Aihe: Neuvoja klarinetin hankintaan?
1 2
Iskä
30.11.2008 11:32:35
Taustaa:
Olen vanhoilla päivilläni (44) aloittanut klarinetin soiton 2kk sitten, käytännössä ilman aiempaa kokemusta musiikista. Nuotit olen oppinut auttavasti tavaamaan kun n. 10-vuotiaana yritin yhden talven kansalaisopiston kurssilla pimputtaa pianoa.
Soiton harrastukseni nyt alkoi onnellisesti: Kun vuosien haaveilun jälkeen vihdoin rohkenin selvittää aloittamisen mahdollisuuksia, kansalaisopistosta löytyi vielä (kesken lukukauden) tilaa klarinettitunnille ja paikallisesta puhallinorkesterista sain vielä lainasoittimenkin, jolla olen päässyt alkuun.
Ääni klarinetista löytyi (ainakin jos nettikeskusteluihin sen vaikeudesta on uskomista) yllättävän helposti ja edistymistäkin on tapahtunut varsin hyvin. Mikään virtuoosi en ole (enkä pyrikään) vaan tavoitteeni on soitella kotitarpeiksi.

Itse asiaan:
Nyt olen kuitenkin hankkimassa omaa Klarinettia. Opettajani kehoitti unohtamaan halvimmat puusoittimet (ja yli 2000€ sijoitusta kotitarvesoittoon pidän kalliina vaikka pitkäaikainen sijoitus onkin) ja samalla hankkimaan myös erillisen suukappaleen vakiokappaleen tilalle.

Kaipaankin nyt neuvoja/mielipiteitä :
1 Klarinetista
Onko eroa Yamahan ja Buffet Cramponin klarineteilla (lähinnä siis hintaluokassa n.1000-2000€) ja eri malleilla (YCL-650, YCL-CX, YCLCSV, BC E-13)? Entäs Selmer Arthea(poistomyynnissä Soitin Laineella)?
Mitä mieltä olette BC:n Green Line mallistosta, jossa siis 5% synteettistä ainesta, eikä siis pitäisi haljeta?
Vai onko nämä kaikki sen tason soittimia, että kotiharrastaja ei eroa huomaa?

2 Suukappaleesta
Suukappaleista ja päreistä olikin jo hyvä keskustelu, mutta pystyisikö joku selkiyttämään miten eri suukappaleet eroavat toisistaan? Vandoren sivuilta kyllä löytyy teknistä tietoa suukappaleista ja lehtisuosituksista, mutta mitä ne soiton kannalta merkitsee? Nuo keskusteluissakin mainitut M30, B40, 5JB ja 5RV kuuluvat Vandoren sivuilla eri ryhmiin pituuden ja kärjen avautumisen suhteen. Käsitin että pitkä ja avoin kärki (5JB) vaatii löysän lehden ja soveltuu jazziin ja klassiseen on parempi lyhyt ja suljettu jäykällä lehdellä. Onko swinganhtavasta kotimusiikista nauttivan valittava sitten jotain keskitasoa (kuten B40)?
Tarkoitukseni on toki ostaessa kokeilla eri vaihtoehtoja, mutta kaikki vihjeet ja perustelut olisivat tervetulleita.

3 Lehdistä
Lehdistä oli myös samaisessa keskustelussa erinomaista tietoa. Ilmeisesti en ole ongelmineni yksin, kun puulehtien kanssa (Vandoren 2-2,5(+yksi vanha 3)) ne tuntuvat enemmän tai vähemmän tuhisevan oikean äänen rinnalla ja kaiken lisäksi sama lehti voi soida tänään hyvin huomenna huonosti. Enkä ole huomannut eroa säilytänkö niitä kuivana vai kostutus kotelossa. Vika siis lienee (ainakin osittain) myös minussa.
Kokeilin myös Legeren muovilehteä (2,25) ja se soi joka kerta ilman tuhinaa, mutta ääni on hieman kova (ilmeisesti sama kuin muovinen). Kokonaisuudessaankin se on paljon kevyempi soittaa. Yksi viikonloppu kun yritin etsiä sopivaa puulehteä ja parin tunnin etsinnän jälkeen poskilihakseni olivat väsyneet, mitä muovilehdellä ei ole olleet.
Valitsinkin aluksi helpon tien muovilehden kanssa, jotta voisin keskittyä alussa muihin asioihin eikä tarvitsisi aina kun klarinetti ei soi hyvin miettiä, onko vika minussa vai lehdessä. Nyt kuitenkin pitäisi miettiä sitäkin pääsenkö nyt muovilehden kanssa liian helpolla ja opinko jotain kenties väärin. Opettajani mielestä ansatsini on ihan OK (ainakin muovilehden kanssa), mutta kaipaisin vihjeitä mitä kannattaisi kokeilla. Onko Legeren muovinen löysempi kuin vastaava (nro) puulehti? (siltä se ainakin tuntuu) Eli kannattaisiko kokeilla löysempää puulehteä (1,5) tai vahvempaa muovilehteä)? Noita Ricoja ja Alexandereita varmaan kannattanee myös kokeilla.

Tulipa pitkä vuodatus ensikertalaiselta. Jään nyt jo etukäteen kiitollisena odottamaan kommenttejanne ja kunhan saan Klarinetin hankittua (Joulun jälkeen) pistän myös omia kokemuksiani hankinnasta, jos joku muukin aloitteleva niistä jotain saisi.
Klezberg
30.11.2008 12:12:50 (muokattu 30.11.2008 22:33:25)

Taustaa:
Olen vanhoilla päivilläni (44) aloittanut klarinetin soiton 2kk sitten, käytännössä ilman aiempaa kokemusta musiikista.

Hienoa, itse aloitin klarinetin vajaat kolme vuotta sitten liki viisikymppisenä.

EDIT: Tulikin eilen juuri mieleen pitäisikö kysellä paljonko täällä myöhään aloittaneita. Puhaltimissa tai muutenkin. Luin ulkomaista klarinettikeskustelupalstaa ja siellä oli useita 60-70 -vuotiaana aloittaneita.

Nyt olen kuitenkin hankkimassa omaa Klarinettia. Opettajani kehoitti unohtamaan halvimmat puusoittimet (ja yli 2000€ sijoitusta kotitarvesoittoon pidän kalliina vaikka pitkäaikainen sijoitus onkin) ja samalla hankkimaan myös erillisen suukappaleen vakiokappaleen tilalle.

Vähän ihmettelen tuota. Kyllä Yamahan YCL-450 on ihan kelpo peli. Soitin sillä pari vuotta, sitten hommasin YCL-CX:n kun se oli viime talvena tarjouksessa. CX:stä saa paremman soundin, mutta ero ei ole niin merkittävä ensi alkuun.

Kaipaankin nyt neuvoja/mielipiteitä :
1 Klarinetista
Onko eroa Yamahan ja Buffet Cramponin klarineteilla (lähinnä siis hintaluokassa n.1000-2000€) ja eri malleilla (YCL-650, YCL-CX, YCLCSV, BC E-13)? Entäs Selmer Arthea(poistomyynnissä Soitin Laineella)?
Mitä mieltä olette BC:n Green Line mallistosta, jossa siis 5% synteettistä ainesta, eikä siis pitäisi haljeta?
Vai onko nämä kaikki sen tason soittimia, että kotiharrastaja ei eroa huomaa?

Mulla ei ole kokemusta Buffeteista, ikävä kyllä. Kun viime talvena mietin paremman klaran ostoa, tulin siihen tulokseen että kalliimman Buffetin hankkimisessa pitäisi jo tietää aika tarkkaan millaista hakee. Ja E-sarja taas oppilaspelinä ei vaikuttanut oleelliselta askeleelta tuohon YCL-450:een verrattuna.

Siksi hommasin tuon YCL-CX:n, se on hyvätasoinen mutta vielä yleispeli.

2 Suukappaleesta
Suukappaleista ja päreistä olikin jo hyvä keskustelu, mutta pystyisikö joku selkiyttämään miten eri suukappaleet eroavat toisistaan? Vandoren sivuilta kyllä löytyy teknistä tietoa suukappaleista ja lehtisuosituksista, mutta mitä ne soiton kannalta merkitsee? Nuo keskusteluissakin mainitut M30, B40, 5JB ja 5RV kuuluvat Vandoren sivuilla eri ryhmiin pituuden ja kärjen avautumisen suhteen. Käsitin että pitkä ja avoin kärki (5JB) vaatii löysän lehden ja soveltuu jazziin ja klassiseen on parempi lyhyt ja suljettu jäykällä lehdellä. Onko swinganhtavasta kotimusiikista nauttivan valittava sitten jotain keskitasoa (kuten B40)?
Tarkoitukseni on toki ostaessa kokeilla eri vaihtoehtoja, mutta kaikki vihjeet ja perustelut olisivat tervetulleita.

B40 tai 5RV, sanoisin. 5RV voisi olla pienempiaukkoisena helpompi näin alkuun. Varsinkin kun sinulla on noita ongelmia lehdyköitten kanssa (kuten itsellänkin). Jatsahtavan soundin kanssa kannattaa odottaa kunnes on päässyt alkuun.

3 Lehdistä
Lehdistä oli myös samaisessa keskustelussa erinomaista tietoa. Ilmeisesti en ole ongelmineni yksin, kun puulehtien kanssa (Vandoren 2-2,5(+yksi vanha 3)) ne tuntuvat enemmän tai vähemmän tuhisevan oikean äänen rinnalla ja kaiken lisäksi sama lehti voi soida tänään hyvin huomenna huonosti. Enkä ole huomannut eroa säilytänkö niitä kuivana vai kostutus kotelossa. Vika siis lienee (ainakin osittain) myös minussa.

Voi olla vika lehdessä, ne eivät ole kaikki hyviä. Mutta voi myös olla tuen puutteessa. Sitä helposti soittaa liian varovasti. Reilusti tukea ja voimaa mukaan niin näkee mitä se vaikuttaa.

Eli kannattaisiko kokeilla löysempää puulehteä (1,5) tai vahvempaa muovilehteä)? Noita Ricoja ja Alexandereita varmaan kannattanee myös kokeilla.

Puolitoista on niin löysä että kannattaa välttää. No, Vandorenin 1.5 5JB:n voi toimia tietynlaisissa jutuissa. Vandorenin lehdet ovat jäykempiä kuin Ricon ja Alexanderin vastaavat.

Ricot tuntuvat soivan helpommin kuin Vandorenit, vaikka eivät sitten soundaa yhtä hyviltä kuin hyvin soivat Vandoren. Niitä ei vain tahdo täältä löytyä.

EDIT: Mieluummin pieniaukkoisempi suukappale kuin löysempi lehti.
kai tää on joku nettiriippuvuus, kun on tää internetti ja sitten toi klarinetti ja ne vie kaiken ajan
konvehti
01.12.2008 00:57:12
http://www.legere.com/strength_charts.htm

Tuolta löytyy suuntaa-antava taulukko klarinetin lehdyköiden vahvuuksien vertailuun.
Soulman63
01.12.2008 08:59:29
Mulla ei ole kokemusta Buffeteista, ikävä kyllä. Kun viime talvena mietin paremman klaran ostoa, tulin siihen tulokseen että kalliimman Buffetin hankkimisessa pitäisi jo tietää aika tarkkaan millaista hakee. Ja E-sarja taas oppilaspelinä ei vaikuttanut oleelliselta askeleelta tuohon YCL-450:een verrattuna.
Niin Yamahafani kuin foneissa olenkin, valitsin aikanaan lurukepikseni Buffetin E11:n. Erothan ovat pieniä, katsoin että E11:ssä oli potentiaalia pidemmäksikin aikaa.
Täysillä sisään ja paareilla ulos.
Klezberg
01.12.2008 09:43:59

Niin Yamahafani kuin foneissa olenkin, valitsin aikanaan lurukepikseni Buffetin E11:n. Erothan ovat pieniä, katsoin että E11:ssä oli potentiaalia pidemmäksikin aikaa.

Joo, varmaan kannattaa nuo kokeilla myös kun on ensimmäistä hankkimassa. Ja itsekin olen miettinyt c-vireistä E11:ta.
kai tää on joku nettiriippuvuus, kun on tää internetti ja sitten toi klarinetti ja ne vie kaiken ajan
Sax-pappa
01.12.2008 13:50:27
Itsekin 37 vuotiaana aikoinaan aloittelin, joten tervetuloa hyvän harrastuksen pariin.
Pianonsoittoharrastus ei ole mennyt hukkaan, koska nuotinlukutaidosta on paljon hyötyä.

Mainitsemassasi hintaluokassa uskoisin kaikkien tunnettujen merkkien olevan tasoltaan sellaisia ettei aloittelija merkittäviä eroja havaitse. Itse aloittelin muovisella Evettellä ja vuoden kuluttua hankin käytetyn Buffet RC:n, joka edelleen yli 20v jälkeen hyvin palvelee.

Oikean suukappaleen valintaa ei voi liikaa aloittelijalle painottaa. Itsekin ensin taistelin ns. "vakiosuukappaleen" kanssa, kunnes Vandoren 5RV toi kerralla suuren parannuksen soitettavuuteen. Nykyään käytössä on B45, joka ainakin paikallisessa soittokunnassa on eräänlainen standardi.

Kehoitankin ensin hankkimaan sopivan suukappaleen, jolloin lehtien sointivaikeudetkin saattavat yllättäen helpottaa.
Iskä
02.12.2008 17:24:14
Kiitos kaikille kommenteista.
Kuulostaa siltä että useimmilla on kokemuksia vain joko Yamahasta tai Buffet:sta. Sama näyttää olevan myös liikkeissä: toiset myy Yamahaa (f-musiikki) toiset Buffeta (soitin Laine). Mutta ilmeisesti molemmat ovat ihan laadukkaita soittimia. Itse olen ehkä nyt kuitenkin kallistumassa Buffet:n kannalle (näin nettisivujen perusteella).
Soitin Laineella (Hesassa) kuuluu olevan myös käytetty hyväkuntoinen Buffet RC Green Line . Käytetty (ainakin Sax-papan kommentin perusteella) voisi olla hyväkin hankinta.
Onko teillä kokemuksia Soitin Laineen käytettyjen kuntoarvioista voiko tuohon hyväkuntoiseen luottaa? Itse olen saanut näistä keskusteluista Soitin Laineesta hyvän käsityksen. Omia kokemuksia liikkeestä minulla ei vielä ole.
Klezberg
02.12.2008 17:41:35 (muokattu 02.12.2008 18:05:39)

Kyllähän f-musiikki on etupäässä Yamaha-liike ja Soitin-Laine Buffet-liike, mutta onhan kummankin listoilla vähän muitakin. Tosin esim. Jupiterit eivät liene sitä mitä haet, kun tunnut tähtäävän heti aika hyvään. Ja mikäs siinä.

Ja onhan kummallakin Selmereitä myös. EDIT: Jaa, näyttääpä F-musiikki karsineen valikoimaa.

Kummastakin liikkeestä olen saanut hyvää ja asiallista palvelua.

En ala spekuloimaan Yamahan ja Buffetin ansioista, kun ei ole tarpeeksi kokemusta. Ammattilaiset tuntuvat yleensä käyttävän Buffetteja, johtuuko siitä että heidät on siihen koulututettu vaiko onko Buffet oikeasti niin ylivoimainen.

Yksi juttu joka itseänikin on askarruttanut on soittimen vire. Euroopassa myytävät Buffetit tuntuvat olevan 442-vireisiä. Yamahoista en ole nähnyt missään mainintaa vireestä, oma CX:ni tuntuu enemmän 440-vireiseltä. Tosin 442-vireinen tulee helpommin alaspäin kuin 440:nen ylöspäin.
Sax-pappa
03.12.2008 08:08:32
Kyllähän f-musiikki on etupäässä Yamaha-liike ja Soitin-Laine Buffet-liike, mutta onhan kummankin listoilla vähän muitakin. Tosin esim. Jupiterit eivät liene sitä mitä haet, kun tunnut tähtäävän heti aika hyvään. Ja mikäs siinä.

Ja onhan kummallakin Selmereitä myös. EDIT: Jaa, näyttääpä F-musiikki karsineen valikoimaa.

Kummastakin liikkeestä olen saanut hyvää ja asiallista palvelua.

En ala spekuloimaan Yamahan ja Buffetin ansioista, kun ei ole tarpeeksi kokemusta. Ammattilaiset tuntuvat yleensä käyttävän Buffetteja, johtuuko siitä että heidät on siihen koulututettu vaiko onko Buffet oikeasti niin ylivoimainen.

Yksi juttu joka itseänikin on askarruttanut on soittimen vire. Euroopassa myytävät Buffetit tuntuvat olevan 442-vireisiä. Yamahoista en ole nähnyt missään mainintaa vireestä, oma CX:ni tuntuu enemmän 440-vireiseltä. Tosin 442-vireinen tulee helpommin alaspäin kuin 440:nen ylöspäin.

Tuohon virejuttuun senverran, että saatavana on erimittaisia päärynöitä joilla perusviritystasoa voi jonkinverran muuttaa. Yleisesti tuntuu viritystaso olevan nousemassa, eli tuo 442 alkaa olla soittokunnissakin yleinen.
Sax-pappa
03.12.2008 08:17:25
Kiitos kaikille kommenteista.
Kuulostaa siltä että useimmilla on kokemuksia vain joko Yamahasta tai Buffet:sta. Sama näyttää olevan myös liikkeissä: toiset myy Yamahaa (f-musiikki) toiset Buffeta (soitin Laine). Mutta ilmeisesti molemmat ovat ihan laadukkaita soittimia. Itse olen ehkä nyt kuitenkin kallistumassa Buffet:n kannalle (näin nettisivujen perusteella).
Soitin Laineella (Hesassa) kuuluu olevan myös käytetty hyväkuntoinen Buffet RC Green Line . Käytetty (ainakin Sax-papan kommentin perusteella) voisi olla hyväkin hankinta.
Onko teillä kokemuksia Soitin Laineen käytettyjen kuntoarvioista voiko tuohon hyväkuntoiseen luottaa? Itse olen saanut näistä keskusteluista Soitin Laineesta hyvän käsityksen. Omia kokemuksia liikkeestä minulla ei vielä ole.

Luotettavasta liikkeestä ostetussa käytetyssä ei mielestäni voi mennä kovin pahasti metsään. Itse olen ostanut kaikki soittimeni käytettynä. Yksityiseltä ostettuna tietysti riskit ovat suuremmat. Laatusoittimiinkin tulee vikoja ja ne vaativat ajoittain huoltoa, mutta tuo on normaalia elämää ja viat ovat korjattavissa.
Klezberg
03.12.2008 10:42:47

Tuohon virejuttuun senverran, että saatavana on erimittaisia päärynöitä joilla perusviritystasoa voi jonkinverran muuttaa. Yleisesti tuntuu viritystaso olevan nousemassa, eli tuo 442 alkaa olla soittokunnissakin yleinen.

Joo, noita näkyy listoilla ja yleensä aina Buffeteille. Eli yksi piste lisää Buffetille vaikka itse en sellaista valinnutkaan...
jkarjanl
03.12.2008 13:52:39 (muokattu 03.12.2008 13:54:49)
No meillä oli vajaa vuosi sitten vähän samanlainen tilanne. Vaimo oli vähäsen aikaa soitellut soittokunnan muovisella vanhalla Yamahalla, mutta nyt tarvitsi parempaa.

Kävin läpi nämä kaksi kotimaista isoa liikettä, plus Thomannin verkkokauppa. Sitten yllättäen joku vinkkasi Brittiläisen liikkeen NetMusicalInstruments. Sieltä löytyi Yamahan YCL-650 erittäin selvällä hintaerolla jopa Thomannin hintaan.
http://www.netmusicalinstruments.co … atalog/Yamaha_YCL650S_clarinet.html

Lueskelin firmasta positiivisia kommentteja joten tilaukseen vaan. Sössin tilatessa luottokorttini numeron kanssa, ja he erittäin avuliaasti sähköpostilla selvittelivät tilannetta, joten jäi pelkästään hyvät kokemukset.

Jaa että miksi Yamaha?
Senverran olen lueskellut aiheesta että olen saanut käsityksen jonka mukaan Yamaha on lähestulkoon ainut jonka laatu on niin tasainen että sen voi ostaa postimyynnistä ja ruveta samantien soittamaan. Eli ei ole ns. maanantaikappaleita, eikä tarvi ensimäiseksi viedä huoltoon säädettäväksi. Voin olla väärässäkin, mutta kuulemani mukaan näin ei välttämättä ole esim. kaikkien Ranskalaisten klarinettien kanssa.
edit: Tämä siis lähinnä ulkomailta tilatessa. Esim. Buffetista voit vaikka saada paremman soittimen, mutta itse en uskaltanut sitä niin kaukaan tilata näkemättä/kokeilematta.

Tyytyväisiä ollaan oltu, mutta totuuden nimissä on sanottava että eipä ole kokemusta muun merkkisestä vastaavan luokan soittimesta. Mutta eniten painoi vaakakupissa nimenomaan tuo Yamahan tasainen laatu. Täältä luin kaikki reviewit läpi, ja sielläkin asiasta mainittiin:
http://www.shwoodwind.co.uk/Reviews/Clarinets/Clarinet%20_reviews.htm

-Janne
Olga
03.12.2008 18:24:52

Kuulostaa siltä että useimmilla on kokemuksia vain joko Yamahasta tai Buffet:sta.

Yleisimmät, laadultaan tasaisimmat soittimet.

Itse olen ehkä nyt kuitenkin kallistumassa Buffet:n kannalle (näin nettisivujen perusteella).

Onko sinulla mahdollisuutta saada esim. opettajasi valitsemaan sinulle soitinta? Yksilöiden välillä voi olla huomattavia eroja, jotka saattavat aueta sinulle vasta enemmän soitettuasi. Jos kerran olet panostamassa soittimeen niin voisi olla syytä ottaa joku mukaan kokeilemaan. Samalla rahalla kun voi saada sen hyvänkin yksilön. Kokeilin F-musiikissa Yamahan 650-mallista kuutta eri instrumenttia, ja viisi niistä "pärisi" niin pahasti, että ei tullut mieleenkään kantaa kaupasta ulos.

Jos käytetty on hyvä yksilö ja kunnossa niin kyllähän sillä soittaa.
Jos apua ei muuten järjesty niin voit ottaa minuun yhteyttä vaikka pikaviestillä niin käydessäni Laineella voin jeesata sinua samalla.
Sax-pappa
04.12.2008 07:51:43
Yleisimmät, laadultaan tasaisimmat soittimet.

Onko sinulla mahdollisuutta saada esim. opettajasi valitsemaan sinulle soitinta? Yksilöiden välillä voi olla huomattavia eroja, jotka saattavat aueta sinulle vasta enemmän soitettuasi. Jos kerran olet panostamassa soittimeen niin voisi olla syytä ottaa joku mukaan kokeilemaan. Samalla rahalla kun voi saada sen hyvänkin yksilön. Kokeilin F-musiikissa Yamahan 650-mallista kuutta eri instrumenttia, ja viisi niistä "pärisi" niin pahasti, että ei tullut mieleenkään kantaa kaupasta ulos.

Jos käytetty on hyvä yksilö ja kunnossa niin kyllähän sillä soittaa.
Jos apua ei muuten järjesty niin voit ottaa minuun yhteyttä vaikka pikaviestillä niin käydessäni Laineella voin jeesata sinua samalla.

Tähän tekisi mieli vielä kommentoida että käytetyllähän me kaikki soitamme :-)
Oikeasti laatusoitin on elinikäinen sijoitus, joka vaatii ajoittain huoltoa, mutta toisin kuin esimerkiksi auto, ei oikein kohdeltuna koskaan tule "loppuunajetuksi".
Olga
04.12.2008 15:27:38

Oikeasti laatusoitin on elinikäinen sijoitus, joka vaatii ajoittain huoltoa, mutta toisin kuin esimerkiksi auto, ei oikein kohdeltuna koskaan tule "loppuunajetuksi".

Useimmiten pitää paikkansa :)
Klarinetti ei valitettavasti ole ikuinen. Itselläni on Buffet rc prestige. 22-vuotta soitettu, säännöllisesti huollettu ja alkaa tulla tiensä päähän. Liitokset (itse puu, ei korkit) kuluneet niin että soitin "niiaa", eikä koneistokaan enää parhaimmillaan ole.
Iskä
04.12.2008 18:55:45
Kävin läpi nämä kaksi kotimaista isoa liikettä, plus Thomannin verkkokauppa. Sitten yllättäen joku vinkkasi Brittiläisen liikkeen NetMusicalInstruments. Sieltä löytyi Yamahan YCL-650 erittäin selvällä hintaerolla jopa Thomannin hintaan.
http://www.netmusicalinstruments.co … atalog/Yamaha_YCL650S_clarinet.html

Hintataso Brittilässä tuntuu olevan aivan eri luokkaa kuin kotomaassa: postikulujenkin kanssa sieltä näyttää saavan euron nykykurssilla "3 klarinettia 2 hinnalla" (BC E13 n. 830€ / YCL-650 n.750€). Lisäksi, jos liikkeen sivuja on uskominen, he (ammattilaiset?) testaavat ja "säätävät" soittimet ennen myyntiä, joten kuulostaisi aika hyvältä "riski-hyöty suhteelta" ja pistää miettimään uudelleen soittimen hakinta paikkaa. (Tosin jos Olgan mainitsema 5/6 klarinettia "pärisee" pitää paikkaansa tämäkään riski-suhde ei riittäisi??)

Senverran olen lueskellut aiheesta että olen saanut käsityksen jonka mukaan Yamaha on lähestulkoon ainut jonka laatu on niin tasainen että sen voi ostaa postimyynnistä ja ruveta samantien soittamaan. Eli ei ole ns. maanantaikappaleita, eikä tarvi ensimäiseksi viedä huoltoon säädettäväksi. Voin olla väärässäkin, mutta kuulemani mukaan näin ei välttämättä ole esim. kaikkien Ranskalaisten klarinettien kanssa.

Kuulostaa ikävältä kun jo ajatuksissani vähän kallistuin tuohon BC E-13 - mutta täytynee vielä nukkua parin yön yli ennen päätöksiä.

Tyytyväisiä ollaan oltu, mutta totuuden nimissä on sanottava että eipä ole kokemusta muun merkkisestä vastaavan luokan soittimesta. Mutta eniten painoi vaakakupissa nimenomaan tuo Yamahan tasainen laatu. Täältä luin kaikki reviewit läpi, ja sielläkin asiasta mainittiin:
http://www.shwoodwind.co.uk/Reviews/Clarinets/Clarinet%20_reviews.htm

Minä en ainakaan näillä sivuilla noiden BC E-13 ja YCL-650 arvosteluista huomannut mainintaa Buffetin epätasaisesta laadusta. Molemmista löytyi omat vikansa (joista ainakin tekstin pituuden perusteella Buffetin rungon maalaaminen ylikorostui), ja loppukaneetissahan näitä pidettiin keskenään kilpailukykyisinä. Mielenkiintoista luettavaa kylläkin. Alkaa vain pelottaa, että jos tarpeeksi lukee, uskaltaako enää ostaa mitään soitinta, kun "kaikki ovat täynnä erinäisiä vikoja". (Pitäisiköhän lopettaa lukeminen?)
Iskä
04.12.2008 19:00:48
Kokeilin F-musiikissa Yamahan 650-mallista kuutta eri instrumenttia, ja viisi niistä "pärisi" niin pahasti, että ei tullut mieleenkään kantaa kaupasta ulos.

Mitähän noille viidelle sinun jälkeesi tapahtui? Tuskin niitä tehtaallekaan palautetaan? Myydäänköhän ne sitten minunlaisilleni "amatööreille", jotka sitten onnellisena soittavat niitä huomaamatta mitään - vai oliko vika niin paha että sen aloittelijakin huomaisi?
Klezberg
04.12.2008 19:12:56 (muokattu 05.12.2008 10:27:45)

Mitähän noille viidelle sinun jälkeesi tapahtui? Tuskin niitä tehtaallekaan palautetaan? Myydäänköhän ne sitten minunlaisilleni "amatööreille", jotka sitten onnellisena soittavat niitä huomaamatta mitään - vai oliko vika niin paha että sen aloittelijakin huomaisi?

Minähän ostin viime talvena YCL-CX:n, ja opettajani sitten kokeiltuaan totesi että clarionrekisterissä tuli sirinä jota en ollut itse huomannut. Vein sen F-musiikkiin huoltoon, heillä käy siellä korjaaja kerran kuussa paikan päällä, vein soittimen edellisenä iltana ja sain sen takaisin, korjaajakin oli vielä paikalla siinä. En hetkeäkään epäile etteikö Soitin-Laineen kanssa hommat hoituisi yhtä helposti.

Tuommoisten asioiden hoitaminen on hankalampaa ulkomaisten nettikauppojen kanssa. Olen ulkomailtakin puhaltimia hankkinut ja siinä tahtoo käydä niin että pienemmät ongelmat tulee kärsittyä nahoissaan. EDIT: Ja tuonne paikallisen kaupan huoltoon on melko vaivaton viedä pienenkin jutun takia.
Sax-pappa
05.12.2008 10:25:22
Useimmiten pitää paikkansa :)
Klarinetti ei valitettavasti ole ikuinen. Itselläni on Buffet rc prestige. 22-vuotta soitettu, säännöllisesti huollettu ja alkaa tulla tiensä päähän. Liitokset (itse puu, ei korkit) kuluneet niin että soitin "niiaa", eikä koneistokaan enää parhaimmillaan ole.

Ilmeisesti riittävällä käyttömäärällä saattaa näinkin käydä. Näin harrastajan käytössä yli 30v vanha RC on edelleen täydessä iskussa eikä liitoksiin ole ilmestynyt löysää. Pari täyshuoltoa toki on harrastuskäytössäkin tänä aikana pillille tehty ja katkenneita jousia vaihdettu.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)