkos kukaan ottanut testimasterointia useammasta paikasta yhtä aikaa samasta biisistä/miksausesta silleen osittain, tarkoitan tällä sitä että masteroidaan vaan a-osa ja kertsi tai jotain, erityisesti kiinnostaa ulkomaat sterling sound, cutting room versus suomipajat fox ja svante, eli jos joku tietää että nää ulkomaan pajat suostuvat moiseen touhuun niin kuulisin mieluusti lisää siitä, että mikä siinä ameriikan/svedujen masteroinnissa oli parempaa/huonompaa kuin täällä kotosuomessa tehdyssä vai oliko vaan hinta, olisi nimittäin suunnitteilla moinen homma, jos se vaan onnistuu masterointilafkojen puolesta, siis lähinnä tuolla ulkomailla, vai kelaileekohan ne siellä et kuunnelkaa siltä maailmantähden levyltä et näin se homma toimii ja sen jälkeen rahat pöytään ja ruvelle koko levy ja tack och adjö, eli saako testiä omiin tuotoksiinsa vai nou |
Mohla 10.09.2008 10:12:25 | |
---|
moi jengi Onkos kukaan ottanut testimasterointia useammasta paikasta yhtä aikaa samasta biisistä/miksausesta silleen osittain, tarkoitan tällä sitä että masteroidaan vaan a-osa ja kertsi tai jotain, erityisesti kiinnostaa ulkomaat sterling sound, cutting room versus suomipajat fox ja svante, eli jos joku tietää että nää ulkomaan pajat suostuvat moiseen touhuun niin kuulisin mieluusti lisää siitä, että mikä siinä ameriikan/svedujen masteroinnissa oli parempaa/huonompaa kuin täällä kotosuomessa tehdyssä vai oliko vaan hinta, olisi nimittäin suunnitteilla moinen homma, jos se vaan onnistuu masterointilafkojen puolesta, siis lähinnä tuolla ulkomailla, vai kelaileekohan ne siellä et kuunnelkaa siltä maailmantähden levyltä et näin se homma toimii ja sen jälkeen rahat pöytään ja ruvelle koko levy ja tack och adjö, eli saako testiä omiin tuotoksiinsa vai nou joo voi olla kyllä ehkä joissain paikoissa muttei tietenkään välttämättä kyllä kaikissa vaan joutuu maksamaan noille jotain siitä mutta muistaakseni virtalähde on ainakin joskus antanut jotain näytteitä korjatkoon jos olen väärässä koska en ole ihan varma tästä asiasta kuitenkaan mutta vähän hassulta kyllä kuulostaa ajatus että vaan yks osa biisistä masteroitaisiin eri paikoissa koska masteroinnin idea on tehdä biisistä eheän kuulonen mutta en oo tosin ihan varma ymmärsinkö ihan oikein mitä oikein tarkotat tolla kysymyksellä koska sen muotoilu oli ehkä aavituksen vaikea selkoinen ja muutamassa kohdassa ois voinu olla piste . Huom! On suuri todennäköisyys, että ylläoleva kirjoitus on sarkastinen. ...muttei tietenkään välttämättä. - - - - - - - - -
Kova ruumiillinen työ ei ole koskaan tappanut ketään - mutta miksi ottaa riski? -Charli |
Kirjoitus virhe 12.09.2008 11:05:17 | |
---|
Joo, yleensä siis pelkästään yksi stereo-file per biisi. Joskus jotkut toimittavat biisin niin että laulu- ja/tai bassoraita on erikseen mut mä kyl oon aina toimittanut koko biisin yhtenä fileenä. Yksittäisten nauhotettujen raitojen hieromista kutsutaan miksaamikseksi : ) Oolrait. Nyt ihmettelen vielä vähän enemmän että mitä masterointi vaiheessa tehdään äänelle. Naivisti ajattelen että kyllähän nyt sille pötkölle osaa tehä ihan saman homman kun ammattilaisetkin. Pitää varmaan lukea ketjun alku uudelleen. Devin Townsendin projekteihin tutustumisen jälkeen kaikki muu musiikki on kuulostanut aika puuhastelulta. |
dewil 12.09.2008 12:10:50 | |
---|
Juu osaa osaa. Se on vähän niinku autoa maalais. Saiturinpörssistä saa halvalla spraykannuja, eikä se muutenkaan oo niin tarkkaa, kuhan maali peittää suht tasaisesti :D Dont Clone The Beat. Own The Beat. |
Kirjoitus virhe 12.09.2008 12:22:59 | |
---|
Juu osaa osaa. Se on vähän niinku autoa maalais. Saiturinpörssistä saa halvalla spraykannuja, eikä se muutenkaan oo niin tarkkaa, kuhan maali peittää suht tasaisesti :D Nyt ruvetaan olemaan asian ytimessä =) Devin Townsendin projekteihin tutustumisen jälkeen kaikki muu musiikki on kuulostanut aika puuhastelulta. |
Jaakkoopuukkoo 12.09.2008 14:14:22 | |
---|
En mä halveksi, onhan se kiva, että joku tekee tällasta paskaa. |
Master Fader 14.09.2008 18:43:30 | |
---|
Kyllähän näitä vertailuja toki tehdään. Svantekin on osallistunut moisiin muutaman kansainvälisen bändin kanssa ja menestynyt hyvin. Tosin hyvin usein levylle halutaan kuuluisa kaveri nimenomaan name-drobbauksen vuoksi. Sekin nähdään osana markkinointia. |
Timo JM 14.09.2008 20:00:37 | |
---|
Tosin hyvin usein levylle halutaan kuuluisa kaveri nimenomaan name-drobbauksen vuoksi. Sekin nähdään osana markkinointia. Ihmettelen jos näin olisi, koska ne joille levyn tekniseen puoleen osallistuneiden nimet jotain merkitsevät ovat varmasti olemattoman pienessä vähemmistössä koko suuren ostavan yleisön joukossa. ...siis mun mielestä. Ja poppia noista -> | DIVARi | Cupido | |
milcoin 16.09.2008 21:32:38 | |
---|
Ihmettelen jos näin olisi, koska ne joille levyn tekniseen puoleen osallistuneiden nimet jotain merkitsevät ovat varmasti olemattoman pienessä vähemmistössä koko suuren ostavan yleisön joukossa. Niin, harva musadiggari tietää masteroijan nimen mutta jos pressitiedotteeseen saa ympättyä muutaman ison bändin nimen niin kyllähän se vaikuttaa. Varsinkin jos kyseessä on tuntematon artisti. "Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla" |
samic 19.09.2008 22:07:00 | |
---|
Niin, harva musadiggari tietää masteroijan nimen mutta jos pressitiedotteeseen saa ympättyä muutaman ison bändin nimen niin kyllähän se vaikuttaa. Varsinkin jos kyseessä on tuntematon artisti. juu kyl jos on kovii hemmoi tekemäs levyy ni kyl se vaikuttaa...esim meiän levyn joka arvostelussa mainittiin aina hiili hiilesmaa...miten se pläpläplä.... sit jotku raatiot tarkastelee kuka on masteroinu ennenkö soittaa sitä levvyyy... http://www.sn-audio.com |
AoA 05.10.2008 20:52:17 | |
---|
Mä en ole oikein käsittänyt tätä juttua, että miksi biisi pitää saada soimaan mahdollisimman kovalla. Jos joku tuntuu joskus tulevan liian hiljaisella, niin säädän volumenapista kovemmalle. En meinannut siinä mielessä että musiikin pitäs kuulua jotenkin kovempaa. Vaan että miksaukseen saa kuulostamaan kaiuttimissa ns. niinkuin se tulisi lähempää ja kaikki miksauksessa tehdyt kaiut yms. tulevat paremmin esille. Tämä on siis oma havainto mitä jonkinmoinen masterointi tuntuisi tekevän. Niin ja tämä ei siis ole mikään provo ketään kohtaan. Aidosti vaan ihmettelen, että miksi niitä soundeja täytyy hinkata niin älyttömästi, jos biisit vaan ovat hyviä. Hyvä biisi ei mun mielestä kaipaa miksauksessa kuin tasojen säätämistä. Kaikki muu säätö pitäisi mun mielestä jättää soittajille soittovaiheeseen ja miksaajalle mikkien valintaan ja sijoitteluun. Huonoja tai mitäänsanomattomia biisejä voi jälkeen päin ruuvata ja hinkata vaikka maailman tappiin, mutta eivät ne siltikään yhtään sen paremmalta kuulosta. Samaa mieltä kyllä oon. Sehän riippuu ihan kuinka käsitellyn lopputuloksen tahtoo vai hakeeko luonnollisempaa soundia.. |
Tulipa mieleen seikka. Kun olen musiikkia äänittänyt 44.100 taajuudella, kannattaako mixdownilla kuitenkin nostaa näytteenottotaajutta masteroinnin tarkentamiseksi? Konversio tapahtuu valinnaisesti ennen "yhteenlaskemista" mikä digirackillä pelaa oikeinkin kivasti. Muuten on lähtenyt kivasti masteroinnin harjoittelu käyntiin. Oikeat softat vaan tarvitsis hankkia vielä. Protools LEn omalla kompuralla ja bombfactoryllä olen touhunnut. Sekä Izotope Ozonen Lite versiolla, se tosin on todella rajoittunut kun ei voi parametrejä muuttaa. Valittavissa on vain kymmenkunta valmista presettiä. Joku dokumentointi ois kiva kyllä lukaista jos saatavilla ois? Selviäis hiukan avot kuinka puuhailua on toteutettu. RTAS maailma on harrastajalle kyllä hankalampi kun ilmaisia ei ole mitään saatavilla, mutta mihin kannattaisi rahat sijoittaa kompuraplugaria katsellessa? |