Aihe: Nuoriso-massamusiikki-kulttuurit.
1 2
Sälski
01.12.2008 17:32:12

Jos nyt pitää yleistää, niin rap-ryhmää on prosentuaalisesti selkeesti enemmän isoissa kaupungeissa kuin landella. Sehän johtuu jo siitä kuvastosta mitä kyseinen scene tarjoaa: urbaani maisema, kalliita autoja, bimbomimmejä, bling blingiä ym. Tohon ei oikein humisevat hongat, paskaiset kylätiet, kivireen vetäminen ja pimeät harjut kuulu.

Sen verran pitää sanoa, että monet(?) suomi-räppärithän kertoo yhteiskunnan ongelmista ja on hyvinkin poliittisesti latautuneita(Steen1, Julma-henri, Asa), kun taas tuo sun esimerkkis kalliista autoista ja bimbomisuista on enemmän tätä Ameriikan leveilykulttuuria edustavia mielikuvia. Siis mun pointti on vaan se, että rap ei ole aina ole vain tuota rahalla ja naisilla leveilyä keskinkertaisten biittien päälle, vaan joskus jopa syvällistäkin musiikkia.
Q: Why does nobody know how to please a woman? - A: Because nobody has a dick made of chocolate which ejaculates money.
Horatius-87
01.12.2008 20:29:11
Sen verran pitää sanoa, että monet(?) suomi-räppärithän kertoo yhteisku...palapala

Jeap, mut eiks just tää blingbling-systeemi ole just se enemmän myyvä massakulttuuri? Tai eihän tuo angstsuomiräppi niin paljoa loppujen lopuksi mainstriimin juttu ole?

(Hoh ja minäkin varsinainen räpinasiantuntija!)
"Aina kun elämässä täytyy tehdä tärkeä ratkaisu, höpsismi näyttää oikean tien"
Milkop
01.12.2008 21:01:20

Jeap, mut eiks just tää blingbling-systeemi ole just se enemmän myyvä massakulttuuri? Tai eihän tuo angstsuomiräppi niin paljoa loppujen lopuksi mainstriimin juttu ole?

Ei ainakaan minun kaveripiiristä löydy ketään jolle kelpaisi esim. Fintelligensin uusin levy, edes ilmaiseksi. Enemmänhän tuo raparäppi taitaa silti myydä, mutta onneksi sieltä kaiken lietteen seasta löytyy myös paljon erittäin loistavaa hiphoppia, muutamia mainitakseni vaikka Immortal Technique, El Da Sensei, Circle Of Tyrants, Promoe ja vaikka La Coka Nostra.

Tosin joku Cypress Hill on "muutaman" levyn myynyt ja on kaikkea muuta kuin kuraa, ainakin kolmen ensimmäisen levyn osalta. Eli hyvin myyvä räbäkin voi olla kuunneltava. Ja nyt katkesi se pienikin ajatus, niin antaa olla :)
"I believe that people who are going to commit crimes should not have guns" -- George W. Bush
Kuvataide
Jokapaikanapina
01.12.2008 21:18:50
onneksi sieltä kaiken lietteen seasta löytyy myös paljon erittäin loistavaa hiphoppia, muutamia mainitakseni vaikka Immortal Technique

HOHOHOH Immortal Technique :Ddddd Juuuum.. Mut okei , mäkin myönnän että on hyvääkin räppiä. 80-luvulla kun räppi otti ensiaskeleitaan isossa maailmassa, tuli aika hyvää sellasta rockräppiä (juujuum Walk This Way, mutta lisää samanlaistakin oli), josta ainaki ite diggaan joskus.

Mutta silti sHÄÄÄÄH :D IMMORTAL tec.
Milkop
01.12.2008 22:01:10

Mutta silti sHÄÄÄÄH :D IMMORTAL tec.

No hoho vaan sullekin.
"I believe that people who are going to commit crimes should not have guns" -- George W. Bush
Kuvataide
Henkka370
01.12.2008 22:06:13
No hoho vaan sullekin.

Raptori oli kovis
Ali
01.12.2008 22:19:09 (muokattu 01.12.2008 22:22:43)

http://koti.mbnet.fi/ali_k/Immortal+Technique.jpg

Olen pahoillani, en voinut vastustaa.

E: Laitetaan asiaakin.

Tästä tuli mieleen teoria: isommassa yhteisössä yksilöllä on kovempi paine erottua joukosta, kun taas pienemmässä yhteisössä ei haluta silmätikuksi.

Plus sitten on se kolmas ryhmä: ne, joita ei pätkääkään kiinnosta, esim. allekirjoittanut.
"Jesus was crucified for doing nothing, but God is worshipped for even less"
Levylista
Milkop
01.12.2008 22:55:01

http://koti.mbnet.fi/ali_k/Immortal+Technique.jpg
Olen pahoillani, en voinut vastustaa.

Hah, aika mustaa metallia :)
Kuvataide
Y3J
02.12.2008 13:05:58
Hyvä kaava Suomen nuorisovillitysten ennustamiselle on se, että katsoo mikä villitys on tällä hetkellä menossa Myspacessa. Tähän lisätään kolme vuotta niin villitys on rantautunut Suomeen. Ainakin muutamat jenkkikaverit ovat sanoneet että tuo Maisspeissin skenehoroemovillitys on siellä päin jo kuollutta ja noloa (tosin missäpä se ei noloa olisi). Suomessa tuo on taas vasta alkamassa. Ikävä kyllä.

Seuraavaksi voisi ennustaa indiehempeilyiden jne. tulossa muotiin kun nämä Kings of Leonit ja Band of Horsesit yms. jyräävät jenkkilistoja aika hyvin. Tietääkseni.
Kaikki sulle nauraa, Liisakin taivaassa timantteineen.
Jokapaikanapina
02.12.2008 19:24:20 (muokattu 02.12.2008 19:24:47)
Itse en sanoisi, että villitykset saapuvat suomeen 3 vuotta myöhässä. Ennemminkin tuntuu siltä, että nuorisokulttuurin isot suuntaukset tulevat tänne siinä vaiheessa, kun villitys kohtaa huippunsa ja lähtee laskemaan alaspäin.

Ite asuin osan lapsuudesta jenkeistä ja täytyy sanoa että ainakin kaikki lapsien leluvillitykset todellakin tuli 1-3 vuotta myöhässä! Esim. kaikki leffat ja pelit mulla oli jo ittellä ennenku Suomen kaverit oli niistä kuullukkaan. Muutkin pokedigijutut rantautui Suomeen myöhemmin.

EDIT: Mutta vähän offtopichan tää oli. En sit musiikista osaa sanoa.
vpjarvi
02.12.2008 19:41:26

Ite asuin osan lapsuudesta jenkeistä ja täytyy sanoa että ainakin kaikki lapsien leluvillitykset todellakin tuli 1-3 vuotta myöhässä! Esim. kaikki leffat ja pelit mulla oli jo ittellä ennenku Suomen kaverit oli niistä kuullukkaan. Muutkin pokedigijutut rantautui Suomeen myöhemmin.

EDIT: Mutta vähän offtopichan tää oli. En sit musiikista osaa sanoa.

Mut nykyäänhän nää saattaa tulla hiukan vikkelämpää Eurooppaan kaikenlaiset villitykset, kun tieto leviää netissä aika nopeasti. Ja jos tavaraa ei Suomesta saa, niin netistä voi tilata.
"A Cosssssssby sweater." http://www.mikseri.net/secondcumming
Ginga
02.12.2008 20:38:01
Tähän lisätään kolme vuotta niin villitys on rantautunut Suomeen.

Eli nyt kannattas alkaa googletteleen ja kattoo mikä on IN jenkeis tai just menos muodista... ja alkaa tekee bisnestä sillä : P!
Y3J
02.12.2008 22:27:54
Kiinnostaisi tietää, että miten "skenehoroemovillitys" sitten ihan konkreettisesti ilmenee a millaisia tyyppejä tarkoitat? Koska itsestä ainakin tuntuu siltä, että nämä MCR-tytöt ja muut ovat täälläkin jo aika lailla marginaaliin painumassa. Itse en sanoisi, että villitykset saapuvat suomeen 3 vuotta myöhässä. Ennemminkin tuntuu siltä, että nuorisokulttuurin isot suuntaukset tulevat tänne siinä vaiheessa, kun villitys kohtaa huippunsa ja lähtee laskemaan alaspäin.

Tuntuu tosiaan siltä että tuo My Chemical Romance-villitys on menossa pois ja muotiin tulleet kaiken maailman kirkumis(screamo)bändit ja vastaavat. Itse ainakin olen huomannut kun tulee työskenneltyä nuorten keskellä, että nyt on niin coolia perustaa Myspace-sivusto ja ottaa hiuspidennykset niin että naamaa ei näy ollenkaan. Ja tietenkin yleensä ilmiö rantautuu huippukohdan aikana/jälkeen muihin maihin, sillä eihän ilmiö leviä muualle jos se ei ole ollut esimerkiksi Amerikassa tarpeeksi suosittu. Jonkun pitäis tehdä kattava kysely noin viiden vuoden välein tästä aiheesta ettei tarvisi arpoa näin turhia asioita netissä :D

Japani-ilmiö on häipymässä kuvioista osittain siksi, että meikkiheviä kuuntelevat pikkuaikuiset lähtevät Japaniin vaihtoon, mutta tulevat sieltä häntä koipien välissä kun yhteiskunta ei koostukaan pelkistä sinisilmäisistä animehahmoista ja yläasteikäisistä biseksuaalipojista.
Kaikki sulle nauraa, Liisakin taivaassa timantteineen.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)