Aihe: Jouluksi pedaalilautaa uusiksi.
1 2 3 4
Quill
28.11.2008 17:22:27
Tuli vaan muuten mieleen, että mahtuuko piuhat (4x instrumenttipiuhaa, muuntaja, ja muut) mukaan noihin laukkuihin/pehmeisiin caseihin?
kimurantti1
28.11.2008 18:17:37
Tuli vaan muuten mieleen, että mahtuuko piuhat (4x instrumenttipiuhaa, muuntaja, ja muut) mukaan noihin laukkuihin/pehmeisiin caseihin?

Riippuu minkä kokoisia pedaaleita sulla on siellä laudassa. Kyllä mulla mahtuu hyvin, mutta toisaalta nuo mun pedaalini ei ole kovin isokokoisia mikään.
Käykää kuuntelemassa Piecemakerin uutta EP:tä: http://www.piecemakerband.com
opaa
28.11.2008 18:43:10

Ja tässä yksi syy lisää hommata halpa pehmeä kotelo.. :) Voit änkeä laudan nii hemmetin täyteen ku ikinä lystäät, ja muuntajat ja piuhat kaikki menee sivutaskuun.
Jucciz
28.11.2008 19:49:27
Ja tässä yksi syy lisää hommata halpa pehmeä kotelo.. :) Voit änkeä laudan nii hemmetin täyteen ku ikinä lystäät, ja muuntajat ja piuhat kaikki menee sivutaskuun.

Vaan tuohon isoon kovaan caseen niitä piuhoja vasta mahtuukin: siitä kun löytyy tuo erillinen "säläloossi" ja pedaalienkin päälle mahtuu helposti tarvittaessa muutama.
Quill
28.11.2008 21:23:34 (muokattu 28.11.2008 21:28:11)
Tuo Pedaltrain soft casen kanssa on kyllä nyt vahvin vaihtoehto.
Vielä kun saisin mielipiteitä, miten nuo pedaalit kestävät kuljetusta soft casessa.

Vielä olisi kysymys noiden pedaalien järjestyksestä. Eli, kun löytyy Viritin, Särö (oston alla), Delay, Chorus, Phaser (Oston alla), Wah (ehkä), Volumepedaali (ehkä).
Eli missä järjestyksessä nuo kannattaisi laittaa?
Hotlicks
28.11.2008 21:29:08 (muokattu 28.11.2008 21:31:35)
Tuo Pedaltraini soft casen kanssa on kyllä nyt vahvin vaihtoehto.
Vielä kun saisin mielipiteitä, miten nuo pedaalit kestävät kuljetusta soft casessa.

Tuo kestävyys riippuu ihan siitä missä ja miten sä niitä kuljetat. Ei varmaan kestä jos vedät niitä mopon perässä kylillä, mutta itse kantaessa/auton takapenkillä en näe mitään estettä etteikö kestäisi. Juccizen mainitsemaa "bussin perässä 50+ reissua vuodessa" varten sit kannattaa ostaa niin hyvä ku bärs kestää ja sit siitä vähän parempi.

edit. Kokeile tuo järjestys. Ei taaskaan ole sääntöjä. Mikä soundaa sun mielestä parhaalta on paras. Laitteet käyttäytyy hiukan eri tavoin eri kohdissa ketjua, eli kokeilemalla selviää.
KYLMÄ KAHVI KAUNISTAA, MUTTA MAHA EI KESTÄ NIIN PALJON KUIN NAAMA VAATIS.
adretlan
28.11.2008 21:31:41

Kai sen nyt voi järjellä päätellä että hyvin kestää niin kauan, kun ei tule yhtään iskua. Soft Case ei suojaa paljoa muulta kuin pölyltä.
On kivaa olla kalamies#35 >-)))>
Quill
28.11.2008 22:06:57
Jungleman
29.11.2008 11:56:31 (muokattu 29.11.2008 15:03:31)

No, minulla on Pedaltrain Jr pehmeällä pussilla, ja ko. pussi ei rehellisesti sanottuna ole kummoinenkaan. Kyllähän se suojaa katseilta, mutta pehmusteita ei hirveästi löydy enkä odota pussin kestävän kummoistakaan käyttöä. Onhan se nyt kestänyt yhden kiertueen bussin perässä sekä viikoittaista roudausta auton takapenkillä treenikämpälle ja takaisin pari kuukauden ajan, mutta aion ehdottomasti hankkia kovan casen asap.

Minulla on myös Pedaltrain Pro kovalla casella, omakuvasta löytyy. Siitä olen harkinnut luopuvani ja korvaavani sen kahdella (tai kolmella) pienemmällä laudalla. Onhan tuommoista pedaalimerta mukava katsella, mutta casen roudaaminen yksin on silkkaa piinaa...

Vielä olisi kysymys noiden pedaalien järjestyksestä. Eli, kun löytyy Viritin, Särö (oston alla), Delay, Chorus, Phaser (Oston alla), Wah (ehkä), Volumepedaali (ehkä).
Eli missä järjestyksessä nuo kannattaisi laittaa?

Järjestys riippuu omista korvista. Perinteinen viisaus käskisi laittamaan virittimen ensin, sitten suunnilleen järjestykseen wah - särö - phaser - delay - chorus. Minä taas tykkään kokeilla kaikkia modulaatio- ja muitakin efektejä ensiksi ennen säröjä, ne paljastavat useinkin itsestään mielenkiintoisia soundivariaatioita sillä tavoin.

Virittimen laittaisin ketjun viimeiseksi, koska silloin sen avulla voi mykistää koko signaalin - erittäin hyödyllinen ominaisuus yhtä lailla keikoilla kuin treeneissäkin, ainakaan minä en jaksa kuunnella minkäänlaisia ylimääräisiä sirinöitä ja hurinoita biisien väleissä. Volumepedaalin unohtaisin ainakin aluksi, ellei se sitten ole tärkeä osa haluamaasi soundimaailmaa (kuten vaikka steel-/slide-/jne. -puuhissa tai shoegaze-/postrock-/ym. äänimaisemamaalailuissa).

Ennen kaikkea, kannattaa kokeilla tuota pedaalien keskinäistä järjestystä korvat avoinna. Mikään pedaali ei mene rikki vaikka joutuisikin signaaliketjussa ns. väärään paikkaan...

Edit. Yksi piste lisätty.
Ei se ole vika. Se on ominaisuus.
Romantikkoitkijät #1
Dunga
29.11.2008 12:01:10
Aika halvalla lähtis OCD ja MXR Phase 90 ProGuitarShopista: http://www.proguitarshop.com/product.php?ProductID=202&CategoryID=
http://www.proguitarshop.com/product.php?ProductID=529

"Fulltone products cannot and will not be shipped outside of The United States."
"You're entering a world of pain."
miksaaja
29.11.2008 13:17:53
Itse olen nyt saanut sen käsityksen, että noita pedaaleita ei ihan vielä olla työntämässä bussin perään, ja niinpä ne varmaankin kestäisivät kuljetusta siinä pussissa, jossa kuitenkin on se varsinainen lauta sama kuin kovan kotelon kanssa..

Joten hankkisin sen pussiversion, ja sitten kun keikkoja alkaa olemaan tai kuljettaminen ei välttämättä ole niin hellää, niin siinä vaiheessahan samaiselle laudalle voi hankkia tai itse askarrella kovan kotelon.

Omasta kokemuksesta voin nimittäin sanoa, että: vaikkakin on kiva, että on hyvät kamat, ja niihin kivat kotelot, niin ei kuitenkaan kannata unohtaa sitä, että laatikoilla ei soitella. Nekin rahat kannattaa siis alkuun käyttää itse soittimiin, vahvistimiin tai muljuttimiin.
Nimittäin tuollakin hintaerolla hommaa itselleen myöhemmin vastaavan (tai jopa paremman) laatikon ja jos itse osaa tehdä, niin vielä paljon paljon halvemmalla..
Ja tässä tilanteessa nekin rahat kannattaa käyttää niihin purkkeihin joita siihen lautaan haluat käyttöösi

Noihin pedaaleihin en ota kantaa, kun en itse käytä, enkä tiijä nuista mittää..
adretlan
29.11.2008 13:54:33 (muokattu 29.11.2008 13:54:45)
Itse olen nyt saanut sen käsityksen, että noita pedaaleita ei ihan vielä olla työntämässä bussin perään, ja niinpä ne varmaankin kestäisivät kuljetusta siinä pussissa, jossa kuitenkin on se varsinainen lauta sama kuin kovan kotelon kanssa..

Joten hankkisin sen pussiversion, ja sitten kun keikkoja alkaa olemaan tai kuljettaminen ei välttämättä ole niin hellää, niin siinä vaiheessahan samaiselle laudalle voi hankkia tai itse askarrella kovan kotelon.

Omasta kokemuksesta voin nimittäin sanoa, että: vaikkakin on kiva, että on hyvät kamat, ja niihin kivat kotelot, niin ei kuitenkaan kannata unohtaa sitä, että laatikoilla ei soitella. Nekin rahat kannattaa siis alkuun käyttää itse soittimiin, vahvistimiin tai muljuttimiin.
Nimittäin tuollakin hintaerolla hommaa itselleen myöhemmin vastaavan (tai jopa paremman) laatikon ja jos itse osaa tehdä, niin vielä paljon paljon halvemmalla..
Ja tässä tilanteessa nekin rahat kannattaa käyttää niihin purkkeihin joita siihen lautaan haluat käyttöösi

Samaa mieltä minäkin olen. Mutta vastasin vain kun kysyttiin, että kuinka hyvin se pussi suojaa pedaaleita.
On kivaa olla kalamies#35 >-)))>
javia
29.11.2008 14:13:36
Mulla on tuo pedaltrain jr pehmeällä pussilla. Mä tykkään tuosta kovasti, sitä on erittäin kiva kanniskella elikäs roudata. (vrt. aiemmin oli kova rockcase) Mulla on tuossa pari säröä, wah,vibe ja viritin, eli kaikki tarpeellinen, niin ja ciocks majailee laudan alla. Keikoilla kulkee siinä missä kovacasekin, kun vähän viitsii katsoa mihin sen laittaa. Musta tuo kangas on aika jämäkkää ainesta tuossa ja vetoketjut tuntuu olevan laadukkaita... Mä ainakin voin suositella.
Man With Bad Tone Laughs Alone!
0101986
30.11.2008 14:02:48

Toki riippuu täysin siitä miten sen kanssa käyttäytyy, mutta itselläni se on kestänyt noin sata reissua tälle vuodelle, eikä mitään ongelmia ole ollut.
Itselläni siis tuo Pedaltrain jr. softcasella ja Pedaltrain mini softcase.
superfly
30.11.2008 15:02:18
Keikoilla kulkee siinä missä kovacasekin, kun vähän viitsii katsoa mihin sen laittaa.

Ongelmana tässä on sitten se että useinkin käy niin että et ole itse se joka sitä pehmeää pussia kanniskelee. Joku ystävällinen bändikaveri tms. lastaa tuon kasan alimmaiseksi autoon tai heittelee miten sattuu kun ei tajua mitä siellä sisällä on.
Killing internet dragons is serious business!
Jucciz
30.11.2008 15:22:52
Ongelmana tässä on sitten se että useinkin käy niin että et ole itse se joka sitä pehmeää pussia kanniskelee. Joku ystävällinen bändikaveri tms. lastaa tuon kasan alimmaiseksi autoon tai heittelee miten sattuu kun ei tajua mitä siellä sisällä on.

Juuri tämän takia itselläni on kova case: koskaan ei tiedä, millaisen kohtelun armoille pedaalivarastoni joutuu. Kun keikkoja on edes tuo 50 vuodessa ja kaikki kamat - niin soittimet kuin PA:kin - kulkevat yhden bussin perässä, ihan varmasti juuri mun kamoja roudaa hyvin monella keikalla joku muu kuin minä. Kasaus- ja purkutilanteet ovat monesti aika nopeita: ei siinä "bussin perästä lavalle ja takaisin"-tilanteessa todellakaan ruveta lajittelemaan kamoja tyyliin "kanna sää toi laatikko kun se on sun omaisuutta", vaan kaikki siirretään paikasta A paikkaan B, nopeasti - eli kaikki kantavat rojua niin kauan kunnes auto on tyhjä. Nopea roudaus tarkoittaa puolestaan sitä, että kamat altistuvat (väkisinkin) aika ajoin jonkinlaiselle paiskomiselle ja kolhimiselle, mikä on ahtaissa tiloissa ja tiukkojen aikataulujen kanssa täysin luonnollista. Kovat caset on tehty suojelemaan arvokkaita laitteita juuri tällaisessa tilanteessa: ne on tehty kestämään keikkaelämää ja ne voi pinota autoon missä järjestyksessä vaan päällekkäin: pedaalilaudan päälle voi tällöin huoletta lastata 200 kiloa subbareita yms, jos auto sillä tavoin pakkautuu järkevämmin. Havaintojeni mukaan Rockcaset eivät tämmöistä menoa pidemmän päälle kestä ja pehmeät pussit puolestaan, noh ... ei tarvinne edes jatkaa.

Jos tekisin keikan-kaksi vuodessa, olisin varma, että roudaan kyllä joka ainoan piuhanpätkänkin lavalle ja sieltä pois itse. Tällöin uskaltaisin nippa nappa käyttää heppoisempia kuljetuslaatikoita tai jopa pehmeää pussia. Hankinnat silti toki tarpeen mukaan. Yleensä vaan (ainakin mun tuurilla) käy just niin, että kun on tehnyt hankinnan nykytilanteen mukaan, kuviot muuttuu ja tarvitseekin jotain muuta. Kuljetuslaatikon tapauksessa varman päälle pelaaminen ei ole vahingollista: kovasta casesta ei ole suunnatonta haittaa (jos ei kerran kirpaisevaa suurempaa hankintahintaa, painoa ja vähän suurempaa kokoa lasketa) "turvallisilla pikkukeikoillakaan" ja onpahan sitten valmiina kun keikkatahti tihenee.
Mattarn
01.12.2008 19:27:22

T-rexillä on kanss noita lautoja, eri kokoja caseillä tai pussilla. Itellä on pussi, mut aika heikko se on. Kai siihen joku kova laatikko pitäis hommata. Laudassa ei mitään valittamista, vähän saman tyyppinen kun pedaltrain.
"You see, most blokes will be playing at 10. You're on 10, all the way up, all the way up... Where can you go from there? Nowhere. What we do, is if we need that extra push over the cliff...Eleven. One louder."
Quill
02.12.2008 21:48:53 (muokattu 02.12.2008 21:57:04)
Mors, kirjotan nyt vielä tähän vanhaan (ei viitsi uutta aloittaa). Katsotaan vastaako kukaan.

Eli, sellainen käväsi myös mielessä, että jos ostaisikin putkivahvistimen, hintaluokkaa 100-500e.
Muutamia vaihtoehtoja, joita olen katsellut.

http://www.dv247.com/invt/53825/
http://www.dv247.com/invt/35445/
http://www.thomann.de/fi/fender_champion_600.htm
http://www.thomann.de/fi/laney_lc15110.htm

Keikkaa tulee jonkin verran heitettyä, joten hönkää kyllä jonkin verran pitäisi olla.
Tuttu sanoi, että 5-15 wattia putkitehoa pitäisi riittää aivan hyvin, on jopa liikaakin.
Vaatimuksia:

Hyvä dynaamisuus
Cleani pitäisi olla hyvä (särön voisin ottaa pedaalista)
Jonkin verran tonen säätö mahdolliuuksia
2 kanavaa voisi olla jees
Tehoa riittäisi cleaninakin.
hjukke
02.12.2008 23:24:48

Mors, kirjotan nyt vielä tähän vanhaan (ei viitsi uutta aloittaa). Katsotaan vastaako kukaan.

Eli, sellainen käväsi myös mielessä, että jos ostaisikin putkivahvistimen, hintaluokkaa 100-500e.
Muutamia vaihtoehtoja, joita olen katsellut.

http://www.dv247.com/invt/53825/
http://www.dv247.com/invt/35445/
http://www.thomann.de/fi/fender_champion_600.htm
http://www.thomann.de/fi/laney_lc15110.htm

Keikkaa tulee jonkin verran heitettyä, joten hönkää kyllä jonkin verran pitäisi olla.
Tuttu sanoi, että 5-15 wattia putkitehoa pitäisi riittää aivan hyvin, on jopa liikaakin.
Vaatimuksia:

Hyvä dynaamisuus
Cleani pitäisi olla hyvä (särön voisin ottaa pedaalista)
Jonkin verran tonen säätö mahdolliuuksia
2 kanavaa voisi olla jees
Tehoa riittäisi cleaninakin.

Hughes&Kettner Edition Tube, riittää hyvässä cleanissa puhti ja kaksi kanavaa, melko hyvä säröosastokin.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)