mhelin 28.11.2008 09:17:32 | |
---|
Aivan. Eikös kaikissa alan oppikirjoissa nimenomaan sanota, että digitaalisärö kuulostaa pahalta? Erittäin hyvä limitteri on myös nauhuri. Jos äänittää rummut nauhurilla ja pistää vielä masterin nauhan läpi, miksaus soi yleensä jo tosi lujaa eikä sitä sitten tartte rytätä aivan älyttömästi. Digitaalisärö ja kaikki muukin "amatöörien" koodaama digitaalinen prosessointi aiheuttaa aliasointia mikä on miljoona kertaa pahempaa säröä kuin harmoninen tai intermodulaatiosärö. Brickwall-limitointi ei taida olla ihan yksinkertainen toteuttaa oikein, useimmiten se tehdään kai siten että ylinäytteistetään sisäisesti, limitoidaan enemmän tai vähemmän "rumasti" ja sitten suodatetaan pois kaikki >20k aliasointi. Parempi tietysti olisi jos etsisi jonkun matemaattisen funktion joka ei aiheuttaisi aliasointia, eli siis joka ei synnyttäisi näytteenottotaajus/2 (Nyqvistin taajuus) harmonisia tai epäharmonisia komponentteja. Analoginen limitointi huonontaa signaalia muulla tavoin kylläkin, mutta lopputulos voi olla vaikka pelkällä diodikliperillä paljon parempi kuin huonolla plugarilla. Aliasointia voi olla kyllä hankala huomata varsinkin masteroinnissa jos materiaali on jotain metallityyppistä melua joka muutenkin dissonoi hirveästi. |
Ambitus 28.11.2008 21:16:41 | |
---|
Digitaalisärö ja kaikki muukin "amatöörien" koodaama digitaalinen prosessointi aiheuttaa aliasointia mikä on miljoona kertaa pahempaa säröä kuin harmoninen tai intermodulaatiosärö. Brickwall-limitointi ei taida olla ihan yksinkertainen toteuttaa oikein, useimmiten se tehdään kai siten että ylinäytteistetään sisäisesti, limitoidaan enemmän tai vähemmän "rumasti" ja sitten suodatetaan pois kaikki >20k aliasointi. Parempi tietysti olisi jos etsisi jonkun matemaattisen funktion joka ei aiheuttaisi aliasointia, eli siis joka ei synnyttäisi näytteenottotaajus/2 (Nyqvistin taajuus) harmonisia tai epäharmonisia komponentteja. Analoginen limitointi huonontaa signaalia muulla tavoin kylläkin, mutta lopputulos voi olla vaikka pelkällä diodikliperillä paljon parempi kuin huonolla plugarilla. Aliasointia voi olla kyllä hankala huomata varsinkin masteroinnissa jos materiaali on jotain metallityyppistä melua joka muutenkin dissonoi hirveästi. Eli sun mielestä signaalia ei saa käsitellä millään tavoin??? Conclusion:??? Miksi soittaa hitaasti kun voi myös soittaa nopeasti? |
Torniojaws 30.11.2008 14:09:49 | |
---|
Eli sun mielestä signaalia ei saa käsitellä millään tavoin??? Conclusion:??? Hanskat tiskiin ja kotio ;) Vortechin kolme täysipitkää nyt CD:nä! Jouluun asti alehinta 7,99 euroa. FLACina 1,99 euroa. Tilausohjeet webbisivuilla. |
Ambitus 01.12.2008 07:32:48 | |
---|
Hanskat tiskiin ja kotio ;) Baarin kautta huoriin.... Miksi soittaa hitaasti kun voi myös soittaa nopeasti? |
mr.bungle 01.12.2008 17:41:46 | |
---|
Eli sun mielestä signaalia ei saa käsitellä millään tavoin??? Conclusion:??? Eiks toi ollu ihan hyvä selostus siitä miks digibrickwallit saattaa kuulostaa huonolta. Tokihan aliasoinnin voi suodatella pois, mutta se vie cpu:ta ja/tai tuo latenssia. bassolla hanuriin |
jannu 01.12.2008 22:29:30 (muokattu 01.12.2008 22:29:54) | |
---|
Eiks toi ollu ihan hyvä selostus siitä miks digibrickwallit saattaa kuulostaa huonolta. Tokihan aliasoinnin voi suodatella pois, mutta se vie cpu:ta ja/tai tuo latenssia. Mitäs jesuksenkaan merkitystä sillä on jos masterkanavaan tulee latenssia? Tai muutenkaan, eihän latenssi ole nykyään enää yhtään mikään ongelma. "Just tell me fucking why everything becomes an issue!" |
loosah 01.12.2008 22:43:56 (muokattu 01.12.2008 22:46:13) | |
---|
Tää on nyt vähän samanlainen homma kuin se, että henkilö, joka TEORIASSA tieää kaiken ihmisen fysikaasta ja siitä kuinka pysyä hyvässä kunnossa, saattaa KÄYTÄNNÖSSÄ itse olla lehmän kokoinen läski. GIGO |
mr.bungle 02.12.2008 15:43:18 (muokattu 02.12.2008 15:43:35) | |
---|
Tää on nyt vähän samanlainen homma kuin se, että henkilö, joka TEORIASSA tieää kaiken ihmisen fysikaasta ja siitä kuinka pysyä hyvässä kunnossa, saattaa KÄYTÄNNÖSSÄ itse olla lehmän kokoinen läski. Wtf mikä asenne sulla ja edellisellä kirjoittajalla on. Jos topic on "mikä olisi hyvä brickwall limitteri" niin eiks oo aikas relevanttia kirjoitella informatiivista ja perusteltua tekstiä siitä minkä vuoksi huonosti toteutettu digitaaliklipperi pilaa signaalin? Pitäiskö täällä puhua vain tuotteista, eikä siitä miten asiat oikeesti toimii? bassolla hanuriin |
theguru_ 02.12.2008 17:53:44 | |
---|
*** popkornia, latritsalia ja olutta *** :D Jatkakaa... I switched my output cables around and now when
I turn the pan pot to the left, all the sound comes out of the right speaker. Is there a way I can save this as a preset? |
Mikael 02.12.2008 18:53:42 (muokattu 02.12.2008 18:54:10) | |
---|
No voisko joku sit kertoa et mitkä tarjolla olevista tai suositelluista limittereistä olis näitä "amatöörien" koodailemia ja paskan kuuloisia? UAD:n Precision Limiten ainakin korvilla kuunneltuna tuntuu toimivan. t. läski "That was the fucking take." |
cozmo 03.12.2008 02:53:07 | |
---|
No voisko joku sit kertoa et mitkä tarjolla olevista tai suositelluista limittereistä olis näitä "amatöörien" koodailemia ja paskan kuuloisia? UAD:n Precision Limiten ainakin korvilla kuunneltuna tuntuu toimivan. t. läski + Plussa:) SERIOUS OFFTÅPIC: Hauska ilmiö tämä, jollain on selitys sille miksi jokin kuulostaa paskaltta. Jotkut toiset taas ovat sitä mieltä, että turhaa tietoa sellanen, tärkeämpää on seurata Mix -magazinesta ja M.netistä sitä mikä tällä hetkellä muiden mielestä kuulostaa hyvältä. Ja tekemisen apuna ei saa olla faktatietoa laitteiden toiminnasta, koska se on insinörismäistä turhuutta, tärkeämpää on sähköpaimeneen kuseminen ja pään seinään hakkaaminen. Ei sillä yllä minäkin todennäköisesti löydän Helsingistä Pihtiputaalle ilman karttaa ja tienviittoja, siinä vaan kestänee hetki. Tuskin missään muualla kun muusikko ja/tai äänimiespiirissä on näin kieroutunutta ajatushirviötä, että TEORIA on KÄYTÄNNÖSTÄ irrotettu erillinen ajatuskokonaisuus ja sen tunteminen tuhoaa luovan työskentelyn. Tämä siis sekä tekniikassa, että myös itse musiikissa. Valitettavasti asia on kuitenkin niin, että ainoastaan ne jotka oikeasti osaavat, suunnittelevat ja valmistavat näitä vermeitä. Tosin sitten on toki se murto osa niistä joilla on teoria hallussa se menee yli, eli ei voi käyttää laittehia koska niissä on käytetty liian huonoja komponentteja tai epäortodoksista ajattelutapaa. Ja varsin usein ihminen kuuleekin juuri sen mitä haluaa. Itse kannatan sitä toimintatapaa, että kuunnellaan ja kokeillaan ja haetaan teknologiasta selitys kuulohavainnoille. Sitten aiheeseen pikakommentti, Masseyn L2007 -limitteri on mun mielestä varsin kivan kuulonen. http://nikolaasonen.blogspot.com |
Werihukka 03.12.2008 03:20:31 | |
---|
Digitaalisärö ja kaikki muukin "amatöörien" koodaama digitaalinen prosessointi aiheuttaa aliasointia mikä on miljoona kertaa pahempaa säröä kuin harmoninen tai intermodulaatiosärö. Brickwall-limitointi ei taida olla ihan yksinkertainen toteuttaa oikein, useimmiten se tehdään kai siten että ylinäytteistetään sisäisesti, limitoidaan enemmän tai vähemmän "rumasti" ja sitten suodatetaan pois kaikki >20k aliasointi. Parempi tietysti olisi jos etsisi jonkun matemaattisen funktion joka ei aiheuttaisi aliasointia, eli siis joka ei synnyttäisi näytteenottotaajus/2 (Nyqvistin taajuus) harmonisia tai epäharmonisia komponentteja. Analoginen limitointi huonontaa signaalia muulla tavoin kylläkin, mutta lopputulos voi olla vaikka pelkällä diodikliperillä paljon parempi kuin huonolla plugarilla. Aliasointia voi olla kyllä hankala huomata varsinkin masteroinnissa jos materiaali on jotain metallityyppistä melua joka muutenkin dissonoi hirveästi. No siis... Kaikki limitointi ja säröttäminenhän tavallaan on sitä äänenlaadun heikentämistä, mutta näillä "amatöörien ohjelmoimilla digilimittereillä" ja "ammattilaisten rakentamilla analogisilla vehkeillähän" sitä on tarkotus huonontaa mahdollisimman vähän suhteessa siihen mitä haetaan eli äänenvoimakkuutta tasoittamalla dynamiikkaa. Jos asian siis haluaa näin nähdä. Mielestäni kuitenkin tarkoitus millä tahansa äänenkäsittelyllä on jonkin sortin tuotteistaminen eli saadaan kappaleesta tehtyä hyvä kokonaisuus. Tällä taas ei ole äänenlaadun kanssa juuri tekemistä. Jonkin mielestä se voi olla äänenlaadun huonontamista ja toisen mielestä parantamista. Vähän sama koskee sitä seikkaa, että analogivehkeet koetaan kovin "hifinä", kuten myös digitaaliset laitteet. Molemmat voidaan myös nähdä ns. "lofi:na", molemmissa on omat ääntä huonontavat seikkansa. Korvalla sen kuulee, mikä omasta mielestä on sitten se paras mahdollinen vaihtoehto vai näkeekö molemmista hyvät puolet sen sijaan, että jäisi miettimään mitä huonoja puolia kaikissa laitteissa ja ohjelmissa on. |
Värinä 03.12.2008 12:46:06 | |
---|
Cozmolle iso plussa. Itseänikin tuo välillä ärsyttää enemmän kuin vähän. Yleensä ko. tilanteessa neuvon lukemaan Robert Piersigin Zen ja moottoripyörän kunnossapito-opuksen. Tuo on muuten muutamassa kotiäänittelyopuksessakin suositeltu referenssikirja. Siinä on sitä käytännön ja teorian perspektiiviä hienotsi selitetty. Itse asiaan mulla taas ei ole mitään sanottavaa, kun en aliasoinneista tai muusta vastaavasta mitään ymmärrä. Kunhan mielenkiinnosta luin viisaampien keskustelua. Someone once said that life's like a cow, but I don't know how... |
Mikael 03.12.2008 16:36:19 (muokattu 03.12.2008 16:38:24) | |
---|
Musta olis kuitenkin kiva että niitä teorioita tuotaisiin käytännön lähelle vaikkapa esimerkkien avulla, jotta syntyis edes jonkinmoinen yhteys siihen mitä sanoo teoria ja mitä kuulee korvat. Kuitenkin lopulta kokemusperäinen oma havainto on mulle kovempi juttu kuin pelkkä teoreettinen todistus. "That was the fucking take." |
Kuitenkin lopulta kokemusperäinen oma havainto on mulle kovempi juttu kuin pelkkä teoreettinen todistus. Jeps. Virhe tai liian fiksu kirjoitus! |
mr.bungle 03.12.2008 17:51:01 | |
---|
Musta olis kuitenkin kiva että niitä teorioita tuotaisiin käytännön lähelle vaikkapa esimerkkien avulla, jotta syntyis edes jonkinmoinen yhteys siihen mitä sanoo teoria ja mitä kuulee korvat. Kuitenkin lopulta kokemusperäinen oma havainto on mulle kovempi juttu kuin pelkkä teoreettinen todistus. Aliasoinnin voi testata helpohkosti lyttäämällä limitterin läpi vaikkapa siniaaltoa, ja tsekkaamalla spektrianalysaattorilla näkyykö spektrissä "peilaantuneita" kerrannaisia, jotka eivät osu klippauksen synnyttämien kerrannaisten kohdalle. Tää olis ihan mielenkiintoinen testi, mutta mulla ei oo yhtään masterointiplugaria. bassolla hanuriin |
axelsson 03.12.2008 18:25:26 | |
---|
Aliasoinnin voi testata helpohkosti lyttäämällä limitterin läpi vaikkapa siniaaltoa, ja tsekkaamalla spektrianalysaattorilla näkyykö spektrissä "peilaantuneita" kerrannaisia, jotka eivät osu klippauksen synnyttämien kerrannaisten kohdalle. Tää olis ihan mielenkiintoinen testi, mutta mulla ei oo yhtään masterointiplugaria. http://www.gearslutz.com/board/mast … 173494-best-mastering-plugin-3.html |
Zammy 03.12.2008 18:27:15 | |
---|
Mutta eihän miksauksessa ja tai masteroinnissa ole olemassa sellaista asiaa kuin hyvä äänenlaatu. On vain erilaisia soundeja, joista joku tykkää. Monitorointi lienee ainoa asia, jonka hyvyys ainakin pitäisi olla jollain tasolla faktaan ja teoriaan perustuva asia. Varmastihan esimerkiksi monia 60-luvun legendaarisia laitteita pystyttäisiin tänä päivänä "parantamaan", eli säröä pienentämään ja kohinasuhdetta yms. kohentamaan, mutta tekisikö se automaattisesti näistä laitteista parempia? Minulla on pappatunturi, sininen ja sporttinen. Sillä naiset isketään, sen sorttinen. |
Mikael 03.12.2008 20:26:38 | |
---|
Aliasoinnin voi testata helpohkosti lyttäämällä limitterin läpi vaikkapa siniaaltoa, ja tsekkaamalla spektrianalysaattorilla näkyykö spektrissä "peilaantuneita" kerrannaisia, jotka eivät osu klippauksen synnyttämien kerrannaisten kohdalle. Tää olis ihan mielenkiintoinen testi, mutta mulla ei oo yhtään masterointiplugaria. Mä meinasin nyt lähinnä jotain sellasta et jotain musaa olis lytätty jollain hyvällä ja huonolla niin et pysytyis kuulemaan sen vaikutuksen siinä kontekstissa johon noi on tarkoitettu... "That was the fucking take." |
Conrad Lant 03.12.2008 22:24:03 | |
---|
Mä meinasin nyt lähinnä jotain sellasta et jotain musaa olis lytätty jollain hyvällä ja huonolla niin et pysytyis kuulemaan sen vaikutuksen siinä kontekstissa johon noi on tarkoitettu... Meinaatko sä nyt ettei sulle tulevissa projekteissa ole kauheasti siniaaltosooloja? |